Sverige Springer på Stockholm Marathon

Sverige Springer på Stockholm Marathon


Men säsongens näst sista avsnitt innehåller så mycket mer än maran. Johan Olsson, med OS- och VM-guld på meritlistan, ger sina bästa tips gällande rullskidor från Trainingcamp Portugal. Isa och Anna som tränar för New Yorks Tjejmil toppar formen under Bianca Salmings ledning, och inför sommaren testar Charlotte Karlsson solglasögon i prylkollen.

Avsnitt 7 2018:



Säsongens tidigare avsnitt kan du kolla in på RW´s Vimeo sida

Tightsen som gör skillnad

Tightsen som gör skillnad


- Det finns många typer av tights – men bara en sort som ger dig fördelar innan, under och efter aktivitet. Mustafa ”Musse” Mohamed berättar varför han springer med tights från 2XU – och varför du också borde göra det om du är på jakt efter nya pers. Det råder inga tvivel om att marknaden är full av tights – men vad många missat är hur stor skillnad det är på tights och tights. Längst fram i utvecklingen av tekniska tights ligger det australiensiska kompressionsmärket 2XU, vars tights har bevisade fördelar så väl under aktivitet som innan och efter. En som är van användare av 2XU:s produkter är Mustafa ”Musse” Mohamed, som är ambassadör för 2XU. – Jag har testat många träningsplagg genom åren, och 2XU är otroligt bra rent funktionsmässigt. Jag uppskattar verkligen kompressionen och alla fördelar som kommer med den, säger Musse. 2XU använder sig av medicinskt graderad kompression, med graderat tryck på specifika kroppsdelar, vilket ökar blodcirkulationen och får blodet att transporteras i rätt riktning. Tack vare detta kan den mjölksyra och de slaggprodukter som uppstått under träning eller tävling transporteras bort snabbare, och därför är kompressionsplagg perfekta att använda efter aktivitet. När detta sker påskyndas muskelrehabiliteringen samtidigt som svullnaderna i musklerna minskar. Det här är guld värt för att förebygga stundande träningsvärk, och du får en snabbare återhämtning – Jag är en väldigt flitig användare av 2XU:s Recovery tights, det är en bra produkt som jag använder mig av efter ett träningspass. Ibland sover jag till och med i dem. Jag tycker helt klart att det hjälper till och gör att mina ben håller sig pigga, säger Mustafa Mohamed. En annan effekt, som många missat, är vikten av att använda kompression innan aktivitet. Tack vare det graderade trycket mot musklerna rör sig blodet snabbare genom venerna, vilket gör att du snabbt och effektivt kan värma upp musklerna. – Jag värmer gärna upp i tights, säger Musse. Jag har då ofta ett par korta tights underst, och ett par långa tights utanpå vilket är väldigt skönt. Man ska dock tänka på att tightsen måste vara tillräckligt tajta. Jag får ha en väldigt liten storlek eftersom jag har så smala ben. En effekt som många vanliga motionärer också kan ha stor nytta av är att använda kompression under aktivitet. Fördelarna här är flera; till exempel förbättrar ett tajt åtsittande plagg din koordination och balans, vilket underlättar utförande av tekniska övningar. Den ökade blodcirkulationen gör också att de arbetande musklerna syresätts snabbare, vilket innebär att känslan av trötta och stela muskler kan reduceras. Den kanske största fördelen under aktivitet är dock att trycket i 2XU:s kompression hjälper till att stabilisera muskulaturen under aktivitet. Detta minimerar dels risken för muskelbristningar och belastningsskador dels ger det dig förutsättningar för att springa både längre och snabbare- Perfekt om du vill slå personbästa, alltså! – Jag springer mycket i de korta tightsen, och gillar särskilt 2XU MCS som sitter extra tight och då ger mer stöd till benen. Jag har även använt kompressionsstrumpor mycket på tävling. Jag gillar när musklerna hålls på plats, och särskilt för vaderna tycker jag att det hjälper mycket, säger Mustafa Mohamed.
Sponsrat inlägg
Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners' Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner's World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta. [button_register]      
Sponsrat inlägg
Jämna ut styrkebalansen och slipp skador

