Veckan i siffror


Jag fortsätter minimera tiden vid datorn och maximera den annorstädes. Det är ju ändå där det händer även om datorn går att använda till massor av kreativa saker. Nåväl.

Antal träningspass: 7

Antal intervallpass: 2 (ett backintervallpass och ett tusingar)

Antal km i våtdräkt: 1,2

Antal glas alkohol: Noll

Liter jordgubbar ätna: 2-3

Antal rena chins: noll

Antal assisterade chins i lillans gungställning: 3 x 4

Antal hopp stora tjejen gjort i studsmattan: otaliga

Snitt antal timmar vi sovit per natt: 7

Läggdags: 22.30

Uppgång: 06.00- 06.30

Antal kilometer (ungefär jag räknar inte så noga): 80-85 km

Antal gånger mina nerver strulat: 1. Igår. Ordentligt. Det flyttar på sig från gång till gång- just nu är det höger hamstring främst som ömmar rejält. I övrigt känner jag inte ens av veckans träning. Känner mig svajnigt uthållig och stark. 55 km igår uppdelat på 40+15. Det är så orättvist!

Nu kör vi en ny vecka och jag ska ta mig till gymet och köra skivstång och ratta in höfter och rygg igen. Bland annat.

Ha en fin en!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i form nu! Bästa tipsen för dig som vill bli snabb, stark och skadefri i vinter
  • Vi har testat 10 smarta träningsklockor
  • Run streak med RW: Spring lite varje dag och förändra ditt liv
  • Benhård träning: Övningarna som ger dig kraft i benen
  • Heta julklappstips
  • Forskning: Farväl inflammation
  • Smart mat: Stärk immunförsvaret

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Packning för flerdagarlöpning


Här får ni gärna komma med fler tips i kommentarsfältet! Jag tyckte jag hade perfekt med grejer men andra äventyr kräver säkert andra saker! Jag sprang alltså två dagar på Bergslagsleden och behövde inte tänka på saker för övernattning och matlagning på kvällen. Däremot ensam mitt ute i skogen och utan bilvägar. Inte rent vatten hela tiden och inte mat i varje hörn som i stan. Så lite får man tänka till!

Såhär tänkte jag runt utrustning:

Vatten

Jag har en vätskeblåsa i min ryggsäck som rymmer 2 liter. Jag hade sett att jag kan fylla ungefär varannan mil så det funkade bra. Det värsta med blåsa är att det vips är slut utan att man märker det. Jag har tänkt att jag ska ha en 1/2liters flaska med vatten i utöver så det finns kvar när det börjar sörplas i blåsan.

Energi

Förstås! Vad? Olika! Alla olika. Jag brukar inte vara så sugen under tiden jag springer men vrålhungrig efter. Har lärt mig att variation förnöjer. Jag hade med mig UCAN superstarch som sportdryck som är majsstärkelse som är otroligt snällt mot magen och inte stör blodsockret (även om man är väldigt insulinkänslig när man sprungit ett tag). Något enkelt sött, något salt. Något man gillar som är lättsmält och klarar timmar i värme/kyla. Jag blir väldigt dålig i magen av nötter men hade russin och dadlar och två ägg under den långa dagen. Sen åt jag bra innan och efter. Men planera energiintaget, det är svårt att äta ikapp om du går tom!

Kläder /Ombyte

Efter väder förstås. Och terräng- ofta är långa tights bra mot fästingar och skrap.  Det blev trekvartstights från Falke. Falkestrumpor-förstås och mina gamla Hoka Rapa Nui för jag vill ha lite mer padding på ett så långt äventyr. På överkroppen Falkes sömlösa underbara sportbh, en Falke t-shirt- också sömlös. Solskärm alltid! I ryggsäcken en regnanorak och en lager-2 ”kofta” som är otroligt skön på. Därtill rena strumpor och kompression. Jag bvar dyngsur från start men med Sportslick (en bättre variant av vaselin kan man säga) och Falkestrumpor klarade jag mig helt utan skav. NOGA med strumpor alltså! Och vet du att du ska bli blöt så är ett par skor som det ”rinner av” lätt smart att använda snarare än ett par med tjock tungt tyg/mesh där vätskan blir tung. Ta ur sulorna och tryck ned tidningspapper i skorna när du kommer fram. Byt innan du lägger dig och om det går- ha dem högt upp nära taket där det torkar snabbare än på golvet om du kan göra så.

Säkerhet

Jag har första hjälpen med samt visselpipa. Färgglada kläder och två telefoner. Det är ju lite lyx men jag såg fram emot att beta av några Sommar-pratare och poddar också och har ändå två telefoner. Nu var det så dålig täckning ändå så blev mest att lyssna på naturen hela tiden vilket inte var fel det med. Lägg telefon i en vattensäker plastpåse!

Övrigt

Solskyddsfaktor och myggspray/olja. Kan vara bra att ha. Många timmar i solen många gånger om gör inte alltid gott för känslig hud. Därtill kanske en liten handduk för att kunna stanna och bada och torka sig.

