Blogg

Stockholm Trail- provspring banan och anmäl dig!


Hallå! I rådande trail och ultratrend är det förvånande att vi bara är två tjejer som är anmälda till Stockholm Trails 46 km distans! Kom igen nu säger jag. Hoppas vi kan vara fler tjejer som kämpar den 27e juni på den distansen.

Är 46 km för långt finns förstås 21 och 10 kilometer och platser kvar!

Vill du testa på hur banan är kan du göra det och få ett fint pass samtidigt som du kan testa på Stark Ute som uppvärmning. Den 15e april närmare bestämt. Välj mellan 10 eller 15 kiometer.

Jag kan tyvärr inte vara med denna gång men hoppas kunna vara det i maj för banan är obekant för mig, liksom området men det ser fint och utmanande ut.

Läs mer här!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis- nu får ni hjälpa till


Den här veckan har varit..tja mycket! Jag har inte testat några nya recept och idag ska jag- kors i taket-  ut på storbyn ikväll och äta. På en restaurang som N förklarade ”folk åt på för 10 år sen, du är lite sent ute älskling”. Ja ja. Chess ska jag på också. Världens bästa musikal i min värld. Lyssnat på musiken i 20 år och Nobodys side är min powerlåt. Well. En av dem.

Men jag har klurat på ett par energikakor att ha med på långpass jag måste testa. Men tänkte ni kan väl testa åt mig? Vore så kul!

Tänkte såhär:

Mosa en banan, smält typ 1 dl kokosolja. Sockra med lite vanillinsocker. Kläck i ett ägg. Vispa.

Kör typ 3 dl havregryn i en mixer, ev lite bovete också och kokosflingor. Salta lite och pudra kanel eller kardemumma.  Blanda ned i banansmeten tills det går att forma kakor. In i ugnen på typ 150 grader tills de är klara.

Vad tror ni? Kan inte någon testa?

Jag ska göra dem senare när livets vågor lagt sig en stund.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Katta- såg ut som ni åt gott ändå 🙂
Anna- tack! Bra det ska jag testa 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Alger för hälsan och framtiden


Igår fyllde en av mina idoler år- Fredrika Gullfot är, bland annat, VD och grundare av Simris Alg. Företaget är inte nystartat men produkterna de gör har precis nått marknaden. Som jag väntat!

Vad är det då som växer i de stora vita växthusen i Hammenhög i Skåne?

Alger! Algbebisar! Alger är basen i havets näringskedja och omega-3 fetterna vi vill ha från fisk kommer därifrån. Att fiska efter omega-3 är dock inte hållbart. Efterfrågan av omega-3 ökar eftersom det är så hälsosamt och sjukdomsförebyggande men utbudet räcker inte till.

En lösning, som Simris Alg och flera andra företag tagit fasta på är att producera omega-3 direkt från ursprungskällan- algerna!

Algbranschen växer och har enorm potential. Det är ett fortfarande relativt outforskat område men med tanke på hur mycket livsviktig näring som finns i algerna så finns all anledning att uppmärksamma det som händer inom forskningen på området. Här är en översikt av vilka viktiga näringsämnen som finns i algerna:

simris_bioactive_for-webb_20130422

Bild: Simrisalg.se

Från Simris Alg kan du köpa omega-3 tillskott som alltså är baserade på odlade alger som är ursprungskällan till de fettsyror vi annars får från fet fisk. Men vi slipper miljögifterna.

Utöver det kan du köpa flera andra produkter som spirulina, chlorella och jag har ett té här hemma som heter ungefär ”solgodis”.

Men till frågan många ställer sig- ”räcker det inte att äta bra mat”.

Ja och nej. Jag äter väldigt få tillskott men just omega-3 och främst fettsyrorna DHA och EPA kan vara svårt att få till rätt kvot av med den mat som finns tillgänglig i affären. Den fisk man äter måste ha ”ätit till sig” fettsyrorna och odlas fisken är det inte säkert att den får mat som är omega-3berikad. Därtill kan feta fiskar också i processen få i sig mycket miljögifter som ofta lagras i fettvävnad. Algerna är alltså ursprungskällan för fisken. Och fiskbeståndet håller inte i längden om vår efterfrågan fortsätter öka som den gör.

Fettsyrorna DHA och EPA kan kroppen skapa från ALA, en fettsyra man hittar i till exempel linfröolja, valnötter och chiafrön. Men konverteringen är trög och för optimalt (inte RDI alltså) intag av  EPA och DHA behövs ätas  fisk eller alger eller kan man ha hjälp ett rent och fint tillskott.

Jag tycker Simris Alg fyller en viktig och bra plats på marknaden- inte bara för omega-3 tillskottens skull utan den potential de har för att producera andra produkter från alger som ligger i framtiden.

Läs mer om dem här och kika i webbshopen här.

simris_webb-images_simris-001_669x370px

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Mat för löpare- topplistan


Några av mina löparvänner kommer hävda pizza så ok då- en riktigt slabbig pizza då och då ÄR ju så GOTT och alla älskar den här studien som pekade på att det gick lika bra med snabbmat som ..ja socker! efter träningen för återhämtning på kort sikt. Ja det är väl klart att det går lika bra med donken som med söta proteinbars och sportdryck om man inte tittar i långa loppet. Makronutrienter i olika form bara.

