Josefine har passion för inspiration

Josefine har passion för inspiration


Innan ASICS FrontRunner-teamet startades i Sverige hade Josefine 200 följare på Instagram. Ett år senare har hennes motiverande träningsbilder och inlägg spritt sig så att hon i dag inspirerar över 38 000 följare. Vi ringde upp Josefine för att få veta mer om hennes resa med ASICS FrontRunner.

Hur kom du i kontakt med ASICS FrontRunner?
– Förra årsskiftet såg jag att de sökte FrontRunners i Sverige. Jag tyckte att det lät både kul och intressant, så jag fyllde i en ansökan. Jag fastnade för att man gärna skulle vara en passionerad löpare, men hade inte jättestora förhoppningar om att komma med. Men sen ringde Thomas Pickelner, som är ansvarig för teamet, upp mig och meddelade att jag kommit med. Det var givetvis oerhört kul och inspirerande.

Som passionerad löpare – hur tränade du innan FrontRunners?
– Jag började springa redan som sjuåring. Då sprang jag min första löptävling i min hemstad Motala. Jag fastnade direkt för löpningen och började därför med friidrott. I friidrotten höll jag på med många grenar, allt från längd och häck till ren löpning. Jag tävlade i cirka tio års tid på en ganska seriös nivå. Sen flyttade jag till Göteborg för att plugga och då passade löpträningen oerhört bra in i mitt liv. Det är så enkelt att komma ut och träna, och löpning ger alltid mycket tillbaka. På ett sätt blev löpningen en passion – och det var ju något som efterfrågades i ansökan till ASICS FrontRunner.

Vad har FrontRunner-teamet inneburit för din löpning?
– De har inneburit väldigt mycket. Framförallt är det väldigt kul att komma med i ett så här stort community där alla delar samma intresse och så att man kan bli lite nördig tillsammans. På hemmaplan kan sambon och barnen bli trötta på mig när jag pratar om löpning och tränar löpning hela tiden. Men här kan man prata om löpning – och det blir verkligen en motivationshöjning att vara med. Min motivation har verkligen påverkats positivt – man blir inspirerad av alla andra som är med.
– Jag gillar också att nivåerna på löparna har ett så stort spann, från nästintill nybörjare till elitlöpare. Av det kan man inspireras på så olika sätt, man får verkligen något från alla.

Har du blivit mer målinriktad?
– Jag är faktiskt något mindre tävlingsinriktad nu, jag har lagt ner lite av prestationsmålen och springer mer på känsla. Jag både tränar och tävlar på känsla, och det har jag inspirerats till av andra i gemenskapen. Tävlar gör jag fortfarande, men jag har inte samma krav på resultat längre. Så jag är mer avslappnad helt enkelt, även om jag fortfarande definierar mig själv som en löpare mellan eliten och motionären träningsmässigt. Jag är långt ifrån eliten men jag tränar nog löpning betydligt mer än de flesta på motionsnivå.

Du började träna löpning hemma i Motala, men nu har du flyttat utomlands?
– Ja, under året som gick flyttade hela familjen till Palma på Mallorca. Jag och min sambo har väldigt länge varit inställda på att testa något annat och då gärna också bo i ett härligare klimat. Vi fastnade för Palma, åkte ner och kollade in staden och kände direkt att ”här skulle vi kunna bo”. Vi har två små barn, som nu börjat skolan här, och även om vi inte bott här så länge känns det helt fantastiskt.

Lämnade ni även era jobb hemma?
– Vi har sedan tidigare ett gemensamt företag som vi jobbar i båda två, där grunden är reklamuppdrag. Från Palma jobbar vi vidare med såväl kunder som vi hade tidigare och med nya kunder här nere, så jobbmässigt har flytten inte inneburit så stora förändringar. Med ASICS FrontRunner kommer jag också att vara med och organisera ett internationellt camp för de globala teamen, både i mars och i oktober här på Mallorca. Det känns väldigt kul.

Har ni mycket kontakt över nationsgränserna inom ASICS FrontRunner?
– Ja, jag har väldigt mycket kontakt med våra internationella vänner. Det är så enkelt via sociala medier och det är där vi får inspiration av varandra, genom att peppa och kommentera varandra.

Du och din kollega Daniel Larsen blev utsedda till ”ASICS FrontRunner of the year” i Sverige. Vad innebär det?
– Det var givetvis hedrande och jättekul att andra känner att de fått inspiration via mitt Instagram-konto, där jag når ut till väldigt många olika människor. Det är det jag vill, att kunna inspirera och ge andra glädje. Samtidigt känner jag att alla inspirerar på sina sätt, så alla i teamet är värda titeln.

