Blogg

Spring för en (till) bra sak


TJejmarathon har massor av platser kvar. Är du sugen och klarar i dagsläget runt 15- 20 km på ett långpass kan jag hjälpa dig med ett enkelt träningsprogram fram till loppet. Under de tre åren vi kört har jag sett och hjälpt flera som inte varit i närheten av 50 km att klara loppet.

Det är kanske det GODaste loppet du kan springa. Vi siktar på att bli ekologiska också och du kan läsa mer här och här

Men nu tänkte jag tipsa om ett lopp som går på min födelsedag. Med en organisation jag själv stött sen flera år- Amnesty.

Amnestyloppet belyser frågan om tortyr och deras arbete mot detta runtom i världen. På plats kan du även skriva på petitioner mot tortyr.

Starten går 15.00 och du kan välja mellan 5 eller 10 kilometer.

På hemsidan står att ”eventuella intäkter” går till Amnesty vilket nog ska betyda att eventuellt överskott går dit.

Läs mer här


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans 5-lista :Fem saker om svett


Det börjar bli varmare..och så blir det vips  lite kallt men vi har faktiskt vår i större delen av landet.

Med värme kommer mer svett och alla har vi vårt speciella förhållande till det. Jag störs ofta inte, med mina Falkeunderställ kan jag komma hem och sen glömma att duscha ibland för de blir liksom aldrig blöta. Lite lätt fuktiga om jag tar i förstås, men sen försvinner det magiskt.

1) Svettas man mycket har man generellt inte fler svettkörtlar utan de är större och ”mer aktiva”. En del svettas mycket. En del mindre. En del får vita ränder av salt.

2) Vältränade är generellt bättre på att återabsorbera natrium och klorid under huden vid svettning men svettas man mycket hinner inte lika mycket återabsorberas. Värmeacklimatiserade kan ha upp till 50% lägre natriumsalt i sitt svett än otränade. (Allan et al 1971). Vissa människor svettas mer natrium än andra.

3) Vid runt 1-2 % vätskeförlust blir vi generellt törstiga och påverkas fysiologiskt men även det mentala kan påverkas.

4) Elitidrottare svettas så mycket som uppemot 3 liter i timme.

5) Vätska finns i kroppen inne i cellen, utanför cellen som blodplasma och vätska mellan celler, så kallad vävnadsvätska och som lymfa. När vi svettas är det först och främst vävnadsvätskan vi svettas ut men vätska kan då även sugas ut ur cellen om vi blir uttorkade. I värsta fall minskar blodvolymen.

Hur mycket man ska dricka under träning är individuellt och därför vill jag inte skriva generella riktlinjer. Det beror på vätskestatus innan, hur hårt du tränar,, hur länge du ska träna, hur mycket du svettas, elektrolytbalans och vad annat du stoppar i dig. Magsäckens tömningshastighet kan vara runt 2 liter i timmen men det beror på intensitet- ju högre intensitet desto lägre tömningshastighet generellt. Att under längre pass dricka lite varje kvart om vätska behövs kan vara ett sätt att testa.

Hos motionärer som inte anstränger sig så hårt finns dock en risk att dricka för mycket vatten, som kan störa kroppens elektrolytbalans och leda till hyponatremi.

Fråga på om du vill veta mer så kan jag skriva ett till inlägg!

Korviga fingrar och svullen- svårt att hålla vätskenivåerna perfekta under ett 16-mils lopp!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen Rätt fokus


Med alla de sociala medier som vi omger oss med, all input vi tar in visuellt är det lätt att glömma det som verkligen spelar roll:

Hur det känns.

Hur kroppen känns. Hur träningen känns. Hur livet känns. Hur något vi gör känns inombords, snarare än hur det uppfattas av andra.

Det kan vara betydligt annorlunda än hur det ser ut. Vi lägger massor av energi på att lyfta fram saker vi gör så det ska uppfattas på ett visst sätt. Pass vi tränar. Mat vi äter. En attityd vi har.

Vi försöker förmedla en känsla och vi gör det visuellt, för ofta är det genom skärmen vi kommunicerar. En selfie där vi tycker vi är snygga, men skriver om att må bra.

Det blir så lätt fel fokus. Vi går så lätt runt och fokuserar på fel sak.

Ganska ofta är det läge att skita i hur saker ser ut. Hur du ser ut. Och fokusera på hur det känns.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Jánna och Io- Tack så mycket ! Blir så glad när orden landar rätt 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Där allt är enkelt


Jag tänkte skriva om veckans träning. Men jag har inte tränat så mycket. Däremot har jag rört på mig. Motionerat. Sprungit. Det har kanske haft träningseffekt. Men det har inte varit syftet.

