Blogg

Välkommen på föreläsning i Göteborg 17 januari


Det var väldans vad den där terränghalvmaran närmade sig snabbt. Det kommer bli distansrekord för mig att springa Sandsjöbacka Trail 22 km.

På kvällen ska jag föreläsa och springer du något av loppen ingår det i anmälan men ska du inte det och vill komma och se om jag står upp fortfarande och höra lite om kost, träning och det mentala runt en löparsatsning så är du varmt välkommen!

Det kostar 100 kronor och Anne-Marie och gänget på Sandsjöbacka Trail är så snälla och ger hela den summan till Tjejmarathons insamling till Panzisjukhuset. (Den insamlingen dundrade just över 220 000 kronor- smått ofattbart bra!).

Du kan anmäla dig via Facebookeventet och sätta 100 kronor till Handelsbanken 6153-609212648 märk med ditt namn och ”förel”. Gillar du inte Facebook kan du maila mig på adressen du hittar till höger.

Jag kommer att prata om träningsupplägg, kost, återhämtning och motivation i en satsning på lite längre lopp i en hektiskt vardag.

Varmt välkommen!


Nr 6 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Äntligen Långlopp! Träningsprogram inför höstens lopp.
  • 11 snabba kolfiberskor
  • Så fixar du sommarvärmen
  • Allt om OS i Tokyo!
  • Därför blir du lycklig av löpning
  • Extra bilaga. Nybörjarguide
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – Snabb,god lätt saffranskaka


Den här bakade jag igår och bjöd Blossom och Hans på. Smeten var också god! 

Sätt ugnen på 175. Smält 100 g smör och vispa med 2dl socker. Rör ned 1dl yoghurt cirka. Häv i en påse saffran och rör runt igen. Ha i 3 dl mjöl, 1 tsk bakpulver och lite vaniljsocker. Vispa igen och häll upp i smörad form. Skjuts in i ugnen i cirka 40 minuter! MUMS! 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tre julklappar till mig


Igår halkade jag iväg för att hämta ut tre stycken paket! Det blir inte så mycket julklappar och jag försöker att inte köpa något jag inte behöver men jag handlar gärna från Bodystore för de har ett bra utbud på ekologiska produkter som till exempel hygien och rengöringsprodukter. Det brukar bli tunga paket!

Till lilla S har vi köpt en miniKånkenryggsäck i julklapp för pengar hon fick när hon föddes av släktingar. En tålig rygga att ha på våra kommande utflykter är en perfekt present tycker jag, stora syster har och kommer ha sin Kånken i flera år till.

Dessutom har min vinterjacka 12 år på nacken nu och är stor och bylsig och osmidig. Jag köpte den vintern då pappa dog så jag vet att den är prick 12 år. Kändes rättfärdigat att unna mig en ny som sitter bättre. Annars använder jag gärna min Salomon skaljacka jag köpte för två år sen. Den är turkos/blå- en färg jag älskar så den kommer jag inte vilja ha en ny på länge. Hållbara köp! Igår kom en lång parkas med mudd från Didriksson i marinblått. Superskön. Min gamla Peak Performanceparkas ska jag ge till vår lokala kyrka så någon som behöver den får den.

Jag handlade från Outnorth som jag tycker har bra utbud och det går snabbt som attan när jag beställt därifrån.

Det tredje paketet var en riktigt fin överraskning! Det var Anna som skickat prov på 2015 års kollektion från PowerWoman som jag skrivit om tidigare. Det märks när kläder är utformade av någon som tränar själv. Det har liksom tänkts till. Bred linning på tightsen, otroligt skön och sval känsla och ett linne som inte åker upp. Jag ska lägga upp fler bilder när jag faktiskt testar dem ordentligt i gymet. Igår kände jag mig väldigt powerwomanig medan jag bytte blöja i kläderna och försökte rädda en nedkissad badrumsmatta men tror de kommer passa perfekt när jag hålls i gymet inne i vinter och ute i sommar.

Älskar produkter som kommer med en känsla, och eftersom jag träffat Anna och följt henne så vet jag att hon faktiskt lever budskapen som levereras. Läs hennes blogg här eller följ henne på Instagram så fattar ni. Funktionell styrka i ett kraftpaket med klös kan man säga.

Nu är träningsgarderoben komplett! Tyvärr lyckades jag halka till på en isfläck med den stora kartongen från Bodystore på vägen hem och självklart slet det till precis på det stället där jag gjorde illa mig sist när stora tjejen hoppade i min famn. Idag vilar jag från löpningen för att se om det släpper. Rackarns! Men ska göra massa annat roligt istället.