Nu ska ni få några nya medlemmar i det svenska teamet. Har du något råd till de som ansöker?
– Mitt råd är att man ska vara sig själv och förmedla det man känner för löpningen. Sen ska man inte tveka att ansöka. Någon kanske är lite rädd för att man ska vara aktiv i sociala medier, för det är en viktig del i FrontRunners-teamet, och det kan kännas som en spärr. Men om man själv älskar löpning är det bara att köra – man får och ska vara sig själv. Det är det viktigaste.

En sista fråga – vilket är ditt roligaste löppass?
– Oj, det var en svår fråga. Det finns så mycket som är kul. Men fartlek i olika former gillar jag. Eftersom jag tränar för maraton nu har jag långpass med fartökning i, vilket jag tycker är både ett kul pass och något som ger mig väldigt mycket tillbaka. På det långpasset springer jag först 15 kilometer i lugn fart, men ändå så pass fort att jag börjar få en lite stum känsla i benen. Därefter ökar jag sedan farten under 3 kilometer. Det handlar inte om någon jättetuff fart, men är ändå en klar fartökning. Vid 18 kilometer går jag ner i lugn långpassfart igen, innan jag gör en ny fartökning i 2 km efter 20 kilometer. Sedan avrundar jag passet med någon lugn kilometer så att jag når runt 23–25 kilometer totalt.

Kolla in Josefines blogg på FrontRunner och kolla in hennes Instagramkonto här.

Vill du ha chans att bli en av de nya i ASICS FrontRunner Teamet? Ansök här


Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i form nu! Bästa tipsen för dig som vill bli snabb, stark och skadefri i vinter
  • Vi har testat 10 smarta träningsklockor
  • Run streak med RW: Spring lite varje dag och förändra ditt liv
  • Benhård träning: Övningarna som ger dig kraft i benen
  • Heta julklappstips
  • Forskning: Farväl inflammation
  • Smart mat: Stärk immunförsvaret

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare


Tidigare studier har visat att Vasaloppsåkare är betydligt mer fysiskt aktiva i vardagen och lever längre än andra. Nu har en grupp svenska forskare visat att längdskidåkare också blir mindre deprimerade.

Forskarna har följt 200 000 Vasaloppsåkare under åren 1989–2010 och har sett att dessa drabbades av depression hälften så ofta som befolkningen i stort. Studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Psychiatry Research, visade att samma mönster gällde för ångest och oro. Skidåkarna drabbades av ångestrelaterade sjukdomar hälften så ofta som befolkningen i stort. De här resultaten går också i linje med andra studier gjorda på människor som konditionsidrottar, inte minst löpare, som vi har rapporterat om tidigare i Runner’s World.

Forskarna drar slutsatsen att det är Vasaloppsåkarnas fysiskt aktiva livsstil som är huvudorsaken till att risken för att drabbas av psykisk ohälsa halveras. De diskuterar även om andra positiva faktorer vid sidan av den fysiska träningen påverkar det mentala måendet. Faktor som det sociala umgänget och gemenskapen, att ha ett meningsfullt mål, att man vistas mer utomhus, eller att den regelbundna träningen leder till en bättre kosthållning. Det har man däremot inte kunnat påvisa i studien.

Skillnad mellan könen

Resultaten i studien visade att risken för depression bland Vasaloppsåkare minskade lika mycket hos båda könen. Forskarna upptäckte dock en intressant skillnad mellan könen vad gäller kopplingen mellan fysisk prestation och depression. Hos männen kunde de se att skidåkare som var snabbare också var mer skyddade mot depression än långsammare åkare. Här är det lätt att tro att det är den större träningsdosen hos manliga ”snabba” Vasaloppsåkare som främst förklarar det ökade skyddet mot depression.

Bland de snabbaste kvinnliga åkarna såg de tvärtom en högre risk att drabbas av depression jämfört med de långsammare kvinnliga åkarna, även om skillnaden inte var statistiskt säkerställd. Samtidigt understryker forskarna att de snabbaste Vasaloppskvinnorna fortfarande löpte betydligt mindre risk att drabbas av depression jämfört med övriga befolkningen.

Andra orsaker bakom skillnad?

Studien förklarar inte varför de högpresterande kvinnorna i Vasaloppet drabbas av depression i större utsträckning än de som åker långsammare. Även om det finns vissa skillnader mellan den kvinnliga och manliga hjärnan så kan svaret till skillnaderna finnas någon helt annanstans, menar forskarna.

En amerikansk studie visade att kvinnor som berättade att de tränade för att de ville tappa i vikt eller trimma kroppen hade sämre livskvalitet än de som uppgav att de tränade för att förbättra sin hälsa. Hos männen fanns ingen sådan koppling. Där verkade anledningen till träningen inte spela någon roll för träningens effekter på deras mentala hälsa.

