Veckans träning -någon sorts mängdvecka


Hade jag tränat för TEC hade jag just nu haft en massa mängd på schemat. Av livspusselskäl flera tidiga jag-är-knappt-vaken- vad-fa*-är-det-frågan-om-vad-håller-jag-på-med pass. Flera pass på en dag. Lite kolhydrater innan de lågintensiva passen och morgonkaffe innan dem med en matsked kokosolja och 4 kapslar BCAA.

Det spelar ingen roll att jag är gravid. Jag saknar det. Jag längtar efter det och när jag är ute och springer så drömmer jag om vägen tillbaka.

Missförstå mig rätt- nu längtar jag enormt mycket efter en ny liten person som blir det viktigaste i mitt liv men det är inte i konflikt med längtan efter ultra, långa tysta pass i natur och känslan av att vara tom på energi och full av det på samma gång.

Så jag tomtar på. Och den här veckan är jag jättenöjd med löpningen. Idag skulle kunnat bli mycket längre men viktigast var att ta en sovmorgon och ta det väldigt lugnt efter en vecka av tidiga morgnar. Hälsan först som sagt. Så vi blev lite sena ut men 11 leriga kilometer i Ursvik var lagom det med.

Jag har lyckats tassa ihop nästan 60 km denna vecka. En blandning av fartlek, morgonpass, distans, löpteknikpass och terrängskutt. Är det mycket? Jag vet inte. Precis lagom känns det som. Vi fortsätter. Bibehåller det som går, så länge det går i form av kondition. Håller glädjelågan brinnande hela vägen rätt igenom!

Inspo? Kika på den här

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löpning hela dagen


Det har varit en rätt stor vecka- mycket aktiviteter och mycket jobb. I torsdags var jag och N på en föreläsning/diskussionskväll på Idrottens Hus med SIPF- Svens Idrottspsykologisk förening. Det var väldigt intressant- hög igenkänning!

Fredag var också en rätt full on dag men i ett väldigt lugnt tempo ändå! Började med ett möte med min nya samarbetspartner Falke som är lite sådär nyp i armen! Har använt deras grejer sen 2011 och de grejerna är fortfarande mina favoriter. Mer om det senare.

Urban Tribes- för mig kommer de alltid heta Running Sweden- har ultrahelger gånger tre. Ledda av Torkel Skogman och med olika ultraprofiler som föreläser.

Lördag är det löpteknik av något slag i 3 timmar och söndag långpass med föreläsning. Jag kan inte vara med på allt men fick vara med idag och sen imorgon samt när Johan Steene föreläser.

Det var en sån där fuktig kall kyla med vind som letade sig in överallt när vi hölls i Hagaparken. Det är alltid lärorikt att se hur andra lär ut och ta till sig tips och tro. Alltid ständigt lärande och vara ödmjuk inför att lära av andra- det är min filosofi.

Vi tränade på allt möjligt med många olika övningar. Alla tar till sig saker på olika sätt och det var Torkel bra på att belysa.

Väl tillbaka var det balans och styrka men då var jag tvungen att gå för jag hade ju mitt eget pass att tänka på.

Träning och Mingel arrangerade idag tillsammans med My Next Workout ett event med löpteknik och efterföljande fika sponsrat av NK Bröd och Blueberry! Otroligt gott för övrigt!

Förmånstagare var MOD- Mer organdonation som min fästman är verksam för. Det var lätt att prata engagerat för dem eftersom de berör oss så mycket: Att jag har en bulle i ugnen är ju bara för att Niklas fick en ny lever. Annars hade han rent krasst inte varit här med oss. Donation är sista utvägen, det är mellan 700-800 som väntar på organ och det viktigaste vi alla kan ta göra är att göra vår vilja känd för våra anhöriga och via att registrera oss i donationsregistret. Sverige är inte att av de länder som jobbar bäst med organdonation- snarare har vi en trög lagstiftning och tiden är ett hot mot att organ ska gå förlorade när någon dör.

Efter ungefär den presentationen var det dags att trotsa regnet och folkmassorna på Biblioteksgatan och tassa upp till Humlegården. Det är enormt svårt att få grepp om en grupp på runt 40 personer när man är själv- svårt att hinna se alla men tänkte om lite så vi skulle hållas på en mindre yta och jobba lite två och två. Väl framme i Humlegården var det en demonstration där som vi faktiskt råkade springa lite rätt igenom ett varv- oops!

