Blogg

Upplägg löpteknikklass med styrkeövningar


TACK! Vill jag börja med. Tack till Therese och Holiday Club med personal (speciellt de på barnens LAB där min stora tjej levde rövare i helgen) för en helservicehelg.

TACK till Friskis o Svettis Östersund och alla som var med på eventet. Som jag sagt- jag är Friskisfrälst. Det var så fantastiskt att få vara på ett event som hade något för alla oavsett träningsbakgrund eller ålder. Träffa så många positiva människor som verkar fatta det här med träning: Det ska vara roligt!

Dessutom hann jag träffa härliga Sofia Åhman lite mer än när hon var med sitt TV-team upp på skutan förra året på WorkoutÅre. Nu föreläste hon och höll flera klasser. Som flera säkert vet så jobbar ju Sofia med Gokväll och det var väldigt skoj att höra lite hur det går till bakom kulisserna där. Sofia föreläste om hälsa och det var skönt att höra någon som tänker mycket likt mig själv.

En MåBrahelg i termens bästa bemärkelse alltså. Nu hann jag inte gå på så många klasser men fick leda två härliga löpgrupper och hålla en föreläsning om min stora passion- ultralöpning och mer specifikt hur jag får till det i en hektisk vardag och tänker runt att hålla hälsan. Vad #vavavoom är.

Upplägg löpteknikpass

Jag ledde två löpteknikklasser. Det jag oftast ser när jag spanar löpteknik med barnvagnen är en svag höft och en rumpa som är knockad ur action av allt sittande. Det leder till en sittande löpstil med suboptimalt utnyttjande av det momentum vi kan skaffa oss av att positionera oss rätt. Så vi lade mycket fokus på höften och inte en sekund ägnades åt hur foten går i marken. Det löser sig om resten är på rätt plats.

Vi började med att värma upp bröstryggen eftersom en stel bröstrygg också kan hindra att höften jobbar rätt hindra andningen.

Sen testade vi att räkna steg och se vilken frekvens man hade. Många tar för få steg och gynnas både i form av energiåtgång och risk för skador att korta av steget och ta fler steg.

De flesta övningar syftade till att jobba med höftens positionering för att sätta den och rumpan i arbete.

 ”Gummisnodd till rumpan” lutad mot räcke/vägg var en

”Hälsnärt” var tredje steg en annan

Samt att trippa fram med aktiva fötter, blicken upp och aktiva armar.

De övningar jag visade som passar bra i ett styrkeprogram för att stötta löpningen var:

Utfall med rotation och balans (utfallssteg med armar och överkropp som roterar över det främre benet, sen upp på ett ben där bakre benet går upp till ”högt knä” och sen kliver fram med rotation över det andra benet) Upprepa 10 ggr och öka till 20. Efter det kan du lägga till en viktplatta i händerna

Rodd med hantel eller gummiband för att stärka ryggen

Armhävningar på ett knä eller en fot

Planka med sidledsrörelse, framåt/bakåt, på en fot (växla!)

Hötlyft liggande på rygg: Pressa upp höften, aktivera rumpan, vikt på hälarna. Håll 3 x 1 minut. Lägg till att lyfta foten och sträcka ut benet växelvis. Avancera till att ha hälarna på en pilatesboll och rulla in. (Kräver god bålstabilitet).

Många springer redan bra och man leds lätt att tro att man måste förändra massa saker för att det är ett sånt fokus på löpteknik nuförtiden. Jag vill slå ett slag för att behålla sin löpstil och jobba på sin löpteknik för att springa mer energieffektivt och med mindre risk för skador. Allt man vill vara bra på behöver man öva på!

Tack igen alla som var med och spred löparglädje och kämpade! Hoppas ni hade en lika fin helg som vi hade!

MåBra med Sofia Åhman

SomaMove

Älskar min nya Falke väst. Sitter helt perfekt och passar bra när jacka är för varmt och tröja för kallt!

Min stora kärlek. Min bästa kompis. Mitt bästa stöd. Utan honom hade först och främst inte helgen funkat men livet hade nog inte funkat så bra heller.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Maria- får skriva om den 🙂
Gunilla och Sophie- tack själva- ni var så duktiga :)!
Sara ja den är supergosig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En egen plats bland 11 miljarder


Jag blev så otroligt ledsen när jag såg reportaget om nedskräpningen i fjällen generellt och Kebnekajse specifikt häromdagen. Vad är det för fel på folk? Fler och fler hittar till vår fantastiska fjällvärld men några tillämpar ”nånannanism”. Nån annan tar hand om allt efter mig. Det är så jobbigt att bära med sig skräpet. Man ser bara till sig själv, sin egen bubbla.