Jag brukar bli lite förkyld exakt den här tiden varje år. Nästan så jag tror det är en allergi. Aldrig sjuk, men..hängig! Snorig. Lite täppt i bihålorna. Och då tränar inte jag. Kände av det redan i måndags efter jag tassat runt 90 minuter och letat stigar utanför Norberg i Västmanland.

Vilade från träningen tre dagar. Tassade ut i fredags, kändes ok. Körde lätt styrka igår. Kändes ok.

Tassade en mil i Ursvik idag. Kändes fantastiskt. Letade vårtecken. Testade en ny stig. Planlöst rent löparmässigt. Otroligt målinriktat på rekreation helt omedvetet.

Jag tränar mot mål nu och som typ-A människa blir de här målen lätt väldigt viktiga. De blir lätt fler också. Och det ska gärna gå bra.

I löpningen trängs både mål jag satt upp, och en aktivitet jag gör av ren glädje. Jag har bestämt att det inte alltid behöver vara roligt men det måste vara glädje när jag tänker på löpningen i mitt liv, som helhet. Allt annat vore knas: Ingen annan än jag kan må bra av att jag satsnar på löpning, ingen annan har nytta av det. Det är en ren egotripp. Då ska det ha sin plats som det också.

När det är tufft med andra saker, ska löpningen vara en fristad. Och det är den. Jag blir glad och lätt i sinnet när jag tänker på träningen framåt. När andra delar i livet är tuffa så tar jag en liten paus och springer, eller tänker på löpning, eller tankar löparglädje av andra.

Tänker på och planerar mina små vardagsäventyr- springa till Bålsta, ta tåget hem. Sånt. Även de tuffa passen. Loppet i sig. Det är roligt.

Det kanske gör att jag inte kommer bli mitt bästa fysiska löparjag. Men mitt bästa och mest hållbara löparjag i mitt liv. En hållbarhet som innefattar relationer till andra. Mina barn. Min familj.

Livet är svårt. Då ska löpningen vara enkel. Inte lätt alla gånger. Men enkel i sitt sätt. 180 steg. Per minut. Ibland många minuter, ibland få.

Den här veckan ser jag inte att jag tränat egentligen. Jag har sprungit. Utan träningssyfte. Utan träningsmål. Men för att hämta något.

Hämtat kraft. Rensat tankar. Varit i naturen. På mina fötter, i min kropp, i mitt andetag. Varit där jag var.

Nu är jag fulltankad. Nu kan jag börja träna igen.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack Anna 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stockholm Trail- provspring banan och anmäl dig!


Hallå! I rådande trail och ultratrend är det förvånande att vi bara är två tjejer som är anmälda till Stockholm Trails 46 km distans! Kom igen nu säger jag. Hoppas vi kan vara fler tjejer som kämpar den 27e juni på den distansen.

Är 46 km för långt finns förstås 21 och 10 kilometer och platser kvar!

Vill du testa på hur banan är kan du göra det och få ett fint pass samtidigt som du kan testa på Stark Ute som uppvärmning. Den 15e april närmare bestämt. Välj mellan 10 eller 15 kiometer.

Jag kan tyvärr inte vara med denna gång men hoppas kunna vara det i maj för banan är obekant för mig, liksom området men det ser fint och utmanande ut.

Läs mer här!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis- nu får ni hjälpa till


Den här veckan har varit..tja mycket! Jag har inte testat några nya recept och idag ska jag- kors i taket-  ut på storbyn ikväll och äta. På en restaurang som N förklarade ”folk åt på för 10 år sen, du är lite sent ute älskling”. Ja ja. Chess ska jag på också. Världens bästa musikal i min värld. Lyssnat på musiken i 20 år och Nobodys side är min powerlåt. Well. En av dem.

Men jag har klurat på ett par energikakor att ha med på långpass jag måste testa. Men tänkte ni kan väl testa åt mig? Vore så kul!

Tänkte såhär:

Mosa en banan, smält typ 1 dl kokosolja. Sockra med lite vanillinsocker. Kläck i ett ägg. Vispa.

Kör typ 3 dl havregryn i en mixer, ev lite bovete också och kokosflingor. Salta lite och pudra kanel eller kardemumma.  Blanda ned i banansmeten tills det går att forma kakor. In i ugnen på typ 150 grader tills de är klara.

Vad tror ni? Kan inte någon testa?

Jag ska göra dem senare när livets vågor lagt sig en stund.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Katta- såg ut som ni åt gott ändå 🙂
Anna- tack! Bra det ska jag testa 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*