Fokus på att bygga upp löptekniken runt det faktum att om vi likt en Segway lutar oss framåt  med stark hållning och börjar lyfta på fötterna – så springer vi! Med ganska lite energi. Inget fokus på att dra in magen utan hitta stödet långt ned i buken- magen behöver vi för att andas.

Det var väldigt roligt- en glad och duktig grupp på alla nivåer. Vi tog frågor och funderingar tillbaka på asics Concept Store (som nog förtjänar en saga i sig- vilket ställe!). Mycket frågor om ultra blev det och när vi pratade organdonation igen så visade det sig att en transplantationskirurg från KS Huddinge varit med på passet. Då fick jag lite hicka- så bra att du kunde fylla i med mer fakta Erik! Tack!

Tack alla som kom- ni var grymma och det var så mycket frågor och funderingar- måste nog samla till ett till event med föreläsning av något slag så vi kan prata vidare om allt från långpass, till ömma lår till halvmaraträning till ömma korsryggar!

Mycket fika var det- och mycket blev kvar-jag tog med två tunga påsar för att lämna på Klaragården men det var ingen som svarade när de ringde och inte när jag knackade på. Frusen genomblöt och trött kände jag mig lite uppgiven. Delade ut mackor till frusna hungriga tiggare på Plattan men kände att det inte skulle hålla att vandra runt där. Alexandra från Träning och Mingel mötte upp och vi gjorde några försök till men sen fick hon fatt på ett ställe på Gullmarsplan vilket var åt hennes håll så lämnade av resten där. Viktigt att inte slänga sånt som andra kan behöva- kändes bra! Bra avslut på dagen.

Fast inte riktigt avslut: min första egna ensamma hemmakväll på nästan två veckor. Invigde badkaret jag haft i 4 år med tallbarrsolja från Loka Brunn. Ett avsnitt av Suits och en dokumentär. Ingefärsté, lite gottis ganska mycket gottis och god natts sömn.

Tack alla för idag!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Hej Anna!
Åh vad glad jag blir att höra det- win win på alla sätt! Grattis till ett grymt pass :). Hoppas vi ses igen! /Annie



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nicke gästbloggar: Energi och enerskit


Jag har ju planer på en serie om kost runt uthållighetsträning och den är på G men jag kom liksom av mig med allt lägenhetspysssel samt att det varit mycket på jobbet. Såna blogginlägg kastar man inte bara ihop på en kvart- vilket oftast är den tid jag har till att blogga varje dag! Eller tar mig kanske jag ska säga.

När Nicke åt sin umpteenth semla häromdagen undrade jag lite hur han tänkte runt kost- eftersom vi planerar mat och äter tillsammans vet jag att han är noga, speciellt efter allt han varit med om. Men ibland verkar det som det ballar ur totalt. (Va? Nä? Det händer aldrig oss andra va???? :)). Så jag bad honom förklara detta- och det blev ett blogginlägg! Passar bra att mitt stora hjärta får blogga på alla hjärtans dag. Jag tycker hans kosthållning är rätt sund ändå. Håller ni med?

Here goes Nicke:

Energi vs Enerskit

Men först lite annat

För det första: Min föreläsande fästmö för en löpskolningspass lördag 15 februari. För den som vill vara med finns även möjlighet att skänka pengar till MOD – Mer organdonations arbete. Du som skänker pengar hjälper MOD i vårt arbete för alla de som står på kö för ett nytt organ och ett längre liv. Ett stort stort TACK från mig och MOD till Träning och Mingel som anordnar detta.

För det andra: En kommentar till mitt förra inlägg. Jag älskar långpass. Så som jag förstått det är långpass alla duktiga löpares moder. Men som alla vet kan man ibland ha en lite ansträngd relation till sin mor… ja vet lite småtråkigt.

Energi vs Enerskit

Jag har ingen egentlig koll på alla olika dieter som finns. Men jag har bra koll på vad jag stoppar i mig och varför jag stoppar i mig just det. För mig är det viktigt. Jag har två fina flickor, jag går på flera olika mediciner som strular till mig, jag har en ny lever som jag vill behålla och jag ska snart bli pappa. Jag vill leva så länge som möjligt och jag är övertygad om att jag kan lyckas med detta med hjälp av min kost (och träning). Vad ni däremot kommer läsa nedan motsäger denna strävan efter att få leva ett långt liv. Eller så kanske det inte gör det, det får du skapa dig en alldeles egen uppfattning om kära läsare.

