Veckans träning- sista ultrapasset!


jag ligger helt däst i soffan efter en allt annat än normal middag. Såhär blir det lite ibland när man inte förbereder. Ni vet.

Jag och N håller på och flyttar in hos mig och med lika delar skratt och tetris så börjar vi väl se något sorts ljus i tunneln. Inte som den där Åsa som är igenom hallandsåsen men ja. Tetris.

Veckans träning har varit helt ok! Vila i måndags. I tisdags hade jag pigga ben och sprang i rask takt de 7 kilometerna till jobbet.

På kvällen tränade jag med Andreas och gjorde massa roliga utfall med vridningar och herresatan vad jag har träningsvärk på massa underliga ställen i benen. Sen körde jag lite egen löparinriktad överkroppsstyrka eftersom att orka hålla teknik i sisådär 20 timmar är i fokus nu.

Igår onsdag joggade jag in med en felspringning – de bygger ju överallt, helt omöjligt. PÅ kvällen var jag hjälptränare på jobbets löpträning i ”Intervaller för alla” gruppen som Running Swedens ”Putte Hell” höll.  Jag tog halva gruppen som sprang lite lugnare så blev inte så mycket fart men passade bra för mina ben gick knappt att flytta på efter alla konstiga utfall.

Idag har träningsvärken suttit i och jag har jobbat som en gnu.

Imorgon har jag planerat mitt sista lååååånga pass och det är lite logistik som ska ihop: Springa till Kungsängen, hoppa på pendeltåget, byta i Bålsta, åka till Västerås, springa Black River Runbanan på 16 kilometer, åka tillbaka till Bålsta, byta tilll pendeltåg, åka till Spånga och se till att springa en mil till ungefär och sen är det klartobetart!

Jag älskar de här passen men det gäller att packa rätt saker. Tänka rätt och vara lite taggad. Jag är bara supertrött just nu. Klockan ringer tidigt. Ha en fin fredag!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Magnesiumkräm- mot skador och trötta muskler


Har man en skada eller träningsvärk eller vill ta hand om våra muskler lite extra så kan magnesiumkräm vara något att testa.

Att bada i badsalt med magnesium gör gott för trötta ben och stöd finns för att smörja in skadade eller trötta muskler med magnesium.

Magnesium är en av de arbetande musklernas viktigaste komponent och magnesiumbrist kan uppstå vid träning då det försvinner ut med svett.

Att smörja eller massera in trötta muskler med magnesium kan alltså hjälpa både mot skador och vanligt slitage.

Magnesium i kost får du via nötter av olika slag, sojabönor, spenat och kakao (hurra!) och chiafrön. Jag gissar att många av de fördelar man anser sig ha av att äta chiafrön innan långpass har att göra med magnesium som är inblandat i ämnesomsättning, nerv och muskelfunktion och sånt där som ska funka under träning!

Här har jag hittat både badsalt och magnesiumkräm som inte innehåller massa fuffens. Idag ska jag beställa krämen och testa om jag tycker det är något!

Och här kan du läsa mer.

Idag önskar jag att jag hade lite sånt. Igår tränade jag med Andreas och benen ömmar, imorse sprang jag in och i eftermiddag är det dags för intervaller på jobblöpträningen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Strava


Om du tycker det är roligt att nörda ner dig i data när du cyklar, springer, skidar eller vad du nu gör kan jag varmt rekommendera appen ”Strava”.

Precis som Runkeeper och såna appar så är det GPS (så länge du har smartphone förstås) och du kan anta ”utmaningar” som ”October 2013 Marathon” ” Mizuni Mt Fuji CHallenge” etc enkelt via appen.

Personligen har jag svårt för att följa upp och analysera (vilket faktiskt är bra ibland för att kunna utvärdera sin träning) men jag kan nog se att det här med Strava kan vara lite roligt.

Till exempel.

Springer du en runda som många andra springer så är chansen stor att någon registrerat  ett ”segment” där. Till exempel finns säkert ”Kungsholmen Runt”. Där kan du benchmarka mot både andra och sen dig själv- om du springer där igen! Du kan benchmarka mot andra efter urval- till exempel samma ålder eller så.