Men jag tror att vi är fler som är intresserade av mat som stöttar vår nedbrytande träning långsiktigt. För träning är ju det, nedbrytande. Det orsakar oxidativ stress i kroppen, som den sen återhämtar sig och stärker sig emot men det kan ju då vara bra att äta mat som stöttar hälsan och inte spär på stressen. Här går många bet och orsak-verkan är inte supertydlig. Man dras med snuva och blir aldrig riktigt i den toppform man vill. Man känner sig seg och magen trilskas.

Jag säger inte att maten gör all skillnad, inte att att byta ut pizza och pasta mot morötter kommer lösa allt. Men maten är en komponent i att må bra och lyckas behålla hälsan i en satsning. Och speciellt om man slarvar med andra komponenter- som sömn och stress, så blir kosten än viktigare.

Vad ska man äta då? Ja på min favoritpod alla kategorier så pratade Tawnee och Lucho om detta. Tawnee kom med en bra lista som jag gärna vill utöka och kommentera.

1) Sötpotatis- bra kolhydratkälla inför och efter pass och lopp

2) Avokado- bra fetter, gott enkelt!

3) Ägg- ja vad ska man säga. Världens mest kompletta livsmedel.

4) Kokosolja- bra energi för fettdrivenhet inför och under pass

5) Gröna grönsaker som spenat, grönkål

6) Broccoli, blomkål, vitkål, rödkål

7) Ingefära och gurkmeja- mot inflammation

8) Lax- vildfångad, eller annan fet fisk

9) Surkål- för probiotikan

10) Råa nötter – rostas dem förstörs de känsliga fetterna

Jag skulle vilja lägga till tre saker:

11) Pumpakärnor- rika på magnesium

12) Havregryn – också ett superlivsmedel med snälla beta-glukaner som är finfint för magen

13) Dadlar. Färska. Så enkla och så goda att ha med på långpass.

14) Bär från vår natur: Plocka blåbär, lingon, röda och svarta vinbär och annat och ät!


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Malin- jag med!
Erik- tack! Och lycka till med marasatsningen!
Tess- bra där :). Ja vi får se vad vi blandar men juice/saft/salt/honung kommer nog ingå- googla så hittar du lite recept att testa. Det beror ju lite på hur söt man vill ha och hur mkt salt! Lycka till!


Ann-Sofie Forsmark

Caroline – tack! jag äter det som det är, en klunk i kaffet oftast eller i energibars och sånt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Rainbows and unicorns


Höra bebisen jollra när hon vaknar, efter att ha sovit hela natten.

Första klunken kaffe.

Varma kommentarer på ett blogginägg.

Två perfekt kokade ägg.

Hittar saker gömda i en ”koja”.

Ser fram emot Chess på Globen på fredag.

Alla närmaste mår bra och är friska.

..utom jag som är snorig.

Det finns alltid saker att glädjas åt även när livet inte är regnbågar och enhörningar.

Foto: http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/keep-calm-and-love-rainbows-unicorns-and-glitter/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Den där inre rösten #Måndagspeppen


Jag har inget problem med sociala medier men eftersom man inte är mer än människa så är det klart att man påverkas av det man ser och läser. Och det går att se hur mycket som helst och läsa lika mycket. Så man får välja vad man matar sig med.

Och det gäller inte bara sociala medier, vi lever i en kommersiell värld och våra verkliga behov är ju inte alls samma som de begär-behov som försäljare vill att vi ska uppleva.

Jag är väldigt sällan i klädaffärer men åh vad gärna jag kände att jag behövde ändra hela vårgarderoben när jag råkade gå in på en sån affär häromdagen. Jag känner att mitt hem är otrendigt och att jag blir sugen på massa krämer och jox till badrumsskåpet när jag någongång läser en damtidning.

Inget av detta känner jag när jag bara är hemma. När jag är i naturen. När jag umgås med mina barn eller mina vänner. När jag springer. När jag yogar.

När jag funderar över vad mina värderingar är.

Eller som nu under påskhelgen när jag varit långt ifrån affärer helt och hållet och inte följt sociala medier lika frekvent.

Och då menar jag inte att jag inte vill klä mig fint ibland och skaffa nya saker. Men jag skulle vilja låta längtan, vilja och behov komma inifrån.

När jag lyssnar inåt:

Duger jag som jag är

Vill jag springa, men måste inte.

Struntar jag i vad andra presterar, men gläds med de jag bryr mig om.

Har jag det jag behöver.

Är det mysigt och personligt hemma.

Fokuserar jag på att göra det bra där jag är.

När jag lyssnar inåt har jag de flesta saker jag behöver. Då är det annat jag vill ägna tiden åt.


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Mika , Janna- tackar!


Ann-Sofie Forsmark

Maja- skönt att vi är fler- och tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*