Jämna ut styrkebalansen och slipp skador


Om du är starkare i ena sidan av kroppen försöker den svagare sidan automatiskt kompensera det, vilket kan leda till snedbelastningsskador. Passa på att utnyttja den lugnare löpperioden till att bygga upp dig inför nästa säsong. Här hittar du några enkla övningar. Hitta balansen Kontrollera styrkebalansen i din kropp: Klocka tiden du kan stå på ett ben, med slutna ögon, utan att tappa balansen. Byt sedan ben och upprepa. Om tidsskillnaden överstiger tio sekunder kan du jämna ut styrkebalansen med de här övningarna: Öka symmetrin i höftmusklerna Hur: Gör en ögla på ett gummiband och sätt den runt vristen på ditt starkaste ben. Håll ditt knä rakt samtidigt som du pressar benet ut åt sidan i två sekunder innan du för foten tillbaka under två sekunder, i en kontrollerad rörelse. Gör övningen tre gånger med tio repetitioner i varje. Varför: Genom att träna enbart din svaga sida förbättrar du din styrkesymmetri, och den här övningen belastar - och stärker därmed - det stöttande benet dubbelt så mycket som det ben du arbetar med. Stabilisera din core-muskulatur - din inre muskelkorsett Hur: Stå med ditt svagaste ben på en kudde och försök balansera i 30 sekunder. Repetera tre gånger på samma fot. När du balanserar relativt enkelt i 30 sekunder kan du öka svårigheten genom att blunda. Varför: Att stå på ett ben och dessutom på ett ostadigt underlag aktiverar inte bara ben- och vadmusklerna utan också vristerna, höft- och coremusklerna i din svaga sida.
Run in My World: Tokyo

Run in My World: Tokyo


Fotomodellen, DJ:en och löparprofilen Lono Brazil III crew leader berättar om skönheten hos en stad som håller på att förälska sig i löpning. Löpningen har förändrats. Det är inte längre bara en hobby eller något man genomlider för att gå ner några kilon. Inspirerad av löparprofiler världen över har sporten istället blivit en egen kultur och en livsstil. En samlande plats som hyllar olikheter och allas styrkor. Vi har, i samarbete med Jaybird, pratat med några av de här profilerna och frågat vad som gör löpning till det bästa sättet att närma sig en stad på. Här kan du läsa, med deras egna ord, om hur det är att springa i just deras värld. * * * När jag växte upp och fick ett kreativt jobb passade jag inte riktigt in i den traditionella löparkulturen. Och som löpare passade jag inte in på den kreativa scenen. Det var inte förrän jag började springa med The Bridgerunners 2012 (anses vara den första running crew) och Black Roses (grundad av running crew-pionjären Knox Robinson) i New York, som jag kände att jag hittade rätt. Mina två världar, löpningen och kreativiteten, förenades. När jag flyttade tillbaka till Tokyo där jag växte upp, hittade jag en liknande löpargrupp, Athletic Far East Club (AFE). Vi träffas och springer på onsdagar, men det är som att löpningen nästan kommer i andra hand, det viktigaste är att man ska umgås med kompisarna. Träningen blir av, men efter din egen plan. Och man ser löpare som man aldrig skulle trott vara löpare. https://youtu.be/fzsm1HJsQDQ   Inom musiken, eller modevärlden eller konsten, tenderar människor att hålla sig borta den traditionella sidan av idrott. Och inom den traditionella hälsoinriktade idrottsvärlden ser man inte så många med kreativa yrken. Men inom grupper som AFE så träffar man likasinnade. Min grupp inspirerar mig, du kan vara musiker eller vad som helst, och det är det bästa. Det krävs bara en kropp för att kunna gå ut och springa och när du har hittat en community med ett gemensamt intresse så kommer sammanhållningen automatiskt.

