Tävla med Team Livestrong?

Tävla med Team Livestrong?


Med sitt lag Team Livestrong bjuder han nu in triathleter att tävla med laget. Team Livestrong kommer att ställa upp i följande tävlingar i år:

Ironman 70.3 Texas
Ironman 70.3 Florida
Ironman 70.3 Hawaii
Ironman France

Team Livestrong har ett begränsat antal platser. Triathleter som redan är registrerade för en av dessa Ironman eller Ironman 70.3-tävlingar kan fortfarande tävla som en del av Team Livestrong. Anmäl dig här om du intresserad av att tävla med Lance och Team Livestrong.

Lance har som mål att kvala in till Ironman World Championship i Kailua-Kona, Hawaii, den 13 oktober, 2012, genom att försöka göra en bra placering vid Ironman Nice.

 



Oktobernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna Rätt! Långt eller kort, hårt eller lugnt
  • 6 snygga höstjackor i stor test
  • Ultralöparens smarta knep
  • Skorna som gör dig snabbare
  • Forskning: Bli bättre med bakterier
  • Hållbara maror
  • Slipp magont nu!

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så orkar du ultralångt

Så orkar du ultralångt


Att springa jättelångt är en utmaning för kroppen – inte minst när det gäller energiåtgången. Så här kan du tänka när det gäller mat- och vätskeintaget på riktigt långa lopp – oavsett om du ska genomföra ett Ironmanlopp eller springa Ultravasan.

En stor utmaning för ultralöpare är att få i sig tillräckligt med energi. Det såg man i studier redan 1925, och det har bekräftats i ett flertal efterföljande studier.

I en studie undersökte man energiintaget och energiförbrukningen hos idrottare som genomförde ett triathlonlopp med 3,8 kilometer simning, 180 kilometer cykling med en stigning på över 2 600 meter och 42,2 kilometer löpning. Syftet var att undersöka om de fick i sig tillräckligt med energi under loppet.

De här triathleterna gjorde av med cirka 11 000 kilokalorier, medan de åt cirka 3 600 kilokalorier (merparten kom från kolhydrater). Det betyder att de hade en energiförlust på cirka 7 400 kilokalorier (eller cirka 70 procent), det vill säga motsvarande vad många normalt äter på två till tre dagar. 

”Många studier visar också att man behöver få i sig stora mängder kolhydrater för att kunna prestera optimalt inom uthållighetsidrott.”

Många studier visar också att man behöver få i sig stora mängder kolhydrater för att kunna prestera optimalt inom uthållighetsidrott – rekommenderat intag är 40 till 110 gram per timme.

Så äter ultralöparna

Forskaren Trent Stellingwerff studerade till exempel 2015 ett antal ultralöpare från världseliten för att kartlägga hur deras energiintag såg ut under en rad 100-mileslopp (162 kilometer).

Löparna hade alla hittat sin koststrategi genom att pröva sig fram under träningspassen. De åt cirka 5 500 kilokalorier var, varav cirka 4 600 kilokalorier kom från kolhydrater – främst från sportdryck. De åt däremot minimalt med fett och protein under loppen.

Löparna åt även en kolhydratrik frukost en till tre timmar före tävlingsstart. Under loppen åt de i genomsnitt 70 gram kolhydrater i timmen. 

Optimera ditt intag

Oavsett vilken koststrategi man väljer i vardagen, bör man optimera sitt kolhydratintag under ultralopp. Upp mot 70 gram per timme kan hjälpa dig att prestera bättre.

Det är också viktigt att prova ut vad man ska äta och dricka i förväg under långa träningsrundor. Detta för att undvika obehagliga överraskningar under loppet. Det kan vara mag- och tarmbesvär eller att man har svårt att svälja det man stoppar i sig.

I de studier som nämnts ovan har löparna använt olika former av gel och sportdryck, men man kan lika gärna äta mat eller dricka vanlig dryck. Sportdrycker och gel är populärt dels för att de är lätta att ta med, dels för att de innehåller koncentrerade kolhydrater.

Sportdrycker och gel innehåller dessutom natrium, vilket hjälper till att bibehålla vätskebalansen. I vissa fall innehåller de också koffein, som bevisats ha en prestationshöjande effekt. 

Tre förpackningar gel eller starkt blandad saft plus en matsked honung eller tre bananer (vilket är svårt att få i sig varje timme under ett lopp) innehåller cirka 70 gram kolhydrater. Löpare brukar föredra flytande föda eftersom det är lätt att svälja. I slutet av loppet föredrar vissa någon form av fast föda som kanske banan, torkad frukt eller choklad. 

Urval av referenser:

Trent Stellingwerff: Competition Nutrition Practices of Elite Ultra-Marathon Runners, International Journal of Sport Nutrition and Exercise, 2015.

