Blogg

#Veckans träning – framtungt men oj så skoj


Löpning så här långt in i graviditeten skrivs det en del om. Och tycks desto mer. Vad gäller allt i en graviditet är det individuellt!

Men oavsett vem man är händer det saker i kroppen. Ligament mjukas upp och bäckenbotten luckras upp för att ..eh ja det ska ut en melon genom en citron. Ni vet.

Det är större risk för skada då allt är lite labilt och jag är mycket medveten om det när jag sticker ut på mina joggingrundor. Jag är försiktig. Tar kortare steg, har (oftast) tjockare skor. Går utför. Flåsar inte så mycket.

Det är dock inget i kroppen som säger att jag ska sluta- det är skallen. Lillspark har ”åkt ned” och jag får mer syre och av fogar känner jag ingenting alls. Däremot när jag yogar kan jag få ett hugg av den nerv som var i kläm i symfysen när jag födde förra gången. DEN smärtan knäcker precis allt jag någonsin känt.

Hela tiden får jag höra hur liten magen är. Det är inte så roligt. De flesta vet ju inte vad som hänt men jag är väldigt lätt att oroa efter det och det står i journalen också tack o lov. Magen växer precis som den ska kan jag tala om. Alla värden är i topp.

Så jag tar det försiktigt. Ändå.

Veckan blev:

Måndag 30 min distans kväll. Tisdag: Helt slut efter tuff dag- vila! Onsdag. 40 min riktigt skön terrängjogg på eftermiddagen. Torsdag: 40 min terräng i Ursvik och lite styrka. Fredag: 40 min morgonjogg. Lördag: Vila och lite rörlighet. Idag söndag sprang jag och N 7an i Ursvik. Älskar att springa där i alla vårtecken och bland ljusgröna blad.

Så av majutmaningen har jag avverkat 2 terrängpass av 7. 1/7 styrkepass 1/7 morgonpass och 1/7 rörlighetspass.

Nästa vecka bjuder på en herrans massa jobb och händelser- precis som maj brukar.

Måndag planerar jag att springa mellan kurs och middag då jag är på utbildning.

Tisdag blir ett morgonjoggpass och ev styrka kväll

Onsdag blir det morgonjogg och om inte styrka dagen innan styrka då

Torsdag ska jag försöka simma morgonen

Fredag: morgonjogg och rörlighetspass

Lördag: terrängpass

Söndag: ja det blir nog ett morgonpass igen.

Morgnarna är liksom min tid. Hela kroppen mår bättre, hela dagen. Inget ryggont, bättre syresättning, bättre humör. Lugn.

Hoppas du ska ha en fin vecka också!

Få kläder som passar nu men har mina Falke tights, en av deras fantastiska sportBHar, ett enormt gult linne från Reebok och oftast en gammal lopptischa över. Efter träningen: kompression!! Och en podcast i örat!


Nr 4 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Bästa skorna för trail! 14 nya modeller
  • Så springer du milen! Träningsprogram för alla nivåer
  • Så börjar du springa med din hund
  • Barnsoldaten som blev en av världens bästa traillöpare
  • Så toppar du formen
  • Forskning: Därför har du en löpares DNA
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Mia- tack! Ja mycket åsiktande och just det här med att BARA bli gravid..njaeeej!
Kristin- tack du med! Ja man blir som man blir :): Och kul att höra att strumporna funkar!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lidingö Ultra- banrekord och knattesuccé


Det blev en tidig start imorse för att ta oss ut till Lidingö och se starten på Lidingö Ultra. Jag ville dit för att krama om Nina och Magda innan start och jag och Lillan lyckades brotta oss in i startledet och ge dem varsin innan de stack iväg.

Solen sken men det var ingen värme i luften direkt!

Jag hann träffa flera av mina ”lidingöfavoriter” som jobbar med Lidingöloppet men mest for jag runt efter Skrotmos som i vanlig ordning hade väldigt mycket energi. Hon ville också springa så när starten på Vårmilen gick, ett nytt millopp som jag om jag tänkt efter nog kunnat springa som ett kort långpass idag, ville hon också springa ett varv på banan så då gjorde vi det men halvvägs var det gräsplanen och kullerbyttor som gällde.

Sen tog vi bilen ut till Rönneberga där man passerar efter 30 km och det var häftigt att se Didrik Hermansen lugnt och stabilt med stor ledning komma förbi och senare slå banrekord på 3:16:07.

