Träningspasset #bäst


Kom hem. Trött. Macke Donken lunch med kalorier så tomma de ekar i tarmarna. Seg. Massor att göra.

Någonstans där inne finns nyckeln till dörren som leder till vägen som leder till målet.

Det gäller bara att plocka fram den. Det gjorde jag. Jag ser det där branta fjället där jag ska upp i augusti. De tre fjällen. Men det är rätt suddigt idag och jag tänker att ”tre vändor i långa branta backen räcker”. Lurar ut benen.

1 km uppvärmning. Första vändan. Backen är ca 310 meter. Brant brant på slutet. Syreskuld. -8 grader. Ben som segar.

Ned igen. Bara två till. Vet att det blir fler. Vet. Upp igen.  Ok 5 då.

Tempot är jämnt. Det är tufft tufft och syran stiger i låren men blir inte värre. Är en uthållighetsmaskin. Jag har inte ens kommit igång.

Ok 6 stycken. Och i vår ska jag klara 10 stycken. Efter den 7e finns det inget annat än en tunnel fram till 10 stycken. Det tjuter i andningen och benen skriker av syra. Men det känns så starkt. Jag känner mig stark.

När jag avverkat 10 stycken stapplar jag vidare. Joggar ned en kilometer. Är slut i benen men pigg i huvudet.

Ett riktigt hållkäftenpass. Ett pass som är ett guldkorn att betala de här skitpassen med. Kanske jämnar det ut sig? Men jag tror jag går med plus.

 

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ordspråk


restauranger som servfera gäster champagne och 3-rätters trots att de kommo klädda i ylle och badtofflor erhålla 5 stjärnor

20130112-194614.jpg

Manchester och varm choklad


Jag tycker det är lite läskigt att åka utförs. Ni vet, inte ha kontroll. Men det är -22 grader här idag och det blir lite kallt för längd.
Så snälla Sara hjälper mig med det här med att svänga med knäna och grejer och jag ”iiiihh”ar mig ned.
Så fint! Efter lunch blir det längd. Jag måste testa om jag fixar 3 mil för då fixar jag nog Engelbrektsloppet.
Nej men hörde ni nu? ”Måste”.
Nej jag vill!

20130112-112159.jpg
20130112-112205.jpg
20130112-112210.jpg

Njutbarhet


20130111-172234.jpg

Livet skickar så mycket händelser ens väg. Och så ska man jobba. Göra karriär. Man får för sig att man ska prestera i massa saker. Saker man inte måste. Saker som ibland bara borde få vara lite jäkla lajbans! Men det är ibland svårt att ta ett break från det här presterandet. Ta avsteg från ”mot-mål-jobbande”.
Jag har svårt att låta mig bara njuta. Jag vill prestera. Lära mig. Bli bättre.
Men här är jag bara för att njuta. Och det är inte svårt alls. Hela området är som en lekstuga i snöäventyr
Så jag njöt verkligen av Skate Clinic’en idag. Det var ett perfekt upplägg där vi fick testa på alla växlar. Åsa och jag var mycket konfunderade över 2:an och 4:an och var tvungen att ut igen innan lunch och testa.
God stor lunch och sen på’t igen fast alpint. Jag jobbade ju mest när jag bodde i Åre så åkte inte så mycket och lärde mig inte alpint förrän jag var 22 år och nu var det visst 6 år sen jag åkte. Excuses excuses! men det visade sig vara pjäxorna som satte stopp. Det gjorde så ont så jag fick åka och byta. Då fick jag istället inte ned vänsterfoten när väl pjäxan var på skidan. OTYG! Tur att snälla duktiga Sara var med! Hon kunde ge mig lite tips också.

20130111-171611.jpg

20130111-171623.jpg
Men jag gav tappt pga pjäxorna och hämtade ut klassiska längdskidor. De var grymt vallade och sen stack vi ut ett gäng med bl.a. reseledare Sofia. Nu var jag i mitt rätta element. Hurra för 30 mil finfina spår. Det var -20 grader men efter ett vantbyte ( mycket fokus på vantar idag) så fick jag till en underbar runda och bara längtar till att åka imorgon igen.
Lager på lager, utrymme för luft och ylle är för övrigt mina bästa tips på att klä sig för kallgrader. Nu en välförtjänt dusch va?