I fjällen om någonstans blir man väl medveten om sin litenhet. Om naturens storhet. Skräp sticker ut så mycket mer än i våra smutsiga städer.

Jag gläds enormt åt att fler och fler hittar till fjällen. Jag tror man lättare kan uppskatta naturen och lättare göra val i vardagen när man får vara i nästan orörd natur och se en horisont formad av inlandsisen inte den monetära världen.

Men leder behöver rustas upp om vi ska fortsätta vandra. 100 miljoner för att rusta upp befintlig status och sen 25 miljoner per år i underhåll enligt Naturvårdsverket.

När mina barn blir äldre kommer världens befolkning nå 11 miljarder. I Sverige lever vi fortfarande generellt glesbefolkat.

Igår var vi uppe i Ullådalen på eftermiddagen. En magisk solig septembereftermiddag. Vi var själva på vår lilla promenad. Det var tyst och lugnt.

Jag önskar så att mina barn ska få ha en egen plats på jorden. Kunna känna stillhet i ren fjällnatur och inte mötas av skräp. Kunna vandra säkert.

Vi måste hjälpas åt att ta hand om vår unika fjällnatur.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Kari och Kent- så tråkigt att höra – frågan är vad som skulle fungera att göra åt det?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ohälsosamma sötningsmedel


Via ett inslag på Vetenskapsradion på P1 imorse hittade jag vidare till tidningen Natures hemsida.

NAS- Non caloric artifical sweeteners är en relativt ny företeelse. Tänkta att erbjuda sötma utan att ge vare sig kalorier eller insulinpåslag har de förespråkats som sött alternativ för diabetiker och även för de som vill gå ned i vikt eller helt enkelt minska sockret.

Jag har alltid instinktivt tyckt att det känns lurt med sötningsmedel. Som att försöka äta kakan och ha kvar den.

Inom NAS finns det flera olika sorter. Det finns inte så mycket studier gjorda på potentiella effekter av sötningsmedel men det kommer fler med tiden.

Den här studien visar på att sackarin hos möss kan påverka tarmfloran och insulinfrisättningen på ett sätt som ökar risken för diabetes.

Forskarna uppmanar en omvärdering av det enorma användandet av NAS i och med dessa resultat. Läs mer här.

Jag brukar försöka minska sockret i det jag bakar och äter rakt av. Behövs det socker försöker jag använda honung eller ekologiskt rörsocker eller liknande. Ibland har jag använt stevia men det..tja… känns inte helt rätt.

Hur sockrar du?

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis -Enklaste äppelkakan


Tyvärr har jag rest ifrån det här receptet. Men kommer ihåg ungefär! Nästan ingen disk, går att göra lite nyttigare än klasssisk äppelkaka och så god!

För 5 personer

Smörj en ugnsform- smör och lite kokos blir gott!

Skär 4 medelstora äpplen i skivor och sprid ut i formen

Krydda med kanel och kardemumma och lite mer kokos. Ev lite vaniljpulver om du vill.

Ringla en god honung över.

”damma” över 3 dl av valfritt mjöl. Jag anände här rågsikt men tänkte ta mandelmjöl nästa gång.

Hacka 2 dl av dina favoritnötter och strössla över.

Skiva eller spruta över 100-200 gram (så fett du vill helt enkelt) smör

In i ugnen på 180 grader i cirka 30-40 minuter.

Njut!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

TEC 50 miles 2015- JAG ÄR ANMÄLD!


Trodde inte riktigt jag skulle bli så exalterad. Men TEC är TEC. TEC är magiskt. Det var där det började. 50 km 2011. 80 km 2012. 16 mil 2013. Som gravid funktionär och coach för flera löpare 2014.

2015 blir TEC mitt återtåg till ultradistans. Ett första lopp i en ny satsning. Nu har jag sprungit några ultror, jag kan betydligt mer om både träning och kost och framförallt om mig själv och vad jag tror att jag har i mig.

Anmälan släppte idag kl 10.05 och jag gissar att det är fullt snart. Nyhet för i år är 200 miles som startar på fredagen. 32 mil alltså och där de löparna får sällskap av 50 och 100 miles löparna på lördag morgon och 50 miles nattlöparna på natten.

För mig blir det ett lugnt testlopp. Bebis är då 9 månader och jag kommer nog knappt vara redo för den distansen men eftersom det går så bra framåt nu och jag kommer sluta amma runt 7 månader har jag två månader då jag är fri från amningshormoner och har vid det laget förhoppningsvis lagt en bra stark uthållighetsgrund under vintern. Pannbenet vet jag ju sen mina tidigare lopp att jag har.