Sevärdheterna

Här i Tokyo slutar man inte jobba förrän ungefär klockan 19, så vi ger oss inte ut och springer förrän vid niotiden på kvällen. AFE träffas varje onsdagskväll vid ett badhus mitt i stan. Det är en väldigt typisk japansk grej, det där med badhusen. Jag gillar egentligen inte att springa där alla andra springer, som vid kejasarpalatset, men på onsdagarna springer vi raka vägen till Shibuyakorsningen, en riktig turistmagnet i hjärtat av Tokyo. Vi springer genom människohavet och ljusen mitt i stan eftersom det här inte är ett regelrätt träningspass, det är ett socialt pass. Tokyo blir allt mer populärt bland turister och vi välkomnar verkligen besökare. Och vem skulle inte vilja springa genom just Shibuyakorsningen? I vanliga fall stannar folk bara och tar en bild men när man springer genom den blir det en helt annan upplevelse. Efter vår knappa halvmil långa löptur följer vi de japanska sederna och går till badhuset, som är som ett spa, och tvättar oss. Det är en väldigt gammaldags grej att göra.

Ljuden

Att springa genom Tokyo är mycket mer fridfullt än man kan tro. Ja visst, det är hektiskt, men en annan typ av hektiskt än på många andra ställen. I Tokyo kan man höra sig själv tänka. Det är inte fullt så galet som det verkar. Det finns gånger då jag bara vill komma bort från allt och inte lyssna på musik när jag springer, men jag springer ofta med musik. Musiken sätter tempot för min löpning. Det är så jag skapar spellistor. Jag har skapat en tillsammans med Jaybird och den har en mix av musik så att det alltid finns något som passar för just det pass du ska köra.

Smakerna

Efter våra onsdagspass går vi alltid ut och tar något att dricka. Om det är fint väder tar vi med oss några öl och går vi till en parkeringsplats nära badhuset där vi träffas. Jag brukar oftast köra på japansk öl. En annan favorit, som du kan köpa i livsmedelsaffärerna, är grönt te blandad med sake, som en drink. Det är uppfriskande! Om vi inte hänger ute brukar vi gå till en kinesisk restaurang i närheten och äta stekt ris eller stekta dumplings.

Stilen

Löpningen i sig är en ventil där du kan få ut tankar du har i huvudet. Du springer och låter kroppen släppa loss. För mig, och många av mina lagkamrater som också har kreativa yrken, är löpningen också ett sätt att få uttrycka sig genom vad vi har på oss. Ja, man vill ju ha funktionella träningskläder, men man vill också känna sig bekväm. När jag bestämmer vad jag ska ha på mig när jag springer brukar jag utgå från en viss färgskala och inkluderar plagg som inte är löparkläder. Till exempel kan jag ha en keps eller hatt från min affär Union Tokyo – Tokyogrenen av L.A. Streetwear Boutique. Kläderna är inte designade för löpning, men de sticker ut och ger mig möjlighet att visa vem jag är. Att sätta ihop en cool löparoutfit och gå ut och springa är ett bra sätt att hitta sitt uttryck utanför sitt vanliga jobb.

Känslan

Det finns ett surr i Tokyo runt de Olympiska spelen som ska äga rum här 2020. Folk anstränger sig att leva mer hälsosamt och har till exempel börjat springa. Det är lite av en hemlighet ända tills du kommer hit, men Japan har en riktigt häftig löparkultur – det finns en enorm löparcommunity här. Olympiska spelen har verkligen uppmuntrat människor att komma ut och svettas. * * * Håll utkik efter kommande delar av Run My World i Runner’s World och andra sätt som Jaybird utforskar den globala löparkulturen och hur communities världen över utvecklar sporten. 
Vi lottar ut fem par nya HOVR från Under Armour!
Kalla: "Jag har sprungit mig i form"

Kalla: "Jag har sprungit mig i form"


Reportage i Runner´s World DEC 2016/JAN 2017:



Lagom till skidsäsongen känner sig Charlotte Kalla i bättre form än på länge. Hon tackar höstens många löpintervaller och dis­tanspass för den stabila grunden. Möt vår stora skiddrottning i en exklusiv intervju.

Ett snötäcke har lagt sig på de flesta håll i landet och skidsäsongen är igång på allvar. Charlotte ligger i hårdträning i Ramundberget tillsammans med sina kollegor, med siktet inställt mot VM i finska Lahti. Men innan dess ska hon vara med i ett par världscuper. Just nu handlar det bara om träning, att äta rätt och återhämtning för Charlottes del. Intervjuer med nyfikna journalister står inte högst på att göra-listan. Men att vara med i RW ligger henne varmt om hjärtat; efter skidåkning är löpning nämligen Charlottes absoluta favoritträningsform.