Funkar alltså lika bra på cykel. Jag tror att när jag ska cykla några gånger nästa år inför Ironman så ska jag motivera mig själv genom att försöka cykla snabbare än folk ute på Ekerö. Typ så.

Det bästa med Strava är också att det inte är någon chirpy american lady som talar om hur långt du sprungit. Utan en farbror med astråkig röst. Sånt gillar jag.

Jag vet. Jag längtar också till vintern.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Måndagspeppen- Vems j***a livspussel?


Alla har vi vårt pussel. Jobbet. Karriären? Barnen? Kärleken? Träningen? Hemmet. Besluten. Räkningarna. Ta hand om utseendet. Inreda rätt. Hänga med. Veta om. Veta vad. Äta rätt sifferkombination. Träna rätt. Ha rätt skor. Springa rätt intervaller. Förverkliga sig själv.
Jag öppnade en Femina häromdagen och det må vara en av de vettigare damtidningarna men ändå.
Tills jag öppnar den är jag perfekt och fin i mitt hemmaklippta hår, mina korta naglar. Mitt hem är mysigt, ombonat. Men det som skulle kunna vara inspiration blir lätt en känsla av att vilja förändra mig. Lägga tid på andra saker än det jag brukar. Lägga tid och pengar på ett perfekt hem. Ett perfekt yttre. Och de bitarna passar inte in. Finns inte plats för!
Vi kommer alltid få pussla! Vi som vill framåt. Vi kommer alltid bara ha 24 timmar och tusen drömmar. Det kommer vara löv på spåren och väskan kommer vara felpackad ibland. Det kommer vara saker ogjorda, oklara, inte ens påbörjade.
Tiden kommer aldrig räcka till men ett stort steg mot att känna sig nöjd är att pussla med rätt bitar.
Jag har bestämt att vissa bitar åker bara rätt ut. Andras bitar. Bitar som bara skaver mot mina. Bitar som inte betyder något för mig egentligen. De tänker jag aldrig lägga energi på. Utseendet. Mode. TV-serier. Sånt.
Mitt pussel är en salig röra av jobb, barn, kärlek, vänner, lärande och natur. Och lite annat. Och jag hinner aldrig allt. Har alltid massa saker ogjorda.
Men det gör inget. För det jag gjorde var att göra sånt som ingår i mitt pussel.
Hade tiden stulits av sånt som jag egentligen inte bryr mig om- ja då hade jag nog känt frustration.
Är det pyssligt och pussligt- kolla igenom bitarna i ditt pussel. Kanske ska något bort. Kanske ska något dit.
Ska man pussla ska det iallafall vara med rätt bitar!

20130902-212556.jpg
Igår blev vi tre personer på 46 kvm. Ett lyckligt Tetrispussel som ger mycket tid till annat.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vad jag talar om när jag talar om skor


Jag fick ett tips om att skriva om skor här på bloggen so here goes! Jag har rätt länge haft ett asketiskt förhållande till att ha en stor skogarderob. Är ju lite så med träningskläder och grejer- vill ha ett fåtal saker som funkar men nu har det av olika anledningar börjat smyga sig in fler skor i min skohylla och jag märker att jag då använder dem allihop faktiskt även om det är lätt att välja ut ett par om jag var tvungen!

Löpning bygger ju på att fötterna tar i marken om och om igen och därför blir ju skorna väldigt intressanta.

Vissa springer helt barfota och har vant både fotsulor, skelett, senor, muskler och ligament vid det- hurra för er! Men jag gissar att du som läser detta lever i skor till vardags och rimligtvis kommer att använda det när du springer- för det mesta. Så vi börjar med det uppenbara:

1) (Allra oftast) behöver vi skor. Något som skyddar fötterna mot underlaget.

Sen springer man olika långt, på olika underlag- allt från kokande asfalt, till tartanbana, till isiga gator, till sand, till grus till rotiga stigar. Till myrmark. Till snö. Ja ni fattar. En slät sula kommer inte hjälpa dig på en isig gata och stora grova sulor kommer kännas lustigt på asfalt- och inte minst slitas ut där.

2) Vi behöver olika skor beroende på vad vi ska göra.