Damklassen vanns av Karin Axelsson på 3:49.28. Mer om resultaten kan du läsa här.

Jag skulle vilja göra en riktigt snabb 5-mil någongång om kanske 2 år. Lidingö Ultra är ju rätt kuperad men lockar ändå eftersom jag gillar att springa på Lidingö. Flera frågade om jag var sugen idag men jag är verkligen i ”gravidmode” nu och är helt inställd på att börja om från scratch och bygga upp en väldigt mycket starkare och snabbare Annie för framtida äventyr så jag bara suger i mig inspiration och njuter av att vara på plats och träffa massa fina människor jag känner genom löpningen.

Cred för hemmabakta bars och mycket gott kaffe där! När vi plockat alla uppspolade glasbitar på stranden och hejat massor (”kämpa kämpa kämpa” skrek Risiskrutti) så åkte vi tillbaka till Lidingövallen för det var ju dags för dagens bästa happening: Knatteultran!

En snitslad bana på gräsplanen, ca 150 m lång, med hopp, sandtunnel, tjockmadrass och en stooor hoppborg på slutet. Mitt russin sprang tre eller fyra gånger. Helt rödrosig och glad och så fick hon krama mascoten räven två gånger! Och fick medalj! Och alla fick nummer 1 på nummerlappen och man fick fylla i den själv! Vilken hit!

Det var riktigt kul sen var det skönt att åka hem och ..eh ja röja vidare hemma med hyllor och garderobsstäd och annat.

Bra kämpat alla som sprang!

Jag springer efter N som springer efter E mot hoppborgen …



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Smarta sötsaker- utan gluten och mjölk


Det heter eg ”utan socker gluten och mjölk” men det är ju faktiskt en massa socker i recepten bara inte vanligt vitt strösocker.

Jag är ett fan av Ulrika Hoffer och vi har lunchat och umgåtts en del och tänker mycket lika.

Jag har varit väldigt sugen på att testa saker ur den här boken och fick ett recensionsex för några veckor sen. 

Oftast när jag unnar mig sött så struntar jag rätt hårt i om det är gluten eller vanligt socker i- för jag gör det inte så ofta! Och då gör jag gärna mitt vanliga kladdkaksrecept med mjöl, strösocker och hela tjottablängen. Oftast ekologiska produkter dock!

Men ” vanliga” recept finns det ju en uppsjö av och därtill en massa mysko recept med allt från fiberhusk till sukralos i och det befattar jag mig inte mycket med.

Ulrikas bok är däremot fritt från sånt utan det är mosade dadlar och osvavlade aprikoser som står för det söta i de flesta recepten på bakverk- och vanligt fruktsocker från frukt i andra!

Därtill förklaras det väldigt enkelt och bra i början på boken vad sötsug är och att förstå det gör det ju kanske lite lättare för en del att tackla det.

Bilderna är fantastiska och man vill testa…allt! Jag är ju en sucker för mjölkfria saker och isglassarna nedan kommer vi definitivt att smarra på sommar.

Igår var det dock godsaken på bilden nedan som jag och Lillan testade! Mycket gott som smoothie innan vi frös in resten till isglass!

Sid 47: Blåbärskyla med päron och blåbär som mixas och fryses- enkelt och gott!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Utmaning: Inte så himla fasansfullt jobbig maj


Sara har inne i sin Facebookgrupp ”Vägen till toppform” en utmaning på 31 dagar i maj. Jag tycker ni ska haka på! Maj är en fantastisk månad att träna utomhus. Inte för varmt och det här skira gröna det kan man ju bara inte få nog av. Känner med de som lider av allergi och hoppas det går att ta sig ut ändå. Jag gav några tips här och fick ännu fler i kommentarsfältet- kika där vetja!

Inte så himla fasansfullt jobbig maj består av 7 morgonjoggar, 7 terrängpasss, 7 styrkepass, 7 backpass och 3 pass av något du aldrig gjort förut.

Det här ger möjlighet till vid tolkning! Det behöver ju inte vara löpning för att det är backe och terräng!

Och saker man inte testat förut  kan också vara lite vadsomhelst.

Jag har inga problem med morgonjoggarna och 7 pass i terräng längtar jag till. 3 saker jag inte testat förut tänker jag tolka som 3 olika simpass! 7 backpass- där blir det svårt! Jag undviker att springa nedför och orkar inte mycket uppför just nu med mina 10 extrakilon.

