Vad hände med barfotalöpningen? Saucony Kinvara 7 har svaret.

Vad hände med barfotalöpningen? Saucony Kinvara 7 har svaret.


Den här artikeln presenteras i samarbete med Saucony

– Det var verkligen stort intresse kring minimalistiska skor från 2005 och framåt och många föreslog att vi skulle följa efter den utvecklingen genom att ta fram tunna löparskor med minimalt skydd. Vi såg naturligtvis en hel del fördelar med den ökade löpkänslan som finns hos de traditionella tävlingsskor som liknade barfotaskorna på många vis men visste samtidigt att det är väldigt få som klarar av att hantera att löpa längre sträckor utan praktiskt taget någon form av stöd, säger Spencer White som är chef för Saucony Lab i Boston.

Saucony började därför istället att undersöka vad som ger löparen den där barfotakänslan som så många var på jakt efter. En ganska självklar faktor var att minska vikten på skon och tack vare nya material kunde man lösa den utmaningen utan att kompromissa med dämpningen. Men den riktiga ögonöppnaren när det gällde att utveckla en mer balanserad sko med barfotakänsla visade sig handla om geometri.

– När vi undersökte skillnaderna mellan traditionella löparskor och mer minimalistiska modeller var, förutom vikten och dämpningen, den största särskiljande faktorn nivåskillnaden mellan tå och häl. Vi bad därför våra testlöpare att springa i testmodeller med allt från traditionella nivåskillnader på 10-15 mm ner till 0-4 mm. Då visade det sig att de allra flesta upplevde en ökad löpkänsla hos skorna med mindre nivåskillnad, förklarar Spencer White.

Traditionen med en högre nivåskillnad mellan tå och häl hade ärvts från lästerna hos traditionella klackskor när de första joggingskorna togs fram under 70-talet. Genom att minska nivåskillnaden, eller droppen, till runt 4 mm gav Saucony nu löparen möjlighet att landa på fotens mitt eller främre del samtidigt som den hade en uppbyggd, dämpande mellansula.

– Vi tog med oss de här lärdomarna när vi designade Kinvara som kom ut på marknaden 2010. Personligen ser jag att den största vinsten med den minimalistiska trenden blev att vi genom att minska droppen kunnat ge löpare vardagsträningsskor men med låg vikt och anpassad för löpning längre fram på foten som ligger mer i linje med kroppens biomekanik, säger Spencer White som under senaste tiden fokuserat på att utveckla Sauconys nästa stora produktnyhet i form av det nya dämpade materialet Everun.

Everun sammanfogas nu tillsammans med Sauconys lättviktsteknologier och material i nya Kinvara 7. Droppen är fortfarande 4 mm men som helhet har mycket hänt sen Kinvara första gången såg ljuset för 6 år sedan.

Kinvara 7 med Everun

För alla Kinvara-älskare finns inget substitut och det är väl anledningen att modellen idag är en av världens mest populära natural running-skor och tävlingssko för många av Sveriges bästa löpare och triatleter. Passform, flexibilitet och framförallt massor av löpkänsla är klassiska karaktärsdrag hos skon och den senaste utgåvan lämnar inget åt slumpen.

– Vidareutvecklingen av Kinvara sedan 2010 har gjort den något mer allround och idag är skon ett lättviktsalternativ som passar väldigt många löpare. Med förändringar såsom ett fastlåsande snörsystem, en ny hälkappa, bredare bas i mellansulan och nya lättviktsmaterial i stötdämpningen har skon blivit mer grundstabil utan att förlora sin låga vikt, säger Agne Karlsson som driver Sauconys produktutveckling ur ett Nordiskt perspektiv.

Många moderna löpare av idag väljer att använda flera skotyper i olika syften. Vilken sko som passar en beror naturligtvis på en mängd faktorer, men för många kan en lättare sko med ett lägre dropp passa sig vid kortare distanspass, intervall- och tröskelpass, löpteknik och på tävlingsdagen när man vill uppnå en lättare löpkänsla.

– Det är kul att se hur många Kinvara som finns i målfållan på t.ex. Lidingöloppet, Göteborgsvarvet och World Triathlon Stockholm, där många vill slå pers och ha bästa förutsättningarna på ”matchdagen”. Topprestation har alltid funnits i Kinvaras DNA men idag ser vi även hur många nybörjare och allmänmotionärer som ser ett lägre dropp som ett naturligt och effektivt träningsredskap, fortsätter Agne Karlsson.

I hälen får nu skon en kassett med EVERUN, vårt nya stötdämpningsmaterial som utklassar i alla tester, och ger hälen en orubblig stötabsorbering. Ovandelen har en trygg och säker passform genom den eleganta och smidiga FLEXFILMEN istället för sömmar i kombination med PROLOCK-systemet för ökad passform över vristen.