Detta fenomen skulle kunna förklara fynden i den nya svenska studien. Det kan vara så att den högre andelen depression hos de högpresterande kvinnliga skidåkarna bättre förklaras av de individuella skälen att träna än själva träningsnivån.

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Test: Höstens tre bästa skonyheter

Test: Höstens tre bästa skonyheter


I vår stora guide till höstens nya löparskor testade vi 13 heta nyheter. Här är de tre vinnarna som fick våra utmärkelser ”bästa uppdatering”, ”bästa debut” och ”redaktörernas val”.

Text: Christer Wernhult Foto: Luca Mara

För bara något år sedan lanserades nya löparskor ganska strikt bundet till en tydlig vår- respektive höstsäsong. Plus att vinteranpassade modeller presenterades separat i november. På senare tid har många tillverkare valt att i stället sprida ut sina nyheter under årets gång. Det betyder att de successivt förändrar sina sortiment och att det traditionella säsongstänkandet har börjat luckras upp.

På Runner’s World har vi som ambition att hålla dig som läsare så uppdaterad som möjligt genom att regelbundet presentera de mest intressanta skomodellerna i våra skoguider. På så sätt vill vi ge dig en överblick av vad som erbjuds på marknaden och underlätta ett bra skoval anpassat till din träningsbakgrund, dina personliga förutsättningar och preferenser.  

Tillverkarna har under några år haft ett tydligt fokus på att uppgradera sina mellansulematerial så att de förutom skyddande stötupptagning och komfort även ger kvickare respons/energiåtervinning. Men nu kan vi i stället se att man satsar på nya sätt att åstadkomma stabilitet. Tillverkarna försöker helt enkelt kombinera stötdämpning och energiåtergivning i mellansulorna med just detta – stabilitet. 

Flera av de stora producenterna tonar ned den gängse kategoriindelningen i neutrala och stabila skomodeller. I stället försöker de nu konstruera skor som erbjuder både och. En bakomliggande orsak är säkert tveksamheten till om extra stabila skor verkligen kan förebygga skadeproblem hos löpare med överrörliga fotleder, det vill säga överpronation. (Vilket under många år har varit den utbredda uppfattningen i sportskobranschen.)

Ett flertal biomekanikexperter har på senare tid uttryckt sin skepsis till att hårda kilar och plastbryggor skulle vara den bästa lösningen för att kontrollera fotens rörelse. Som följd kan vi nu se flera exempel på nya tekniska lösningar för att öka skornas stabiliserande egenskaper – utan att de nödvändigtvis måste ha ett hårt material på medialsidan av mellansulan.

Till höstens skoguide, som publicerades i septembernumret av Runner’s World, valde vi ut 13 nya (eller uppdaterade) modeller. De är alla typiska exempel på respektive tillverkares skofilosofi och har samtliga nyligen introducerats på marknaden. Här är de tre som utmärkte sig mest i fältet.

Redaktörernas val: Brooks Ghost 12

Brooks Ghost 12
Vikt: 295 g (herr), 264 g (dam) Häldropp: 12 mm Rekommenderat butikspris: 1 600 kr 

Ghost har efterhand blivit en storsäljare för Brooks, mycket tack vare skons allsidighet och bekväma passform. Den här 12:e upplagan är ett klassiskt exempel på att man inte bör ändra på ett vinnande koncept. 

Uppdateringen från föregångaren inskränker sig till en mer följsam utformning av ovandelsmaterialet, ett lätt modifierat sulmönster och en viss viktreduktion (cirka 14 gram i herrstorlek US 9). Hela skon utstrålar komfort med sitt bekvämt stoppade hälparti och en påtagligt mjuk stötdämpning i en tvåkomponenters-mellansula. 

En fin detalj är snörningens utformning, där ovalt rundade snören lätt kan justeras genom plastförstärkta snörhål till en perfekt passform över vristen. Ghost 12 ger en skön löpupplevelse – oavsett distans och fart.

Bästa debut: Adidas Pulseboost HD

Adidas Pulseboost HD
Vikt: 340 g (herr), 305 g (dam) Häldropp: 8 mm Rekommenderat butikspris: 1 400 kr 

Denna helt nya träningsmodell riktar sig i första hand till löpare som tränar i stadsmiljö, där kraven är höga på såväl stötdämpning som god kontakt med underlaget och säkert stöd vid riktningsförändringar.