Anna Barrero: Energy Balance of Triathletes during an Ultra-Endurance Event, Nutrients, 2015. 

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Första pallplatsen för Sara Svensk

Första pallplatsen för Sara Svensk


Ironman-VM 70.3, Chattanooga, USA.

Favorittippade Javier Gomez och Daniella Ryf vann prestigefyllda VM på Ironman 70.3 i Chatanooga, USA. Detta event flyttar varje år runt bland de sex kontinenterna. Nästa år går det i Port Elisabeth, Sydafrika, på samma bana som man kör de afrikanska mästerskapen i April. Man kör dock alltid fem veckor före Kona så att deltagarna hinner återhämta sig då flertalet kör ”dubbeln”. Denna bana var tuff av flera anledningar. Ström simning, 1 000 höjdmeter på cykeln och strax under 300 höjdmeter på löpningen. Addera värmen på det …

Den största överraskningen på herrsidan var före detta ITU-triatleten Ben Kanute som låg etta fram till kilometer 10 på löpningen då han passerades av den snabbfotade Gomez. Ben kom sedan tvåa. Sebastian Kienle som sannolikt var sliten och nertränad inför Kona kom femma. 70.3-specialisterna Tim Don och Sam Appleton kom trea respektive fyra. Förra årets vinnare Tim Reed kom långt ner i fältet då han nyligen varit sjuk. Det är ett tydligt mönster nu med f.d. ITU-killar och -tjejer som dyker upp på halvdistansen och dominerar de prestigefyllda loppen. Full Ironmandistans är ett helt annat djur och där är det än så länge en större mix när det kommer till världstoppens bakgrund.

Daniella Ryf vann en överlägsen seger på nästan sju minuter då förra årets segrare och hot Holly Lawrence bröt en bit in på cyklingen. “I just didn’t have it. I’m exhausted and I didn’t have the fight today. My legs felt dead. That’s racing. It’s been a long season.” sade Lawrence. Ryf vann på otroliga 4:11:59h. Emma Pallant kom tvåa följt av Laura Philip på 4:18:36 resp 4:19:40h. 


Svenska Age-Groups

Det var relativt många svenska Age Groups som hade tagit över sig till Chattanooga. 34 svenskar tog sig i mål och vi hade några topp 20-placeringar. Intresset för detta race jämfört med Kona går inte jämföra. När folk går över lik för en Konabiljett får Ironman nästan övertala motionärer att köpa sina 70.3 slots. De har helt enkelt inte lyckats skapa samma magi och habegär över tävla detta race. Självklart är det också så att det är svårt att motivera långa resor för att ”bara” tävla på medeldistans och folk prioriterar helt enkelt utefter var de bor.

Ironman Ruegen 70.3, Tyskland

I söndags avgjordes Ironman Ruegen 70.3. Vi hade sett fram emot en duell mellan snabbfotade Patrik Lange från Tyskland och vår egen Patrik Nilsson. Tyvärr hade Patrik känning i en vad som gjorde att han avstod tävlingen för att inte riskera sin prestation på Hawaii om några veckor. Lange tog därför en övertygande seger där han ledde från start till mål och vann på 03:43:46.

Men vi fick svenskt på pallen ändå nere i Ruegen. Sara Svensk tog sin första internationella pallplacering med en fin tredjeplats efter haft dagens snabbaste löptid bland damproffsen och kom i mål på 04:25:59. Vann loppet bland damerna gjorde Anja Beranek från Tyskland på 04:16:37. Sara kommer bli spännande att följa framgent då hon har en hög löpkapacitet, en talang som är svår träna upp jämfört med cyklingen.


Herrar:
1. Patrick Lange TYS 03:43:46
2. Franz Loeschke TYS 03:49:48
3. Lukasz Kalaszczynki POL 03:51:08

Damer:
1. Anja Beranek TYS 04:16:37
2. Daniela Sammler TYS 04:19:41
3. Sara Svensk SVE 04:25:59

Ironman Wales

I helgen så avgjordes även Ironman Wales som körs på en riktigt tuff bana. Vann loppet gjorde Cameron Wurf från Australien som fortsätter visa fin form efter andraplatsen i Kalmar. Det var Wurfs snabba cykling som gjorde att han kunde hålla ifrån en jagandes Philip Graves från Storbritannien. Tredjeplatsen gick till Christian Kramer från Tyskland. På damsidan så var det tyvärr endast fyra proffs som kom till start, samtliga från Storbritannien. Lucy Gossage tog en överlägsen seger före Parys Edwards följt av Kate Comber.

Från Sverige hade vi fem stycken age groups som tog sig i mål.

