Många svenska löparhopp vid EM i Berlin

Många svenska löparhopp vid EM i Berlin


Totalt ställer Sverige upp med hela 63 friidrottare och 3 gångare vilket gör att det är en rekord stor trupp. Runner´s World sätter dock här fokus till de svenska medel och långdistanslöparna och först ut är 800 meters tjejerna som springer försök på tisdag förmiddag.
Senast det begav sig 800 meter i EM sammanhang fick Runner´s Worlds krönikör Lovisa Lindh sitt genombrott när hon tog hem bronsmedaljen. Fjolårets stördes av skador, och det blev ingen VM start för Lovisa då, men tidigare under fjolåret hann hon med att sätta svenskt rekord på distansen med 1:58.77. Comebacken i år efter skadan har varit lovande, även om hon i de lopp och kört förståeligt varit en bit från sina bästa tider utifrån att hon varit borta från tävlandet på hög nivå i nästan ett år.
– På RW´s instagram fick vi hänga med Lovisa på en lägervecka på hög höjd St Moritz, och rapporterna från lägret inför EM har varit positiva. Lovisa är inte ända svensk på 800 meter för damerna, utan fjolårets VM semifinalist Hanna Hermansson gör även hon en spännande start. Hanna har levererat fina tider på loppen hon gjort veckorna innan EM. Båda svenska tjejerna ska ta sig vidare till semifinalen och det finns chans på finalplats för båda två och om Lovisa hitta tillbaks till formen hon hade innan skadad, ja då kan det till och med bli medalj.

Chans på final har även de svenska herrarna på hinder som också kör sina försök på tisdag strax innan lunchtid. Störst förhoppning sätts till Napoleon Solomon, som i år förbättrat sitt personbästa till imponerande 8:23.54, vilket är fjärde bästa svenska tid genom tiderna. Den tiden gör att Napoleon verkligen är med i Europatoppen. ”Nappe” som är Napoleons smeknamn vann bland annat Lidingöloppet ifjol och inför EM har han laddad upp på hög höjd. Nappe bör ta sig till final och väl där kan allt hända. Emil Blomberg som är vår andra svenska hinderlöpare i EM hade ifjol skadeproblem just när han deltog på VM men i år är han redo. Även om Emil inte har riktigt så snabba tider som Napoleon inför EM-loppet finns en finalchans.

Under lunchtid på onsdagen gör svenska 1500 meters killarna intressanta starter i de mycket tuffa försöksheaten. Under förra veckan kunde RW´s instagramföljare hänga med Johan Rogestedt i hans träning via bilder och texter och i en kort intervju berättade Johan att han måste gå in i försöken med inställningen att göra årets topplopp för att bli en av de 12 löpare som går till finalen. Inför EM har Johan visat riktigt bra form med bland annat ett snabbt 800 meters lopp. Riktigt snabba lopp har även Kalle Berglund visat upp, och med 3:36.60 var han bara hundradelar från att radera ut det svenska rekord på distansen som nu stått sig i 33 år. Både Kalle och Johan har med bra lopp stora chanser att gå till final, och väl i en final skulle dom en bra dag kunna utmana om topplaceringar. Tredje svensk på distansen är Elmar Engholm, och även om han inte riktigt har lika snabbt personbästa som de andra svenskarna kan han kanske vara med och slåss om en finalplats med ett smart försökslopp.

På onsdagen gör också Sveriges kanske största medaljhopp på löpgrenarna Meraf Bahta entré på EM i den direktfinal som går på kvällen på 10000 meter. Meraf tog en silvermedalj senast EM avgjordes, men då på 5000 meters distansen som hon springer under EM´s sista dag. Frågan är dock om Meraf kunnat behålla all fokus på sin träning under den situation som uppkommit genom att hon missat tre oannonserade dopningtester. Friidrottsförbundet har dock meddelat att Merafs missar beror på olyckliga omständigheter där det finns naturliga förklaringar. Om Meraf är i sin bästa form ska hon absolut kunna utmana om medaljerna. Till medalj kan det dock vara tufft för andra svenskan på 10000 meter som är Charlotta Fougberg. Fougberg är mest känd som hinderlöpare, en distans som hon avstår i år, har gjort fina resultat och visat form på både 5000 meter och 10000 meter i år. Precis som Meraf planerar hon att dubbla, och köra båda distanserna där 5000 meter går avslutningsdagen. På den distansen får Meraf och Charlotte sällskap av Linn Nilsson som med sin snabbhet och styrka kan ta en topp placering även om det kan vara ett litet för stort hopp upp till medalj för Linn.

