Blogg

Där allt är enkelt


Jag tänkte skriva om veckans träning. Men jag har inte tränat så mycket. Däremot har jag rört på mig. Motionerat. Sprungit. Det har kanske haft träningseffekt. Men det har inte varit syftet.

Jag brukar bli lite förkyld exakt den här tiden varje år. Nästan så jag tror det är en allergi. Aldrig sjuk, men..hängig! Snorig. Lite täppt i bihålorna. Och då tränar inte jag. Kände av det redan i måndags efter jag tassat runt 90 minuter och letat stigar utanför Norberg i Västmanland.

Vilade från träningen tre dagar. Tassade ut i fredags, kändes ok. Körde lätt styrka igår. Kändes ok.

Tassade en mil i Ursvik idag. Kändes fantastiskt. Letade vårtecken. Testade en ny stig. Planlöst rent löparmässigt. Otroligt målinriktat på rekreation helt omedvetet.

Jag tränar mot mål nu och som typ-A människa blir de här målen lätt väldigt viktiga. De blir lätt fler också. Och det ska gärna gå bra.

I löpningen trängs både mål jag satt upp, och en aktivitet jag gör av ren glädje. Jag har bestämt att det inte alltid behöver vara roligt men det måste vara glädje när jag tänker på löpningen i mitt liv, som helhet. Allt annat vore knas: Ingen annan än jag kan må bra av att jag satsnar på löpning, ingen annan har nytta av det. Det är en ren egotripp. Då ska det ha sin plats som det också.

När det är tufft med andra saker, ska löpningen vara en fristad. Och det är den. Jag blir glad och lätt i sinnet när jag tänker på träningen framåt. När andra delar i livet är tuffa så tar jag en liten paus och springer, eller tänker på löpning, eller tankar löparglädje av andra.

Tänker på och planerar mina små vardagsäventyr- springa till Bålsta, ta tåget hem. Sånt. Även de tuffa passen. Loppet i sig. Det är roligt.

Det kanske gör att jag inte kommer bli mitt bästa fysiska löparjag. Men mitt bästa och mest hållbara löparjag i mitt liv. En hållbarhet som innefattar relationer till andra. Mina barn. Min familj.

Livet är svårt. Då ska löpningen vara enkel. Inte lätt alla gånger. Men enkel i sitt sätt. 180 steg. Per minut. Ibland många minuter, ibland få.

Den här veckan ser jag inte att jag tränat egentligen. Jag har sprungit. Utan träningssyfte. Utan träningsmål. Men för att hämta något.

Hämtat kraft. Rensat tankar. Varit i naturen. På mina fötter, i min kropp, i mitt andetag. Varit där jag var.

Nu är jag fulltankad. Nu kan jag börja träna igen.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack Anna 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stockholm Trail- provspring banan och anmäl dig!


Hallå! I rådande trail och ultratrend är det förvånande att vi bara är två tjejer som är anmälda till Stockholm Trails 46 km distans! Kom igen nu säger jag. Hoppas vi kan vara fler tjejer som kämpar den 27e juni på den distansen.

Är 46 km för långt finns förstås 21 och 10 kilometer och platser kvar!

Vill du testa på hur banan är kan du göra det och få ett fint pass samtidigt som du kan testa på Stark Ute som uppvärmning. Den 15e april närmare bestämt. Välj mellan 10 eller 15 kiometer.

Jag kan tyvärr inte vara med denna gång men hoppas kunna vara det i maj för banan är obekant för mig, liksom området men det ser fint och utmanande ut.

Läs mer här!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis- nu får ni hjälpa till


Den här veckan har varit..tja mycket! Jag har inte testat några nya recept och idag ska jag- kors i taket-  ut på storbyn ikväll och äta. På en restaurang som N förklarade ”folk åt på för 10 år sen, du är lite sent ute älskling”. Ja ja. Chess ska jag på också. Världens bästa musikal i min värld. Lyssnat på musiken i 20 år och Nobodys side är min powerlåt. Well. En av dem.

Men jag har klurat på ett par energikakor att ha med på långpass jag måste testa. Men tänkte ni kan väl testa åt mig? Vore så kul!

Tänkte såhär:

Mosa en banan, smält typ 1 dl kokosolja. Sockra med lite vanillinsocker. Kläck i ett ägg. Vispa.

Kör typ 3 dl havregryn i en mixer, ev lite bovete också och kokosflingor. Salta lite och pudra kanel eller kardemumma.  Blanda ned i banansmeten tills det går att forma kakor. In i ugnen på typ 150 grader tills de är klara.

Vad tror ni? Kan inte någon testa?

Jag ska göra dem senare när livets vågor lagt sig en stund.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Katta- såg ut som ni åt gott ändå 🙂
Anna- tack! Bra det ska jag testa 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Alger för hälsan och framtiden


Igår fyllde en av mina idoler år- Fredrika Gullfot är, bland annat, VD och grundare av Simris Alg. Företaget är inte nystartat men produkterna de gör har precis nått marknaden. Som jag väntat!

Vad är det då som växer i de stora vita växthusen i Hammenhög i Skåne?

Alger! Algbebisar! Alger är basen i havets näringskedja och omega-3 fetterna vi vill ha från fisk kommer därifrån. Att fiska efter omega-3 är dock inte hållbart. Efterfrågan av omega-3 ökar eftersom det är så hälsosamt och sjukdomsförebyggande men utbudet räcker inte till.

En lösning, som Simris Alg och flera andra företag tagit fasta på är att producera omega-3 direkt från ursprungskällan- algerna!