Här lever jag inte riktigt som jag lär eftersom jag gärna springer överallt med mina trasiga Inov-8 Xtalon 190. Ja även 4,2 mil på asfalt. Inga problem. Har man en bra sko funkar den för det mesta men inte för extremfall!

Och så kommer vi till det roligaste- våra fötter är olika! Ändå får man ofta frågan ”tips på bra terrängsko” och det beror ju helt på hur fötterna ser ut! Jag är ingen expert på löparskor- bara på att använda dem-och vissa skor sitter som en smäck och jag kan springa mil efter mil utan skavsår medan andra känns som jag dragit på mig en Kalle Ankafot. Som nu- jag har världens snyggaste Inov-8 F-lite för asfalt men tåboxen (området där framfoten och tårna är) är mycket större än på Xtalonserien och jag får inte alls samma känsla. Samma med asics-funkar inte alls i min hålfot och är ofta tight om hälen.

3) Prova skor efter din fottyp!

Du kan få hjälp genom att fråga efter skor och berätta hur din fot ser ut- har du knölar på dem, högt fotvalv? Lågt? Breda? Smala? Det gör stor skillnad!

4) Spring barfota- lite- ibland!

För några år sen var trenden fortfarande att använda väldigt uppbyggda skor- asics gel Kayano till exempel har ett stort uppbyggt hälparti. De här skorna ger stötdämpning förvisso även om de inte kan skydda ett dåligt löpsteg under en längre tid. Vad de dock gör är att maskera till exempel en hård hälisättning framför kroppen för du känner inte hur du sätter i foten på samma sätt. Tar du av dina uppbyggda skor och försöker springa på samma underlag så kommer du förändra steget för att anpassa det till underlaget men även till ett sätt som inte är att slänga i hälen hårt. Garanterat.

Att springa barfota är alltså ett ypperligt test på hur du springer. Du borde springa ungefär likadant när du har skor. Springer du annorlunda- så är det skon som formar steget. Det är du som ska driva ditt steg och skon hjälpa dig få fäste och skydda dig mot underlaget.

Därför är jag en varm förespråkare för att kasta skorna lite då och då för att springa några hundra meter till en början barfota eller kanske i en sk ”barfotasko”. Har du ”nakenkläder” att matcha till- grattis!

Jag vet inte hur många som blivit tunnskofrälsta, sprungit för långt och sen får problem med både vader och hälsenor. I tjocka skor är det många vävnader i fötterna som kan slappa med en drink tåbira medans några få större jobbar. Så inte fallet när du växlar till tunna skor och allt från hjärnan till lilltån får klura på det här nya sättet att ta sig framåt. Kan bli traumatiskt för många. Gör inte det misstaget. Vänj dig långsamt. Alltså ett steg fram. Inte tio och sen 20 tillbaka.

Det är fantastiskt att kunna springa mil efter mil i terräng med en ganska tunn sko som ger dig bra fäste, återkoppling på underlaget men även tviingar dig att välja smarta vägar då den inte är så dämpad så du kan stampa fram över vilken stock och sten som helst. Men du kan inte gå från A till Ö på en gång. Låt det ta sin tid. Har du ett bra löpsteg klarar du att springa i en uppbyggd sko med bra löpteknik också.

Och så vill jag verkligen slå ett slag för att

45 Skydda fötterna om du springer långt på asfalt.

Någonstans hörde jag att han som har handsken i baseball knappast vill ha silkesvantar för att känna hur bollen känns- nej man skyddar sig så gott jag kan. Det finns en tid och plats för att springa i tunna skor och jag gör det gärna i terräng men står det långpass med mycket asfaltsinslag på schemat- ja då hej och välkommen Hoka One One!

De är helt underbara! Jag bara älskar hur de i den här eran av tunna skor gått in och levererar en sko som liknar de här Buffaloskorna som var trendiga när jag var 20 år. De är lätta. De är helt underbara och i dem står det ”Time to fly” och alla vi som testat dem vet att det är så det känns. Fula som stryk är mina. Älskar dem.

