Veckans och månadens träning


Det här blev en vilovecka. Ja rent träningsmässigt. Annars är det full rulle nu och flera veckor framöver.

Förra veckan avslutade jag starkt med ett snabbt lätt pass men den här veckan har allt varit segt segt segt.

I måndags tränade jag lite styrka hemma. I tisdags hann jag ingenting så vilade. I onsdags tänkte jag köra tusingar hem från jobbet. Det gick inte alls. Jag är så glad att sommaren är slut för har man en lite dålig dag så är värmen någotn som bara gör det sämre. Jag klarade av tre stycken i allt långsammare fart från 4:25, 4:28, 4:48 och när jag kände att jag inte ens orkade starta den fjärde fast jag lät mig själv gå i flera minuter så joggade jag bara vidare.

Avskräckt av det var jag inte på humör att träna i torsdags och hann ändå inte heller.

Igår, fredag, åt jag frukost och stack sen ut för att köra backintervaller. Har en 350 meters backe här som avslutas brant. 8 ggr upp och ned i underbar höstig fuktig luft. En snabb kilometer som avslut och det kändes bättre.

Idag hade jag en tretimmars runda planerad. Jag har inte Garmin med och då kör jag på känsla och backar upp med Strava. Gick upp vid 06.30 för att hinna måla klart verandan efteråt och stack iväg efter min vanliga ”kaffe och 4 BCAA”. Man har väl blivit lite skadad när 3 timmar känns som en ok morgonjogg. Benen är inte så pigga nu så lät dem bara rulla på i mina nya Hoka One One. Njöt av den lugna tysta lördagsmorgonen helt ensam ute på landet. Mogna vetefält luktar så gott när det regnat.

Som vanligt så lossnade det ju längre jag sprang men ändå aldrig riktigt. Seg som kola.

Jag hade tänkt regga all min träning på jogg.se i år men har inte orkat under sommaren. Räknade dock snabbt ihop att augusti slutar på över 32 mil och September kommer nog hamna där någonstans också.

Det är inte så att jag är miljägare men många av de här milen är genomförda i enorm glädje, i vacker natur och med bra känsla och det är upplevelser jag samlar på!

Hoppas du haft en fin helg!

20130831-174354.jpg
20130831-174413.jpg
20130831-174407.jpg

Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna ännu smartare
  • 7 löparklockor i stort test
  • Bästa passen! Höstens grymmaste träningspass
  • Mikronutrienter? Viktigare än du tror
  • Spring för din knopp! Därför är löpning bra för din hälsa
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fredagsgottis- Svenska äpplen


20130830-093508.jpg

Äpplen! Överallt är de! Inte besprutade heller om du nallar dem i någon trädgård!
Fulla med vattenlösliga fibrer, vitaminer, antioxidanter. Goda. Billiga!
För fyra personer, ta tre äpplen. Skär i små bitar. Lägg i ugnsfast form. Pudra med lite strösocker och vanillinsocker. Sen kanel och kardemumma.
Smula lite smör (eller lite flytande raps och smör) med tre deciliter havregryn. Hacka 1,5 dl valfria osaltade nötter. Blanda ihop. Strö ut över äpplena.
In i ugnen cirka 20 min på 200 grader. Ät med kall mager kesella eller utan!

20130830-093430.jpg
Svenska äpplen- logiskt!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Din och andras framgång


Det är ytterst sällan som en annan persons framgångar har en negativ effekt på din egen. Väldigt sällan åker du bakåt när någon annan går framåt. Men det är nog ofta det känns så. Som att andra rör sig framåt och man själv står still. Och lägger man energi på att tänka så- så är det energi man skulle kunna ägna åt att antingen njuta av att vara där man är eller ta sig själv framåt på sin egen väg.

När livet inte går bra- visst är det så att det verkar gå så himla bra för alla andra men när du själv är i ett flow- då spelar det ingen roll hur det går för han eller hon och och just då är det lätt att gratta andra till framgångar?

Går det inte bra för dig men för någon annan kan man se det på två sätt:

1) Bli missunsam och avundsjuk och tänka att alla andra lyckas.

Det kommer inte ta dig någonstans. Är inte snyggt och det är inte så du vill att andra ska reagera när du delar något bra som hänt. Det ger ingen bra energi och det tar dig som sagt inte heller framåt.

Du blir inte starkare, inte snabbare. Barnen blir inte friskare och jobbhögen minskar inte (lita på mig här!). Du blir mest bitter.

