Blogg

#Veckans träning- ett steg i taget


Vi är som sagt fortfarande väldigt mycket i semestermode här och jag kommer inte försöka skapa träningsrutiner eller styra upp kosten förrän september då jag varit på återbesök hos min barnmorska. Äta bra och näringsrikt och röra på mig varje dag- det gör jag ändå. Men det är lite lite av träning och lite mycket av mat just nu. Helt klart. Som en baby- honeymoon typ och det kanske man får unna sig tycker jag.

Men självklart tränar jag och det är skönt att känna att kroppen svarar så bra.

Jag försöker komma ut i mina tjocka Hokas varannan dag. Växlar gång med jogg med noga fokus på teknik.

2 pass i veckan kör jag lätt styrka. De passen blir ofta med barnvagnen med och kan lätt bli avbrutet. Sist hade jag även stora tjejen med som liten twist och hur mycket effekt rent fysiskt jag fick vet jag inte men kul hade vi.

Jag tycker inte det är något att sträva efter att snabbt som attan ta sig tillbaka till långa distanser och snabba farter efter en förlossning, även en så ”skonsam” som min var. Det kan verka häftigt att genomföra något hårt tidigt efter förlossning men bara för att flåset och de stora musklerna är starka så kan de ”finstilta” orsaka problem långt senare. Många trodde nog att jag skulle ösa på direkt men det har aldrig varit planen. Jag ska springa långt och fort och hela livet- då gör det inget om det tar en månad eller två extra här och var att ta steg framåt.

Jag tar det hellre för lugnt än tar i för mycket.

Men jag joggar lite. Helt klart. Och blir starkare och starkare. Från och med september efter mitt återbesök hos barnmorska och då jag även tänker få kroppen genomgången av antingen Katarina Woxnerud eller Andreas Öhgren kommer jag växla upp och strukturera upp träningen efter min nya vardag. Jag längtar!

Att längta är bra. Det är att ackumulera motivation som kommer behövas när det kör ihop sig.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis- ekologisk fisksoppa #foodsforeverydaychampions


Den här rätten är inspirerad av min systers linsgryta. Jag bytte linser mot fisk!

Krokfångad kolja använde jag som var KRAV-märkt. Ett paket med 400 g räckte till mig, N, Skrotmos och hennes mormor. Men vi hade gärna ätit mer. Och åt hembakt krutbröd till.

”Svetta” en hackad lök med en hackad vitlöksklyfta. Ha i en slantad morot och kanske lite purjolök. Ös i gurkmeja, curry och peppar efter smak.

Stjälp i en burk krossade tomater och en burk kokosmjölk. Koka upp.

Ha i den tinade fisken. (ja just det- tina den först!) Låt småbubbla och smaka av med kryddor. Lite hackad bladpersilja i detta kan nog vara gott!

Servera!

Jag fick till alla råvaror ekologiska förutom currykryddan den här gången.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Uppåt framåt #waybackto100miles


Idag. Tog jag på mig min Garmin för första gången. Jag kommer inte bry mig om hastighet mycket men ville testa att se vad jag höll för fart när jag gåggar.

Men så sprang jag , ja sprang faktiskt, två kontrollerade kilometer runt Råstasjön. Farten: bra! Känslan: ok men herregud vad tung man är med mjölkfabriken frampå och sisådär 5 extrakilon kvar. Huva. Men känslan i steget var riktigt bra. Det har gjort sitt att jag i fem veckor jobbat med höft, bål och gåggat lite senaste veckorna. Två kilometer. Det var precis lagom. Det är en lång väg tillbaka och den ska vara stark och stabil utan ett steg tillbaka. Då är 2 km lagom.

Bebis är 7 veckor och jag har återfått väldigt bra styrka i kroppen och speciellt bålen.

Än bryr jag mig inte så mycket om att jaga kilon utan det är bra käk och semesterfeeling till den 1a september. Det åker ned både backning på lunch och middag samt god mörk choklad på kvällarna. Allt får ta sin tid.

Men jag ser till att styrketräningen utvecklas- nu klarar jag 3 x 10-12 (långsamma en del på ett ben) armhävningar. Dessutom lade jag igår till en bålövning i TRX som är rätt tuff:

Trä i fötterna i TRXen och ställ dig i plankposition. Är du exta sugen på att plåga dig kan du som jag göra det i vasst grus… GÖr sen knäindrag mot magen och växla med att hålla benen raka och föra sida till sida. Herresatan vad det tog. Bra aktivering först i djupa bålmusklerna förstås!

Lopp då? Well. Den här tiden på året förra året tränade jag för Black River Run 100 miles. Det känns som att om ett år- ja då vill jag göra det igen. Jag lurar på GAX. På fjällmaraton Bydalen. På Causeway Crossing. På en massa saker. Jag lurar mest på TEC 50 miles 2015. 8 mil. Om 8 månader. Vi får se.

Framåt. Steg för steg.

Min bästa träningspartner fast vi turas om att träna. Utan honom- ingen träning! Kärlek!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Malmö- Inspirationsdag för löpare


Bor du i eller i närheten av Malmö- eller gillar att resa dit så tycker jag du ska passa på att anmäla dig till en inspirationsdag för löpare.

Den 11 oktober bjuds det på en heldag i löpningens tecken med löpningens biomekanik, yoga för löpare och jag ska prata löpning och hälsa 0-100. Jag kommer nog att fokusera på att prata om återhämtning och kost runt hård träning.

För att göra extraordinära saker- krävs lite extraordinärt fokus på inte bara rätt träning utan även kost och återhämtning.

Läs mer om dagen hos grymma Sara här. Endast 30 platser så skynda!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Testat: Flipbelt


I veckan fick jag hem ett Flipbelt att pröva.

Oftast har man även på korta rundor med sig nycklar och något annat. Jag har alltid med mig telefon tex.

Tidigare har jag använt ett bälte från Nathan men det har inte suttit så bra och det är bara en ”behållare” på den vilket gör att nycklarna alltid ligger mot telefonen och skrapar.

Flipbelt är, om man vill, ett färgglatt snyggt band som sitter ordentligt runt midjan. Det finns flera fack att peta in saker i och sen vänder man på det så det säkert ligger mot kroppen.

Jag har inte på något sätt maxtestat det men hade med mig Iphone och nycklar ut sist och det satt verkligen bra. Det går säkert att peta i gels och annat även om min idé om såna där små dryckesflaskor nog var lite överoptimistisk.

Mer om flipbelt kan du läsa här!

Färgglatt var det här förstås 🙂


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Toppen Jennie- då ska jag testa det sen :)!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – repost- Kan du ta in det?


För ett tag sen skrev jag ett inlägg i Måndagspeppen om att vi lätt bokar upp oss på mer än vi kan ta in.

Med hösten i antågande och med den säkert tankar och planer om en strukturerad vardag med allt möjligt så kan det vara värt att fundera över igen.

Läs det inlägget här



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*