20130111-172220.jpg
20130111-172229.jpg

Stjärnorna lyser starkare i fjällen


20130111-082139.jpg

Så är det.

Vi är långt ifrån saker. Eller nära dem. Beroende på hur man ser på saker.

Jag känner mig hemma. Speciellt när vägen tog slut och jag och min pannlampa och mina underbara Inov-8 tassade ut på skoterspår rätt ut i fjällvärlden. Det pirrar lite, för det känns nästan lite farligt men det finns inget farligt där. Bara snö, tystnad, mörker och äventyr. Sådär som det var när jag bodde i Ottsjö och kom hem från stökiga jobbet i Åre och bara försvann ut på fjället. Som jag saknat det!

Jag är alltså på Ramundberget och flerbäddsstugan med våningsängar luktar sådär gott som fjällstugor ska. Maten är bara äkta vara och smakade gudomligt. Vi bor mitt i pisten- hurra! Idag är det ski home!

Igår hann jag ut för att avverka veckans intervaller. En mil med 5 stycken tusingar som 2,5 av dem avverkades i isig motvind. Precis som det ska vara.

Idag är det enorm frukostbuffe, följt av skateworkshop, följt av mer skate, följt av lunch. Följt av utförsåkning första gången på sex år, jäjä ned kommer man. Sen tänkte jag åka lite klassiskt.

Typ så. Eller på något annat sätt. Det kommer bli kalas. Vilket ställe! Vilket gäng! Sov gott

20130111-081907.jpg
20130111-081930.jpg
20130111-081938.jpg

God vana #2/10


Hej på er!

Från passagerarsätet på en fräsig BMW någonstans på E4:an på väg mot Ramundberget.

Lite recap- istället för att kasta oss in i en asketisk livsstil med förbud och kålrötter så tar vi 10 goda vanor under 100 dagar, en var tionde dag. Första vanan var att börja lägga sig tidigare- här läser du om det.

Många av oss har vid det här laget börjat jobba igen efter vinterledigheten. Många av oss har stillasittande jobb, andra inte.

Rör du på dig mycket i jobbet- Grattis! Det är nämligen betydligt mycket hälsosammare än hur vi kontorsråttor eller ”datamänniskor” lever våra arbetsliv. Läkartidningen presenterade för några år sen den här artikeln som rapporterar att stillasittande oavsett övrig fysisk aktivitet ökar risken för ohälsa.

Vi har alltså mycket att tjäna på att ta små pauser från sittandet för att göra pulshöjande övningar under dagen. Jag skulle också vilja slå ett slag för att röra sig lite mer till och från jobbet- om du inte redan går, cyklar eller springer.

Därtill- några månader om året så är det för många av oss mörkt när man går till och från jobbet. Att komma ut på lunchen kan vara det enda dagsljus man får. För lite för att ge effekt på D-vitaminet i kroppen kanske, men kan verkligen hjälpa humöret.

Så god vana #2 blir att lägga till 30 minuters promenad i dagsljus, samt att varje timme du är på jobbet göra 2 minuter av pulshöjande aktivitet. 25 jumping jacks /höga knän/armhävningar/mountainclimbers etc. Om du som jag sitter i kontorslandskap och kanske känner dig lite obekväm så kliv upp och gå ett varv! Sträck ut bröstkorgen, höftböjarna, rulla axlarna tio varv bakåt och tio varv framåt. 2 minuters aktivitet helt enkelt.

Jag är rätt dålig själv på att röra mig just på lunchen. Men det gör sån skillnad för orken på eftermiddagen har jag märkt.

Så nu lägger vi oss tidigt och bryter upp stillasittandet. Nästa vecka tar vi oss an maten!

Lycka till!