- Jag kände att det här vill jag vara med på. Jag gillar Runner's World! utbrister Charlotte Kalla entusiastiskt när vi intervjuar henne. Faktum är att löpningen är en lika viktig del i Charlottes träning som själva skidåkningen. För under årets många snöfria månader gäller det att hitta alternativa träningsformer för en skidåkare. Och under barmarkssäsongen är löpningen nummer ett för Charlotte.

- Egentligen är rullskidåkning den träningsform som liknar skidåkning allra mest, och jag kör därför en del rullskidåkning på sommarhalvåret för att komma upp i fart. Men det är inte jättekul att behöva hålla sig på vägarna, säger Charlotte. Annat är det med löpning, menar hon. Då kan man ge sig ut på stigar eller springa obanat och bara "köra på". - Jag älskar löpning. Det är så lättillgängligt, man behöver bara ett par skor och sen kan man ge sig ut överallt. Det ger sådan frihet.

Förutom att Charlotte tycker om frihetskänslan som löpningen ger, uppskattar hon träningseffekten. Löpträningen bygger upp en bra grund och kapacitet inför skidsäsongen. Särskilt effektivt är traillöpning. - När jag springer obanat, rakt ut i naturen, så tvingas jag att balansera över stenar och rötter, att parera mellan buskar och träd. Då får bålen jobba och jag utmanar balansen.

Charlotte har sprungit mycket under barmarksperioden genom åren, men inför den här skidsäsongen har löpningen haft extra stor betydelse för henne. I somras vaknade hon en morgon med en överbelastningsskada i bröstryggen. I början hade hon väldig ont och fick vara försiktig med träningen, hon hade svårt att använda överkroppen och rullskidåkning var uteslutet.

- Jag fick acceptera en annorlunda vardag. Jag kunde inte längre träna som jag ville, jag kunde bara planera en dag i taget. På kvällarna fick jag se hur jag mådde och fundera över morgondagen. I samråd med läkare, tränare och fysioterapeuter fick Charlotte klartecken att direkt börja springa distanspass. Ibland blev det dock för stötigt och hon fick ta det försiktigt, till sin förtret. - Och jag som älskar att springa utför på stigar!

Löpintervaller var bland det första hon kunde träna i intervallform när andningen inte längre gjorde henne påmind om skadan. På så vis fick hon till belastande kvalitetspass då hon kunde träna i de högre pulszonerna. Under hösten har Charlotte åkt iväg på två barmarksläger, en vecka i september till Ramsau i Österrike och en vecka i oktober till Val Senales i Italien. I år tränade hon utan sina landslagskollegor. Hon valde istället att ta med sig sitt "team" bestående av en skidtränare, en fystränare och en sjukgymnast.

- Jag känner mig faktiskt starkare och snabbare än på länge. Löpningen har betytt mycket, och mitt tränarteam har varit grymt. De har gjort allt för mig. I oktober var Charlotte också på Härnön på Höga kusten, där loppet Härnö trail gick av stapeln för första gången. Charlotte sprang inte loppet, men blev nyfiken på banan eftersom miljön är så spektakulär. Hon laddade ner bansträckningen från nätet och sprang enligt den. - Det var så läckert. Banan slingrar sig över flera bergstoppar, går genom ur­skogar, på sandstränder, myrar, häftiga stigar och klippor. Stora delar av sträckan var helt obanad. Bara markeringarna skvallrade om var jag var.

Om Charlotte själv får välja så springer hon helst i Vålådalen eller i Bruksvallarna i svenska fjällen. - Fjällen är speciellt med sitt öppna landskap. Jag lockas särskilt av att ta mig upp på höjderna där jag lika fint att springa på en fin myr. Jag gillar när det är blött och geggigt, det är skönt att ta i, säger hon.

Nu är löpskorna utbytta mot efterlängtad snö och skidåkning. Samtidigt, i november, hittade man rester av ett dopnings­klassat medel i ett blodprov på Therese Johaug, Charlottes norska konkurrent. Charlotte konstaterar att fokus därför har flyttats från idrotten skidåkning till dopning på ett sätt som hon inte upplevt tidigare, vilket hon tycker är beklämmande. - Jag känner så mycket för människan Therese. Dessutom är det tråkigt att sporten har fått den här dopnings­stämpeln. Jag är rädd att folk inte litar på skidåkare längre, säger Charlotte.