Den nya TRI-FLEX slitsulan bjuder på bättre markkontakt och tryckutjämning samt rekyl vid frånskjutet. Häl-tå-dropp: 4mm Vikt Dam: 187g Herr: 218g

Nästa steg

Man kan konstatera att mycket har hänt inom bara några år inom den så kallade barfotalöpningen. Hur trenden fortsätter kan man spekulera i och vad som blir nästa steg för Sauconys utveckling är fortfarande en hemlighet men missa inte att bli först med att få reda på vad som händer via deras Facebooksida, Instagram eller sajt.


Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Frisk kropp – och knopp! Så påverkas din psykiska hälsa av löpning
  • Tänk dig snabb med mental träning
  • 15 enkla knep för bättre prestation
  • Nya teknologin som förändrar löpningen – för alltid!
  • Så lär du dig känna farten
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 10

Kristoffer

Är detta reklam eller inte?


Nina Nyström

Hej Kristoffer! Alla artiklar som är uppmärkta med ”presenteras i samband med” är skapade tillsammans med ett annat företag – i det här fallet Saucony.
Mvh Nina, webbred.


Björn

Reklam alltså!


Magnus

Marknadsföringslagen: Krav som näringsidkare måste följa
Reklamidentifiering
Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen.
RW bryter i detta fall mot lagen, eller är mycket nära gränsen. Eller vad säger ni?


Magnus

Från konsumentverkets hemsida:
Ska tydligt framgå att det är reklam
Reklamidentifiering innebär att det ska framgå att det är reklam. En kommersiell annons får till exempel inte presenteras på ett sådant sätt att den uppfattas som redaktionell text, och ett reklamblad får inte se ut som en tidning. Det ska vara lätt att skilja direktreklam från försändelser med annan information. Redan av ytterkuvertet ska det framgå att försändelsen innehåller reklam.
När ett inlägg i en blogg är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Det kan visas på olika sätt, till exempel genom att det står ”annons” eller liknande i inlägget eller genom att bloggaren förklarar i text att hen har fått betalning eller annat för att skriva om produkten.


Björn

Vilket skitsnack! Framgår ju tydligt att artikeln presenteras tillsammans med en skoleverantör och det är ju just denna tydliga presentation av nyheter vi vill ha! Alla leverantörer som har något nytt på gång förutsätts ha samma möjlighet!?


Micke

Håller med! Tycker det är en relevant och bra artikel och att det tydligt framgår att den presenteras i samarbete med märket.


Fredrik

Tycker du säger emot dig själv Björn. Du skriver att det är tydligt att detta är en ren reklamtext samtidigt som du vill ha en ”tydlig presentation av nyheter”. Jag anser att det är helt olika och oförenliga saker. Läser gärna om produktnyheter men ser då gärna att redaktionen själva bestämt att de vill skriva om nya Kinvara och hur de ser på utvecklingen av löskotrender i allmänhet och Kinvara i synnerhet. Och då självklart ta upp både positiva och negativa delar eller i alla fall egna tankar om skomodellen i fråga. Att få en säck med pengar för att köra copy/paste från Sauconys marknadsavdelning är inte en ”tydlig presentation av nyheter”, det är en ren reklamtext med syfte att få dig att köpa deras produkt, hur bra eller dålig den än är. Dessvärre kommer det den här typen av texter rätt ofta från RW, både med och utan olika varianter av annonsmärkning, något som i alla fall för mig sänker deras trovärdighet ganska rejält.


Jon

Jag håller inte med dig Fredrik. Jag vet hur svårt det är att finansiera redaktionellt innehåll idag, där konsumenten inte vill betala för att ta del av onlineinnehåll. Går inte minst att se av att Spring nu måste lägga ner efter 1.5 år. Om inte du eller konsumenter vill betala så måste nån annan, och det är partners och annonsörer. Utmaningen för redaktioner/bloggare/sociala profiler blir att välja rätt samarbetspartners och skapa innehåll som är relevant för sin målgrupp. Och det tycker jag RW oftast lyckas väl med.


Mattias Nilsson

Den här artikeln förstör ärligt talat en del av det förtroende ni byggt upp på runners world. Den listas i nyhetsbrevet som en artikel men är reklam. Som journalist kan man inte vara stolt över denna.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Perfekta tillbehöret till korvgrillen – krämig och het majsröra

Vegokorv, köttkorv eller rökt morot. Du väljer – men missa för allt i världen inte...

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Utnyttja sommarljuset

Sommarens ljusa morgnar och kvällar ger dig mer tid att träna. Så här utnyttjar du...

Läs mer

Löparstjärnan Sara Wedlund är död

Sara Wedlund dominerade de svenska löparbanorna och löpsedlarna under ett par år i mitten av...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Aron vann igen – och aktuellt från ultravärlden

Aron Andersson vann återigen Wings for Life när han hann längst av 184 000 startande....

Läs mer
Den ultimata sportlovssoppan!

Denna mustiga soppa passar helt perfekt i en termos i skogen, skidbacken eller skidspåret.

Läs mer
Gröt och kaffe i ett

Sätt guldkant på frukosten med den här enkla och goda vardagsfavoriten!

Läs mer