På torsdagen gör svenske 800 meters stjärnan Andreas Kramer entré på Olympiastadion i Berlin när han springer sitt försök som ensam svensk på den distansen. Andreas kommer till EM med ett riktigt bra självförtroende efter att ha slagit sitt eget svenska rekord på distansen i sitt sista lopp inför EM med 1:45.03. Det var vid GP tävlingar i Karlstad Andreas verkligen visade styrka både genom tiden och genom sättet han vann loppet på. Vidare till semifinalen ska Andreas ta sig om inget oförutsett händer, och det finns sen även stor chans på final. Medalj kan vara tufft, men Andreas är inte långt bakom de bästa européerna.

Under lunchpasset på fredagen gör ytterligare några svenska löpare sina första starter på EM banorna, och det är 1500 meters löparen Anna Silvander och hinderlöparen Caroline Högardh. Båda tjejerna kvalade in under sista dagarna innan EM och kan dom ta sig till en final har dom gjort det mycket bra. Formen finns ju onekligen där eftersom dom gjorde sina bästa tider på tävling nära inpå EM.

Under EM tävlingen sista dag, på söndagen, gör de svenska maratonlöparna sina starter. Damerna startar fem över nio och sen kör herrarna ingång sitt lopp 55 minuter senare. På damsidan har Sverige ett lag på 4 löpare efter att Isabellah Andersson tvingats lämna återbud. De 3 bästa löparna räknas i laget och faktum är att alla svenska tjejerna visat riktigt fin form i sommar. Mikaela Larsson vann Stockholm Marathon överlägset på en stark tid i värmen och Hanna Lindholm har sprungit riktigt snabbt på både gatlopp och banlopp över 5 till 10 km under sommaren. (Hanna gjorde bland annat 33.29 på 10000 meter bana)
På pappret ska dessa två tjejer ha bäst chans av svenskorna att hävda sig och skulle mycket väl med bra lopp kunna nå topp 10-15. Men även de andra svenskorna Malin Starfelt och Cecilia Norrbom kan med smart upplägg säkert komma på över halvan av startfältet och bidra till en stark laginsats även utan Isabellah.

I herrloppet representeras Sverige av Mikael Ekvall, som verkar haft hela sin fokus mot EM loppet under en längre tid. ”Micke” har gjort några framträdande i sommar på kortare distanser med bra resultat, så med samtidig maratonträning och fokus mot EM loppet kan han mycket väl sikta mot en topp 10 placering. Om allt stämmer för Micke har han med sitt personbästa på 2.12 visat att han ska kunna blanda sig i när det handlar om europatoppen.

Noteras också att Runners Worlds omslagslöpare och på majnumret (inkl reportage), sjukamperskan Bianca Salming tävlar på EM i mångkampen som avgörs under torsdag och fredag.

Runners´s World kommer rapportera om svenska medel och långdistans löparna på EM via bilder på vår instagramsida @runnersworldswe


EM tidsprogram med svenska medel och långdistansinslag

TISDAG 7 AUGUSTI  

11.05, K 800m försök. Lovisa Lindh, Hanna Hermansson

11.40, M 3000m hinder försök. Napoleon Solomon, Emil Blomberg

                                             

ONSDAG 8 AUGUSTI  

12.15, M 1500m försök. Kalle Berglund, Johan Rogestedt, Elmar Engholm

19.55, K 800m semifinal. Lovisa Lindh, Hanna Hermansson

20.40, K 10000m direktfinal. Meraf Bahta, Charlotta Fougberg

                                             

TORSDAG 9 AUGUSTI  

11.30, M 800m försök. Andreas Kramer

21.20, M 3000m hinder final. Napoleon Solomon, Emil Blomberg

                                             

FREDAG 10 AUGUSTI

12.00, K 1500m försök. Anna Silvander, Hanna Hermansson

12.25, K 3000m hinder försök. Caroline Högardh

19.32, M 800m semifinal. Andreas Kramer

21.20, K 800m final. Lovisa Lindh, Hanna Hermansson

21.50, M 1500m final. Kalle Berglund, Johan Rogestedt, Elmar Engholm

                                             

LÖRDAG 11 AUGUSTI

20.30, M 800m final. Andreas Kramer

                                             