Hon har märkt att många av hennes landslagskollegor har blivit mer på sin vakt och är mer noggranna än tidigare med vad de stoppar i sig. - En del pratar om att de har börjat tejpa sina termosar. Men jag kan inte lägga så mycket energi på det här. Jag försöker istället fokusera på vad jag ska göra - åka skidor.

Precis som Charlotte har hittat löpningen som en alternativ träningsform till skidåkning under sommaren, är vi löpare betjänta av alternativa träningsformer under vintern. Dubbskor i all ära, men under riktiga snöstormar eller när det är som slaskigast ute kan det kännas motigt att ge sig ut och springa. Dessutom är det ypperligt att ägna sig åt alternativträning under uppbyggnadsperioden under vintern, för att stärka och skydda kroppen från förslitningsskador. Och varför då inte göra som Charlotte Kalla, men tvärtom: Använda skidåkningen som alternativträning.

- Skidåkning är en skonsam träningsform, den är inte så stötig som löpning, samtidigt som den ger en utmaning konditionsmässigt. Det gör att du kan träna mer utan att slita på kroppen. Genom skidåkning tränar du under­ och överkroppen samtidigt, vilket ställer stora krav på bålen och ger utmärkt funktionell träning, menar Charlotte. - Har du chans att ge dig ut på skidor i dagsljus så gör det. Du får vara ute i naturen samtidigt som du blir pigg av ljuset, det behövs på vintern. Om du vill få den optimala skidupplevelsen ska du hålla utkik efter skaren på våren. - Alltså, när solen skiner och man kan skejta ut på skaren - det är frihet. Det är enormt häftigt att kunna förflytta så stora sträckor på kort tid.


CHARLOTTES SKIDTIPS TILL LÖPARE

• Boka in en skidlektion hos en skidcoach så att du lär dig hur du ska åka tekniskt. Du får en helt annan fart och ork om du får ut krafterna i rätt riktning. 

• Skaffa skidutrustning som är anpassad efter din vikt och längd.

• Ta hjälp med vallning av någon som kan, med rätt vallning kommer din upplevelse att bli så mycket bättre. Om det är nollgradigt och det är svårt att valla - skejta då istället.

• Titta på videoklipp med någon som åker bra. Eller åk bakom någon som åker bättre än du själv och studera hur hen gör.

• Tänk på tyngdöverföringen; våga stå på en fot i taget, glid och nyttja farten när du åker. Plocka bort stavarna för att tvinga dig till detta.

• Se till att ha en lodrätt stavisättning, den ska vara i 90 graders vinkel.

• Precis som när du springer ska du tänka "hög höft" så att du undviker att bli sittande i åkningen.

• Ha samma vinkel på underbenen som på överkroppen, var lite lätt framåtlutad, redo att trycka ifrån och att skapa kraft framåt.


FAKTA CHARLOTTE KALLA


Ålder:
29 år.
Bor: Sundsvall.
Familj: Mamma Lena, pappa Per-Erik och de yngre systrarna Cecilia och Christelle.
Favoritlöppass: "Distans i fjällen." Hatpass: "Att ge sig ut med oriente­ringskarta i kyla och rusk, jag gillar inte att stå still. .. Jag gillar bara orientering om jag får skugga någon."
Favoriträtt: "Allt som innehåller korian­der. Det får gärna vara chili, vitlök och kokosmjölk i också."
Favorit TV-program: "Svett och etikett med Kalle Zackari Wahlström (programledaren) för han är så bra på att förmedla glädjen med fysisk aktivitet. Han är nyfiken och förenklar saker."
Bästa idrottsögonblick: "VM-guldet på hemmaplan i Falun, det var stort. Veckan före var det världscup i Östersund, det var också häftigt. Föret var perfekt och jag kunde inte bli trött, det kändes som om jag hade all energi i världen."

OS guldet i Sydkorea i skiathlon kanske kommer in på listans om bästa idrottsögonblick nu.