7 styrkepass- där är det bara motivation som tryter. Fy fasen vad tråkig styrkan är just nu. Men ack så behövlig. Jag kommer sitta lite framåtlutat och bära runt Lillspark väldigt mycket och ryggen mår mycket bättre av styrka. Dessutom har jag ju helt ovetenskapligt fått för mig att mina ”skridskosteg” gör underverk för fogarna.

Så min utmaning blir:

7 morgonjoggar Inga problem- var nog ute 25 av 30 dagar i april och längtar ut varje morgon jag vaknar. Kroppen känns lättast på morgonen och luften och naturen är som finast!

7 pass styrka – helst utomhus. Annars kommer det inte bli av. Har ju skaffat ett gymkort på Friskis- oklart hur jag tänkte där.

7 pass rörlighet- jag har en provmånad yogobe. com nu så byter backintervaller mot yogobe!

7 terrängpass– om jag får tolka allt utom asfalt med stiginslag som terräng så behöver jag bara vara lite kreativ när jag springer runt sjöarna här där jag bor.

3 pass av något nytt– Jag ska testa lite olika simpass i simhallen tänkte jag: 5 x 200 meter, 10 x 100 meter, 2 x 8 x 50 m + 200 m. Så blir det en kilometer varje gång.

Där har vi 31 dagar och 31 aktiviteter som om man balanserar upp det inte behöver bli någon tyngre utmaning vare sig tidsmässigt eller fysiskt!

Månaden började bra: Igår sprang jag lite kors o tvärs i Ursvik innan jag, N och Skrotmos gick Knattespåret. Kändes helt fantastiskt att få tassa fram i mina Inov-8 Xtalon som inte får jobba så mycket just nu.

Ja ni ser. Löjligt mysigt. Otroligt glad att jag med ca 6 veckor var till beräknat födelsedatum kan vara ute och tassa omkring såhär. N säger att folk stirrar men det struntar jag i. Jag avslutade med lite utomhusstyrka: armhävningar, rodd och skridskohopp.

Idag tog jag en snabb sväng mellan dagislämning och jobb. Som sagt- naturen nu alltså! Det här ljusgröna och det glittrande vattnet. Love it!

Hoppas jag inspirerat dig att ta dig ut!

Jag ser fram emot en mysfredag med min lilla, nä oj rätt stora, tjej idag. ”Tjejdag med mamma” säger hon. Vi ska baka ur en ny bok jag fått ett recensionsex på- det kommer mer om det senare!

Ha en fin fredag!

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lidingö Ultra i helgen och erbjudande från Falke!


Nu är det bara två dagar kvar till Lidingö Ultra  där du på lördag kan springa antingen 10 km på Vårmilen (seedningsgrundande för Lidingöloppet), 26 km eller 50 km. Därtill har de ”Knatteultran” för 5-9-åringar vilket består av en hinderbana på 150 meter som min Skrotmos är supertaggad inför.

Min samarbetspartner Falke samarbetar också med Lidingö Ultra och kommer vara på plats i helgen med riktigt fina erbjudanden- speciellt om du är tjej!

Jag fick en kommentar för länge sen om att tipsa om sportBHar så här kommer det!

Det här ned sportBHar är en ny värld för mig som jag inte behövt bry mig så mycket om men, well, det händer saker när man blir gravid och vi ska inte tala om när man ammar. Jag har Falke Bra top maximum support  nu som sitter som gjuten med sina dubbla lager. Jag ser fram emot att använda den mer om några månader när jag ska sätta igång med löpträningen igen snarare än joggandet jag bedriver nu- och samtidigt amma!

Den andas så det blir inte boobbastu av det. Den finns också i medium och light support och i flera färger.

Det turkosa i bilden ovan är den här ”skorten”- löparkjolen som jag kommer använda mycket mer sen när magen är borta. Samma sköna material och liten ficka bak för nycklar eller annat. Den kommer också finnas att köpa i helgen.

Därtill kommer det finnas komprimerande underställ och sömlösa underkläder för både män och kvinnor att prova.

Genom min blogg har du 15% rabatt hos Falke på lördag ute vid loppet- bara uppge ”Runnerslove”! Kanske ses vi där- lycka till om du ska springa! Mer information, tips och inspiration finns på Lidingö Ultras hemsida!