SÖNDAG 12 AUGUSTI

09.05, K Marathon. Mikaela Larsson, Hanna Lindholm, Malin Starfelt, Cecilia Norrbom

10.00, M Marathon. Mikael Ekvall

20.00, K 1500m. Anna Silvander, Hanna Hermansson

20.15, K 5000m. Meraf Bahta, Linn Nilsson, Charlotta Fougberg

20.55, K 3000m hinder. Caroline Högardh

HELA SVENSKA FRIIDROTTSLANDSLAGTS EM-tidsprogram hittar du här

BILD: Deca Text & Bild, Lovisa Lindh i EM 2016

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kom i form nu! Bästa tipsen för dig som vill bli snabb, stark och skadefri i vinter
  • Vi har testat 10 smarta träningsklockor
  • Run streak med RW: Spring lite varje dag och förändra ditt liv
  • Benhård träning: Övningarna som ger dig kraft i benen
  • Heta julklappstips
  • Forskning: Farväl inflammation
  • Smart mat: Stärk immunförsvaret

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare


Tidigare studier har visat att Vasaloppsåkare är betydligt mer fysiskt aktiva i vardagen och lever längre än andra. Nu har en grupp svenska forskare visat att längdskidåkare också blir mindre deprimerade.

Forskarna har följt 200 000 Vasaloppsåkare under åren 1989–2010 och har sett att dessa drabbades av depression hälften så ofta som befolkningen i stort. Studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Psychiatry Research, visade att samma mönster gällde för ångest och oro. Skidåkarna drabbades av ångestrelaterade sjukdomar hälften så ofta som befolkningen i stort. De här resultaten går också i linje med andra studier gjorda på människor som konditionsidrottar, inte minst löpare, som vi har rapporterat om tidigare i Runner’s World.

Forskarna drar slutsatsen att det är Vasaloppsåkarnas fysiskt aktiva livsstil som är huvudorsaken till att risken för att drabbas av psykisk ohälsa halveras. De diskuterar även om andra positiva faktorer vid sidan av den fysiska träningen påverkar det mentala måendet. Faktor som det sociala umgänget och gemenskapen, att ha ett meningsfullt mål, att man vistas mer utomhus, eller att den regelbundna träningen leder till en bättre kosthållning. Det har man däremot inte kunnat påvisa i studien.

Skillnad mellan könen

Resultaten i studien visade att risken för depression bland Vasaloppsåkare minskade lika mycket hos båda könen. Forskarna upptäckte dock en intressant skillnad mellan könen vad gäller kopplingen mellan fysisk prestation och depression. Hos männen kunde de se att skidåkare som var snabbare också var mer skyddade mot depression än långsammare åkare. Här är det lätt att tro att det är den större träningsdosen hos manliga ”snabba” Vasaloppsåkare som främst förklarar det ökade skyddet mot depression.

Bland de snabbaste kvinnliga åkarna såg de tvärtom en högre risk att drabbas av depression jämfört med de långsammare kvinnliga åkarna, även om skillnaden inte var statistiskt säkerställd. Samtidigt understryker forskarna att de snabbaste Vasaloppskvinnorna fortfarande löpte betydligt mindre risk att drabbas av depression jämfört med övriga befolkningen.

Andra orsaker bakom skillnad?

Studien förklarar inte varför de högpresterande kvinnorna i Vasaloppet drabbas av depression i större utsträckning än de som åker långsammare. Även om det finns vissa skillnader mellan den kvinnliga och manliga hjärnan så kan svaret till skillnaderna finnas någon helt annanstans, menar forskarna.

En amerikansk studie visade att kvinnor som berättade att de tränade för att de ville tappa i vikt eller trimma kroppen hade sämre livskvalitet än de som uppgav att de tränade för att förbättra sin hälsa. Hos männen fanns ingen sådan koppling. Där verkade anledningen till träningen inte spela någon roll för träningens effekter på deras mentala hälsa.

Detta fenomen skulle kunna förklara fynden i den nya svenska studien. Det kan vara så att den högre andelen depression hos de högpresterande kvinnliga skidåkarna bättre förklaras av de individuella skälen att träna än själva träningsnivån.

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Test: Höstens tre bästa skonyheter

Test: Höstens tre bästa skonyheter


I vår stora guide till höstens nya löparskor testade vi 13 heta nyheter. Här är de tre vinnarna som fick våra utmärkelser ”bästa uppdatering”, ”bästa debut” och ”redaktörernas val”.