Och det ena utesluter inte det andra. Många ultralöpare som springer mil efter mil i tunna skor använder Hokas för att avlasta på långa lopp och träningspass.

Bambi på hal is?

Jag som älskar att springa på vintern kan man ju tro att jag sprungit mycket i dubbade skor. Jag har sprungit på is och snö i säkert 200 mil de senaste åren men jag har aldrig haft dubb. Och aldrig känt att jag behövt det.Men så har jag inte förlagt snabba pass när det är halt och när jag sprang fjällmaran så tog jag det enormt lugnt utför på blöta spänger.

Men ska man

5) springa lite snabbare på vintern och/eller ta sig fram på blöta spänger i fjällen då har dubbade skor en plats i skogarderoben.

Så. Vart lämnar det här oss då? Inga tips på skomärken (förutom det uppenbara att jag älskar Inov-8 Xtalon). Inga tips på skoförsäljare heller? Ja och nej. Jag har inte hittat en återförsäljare som har alla de skor jag velat ha. Inte ett märke som har allt- även om Inov-8 ligger nära men har inte prövat så många andra.

Så mina fem tips för själva skoinköpet blir:

1) Ska du köpa en sko du inte haft förut- testa och spring i den. Så enkelt. Inget spontant nätköp om du inte har mycket pengar att göra av med förstås.

2) Skaffa en sko som är för där du är i din löpning- och kanske en tunn sak att öva i för att få feedback på din isättning och/eller om du vill börja springa i tunnare skor.

3) Du kan springa asfalt i skor med bra grepp men det är inte kul att springa i asfaltsskor i svår terräng.

4) Skit i hur skorna ser ut. Är de bra kommer du smutsa ner dem till oigenkännelse iallafall.

5) Springer du ultra kan det vara bra med lite utrymme för att fötterna sväller.

Lycka till med löpningen!

Inov-8 Xtalon 190. Air-condition comes as standard efter några mil. Evig kärlek ändå.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans och månadens träning


Det här blev en vilovecka. Ja rent träningsmässigt. Annars är det full rulle nu och flera veckor framöver.

Förra veckan avslutade jag starkt med ett snabbt lätt pass men den här veckan har allt varit segt segt segt.

I måndags tränade jag lite styrka hemma. I tisdags hann jag ingenting så vilade. I onsdags tänkte jag köra tusingar hem från jobbet. Det gick inte alls. Jag är så glad att sommaren är slut för har man en lite dålig dag så är värmen någotn som bara gör det sämre. Jag klarade av tre stycken i allt långsammare fart från 4:25, 4:28, 4:48 och när jag kände att jag inte ens orkade starta den fjärde fast jag lät mig själv gå i flera minuter så joggade jag bara vidare.

Avskräckt av det var jag inte på humör att träna i torsdags och hann ändå inte heller.

Igår, fredag, åt jag frukost och stack sen ut för att köra backintervaller. Har en 350 meters backe här som avslutas brant. 8 ggr upp och ned i underbar höstig fuktig luft. En snabb kilometer som avslut och det kändes bättre.

Idag hade jag en tretimmars runda planerad. Jag har inte Garmin med och då kör jag på känsla och backar upp med Strava. Gick upp vid 06.30 för att hinna måla klart verandan efteråt och stack iväg efter min vanliga ”kaffe och 4 BCAA”. Man har väl blivit lite skadad när 3 timmar känns som en ok morgonjogg. Benen är inte så pigga nu så lät dem bara rulla på i mina nya Hoka One One. Njöt av den lugna tysta lördagsmorgonen helt ensam ute på landet. Mogna vetefält luktar så gott när det regnat.

Som vanligt så lossnade det ju längre jag sprang men ändå aldrig riktigt. Seg som kola.

Jag hade tänkt regga all min träning på jogg.se i år men har inte orkat under sommaren. Räknade dock snabbt ihop att augusti slutar på över 32 mil och September kommer nog hamna där någonstans också.

Det är inte så att jag är miljägare men många av de här milen är genomförda i enorm glädje, i vacker natur och med bra känsla och det är upplevelser jag samlar på!

Hoppas du haft en fin helg!

20130831-174354.jpg
20130831-174413.jpg
20130831-174407.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in