Jag sätter i alla fall i mig mat som inte är bra och som borde sänka min livslängd med några år. Men vad gott det är! Och vad glad man blir! Och om det är något man ska följa så tycker jag att det är att försöka fylla livet med sånt som gör en glad.

Därför har jag skapat mig en egen diet. Jag delar upp mitt årliga intag i energi och enerskit. Tyvärr föranleder ändelsen -skit att man tror att enerskit är dåligt. Detta är felaktigt. Det är endast dåligt i för stora mängder. Mellan tummen och valfritt finger får jag i mig 85-90% energi i veckan (utslaget på ett år typ). Resterande 10-15% är enerskit. Det är en bra ratio som jag rekommenderar till alla (OBS: jag har inga som helst studier och bevis på detta – jag kan inte rekommendera någon att följa min diet). Men vad består då dessa två olika begrepp av. Jo förstår ni, så här är det, låt farsan Baloo lära er:

Energi: Allt bra. Allt ekologiskt och närodlat. Och som jag tror, mindre och färre portioner rött kött. Finns inget mer att säga. Vill du ha råd kolla i kokboken ”Maten som skyddar mot cancer”, den är klockren.

Enerskit: Allt som är mindre bra men också jävligt gott. Min egna enerskitdel består till största del av vetemjölsbakverk. Ibland en coca-cola. Nåra bärs. Hamburgare av rött kött.

Ibland skiter det sig. Man blir sugen på nåt gott som inte går under rubriken energi. Istället för att börja knapra på en morot så bakar jag en rulltårta eller två som jag slår in i stanniol som en kebabrulle och äter till middag. I dessa tider blir det förstås mest semlor. Jag kan trycka en 3 st/dag. Detta är enerskit. Du glider ner på stan. Det börjar kurra i kistan. Du äter en hamburgare. Den är också enerskit. Polarna ringer, dom sitter på en trevlig irländsk pub. Du går dit och dricker en öl. En öl är aldrig enerskit. Om du dricker två öl, ja lilla vän – då dricker du enerskit. Fattaru?

Det viktiga med ditt intag av enerskit är att det aldrig får överstiga ditt veckovisa alternativt månatliga intag av energi. Dessutom måste intag av enerskit följas av aktivitet. Inte genast men absolut aldrig längre än en vecka efter. Detta betyder att du kan ha en enerskitvecka så länge den följs av en energivecka (begreppen Energi och Enerskit ska inte förväxlas med träning eller nåt annat. Träna ska du alltid göra. För mig brukar däremot Enerskit sammanfalla med viloveckor. En total Enerskitvecka resulterar alltså ofta i ingen träning). Och om du haft en ordentlig enerskitvecka kommer du inte vilja ha en till inom de närmsta 5-6 veckorna. Vilket gör att du för varje enerskitvecka får ut ca 6 energiveckor. Enkel matematik ger att detta resulterar i ca 10-15% enerskitintag/år. Det mina vänner ger att varje år blir ett energiår. Med råge. Räkna nu ut din kvot mellan energi och enerskit och följ denna fail-safe diet (än en gång – det finns inga belägg för denna diet). Over and Out från Farsan Baloo!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultralöpning- tips för 50 km #LidingöUltra


I år har jag äran att få vara med och tipsa om träning och uppladdning inför Lidingö Ultra!

Det är svårt- tycker jag! Det är svårt att skriva generellt! Allt beror ju på men jag gjorde ett försök att skriva om träning inför ett 50 km lopp här.

Kanske hittar du något!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

B-löpning och test av Inov-8 Ultravest


Inte B-löpning för att den inte är bra- den är A-klass men jag ser ut som ett B i de skyltfönster jag passerar. Ett allt större B som tomtar omkring i allt långsammare fart känns det som.

Jag använder pulsen som guide under graviditeten. Det är inte samma puls som innan- jag har vanligtvis en vilopuls på runt 37 slag och en maxpuls på 183 slag (testat 2013). Pulsen är något högre nu eftersom det slår för att syresätta två hjärtan. Pulsen går därför upp lättare när jag springer och jag vill inte jobba på för hög puls. Det finns massa olika råd och rön men min väg är att jobba submax.