Text: Christer Wernhult Foto: Luca Mara

För bara något år sedan lanserades nya löparskor ganska strikt bundet till en tydlig vår- respektive höstsäsong. Plus att vinteranpassade modeller presenterades separat i november. På senare tid har många tillverkare valt att i stället sprida ut sina nyheter under årets gång. Det betyder att de successivt förändrar sina sortiment och att det traditionella säsongstänkandet har börjat luckras upp.

På Runner’s World har vi som ambition att hålla dig som läsare så uppdaterad som möjligt genom att regelbundet presentera de mest intressanta skomodellerna i våra skoguider. På så sätt vill vi ge dig en överblick av vad som erbjuds på marknaden och underlätta ett bra skoval anpassat till din träningsbakgrund, dina personliga förutsättningar och preferenser.  

Tillverkarna har under några år haft ett tydligt fokus på att uppgradera sina mellansulematerial så att de förutom skyddande stötupptagning och komfort även ger kvickare respons/energiåtervinning. Men nu kan vi i stället se att man satsar på nya sätt att åstadkomma stabilitet. Tillverkarna försöker helt enkelt kombinera stötdämpning och energiåtergivning i mellansulorna med just detta – stabilitet. 

Flera av de stora producenterna tonar ned den gängse kategoriindelningen i neutrala och stabila skomodeller. I stället försöker de nu konstruera skor som erbjuder både och. En bakomliggande orsak är säkert tveksamheten till om extra stabila skor verkligen kan förebygga skadeproblem hos löpare med överrörliga fotleder, det vill säga överpronation. (Vilket under många år har varit den utbredda uppfattningen i sportskobranschen.)

Ett flertal biomekanikexperter har på senare tid uttryckt sin skepsis till att hårda kilar och plastbryggor skulle vara den bästa lösningen för att kontrollera fotens rörelse. Som följd kan vi nu se flera exempel på nya tekniska lösningar för att öka skornas stabiliserande egenskaper – utan att de nödvändigtvis måste ha ett hårt material på medialsidan av mellansulan.

Till höstens skoguide, som publicerades i septembernumret av Runner’s World, valde vi ut 13 nya (eller uppdaterade) modeller. De är alla typiska exempel på respektive tillverkares skofilosofi och har samtliga nyligen introducerats på marknaden. Här är de tre som utmärkte sig mest i fältet.

Redaktörernas val: Brooks Ghost 12

Brooks Ghost 12
Vikt: 295 g (herr), 264 g (dam) Häldropp: 12 mm Rekommenderat butikspris: 1 600 kr 

Ghost har efterhand blivit en storsäljare för Brooks, mycket tack vare skons allsidighet och bekväma passform. Den här 12:e upplagan är ett klassiskt exempel på att man inte bör ändra på ett vinnande koncept. 

Uppdateringen från föregångaren inskränker sig till en mer följsam utformning av ovandelsmaterialet, ett lätt modifierat sulmönster och en viss viktreduktion (cirka 14 gram i herrstorlek US 9). Hela skon utstrålar komfort med sitt bekvämt stoppade hälparti och en påtagligt mjuk stötdämpning i en tvåkomponenters-mellansula. 

En fin detalj är snörningens utformning, där ovalt rundade snören lätt kan justeras genom plastförstärkta snörhål till en perfekt passform över vristen. Ghost 12 ger en skön löpupplevelse – oavsett distans och fart.

Bästa debut: Adidas Pulseboost HD

Adidas Pulseboost HD
Vikt: 340 g (herr), 305 g (dam) Häldropp: 8 mm Rekommenderat butikspris: 1 400 kr 

Denna helt nya träningsmodell riktar sig i första hand till löpare som tränar i stadsmiljö, där kraven är höga på såväl stötdämpning som god kontakt med underlaget och säkert stöd vid riktningsförändringar.

HD står för high density och betyder att Pulseboost HD ger en något fastare känsla mot underlaget jämfört med exempelvis Ultraboost 19, som introducerades i våras. Just detta lovordades av våra testlöpare, som har lättare Adidas-modeller som Adizero Tempo eller Boston som favoriter för sina tempopass.