Algbranschen växer och har enorm potential. Det är ett fortfarande relativt outforskat område men med tanke på hur mycket livsviktig näring som finns i algerna så finns all anledning att uppmärksamma det som händer inom forskningen på området. Här är en översikt av vilka viktiga näringsämnen som finns i algerna:

simris_bioactive_for-webb_20130422

Bild: Simrisalg.se

Från Simris Alg kan du köpa omega-3 tillskott som alltså är baserade på odlade alger som är ursprungskällan till de fettsyror vi annars får från fet fisk. Men vi slipper miljögifterna.

Utöver det kan du köpa flera andra produkter som spirulina, chlorella och jag har ett té här hemma som heter ungefär ”solgodis”.

Men till frågan många ställer sig- ”räcker det inte att äta bra mat”.

Ja och nej. Jag äter väldigt få tillskott men just omega-3 och främst fettsyrorna DHA och EPA kan vara svårt att få till rätt kvot av med den mat som finns tillgänglig i affären. Den fisk man äter måste ha ”ätit till sig” fettsyrorna och odlas fisken är det inte säkert att den får mat som är omega-3berikad. Därtill kan feta fiskar också i processen få i sig mycket miljögifter som ofta lagras i fettvävnad. Algerna är alltså ursprungskällan för fisken. Och fiskbeståndet håller inte i längden om vår efterfrågan fortsätter öka som den gör.

Fettsyrorna DHA och EPA kan kroppen skapa från ALA, en fettsyra man hittar i till exempel linfröolja, valnötter och chiafrön. Men konverteringen är trög och för optimalt (inte RDI alltså) intag av  EPA och DHA behövs ätas  fisk eller alger eller kan man ha hjälp ett rent och fint tillskott.

Jag tycker Simris Alg fyller en viktig och bra plats på marknaden- inte bara för omega-3 tillskottens skull utan den potential de har för att producera andra produkter från alger som ligger i framtiden.

Läs mer om dem här och kika i webbshopen här.

simris_webb-images_simris-001_669x370px

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Mat för löpare- topplistan


Några av mina löparvänner kommer hävda pizza så ok då- en riktigt slabbig pizza då och då ÄR ju så GOTT och alla älskar den här studien som pekade på att det gick lika bra med snabbmat som ..ja socker! efter träningen för återhämtning på kort sikt. Ja det är väl klart att det går lika bra med donken som med söta proteinbars och sportdryck om man inte tittar i långa loppet. Makronutrienter i olika form bara.

Men jag tror att vi är fler som är intresserade av mat som stöttar vår nedbrytande träning långsiktigt. För träning är ju det, nedbrytande. Det orsakar oxidativ stress i kroppen, som den sen återhämtar sig och stärker sig emot men det kan ju då vara bra att äta mat som stöttar hälsan och inte spär på stressen. Här går många bet och orsak-verkan är inte supertydlig. Man dras med snuva och blir aldrig riktigt i den toppform man vill. Man känner sig seg och magen trilskas.

Jag säger inte att maten gör all skillnad, inte att att byta ut pizza och pasta mot morötter kommer lösa allt. Men maten är en komponent i att må bra och lyckas behålla hälsan i en satsning. Och speciellt om man slarvar med andra komponenter- som sömn och stress, så blir kosten än viktigare.

Vad ska man äta då? Ja på min favoritpod alla kategorier så pratade Tawnee och Lucho om detta. Tawnee kom med en bra lista som jag gärna vill utöka och kommentera.

1) Sötpotatis- bra kolhydratkälla inför och efter pass och lopp

2) Avokado- bra fetter, gott enkelt!

3) Ägg- ja vad ska man säga. Världens mest kompletta livsmedel.

4) Kokosolja- bra energi för fettdrivenhet inför och under pass

5) Gröna grönsaker som spenat, grönkål

6) Broccoli, blomkål, vitkål, rödkål

7) Ingefära och gurkmeja- mot inflammation

8) Lax- vildfångad, eller annan fet fisk

9) Surkål- för probiotikan

10) Råa nötter – rostas dem förstörs de känsliga fetterna

Jag skulle vilja lägga till tre saker:

11) Pumpakärnor- rika på magnesium

12) Havregryn – också ett superlivsmedel med snälla beta-glukaner som är finfint för magen

13) Dadlar. Färska. Så enkla och så goda att ha med på långpass.

14) Bär från vår natur: Plocka blåbär, lingon, röda och svarta vinbär och annat och ät!


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Malin- jag med!
Erik- tack! Och lycka till med marasatsningen!
Tess- bra där :). Ja vi får se vad vi blandar men juice/saft/salt/honung kommer nog ingå- googla så hittar du lite recept att testa. Det beror ju lite på hur söt man vill ha och hur mkt salt! Lycka till!


Ann-Sofie Forsmark

Caroline – tack! jag äter det som det är, en klunk i kaffet oftast eller i energibars och sånt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Rainbows and unicorns


Höra bebisen jollra när hon vaknar, efter att ha sovit hela natten.

Första klunken kaffe.

Varma kommentarer på ett blogginägg.

Två perfekt kokade ägg.

Hittar saker gömda i en ”koja”.

Ser fram emot Chess på Globen på fredag.

Alla närmaste mår bra och är friska.

..utom jag som är snorig.

Det finns alltid saker att glädjas åt även när livet inte är regnbågar och enhörningar.

Foto: http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/keep-calm-and-love-rainbows-unicorns-and-glitter/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*