När jag inte kan prata ordentligt (eller sjunga med) då ligger jag runt min 85% av maxpuls och där slår jag av. På vägen hem från jobbbet, den kuperade vägen hem via Pampas, hade jag tänkt köra 4 x 4 minuter men se där gick jag bet. Kroppen kändes fantastiskt och jag ville bara dundra på och smaka syra men se när farten började närma sig 4:40 så drog pulsen iväg. Så jag tänkte om.

Istället körde jag fartökningar, som oftast blev i en backe, tills pulsen gick över 155 och då gick jag tills den gick ned till 120 och så började jag igen. Fick till ett jättefint pass och har nu ställt in klockan på att pipa vid 155 så kan jag köra lite längre trösklar utan att titta på klockan så mycket.

Jag tycker jag börjar känna mig lite otymplig och stor men när jag springer så känner jag mig lätt och smidig.  Det är en sån lycka att kunna fortsätta springa utan smärta och att verkligen orka med det utan att bli för trött efteråt. Tacksam!

ÄNTLIGEN har jag också fått prova Inov-8s ultravest! Satan i gatan! Jag har ju sprungit med min sköna Nathan nu i två år men nu blir det ultravest framöver. Jag hann ju inte testa den fullt ut men den sitter verkligen helt fantastiskt- två flaskor fram och den inte ens rörde sig! Alltså satt löjligt bra fast utan att klämma åt. Passar säkert oss som är lite större runt överkroppen bäst men går att ställa in hur som helst.

Den väger nästan ingenting, 195 gram och med två 500ml flaskor fram och vätskeblåsa bak (med isolering man kan ta i och ur) för 2 l så kan du ha med dig 3 liter vätska bara där samt pula ned massa andra saker i den expanderande säcken bak. Nej jag kan inte hitta något negativt med denna och vill inte alls skicka tillbaka den men jag får väl köpa en egen även om jag inte behöver maxtesta den än på ett tag.

Här hittar du mer info om den.

Hörni förresten jag tror det finns platser kvar till på lördag. Det kanske kommer snö också! Jippi!

Ni ser ju hur glad jag är- så bra satt både passet och västen!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Swedish 100 mile Challenge


Tänk vad man hittar på nätet.

Den här dokumentären på Kunskapskanalen med 4 lopp i öknen som ger en grand slam om man klarar alla fyra(nej inte ett dugg sugen, avskyr hetta, ogillar sand)- det är klart vi ska ha en i Sverige också! Swedish 100 mile challenge heter den. Och är betydligt lättare att uppnå än den där galna serien som programmet handlade om. Både prestation och kostnadsmässigt. Maj gad, liksom.

Loppen som gäller för oss i Sverige är Arctic Ultra, TEC, GAX och Black River Run. Hela grejen ”startade” i år vad jag förstår vilket gör att inte så många hakat på utmaningen och gör att första Grand Slamen kan uppnås i och med GAX 2014. Jag hade ingen aning om den när jag sprang mina två- hade jag vetat hade jag säkert försökt men fått ge tappt eftersom jag knappast skulle sprungit 100 miles i januari i år.

Och jag tänkte att 2015 är rökt också för det kanske skulle gå att springa 100 miles med en 7 månaders bebbe (amningspaus i varvning?) men jag vill inte ha den pressen så tidigt. Jag vet inte vem det är som kommer till världen i juni- bara att h*n och h*nses storasyster går före allt.

Men nu ser jag att det är på en 12-månaders period det gäller. Inte kalenderår. Så om jag startar med TEC100 2015 så kan jag avsluta med Arctic Ultra 2016. Drömmer jag. Drömmar är mål som inte är satta än. Än sätter jag inga spikade mål. Jag drömmer tills bebis kommer ut och vi vet hur vårt liv ser ut. Vårt för en sån här satsning på fyra 100 miles lopp måste vara stött av min bättre hälft och beror också på hur bebistiden går.

Men när jag kikar in på sidan nu så var det iallafall roligt att se att jag är den enda (??) tjejen i Sverige som kört två ”rena” 100 mileslopp förra året? Så jag och två grabbar har en silvermedalj just nu. Kuligt!

Här kan du läsa mer. Är du sugen? Är du en av de fyra som har chans på guld? Heja säger jag!

Sämsta vinnartiden i mannaminne! Men den dagen var den platsen min.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in