HD står för high density och betyder att Pulseboost HD ger en något fastare känsla mot underlaget jämfört med exempelvis Ultraboost 19, som introducerades i våras. Just detta lovordades av våra testlöpare, som har lättare Adidas-modeller som Adizero Tempo eller Boston som favoriter för sina tempopass.

Ovandelen är konstruerad med hjälp av en sofistikerad stickteknik med olika täthet och mönster i olika partier. Framfotsstödet är på detta sätt elegant integrerat och eliminerar helt behovet av påsydda förstärkningar. Foten vilar tryggt nedsänkt i en fördjupning i mellansulans övre del och får därmed utmärkt stöd i sidled, vilket förstärks ytterligare av skons breda sulbas.

Yttersulan, som är framtagen i samarbete med däcktillverkaren Continental, har ett lågprofilsmönster som ger säkert grepp på både torra och våta underlag.     


Bästa uppdatering: Saucony Ride ISO 2

Saucony Ride ISO 2
Vikt: 278 g (herr), 231 g (dam) Häldropp: 8 mm Rekommenderat butikspris: 1 600 kr

Små men långt ifrån betydelselösa justeringar gör andra versionen av Ride med ISO-konstruktion till en ännu mer komfortabel träningssko. Ovandelen har fått ett smidigare meshmaterial, som bättre anpassar sig till fotens form, medan hälkappan är tydligare avrundad och har fått en mer stoppad kant. Yttersulans mönster har också finjusterats för säkrare grepp. 

Mellansulan med en kombination av mjukt Powerfoam och spänstigt energiåtergivande Everun finns kvar från föregångaren. Det gör även det stödjande yttre ISO-skiktet i ovandelen i kombination med ett elastiskt sockliknande inre skikt. 

Ride ISO i sin andra utgåva är – precis som föregångaren – en allsidig, lätt, komfortabel och väl stötdämpande löpträningsko. Detaljjusteringarna från föregångaren får tummen upp från våra testlöpare.   

Arena Run fyller 5 år – firar med nytt millopp och ny stafett

Arena Run fyller 5 år – firar med nytt millopp och ny stafett


Arena Run arrangeras för femte året i rad på Friends Arena i Solna, den 24–25 januari 2020. Jubileet firar man med att introducera en helt ny 10-kilometersklass samt en ny stafett. 

Den nya stafetten går redan på fredagskvällen den 24 januari. Klockan 18.00 öppnas dörrarna till arenan med årets roligaste – och förmodligen jobbigaste – after work: Arena Run Stafetten. Här får du och dina kompisar eller kollegor möjligheten att springa en stafett på sammanlagt 16 kilometer. Varje lag får bestå av max fyra deltagare, som själva avgör hur distanserna fördelas på lagmedlemmarna. 

På lördagen 25 januari är det så dags för det femårsjubilerande Arena Run, som också bjuder på en nyhet: Hållkäften-milen som är Arena Runs nya 10-kilometersklass där deltagarna springer två varv på den 5 kilometer långa hinderbanan. Det innebär inte bara att distansen blir dubbelt så lång, även antalet hinder och trappsteg fördubblas. 

Läs mer och anmäl dig här arenarun.se

ARENA RUN 25 JANUARI 2020
Nästa återhämtningstrend? Quorn!

Nästa återhämtningstrend? Quorn!


Det kanske är dags att uppvärdera quorn som återhämtningsföda. I varje fall om man får tro forskarna på Exeter University i Storbritannien. De fann nämligen att mycoproteinet i quorn stimulerar återuppbyggnaden av muskelvävnad efter träning bättre än vad mjölkprotein gör. (Quornprodukter består till största delen av mycoprotein, vilket kommer från svampen Fusarium venenatum.) 

Studien visade att de försökspersoner som åt mjölkprotein ökade återuppbyggnadstakten med upp till 60 procent. Men de som åt mycoprotein ökade muskeluppbyggnadstakten med mer än dubbelt så mycket – goda nyheter för alla som vill välja bort eller dra ner på animaliska produkter. 

Andas ut – på rätt sätt

Andas ut – på rätt sätt


Ligger du också sömnlös om nätterna och funderar på vilken kroppsposition som är mest effektiv för att skynda på återhämtningen efter ett hårt pass?

Nu kan du andas ut – för forskarna bakom en ny studie, publicerad i Translational Journal of the American College of Sports Medicine har tagit reda på detta. De jämförde hur två kroppspositioner – händerna på huvudet och händerna på knäna – påverkade återhämtningen när det gällde två faktorer: puls och elimineringen av koldioxid.

Det visade sig att händerna på knäna var överlägset bäst. Anledningen är att den framåtböjda ställningen gör att diafragman flyttas (din huvudsakliga andningsmuskel) vilket gör det lättare att få ner mer syre i lungorna.