Ovandelen är konstruerad med hjälp av en sofistikerad stickteknik med olika täthet och mönster i olika partier. Framfotsstödet är på detta sätt elegant integrerat och eliminerar helt behovet av påsydda förstärkningar. Foten vilar tryggt nedsänkt i en fördjupning i mellansulans övre del och får därmed utmärkt stöd i sidled, vilket förstärks ytterligare av skons breda sulbas.

Yttersulan, som är framtagen i samarbete med däcktillverkaren Continental, har ett lågprofilsmönster som ger säkert grepp på både torra och våta underlag.     


Bästa uppdatering: Saucony Ride ISO 2

Saucony Ride ISO 2
Vikt: 278 g (herr), 231 g (dam) Häldropp: 8 mm Rekommenderat butikspris: 1 600 kr

Små men långt ifrån betydelselösa justeringar gör andra versionen av Ride med ISO-konstruktion till en ännu mer komfortabel träningssko. Ovandelen har fått ett smidigare meshmaterial, som bättre anpassar sig till fotens form, medan hälkappan är tydligare avrundad och har fått en mer stoppad kant. Yttersulans mönster har också finjusterats för säkrare grepp. 

Mellansulan med en kombination av mjukt Powerfoam och spänstigt energiåtergivande Everun finns kvar från föregångaren. Det gör även det stödjande yttre ISO-skiktet i ovandelen i kombination med ett elastiskt sockliknande inre skikt. 

Ride ISO i sin andra utgåva är – precis som föregångaren – en allsidig, lätt, komfortabel och väl stötdämpande löpträningsko. Detaljjusteringarna från föregångaren får tummen upp från våra testlöpare.   

Arena Run fyller 5 år – firar med nytt millopp och ny stafett

Arena Run fyller 5 år – firar med nytt millopp och ny stafett


Arena Run arrangeras för femte året i rad på Friends Arena i Solna, den 24–25 januari 2020. Jubileet firar man med att introducera en helt ny 10-kilometersklass samt en ny stafett. 

Den nya stafetten går redan på fredagskvällen den 24 januari. Klockan 18.00 öppnas dörrarna till arenan med årets roligaste – och förmodligen jobbigaste – after work: Arena Run Stafetten. Här får du och dina kompisar eller kollegor möjligheten att springa en stafett på sammanlagt 16 kilometer. Varje lag får bestå av max fyra deltagare, som själva avgör hur distanserna fördelas på lagmedlemmarna. 

På lördagen 25 januari är det så dags för det femårsjubilerande Arena Run, som också bjuder på en nyhet: Hållkäften-milen som är Arena Runs nya 10-kilometersklass där deltagarna springer två varv på den 5 kilometer långa hinderbanan. Det innebär inte bara att distansen blir dubbelt så lång, även antalet hinder och trappsteg fördubblas. 

Läs mer och anmäl dig här arenarun.se

ARENA RUN 25 JANUARI 2020
Nästa återhämtningstrend? Quorn!

Nästa återhämtningstrend? Quorn!


Det kanske är dags att uppvärdera quorn som återhämtningsföda. I varje fall om man får tro forskarna på Exeter University i Storbritannien. De fann nämligen att mycoproteinet i quorn stimulerar återuppbyggnaden av muskelvävnad efter träning bättre än vad mjölkprotein gör. (Quornprodukter består till största delen av mycoprotein, vilket kommer från svampen Fusarium venenatum.) 

Studien visade att de försökspersoner som åt mjölkprotein ökade återuppbyggnadstakten med upp till 60 procent. Men de som åt mycoprotein ökade muskeluppbyggnadstakten med mer än dubbelt så mycket – goda nyheter för alla som vill välja bort eller dra ner på animaliska produkter. 

Andas ut – på rätt sätt

Andas ut – på rätt sätt


Ligger du också sömnlös om nätterna och funderar på vilken kroppsposition som är mest effektiv för att skynda på återhämtningen efter ett hårt pass?

Nu kan du andas ut – för forskarna bakom en ny studie, publicerad i Translational Journal of the American College of Sports Medicine har tagit reda på detta. De jämförde hur två kroppspositioner – händerna på huvudet och händerna på knäna – påverkade återhämtningen när det gällde två faktorer: puls och elimineringen av koldioxid.

Det visade sig att händerna på knäna var överlägset bäst. Anledningen är att den framåtböjda ställningen gör att diafragman flyttas (din huvudsakliga andningsmuskel) vilket gör det lättare att få ner mer syre i lungorna.