Jag upplevde inte att jag saknade något i det här fallet. Nästa gång ska jag ha med lite mer saker för att kunna klara mig lite mer utan civilisation!

Utflyktsrapport från två dagar på Bergslagsleden


Förra veckan sprang jag två dagar på Bergslagsleden. Tanken var först tre låååånga dagar för mig själv men efter olyckan och på grund av hur ryggen strulat så kortade jag ned det till två dagar och där jag och bästmannen sov tillsammans på Klacken andra natten. Vilket ställe f
örresten! Vi var där själva och hade hela badhuset tillsammans. Otroligt vacker utsikt och det finns massor att göra!

För första natten hade jag fått så fin hjälp av Ida på Uskavigården där jag sov över efter 30 kilometer.

Jag hade skickat före paket med saker dit och hyr lakan och handduk så jag kunde springa  med lätt packning.

N släppte mig vid Digerberget utanför Nora varifrån det var 31 kilometer till Uskavigården. Det var lagom varmt, lite moln och jag hade ingen aning hur terrängen skulle vara. Det visade sig vara både det ena och det andra. För att vara en av Sveriges säkert bäst markerade leder var det på sina ställen bara smal stig och knappt upptrampat. Man fick vada genom ris och högt gräs. Stenigt och blött också och jag tog det väldigt lugnt.

Jag hade vilat flera dagar så kroppen var pigg men ryggen tog ett tag innan den kändes ok.

Jag var framme på Uskavi vid 17.30 och det var första gången på länge jag var helt själv en kväll. Jag badade i den fina sjön, satt på stranden och bara tittade och njöt av lugnet. Efter olyckan så har jag haft (och har fortfarande) en stress och oro i kroppen som jag lätt river igång men nu var jag så lugn. Jag gjorde en stor sats pannkakor och lade mig tidigt och läste en bok jag hittade där och lyssnade på klassisk musik på P2.

Klockan var satt på 06.00 och jag hade planerat att sticka iväg vid 07.00 för att ha hela dagen på mig att ta mig de 64 kilometerna till Klacken. Jag visste att det var tuff terräng och mycket kuperat. Jag som helst springer på tom mage på morgonen och inte gillar frukost fick bara i mig lite gröt, ett äpple och kaffe men kände mig pigg. Det hade ösregnat och jag blev dyngsur direkt då jag vadade genom ett kalhygge med högt gräs. Upp upp gick det men sen var den första milen nog den mest lättsprugna på hela dagen.

Tidig förmiddag var jag framme hos snälla Eva på Nyberget. Solen sken nu och hon bjöd mig på kaffe i sin berså. Kaffe, bullar och glass köpte jag av henne och fick en trevlig pratstund. Hade kunnat sitta där hela dagen men Eva påpekade att det var ganska stökigt framöver så jag förstod att jag måste vidare för att hålla schemat. Petade i mig två ägg, fyllde vätskeblåsan och tassade iväg.

Nu gå/joggade jag upp i naturreservatet Kindla som är otroligt vackert! Inga vägar på långt håll. Trix och halt och stenigt och jag tog det så lugnt för en stukad fot därute hade inte varit roligt. Tiden rann iväg, jag ville verkligen inte stressa. Åt lite russin och dadlar, drack vatten och UCAN och mådde toppen! Fick aldrig en energidipp och ryggen blev bara bättre och bättre.

Framåt eftermiddagen insåg jag att skulle jag springa hela sträckan skulle det inte hinnas med något bad med bästmannen på Klacken för vi trodde det stängde 17.00. Och jag kände mig klar. Inte trött bara klar med projektet liksom. Det var brötigt 17 km framöver också. Bad honom hämta mig vid campingen i Stjärnfors som bara var en liten omväg för honom. Där fikade jag och låg i gräset och mådde hur gott som helst. Då hade jag avverkat 46 kilometer och  även om låren var lite trötta av all kupering så var jag väldigt pigg och fräsch i övrigt. Inga skavsår förstås trots att jag varit dyngsur hela dagen- tack Falke!

Jag hittade mitt #vavavoom som jag tappat någonstans där i skogen. Kände mig stark, var inte rädd (var livrädd innan) och kunde lita på kroppen. Jag behövde inte äta så mycket- fokuserade på vätska och att bara ”toppa upp” fettmotorn med lite naturligt socker. Ryggen förstår jag mig inte på- efter dag ett var den stel. Men efter 46 km dag två var den bättre. Betydligt bättre än den varit på flera veckor innan. 77 kilometer på två dagar- inte illa tycker jag själv.

Jag är sugen på att springa hela leden själv. Planerar att göra det nästa sommar. Det var vackert men jag kan villigt erkänna att det är ganska skönt att rulla fram på mjuka skogsvägar när man brötat på stenig rotig stig ett tag. Kan varmt rekommendera att springa den här leden! Det går inte att springa fel! Det är så otroligt fint uppmärkt. Ta en etapp eller två, njut av naturen, stanna vid alla sevärdheter! Gört!

Nu ska jag skriva ett inlägg om tips på utrustning!

Visar IMG_8347.JPG