Ha en fin fredag- recept på god kaka kommer senare!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

"Jag vill ut och springa NU"


..så kände jag efter att jag lyssnat på andra avsnittet av Löparsnack!

In på Itunes och börja prenumerera på podden så missar du inget. Lägg gärna till en recension och om du gillade det andra – och första- programmet så ge gärna några stjärnor också.

Det andra avsnittet släpptes idag och det är Kristina Paltén, Niklas Holmström och Anders Nordström som pratar ultra och trailäventyr. Blir så sugen på att vara tillbaka i de banorna men ett steg i taget.

Göra det man kan där man är med det man har. Det är mitt motto och efter mitt utbrott imorse har jag förstås klurat ut något jag faktiskt skulle kunna göra. Hoppas återkomma om det.

Men in och lyssna nu!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ett självkritiskt raljerande i juletid


Jag tänkte skriva ett strukturerat inlägg om att ge pengar till välgörenhet men jag sk**er i det och skriver från hjärtat.

Igår lyssnade jag på P1’s plånboken som handlade om att ge till välgörenhet. Det har ökat ordentligt med åren- bra bra så- och nu var det reportage från ”Skokartongsapellen” som ger rika svennar möjligheten att döva sitt konsumtionssamvete genom att ge en promille av alla pengar de har till de som har det sämre. Missförstå mig rätt jag tycker initiativet är helt fantastiskt och så glad att det ökat till 12000 (!!) skokartonger med fina saker.

MEN. Det finns så himla mycket enkla vägar nu för oss som ”har så mycket att göra”. Med att manifestera oss själva och stressa över utebliven träning, plufisg mage, navigering genom jultidens frestelser och annat som hör de rikaste 3-4% i världen till. Ja du är en av dem om du läser detta tror jag.

Det är så jäkla lätt att ge saker. Ge pengar. Kort och snabbt- swosch säger det så har du ett gåvobevis och kan berätta för alla du vill att du minsann har gett pengar till vääälgörenheeet i år. Jag är självkritisk här. Jag gör ju precis samma sak. Har fadderbarn, ger till tiggare, slår in julklappar till kyrkans insamling. Går runt med underredet på vagnen full med raggsockar och mössor och delar ut till tiggare jag ser. Har speciellt en kvinna som vi gett säkert 1000 kr, köpt massa mat till och gett kläder. Åh så bra. Eller hur? MEN- det tar ju INGEN tid. Det kräver INGEN förändring i mitt liv och i mitt beteeende.

Samtidigt- kan du inte ge tid nu- ge pengar. Men jag tror vi alla behöver ta oss tid att ge. Det är då vi förändrar hur världen ser ut.I samma program hörde jag ett initiativ om att köra runt ensamma äldre så de fick umgås. SÅNT! Förändrar! Att bli mentor åt en utländsk flicka eller pojke via Mentor.se – där händer det något.

Och någonstans har det här samhällets sprickor vuxit fram och fortsätter växa fram. Rika svennar donerar och ger bort saker men inget förändras  i grunden. Samtidigt är jag så så för att göra det där lilla där du kan, när du kan för just då så visar du medmänsklighet och det behöver vi så så mycket mer av. Köpa en kaffe och en macka och stanna och ge den till kvinnan i hucklet som tigger utanför t-banan. Just då, när hon pekar mot himlen och tar händerna mot hjärtat och pekar på min nedgosade lilla välmående kärleksöverösta bebis i vagnen och visar att jag har 4 såna hemma utan att jag förstår ett ord, så möts vi. Jag ser henne och hon ser mig och kanske går jag därifrån mer bekräftad än hon.

Jag är kritisk. Jag är självkritisk. Jag blir ömsom varm och glad av allt jag ser görs i juletid men blir lika frustrerad av det här temporärt ökande engagemanget, det relativt enkla engagemanget. Vi behöver göra. Vi behöver förändra. Vi behöver ge också. Ge massor. Men inte bara grejer. Ta oss tid att ge tid att se. Jag har inte lösningen. Har du?


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Katarina- ja det är det svåra!
Andrea- jag sätter också stort hopp till nästa generation- och oss som är här 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Håll dig varm, torr och på benen när du springer i vinter


Äntligen! Fick man springa under snötyngda grenar. Jag tog mig ut en sväng innan skymning medan farmor och mormor fikade lussebulle med lilla dockan hemma. Underbart! Hade bra grepp med mina Inov8 Oroc som jag inte använt sen förra året. Lite små i storlekarna men det gick bra i de 40 minuter jag var ute.