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Framtidens hälsa på jobbet #workit


Igår var jag en av tre i panelen för ett HR executive hälsoforum på Sturebadet (note to self, gå dit någongång!) anordnat av IF Care. Det är andra gången jag är inbjuden av IF och jag är så glad att de ville bjuda mig att prata igen!

Anna Dyhre var moderator och vi var tre i panelen: Jag, Charlotte Witt från ÅF och Joachim Hellman som är ansvarig för Health and Mind på HM, jobbar väldigt olika men ändå lika med hälsofrågor.

Charlotte är en riktigt duktig erfaren HR direktör. En sån man skulle vilja ha som HR-chef på sitt företag: Kunnig, trygg och supertrevlig.

Joachim och jag har diskuterat utmaningar med ”Generation 3 hälsoarbete” vid flera tillfällen nu och har mycket liknande åsikter även om vi jobbar inom otroligt olika verksamheter!

Temat var hälsa och varumärke med ett 20-tal HRchefer i publiken.

Jag har varit på flera events med företagshälsa som tema men ofta har det handlat om prestation, sjuktal, friskvård och gärna inramat av VDar som förutom att vara högpresterande i arbetslivet också åker vasalopp och vår prestationstrend förväxlas och blandas ofta ihop med intresse och behov av att fokusera på förebyggande, verksamhetsintegrerad hälsa.

Jag lyfte fram den hälsostrategi som jag jobbar i för vår största avdelning med stöd från den ledningsgruppen. Jag duckar friskt för en massa friskvårdsföretag som kommer med paketlösningar utifrån och försöker styra min tid och mitt engagemang till det som har mer med vår psykosociala arbetsmiljö att göra. Friskvårdssatsningar får bäst effekt på en arbetsplats där man trivs, känner sig sedd, kan påverka och kan ha balans i sin vardag. Vad hjälper det om vi har gratis träning på kvällarna om folk inte hinner dit?

Som Joachim säger ” business är people och people är business” och som Charlotte lyfte fram- man kan få hälsoeffekter av att fokuera på att ge medarbetare de behöver för att trivas på jobbet. Stegtävlingar är jätteroliga men har lite med företagets övergripande frisktal att göra. Hälsa måste in i strategi och i kultur.

Det senare är det som är den stora utmaningen och diskussionen igår rörde sig mycket om var ansvaret för dessa frågor ska vara och hur de ska drivas?

I en undersökning bland 1300 personer utförd av Insightlab under våren, under namnet ”Må bra i Vardagen” kom fram att det som företag erbjuder och det som medarbetare efterfrågar inom ramen för ”hälsa på jobbet” inte riktigt är samma sak:

57% anser att en hälsofrämjande kultur är det som behövs, men bara 29% ansåg att det fanns. 80 % av företagen erbjöd fria/rabatterade träningskort vilket eftefrågades av 40%. Och jag gissar att de 40 % skaffar sig det där kortet ändå…

En hälsofrämjande kultur måste levas drivas och promotas  i själva organisationen. Det kan inte HR göra själva. De kan vara en aktiv part, stötta med kompetens och pusha men för att få till en förändring som verkligen får effekt måste alla vara med på sitt sätt. Här är några punkter jag vill trycka på:

1) Den psykosociala arbetsmijön kommer först, sen friskvård och motionssatsningar. Vem gör vad? Vem är ansvarig för vilka delar?

2) Medarbetare veta vad de kan kräva av organisationen och få möjlighet och pepp att ta hand om sin hälsa under eget ansvar.

3) Ledare leda med ett hälsosamt ledarskap i fokus och våga utvärderas mot hur deras organisation faktiskt mår, inte bara hur siffrorna pekar kortsiktigt. Det är inte lätt men det är inte en ursäkt att inte ta i frågan.

4) Förstå skillnaden mellan hälsa och en prestationstrend. Hälsa är betydligt svårare än att benchmarka mot deltagande i olika motionslopp. Sjuktal är en sak men döljer ofta en stor sjuknärvaro som långsiktigt kommer att slå mot verksamheten. Hälsa är också pengar. Och money talks.

5) Inget kortsiktigt funkar. Inga temaveckor- om de inte syftar till att fånga upp behov som sen får ta långsiktig förändring. Hälsosam kultur tar tid. Alla måste med. På sitt sätt efter sina förutsättningar.

Tack IF för ett event där det kändes som frågorna lyftes till en högre nivå! Jag sliter vidare…. 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*