Patrik Nilsson krossade svenska rekordet!

Patrik Nilsson krossade svenska rekordet!


För nästan precis ett år sedan, på Ironman Kalmar 2015, slog Patrik Nilsson till med ett personbästa och svenskt rekord på Ironmandistansen. Det rekordet som då var på 8:08:05 skulle han totalt krossa i dagens Ironman Copenhagen. 24-åringen fick till sitt livs tävling och kapade tiden på distansen med hela 19 minuter. Det nya svenska rekordet lyder alltså 7:49:18. Rekordet på Ironmandistansen har tysken Jan Frodeno på 7:35:39.

Patrik förbättrade tiderna på samtliga grenar

Patrik kapade tiderna från sitt tidigare rekord på samtliga tre grenar. Och det rejält. På simningen sprang han upp som sjätte man ur vattnet efter 47:53, hela fyra minuter snabbare än förra årets tid i Kalmar. Han plockade sedan fyra placeringar på cykeln, och cykeltiden slutade på 4:14:15. Här var han 13 minuter bättre än sitt personbästa.

Efter en snabb växling till löpning sprang Patrik ut som ledande kille. På löpningen hade konkurrenterna inte en chans att hänga på och han utökade ledningen genom hela tävlingen. När han sprang i mål hade han 10 minuters vinstmarignal. Hans avslutande löpning var även den hans bästa på en Ironman, 2.43.14.

Tvåa i tävlingen blev britten Will Clarke som även han klarade sig under 8-timmar, 7:59:31. Sista pallplatsen tog brasilianaren Fabio Carvalho som var i mål efter 8.07.10.

Samtliga resultat från Ironman Copenhagen 

Lisa Nordén klar för OS
Tri Over Gudhjem – triathlontävling på idylliska Bornholm

Tri Over Gudhjem – triathlontävling på idylliska Bornholm


Är du i Danmark eller i södra Sverige i sommar och vill få en upplevelse utöver det vanliga? Då kan ett tips vara att ta sig till Gudhjem på Bornholm och testa på någon av distanserna som triathlontävlingen Tri Over Gudhjem erbjuder. 9 juli går arrangemanget av stapeln.

Eftersom omgivningen runt tävlingen till stor del består av granit har arrangören valt också att namnge distanserna därefter. Man har alltså slopat de vanliga distansnamnen; sprint, olympisk distans och halvdistans.

Tre distanser som finns att välja på och alla kan delta:

1/10 Granit Bandit – 400 m simning – 20 km cykling – 4 km löpning

¼ Granit Bandit – 900 m simning – 45 km cykling – 10,1 km löning

½ Granit Bandit – 1800 m simning – 90 km cykling – 21 km löpning

Cykling i berg, traillöpning – och efterfest

Banprofilen för tävlingarna är relativt tuffa och utmanande med cykling i branta backar och löpning längsmed den vackra granitkusten. Det här är alltså ett fint tillfälle att vässa formen ytterligare inför sensommarens triathlontävlingar och samtidigt njuta lite av semester.

– Löpningen är mestadels trail. Detta för att vi gärna vill utnyttja de vackra omgivningarna som finns. När det kommer till cykelmomentet kommer deltagarna bestiga fyra olika berg. Vi vet att våra svenska deltagare kommer att skratta när vi hävdar att vi har berg i Danmark. Men vi vet också att de inte kommer att skratta när det är dags att övervinna dem, säger Tobias Woxholtt som är tävlingsledare.

Efter tävlingarna arrangeras efterfest som alla deltagare är välkomna på.
– Nytt för i år är att vi planerar en efterfest efter tävlingarna. Festen kommer att äga rum i ett rökeri som nyligen har öppnat upp. Festen kommer vara intill transitområdet och alla deltagare är välkomna, säger Tobias.

Kort om staden Gudhjem

Gudhjem är fornhistorisk hamnstad som är en av Bornholms mest besökta städer. Staden ligger på en klippa som skjuter ut i havet vid en kust som består av små vikar. Gudhjem är känt för sitt sillrökeri och många kommer dit för att testa den kända sillmackan ”Sol over Gudhjem” som består av rökt sill på grovt bröd med rödlök och en äggula som symboliserar solen.

Erbjudande med paketpris – passa på!

Vill du komma undan med ett förmånligt paketpris kan du passa på att boka nu. En övernattning i dubbelrum, inklusive anmälan till valfri distans och färja från bland annat Ystad kostar från 1405 DKK (ca 1800 SEK) per person.

Boka online direkt

Mer om tävlingen och anmäl dig

Hitta Tri Over Gudhjem – The Granite Bandit på Facebook för löpande information och uppdateringar om tävlingen.

Skaplig backe.

Foto: Kevin Frost