Det kommer vara 1,5 år sen jag sprang mina 16 mil på Black River Run som går i helgen. Förhoppningsvis kommer jag stå på startlinjen där nästa år och då jäklar ska jag lyckas. Förra året vann jag loppet men inte mitt lopp. Nästa år struntar jag i placering men ska springa betydligt snabbare med en hel mage än jag gjorde 2013.

TEC har en väldigt speciell plats i mitt hjärta på flera sätt. Första året var N med och det var nästan första gången jag var i Täby- där också hans föräldrar bor. Nu mina svärisar. Vi hade nyss träffats och han hade nyss fått veta att han måste genomgå en levertransplantation för att krasst klara sig. Mycket känslor i omlopp.

Då, 2011 fick jag träffa den underbara ultrafamiljen av vilka flera nu är goda vänner. Jag känner mig väldigt exalterad över att kunna se fram emot att vara ute på banan med dem 2015. Coacha andra ultralöpare mot ett lopp jag själv ska springa. 

Det känns som en målnål är fastbankad i min karta över vägen framåt. Nu backtrackar jag från 18 april- exakt 7 månader tills idag i mitt exceldokument och planerar vad jag måste göra. Vill göra. Ska göra.

HURRA! Ultra is ON igen!

Ska du springa? Har du sprungit förut? Är du sugen och vill ha hjälp med coaching? Kommentera och eller maila!

Fattar ni hur fina vänner jag har? 16 varv fick jag se detta som Annika och Sara gjort och satt upp längs varvet 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hälsa i vardagen


Jag älskar att föreläsa! jag gör det både i min tjänst som hälsostrateg och i mitt egna företag Formstark Hälsa. Just nu är jag mammaledig men gör lite insatser här och var i form av att föreläsa och leda träningspass. Var tvungen att tacka nej till en föreläsning för ett stort företags kvinnonätverk nyligen och det kändes väldigt tråkigt men så är det , bebis kommer först! Men med lite framförhållning hinner jag med det mesta med hjälp av min fantastiska familj.

Förra veckan föreläste jag för 60 personer på mitt ”vanliga” jobb om hälsa i vardagen. Nästa vecka gör jag det igen för en annan grupp.

I helgen har jag äran att föreläsa på MåBra Åre. Sofie Åhman och jag föreläser och jag tror våra ämnen krokar i varandra.

När jag föreläser om löpning så blir det inte så mycket fokus på hur man lägger upp det perfekta intervallpasset. Det handlar mer om hur man kan göra en satsning på mer än motionerande utan att tumma på hälsan. Kost och återhämtning som stöttar både träningen och livet.

Föreläser jag om hälsa för företag så handlar det förstås lite om friskvård- kost, motion och sömn. Men lika mycket om de psykosociala aspekterna som har kanske den största påverkan på dig under arbetsdagen. Du kan komma dit utsvövd, nytränad och med den grönaste av gröna smoothies i handen men har du för mycket att göra, saknar rätt verktyg,  inte kan påverka din situation, får du inte uppskattning och inspireras du inte av din uppgift- eller kanske inte ens vet vad den är så kommer det förr eller senare att leda till någon form av ohälsa.

Många saknar flera av dessa delar. Våra jobb är ofta så komplexa och arbetet är inramat av en fritid som ofta även den är fylld av krav. När vi förr hade ett relativt enkelt men kanske inte lätt jobb har vi nuförtiden ofta ganska ”röriga” jobb både avseende var och hur, för vem och med vilka vi jobbar. Den psykiska  ohälsan ökar och jag tror mycket ligger i den här komplexiteten.

Ibland är det svårt att påverka sin arbetssituation från dag till dag. Men att förstå vad det är som saknas och hur det påverkar min hälsa kan hjälpa mig vara lite snällare mot mig själv.

Efter två svängar utbrändhet (med helt olika anledningar) samt att vi har en lite speciell situation i familjen som gör att oron ligger nära ytan hela tiden har jag lärt mig använda det här sättet att tänka. Dessutom har jag investerat i att kunna påverka min arbetsvardag, sänka kraven på vissa håll och kräva tydlighet både av mig själv och andra. Det är några delar i min vardagsbalans. Och några delar i att kunna vara riktigt tacksam och lycklig.

Vi har haft några tuffa dagar hemmavid igen. Oro sliter enormt. Nu är allt lugnt igen men att förstå att jag behöver mer vila och tänka lite extra på andningen och att även om jag inte tränat hårt så behöver jag någon form av återhämtning från den stress som varit gör att jag kan förebygga att stressen bara ackumuleras.

Vill du anlita mig som föreläsare är du varmt välkommen att kontakta mig på min mailadress.

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*