De senaste dagarna har jag börjat klä mig lite varmare än vanligt för det händer något där runt under fyra grader tycker jag.

Nu springer jag ännu inte så långt men när jag gör det blir det än viktigare att vara torr och varm när man är långt hemifrån och börjar bli kall inifrån.

Att ha bra grejer att ta på sig gör att det tar än mindre emot att sticka ut. Grejer som gör sitt jobb så du inte tänker på att du har dem på dig. Många undrar vad man ska ha på sig, och det finns mycket bra produkter därute nu och alla har olika favoriter. Materialen blir alltmer avancerade och du ska kunna ställa höga krav som konsument på att grejerna verkligen ska både sitta bra och hålla dig varm och torr. Här är mina tre tips:

1) Lager på lager och gärna kunna ta av ett pass om du kör tex intervaller och sen på igen för nedjogg.

2) Frysa lite mer i början på snabba pass, frysa bara lite i början på lugnare pass

3) Ska jag stanna till någonstans så tar jag alltid med min lilla hoppackbara dunjacka från Trimtex i min sköna löparrygga. Understället jag använder blir aldrig blött och obehagligt så det behöver jag inte byta.

Såhär klär jag mig i övrigt:

10-4 grader cirka:
Vanliga tights, gärna lite varmare strumpor. Underställ och en lager2 tröja eller västen nedan. Om det är blåsigt och regnigt byter jag lager2 mot en jacka. Jag har fått hem en magiskt bra jacka från Falke, den är helt reflekterande och sitter finfint. Toppen när man ska synas bra på vintern och för den som inte nöjer sig med vadsomhelst. En #badass jacka helt enkelt.

Är det inte regnigt/snöigt så kör jag med den här fina gröna Sanja tröj/jackan som är stickad, mjuk, stretchig och så otroligt skön när det blåser eftersom den sitter åt runt höfterna men följer med kroppen väldigt bra.

Tunnt pannband för jag avskyr att bli för varmt om huvudet och så tunna vantar som jag gärna stoppar i fickan mot slutet på passet. Pannbandet på bilden är från isländska märket Cintamani- lite i tjockaste laget för plusgrader. Annars har jag flera Trimtex och Bula som jag gillar mycket.

Är det närmare nollan så drar jag gärna på mig mina vintertights. Känns som grädde när man tar på dem och sen sitter de bara där och gör jobbet- isolerande, lite reflekterande, varma men andas. Samma underställ, en lager2 och så västen som är mitt nya favoritplagg-

speciellt om jag ska vara stilla ute- kanske när jag instruerar. Det är nog mitt signum just nu- ser du en tjej med den västen är det kanske jag :). Den tog slut hos Falke väldigt fort och jackan med samma utformning med. Blåser/snöar/regnar det tar jag jacka på. Lite tjockare vantar och lite tjockare pannband. Jag springer gärna med lovikkaliknande vantar, inte så brydd med det men varmt ska det vara.

Understället kan du köpa till 15 % rabatt fram till julafton på Runners Stores hemsida om du uppger koden ”Runnerslove”. Runners World uppmärksammade även detta fantastiska plagg i sitt senaste nummer. För vem vill vara blöt under och efter löppasset? Den lätt kramande effekten gör att det sitter riktigt bra också.

Gärna brodd på skorna om jag ska ut på hala vägar. Det verkar ha kommit mycket smidigare broddar som man kan dra på och så kan man förstås brodda själv med sånt där kit. Är det is under och tjock snö så kan en dålig sula med broddar kanske inte göra jobbet och det enda som funkar är riktigt ”traktorfäste” men det är inte alltid man har en sån stor garderob så man har en sula för varje underlag och då får man tassa fram försiktigt med korta steg. Jag tycker Inov-8 sulan på tex Xtalon 212 funkar på det mesta men jag har å andra sidan inte heller testat så många andra skor :).

Och alltid alltid- synas höras och nås! Många vill springa helt utan teknik men efter att behövt ha ringa 112 under ett löppass ser jag mobiltelefonen som ett av vår tids riktigt bra uppfinningar. Smidigt i ett flipbelt i en säker liten plastficka som skyddar mot väta även om själva bältet gör det också.

Reflexer är bara så lätt- finns ofta på de smarta träningskläder vi använder dessutom men feel free att go bananas och ha både väst och blink- blink. Här är det inte less is more som gäller.

Sammanfattningsvis: Bra kläder lager på lager, du ska inte behöva vara blöt av svett- då har du ett dåligt underställ, bra grepp och synas bra!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*