 2) Bli inspirerad att själv jobba med dina mål.

Gratta från hjärtat! Heja! Precis så som du vill bli bemött när du berättar om något bra. Det kommer kännas fantastiskt! 

Och sen snor du några knep från de här framgångsrika personerna och applicerar i din egen vardag!

GÖRT!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning- tre veckor kvar till #BRR


Den här veckan är det inte lika lätt att få till långa pass. Det är ok. Det visste jag redan innan. Jag gör det bästa och tänker att det jag inte får ut nu får jag ut nästa vecka!

I måndags tränade jag snabb styrka i lekparken. Jag kör alltid superset eller cirklar för att spara tid och just nu är det inte så mycket fokus på styrka som så- det blir mer i vinter.

Jag körde:

  • Armhävningar växlat med upphopp på mur
  • Rodd ståendes på ett ben som i draken ungefär med 8 kg kettlebell- lite lätt 10 på varje sida x 3 set
  • Pressar med 8 kg kettlebell växlat med dynamisk planka.
  • Rörlighet.

Inget långt pass alls men fick räcka. Igår blev det vila från träning.

Idag springer jag från jobbet till dagis med en extra sväng. Tanken är 5 x  1 km Ska bli intressant att se vad jag får för fart på dem eftersom jag knappt kört några slätintervaller på flera veckor.

Tors-söndag ska jag försöka köra backintervaller och ett väldigt tidigt långt pass.

Nästa vecka tränar jag på ganska hårt med ett väldigt långt pass på fredagen där jag tänker testa banan i Västerås för att se hur den är. Sen är det i stort sett noll distans fram till loppet. Jag springer då bara för att hålla igång benen och kör rörlighet och styrka. Sista ultrapasset 16 dagar ut från loppet är lite tightare än vanligt men har inte så mycket val så då blir det en skarpare nedtrappning istället.

Kroppen känns bra. Har haft en skum känsla runt vänster häl i början av varje pass men som sen magiskt försvinner.

Nu ser jag fram emot att värmen försvinner för lite löpvänligare väder. Jag är inget fan av gassande sol och längtar verkligen till hösten!

Ha en fin onsdag och vad ni än tänkte göra:

!

 

Tack Rundtramp för loggan! 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Get the WHY


Oj vilken dag. Bus, puss och kram, trots. Lämning. Jobb. Nätverkslunch, jobb, simskola och varför mamma får jag inte simma i stora bassängen med de stora barnen? Storhandling. Tvätt. Lek. Plock. Natta, Bråka med Telia. Hänga tvätt. Jobb och hej bloggen 🙂

Det är inga som helst problem. Något av ovan. Älskar mitt liv. Älskar inte tvätt och inte att laga mat ibland och storhandla och köra fel och torka rödbetsspill på parkett men det finns ett starkt

WHY

i mitt liv och i allt jag gör och det ger en starkt lysande väg framåt precis överallt även mellan tvätten och tvättställningen. Ibland- otydlig! Då får man stanna upp. Fråga varför gör jag det här? Vart för det mig? Dit jag vill?

Äsch. Lyssna här istället.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Casall HIT


Jag är ju inte så mycket för träningsprylar som de flesta vet utan tycker att det är galet roligt att röja ute i naturen. Däremot gillar jag saker man kan använda utomhus som ger en udd och en variation i träningen. Testa nya grejer helt enkelt!

När Madde var här för ett CrossNature med sitt team Pure Fitness i lördags så körde jag ett styrkepass med superset upplägg med dem och det var både biceps och axlar och inga redskap förutom en liten pinne.

Men det finns lite grejer som jag ser fram emot att testa. Casall släppte i dagarna Casall HIT som är deras take på High Intensity Training. I konceptet ingår förutom funktionella kläder träningsredskap som är roliga att använda och är lätta att transportera. Sånt gillar vi eller hur?

Springa med fallskärm har flera av mina vänner gjort och här är senast Åsa och Victor i farten med härliga bilder.

Annars är det det här inlägget som Sara skrev som satte fart på intresset. Det såg så roligt ut! Och effektivt- jag som lär ut löpteknik ser en enorm potential i att öva rätt positionering och känna var kraften kommer ifrån med hjälp av fallskärmen!

Jag ser nu mycket fram emot att få testa de här grejerna: Viktväst, TRX, fallskärmen och den där liggande stegen.

Är du intresserad av dem så in på Casalls Facebooksida och kika om du kan vara med på någon av deras provpass!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in