Vinn lätta, trådlösa sporthörlurar från JBL!

Vinn lätta, trådlösa sporthörlurar från JBL!


Vi presenterar en trådlös hörlur utformad för att matcha ditt sportintresse med din aktiva livsstil. JBL Reflect Mini 2 med ergonomiska silikontoppar och patenterade Freebit™-förstärkare passar alla öron, oavsett form och storlek. Finns i tre storlekar för anpassad komfort. Dess svettsäkra, lätta design i aluminum är stilren och enkel, medan en fjärrkontroll med tre knappar och mikrofon gör att du alltid har musik och samtal nära till hands. Dess reflekterande kabel gör att du syns under dina nattpass. Med tio timmars batteritid som driver JBL:s signaturljud kan du fortsätta passet utan att missa en sekund av musiken. Med ett enda knapptryck är det enkelt att hantera dina samtal och komma åt röstassistenten. Vi tävlar ut ett par hörlurar – värde 1 000 kronor!

[Form code=268]

Tightsen som gör skillnad

Tightsen som gör skillnad


- Det finns många typer av tights – men bara en sort som ger dig fördelar innan, under och efter aktivitet. Mustafa ”Musse” Mohamed berättar varför han springer med tights från 2XU – och varför du också borde göra det om du är på jakt efter nya pers. Det råder inga tvivel om att marknaden är full av tights – men vad många missat är hur stor skillnad det är på tights och tights. Längst fram i utvecklingen av tekniska tights ligger det australiensiska kompressionsmärket 2XU, vars tights har bevisade fördelar så väl under aktivitet som innan och efter. En som är van användare av 2XU:s produkter är Mustafa ”Musse” Mohamed, som är ambassadör för 2XU. – Jag har testat många träningsplagg genom åren, och 2XU är otroligt bra rent funktionsmässigt. Jag uppskattar verkligen kompressionen och alla fördelar som kommer med den, säger Musse. 2XU använder sig av medicinskt graderad kompression, med graderat tryck på specifika kroppsdelar, vilket ökar blodcirkulationen och får blodet att transporteras i rätt riktning. Tack vare detta kan den mjölksyra och de slaggprodukter som uppstått under träning eller tävling transporteras bort snabbare, och därför är kompressionsplagg perfekta att använda efter aktivitet. När detta sker påskyndas muskelrehabiliteringen samtidigt som svullnaderna i musklerna minskar. Det här är guld värt för att förebygga stundande träningsvärk, och du får en snabbare återhämtning – Jag är en väldigt flitig användare av 2XU:s Recovery tights, det är en bra produkt som jag använder mig av efter ett träningspass. Ibland sover jag till och med i dem. Jag tycker helt klart att det hjälper till och gör att mina ben håller sig pigga, säger Mustafa Mohamed. En annan effekt, som många missat, är vikten av att använda kompression innan aktivitet. Tack vare det graderade trycket mot musklerna rör sig blodet snabbare genom venerna, vilket gör att du snabbt och effektivt kan värma upp musklerna. – Jag värmer gärna upp i tights, säger Musse. Jag har då ofta ett par korta tights underst, och ett par långa tights utanpå vilket är väldigt skönt. Man ska dock tänka på att tightsen måste vara tillräckligt tajta. Jag får ha en väldigt liten storlek eftersom jag har så smala ben. En effekt som många vanliga motionärer också kan ha stor nytta av är att använda kompression under aktivitet. Fördelarna här är flera; till exempel förbättrar ett tajt åtsittande plagg din koordination och balans, vilket underlättar utförande av tekniska övningar. Den ökade blodcirkulationen gör också att de arbetande musklerna syresätts snabbare, vilket innebär att känslan av trötta och stela muskler kan reduceras. Den kanske största fördelen under aktivitet är dock att trycket i 2XU:s kompression hjälper till att stabilisera muskulaturen under aktivitet. Detta minimerar dels risken för muskelbristningar och belastningsskador dels ger det dig förutsättningar för att springa både längre och snabbare- Perfekt om du vill slå personbästa, alltså! – Jag springer mycket i de korta tightsen, och gillar särskilt 2XU MCS som sitter extra tight och då ger mer stöd till benen. Jag har även använt kompressionsstrumpor mycket på tävling. Jag gillar när musklerna hålls på plats, och särskilt för vaderna tycker jag att det hjälper mycket, säger Mustafa Mohamed.
Sponsrat inlägg
Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners' Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner's World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta. [button_register]      
Sponsrat inlägg
Jämna ut styrkebalansen och slipp skador

Jämna ut styrkebalansen och slipp skador


Om du är starkare i ena sidan av kroppen försöker den svagare sidan automatiskt kompensera det, vilket kan leda till snedbelastningsskador. Passa på att utnyttja den lugnare löpperioden till att bygga upp dig inför nästa säsong. Här hittar du några enkla övningar. Hitta balansen Kontrollera styrkebalansen i din kropp: Klocka tiden du kan stå på ett ben, med slutna ögon, utan att tappa balansen. Byt sedan ben och upprepa. Om tidsskillnaden överstiger tio sekunder kan du jämna ut styrkebalansen med de här övningarna: Öka symmetrin i höftmusklerna Hur: Gör en ögla på ett gummiband och sätt den runt vristen på ditt starkaste ben. Håll ditt knä rakt samtidigt som du pressar benet ut åt sidan i två sekunder innan du för foten tillbaka under två sekunder, i en kontrollerad rörelse. Gör övningen tre gånger med tio repetitioner i varje. Varför: Genom att träna enbart din svaga sida förbättrar du din styrkesymmetri, och den här övningen belastar - och stärker därmed - det stöttande benet dubbelt så mycket som det ben du arbetar med. Stabilisera din core-muskulatur - din inre muskelkorsett Hur: Stå med ditt svagaste ben på en kudde och försök balansera i 30 sekunder. Repetera tre gånger på samma fot. När du balanserar relativt enkelt i 30 sekunder kan du öka svårigheten genom att blunda. Varför: Att stå på ett ben och dessutom på ett ostadigt underlag aktiverar inte bara ben- och vadmusklerna utan också vristerna, höft- och coremusklerna i din svaga sida.
Rekord, försvarad titel och miljonte löparen på Lidingöloppet

Rekord, försvarad titel och miljonte löparen på Lidingöloppet


TCS Lidingöloppet 30K fick se en mycket glad Napoleon ”Nappe” Solomon, Turebergs FK, upprepa sin seger från ifjol. På damsidan vann kenyanskan Sylvia Medugu på nytt banrekord.

I 15 km klassen var Kristine Eikrem Engeset från Norge och Abraha Adhanom, Eskilstuna snabbast. Att loppet är ett lopp för alla underströks under eftermiddagen när den miljonte löparen i Lidingöloppets historia gick över mållinjen på Grönsta.

I Grönstabacken med knappt en mil kvar, gjorde Napoleon det avgörande rycket och sprang ifrån Ebba Tulu Chala, Huddinge AIS, som var den ende som hade hängt med dit fram. – Jag tog en bra placering i starten och kunde glida med avslappnat, när jag sedan hade mjukat upp kroppen lite så kunde jag trycka på mer. Jag försökte rycka förut, de andra släppte men Ebba fortsatte hänga på då, säger Napoleon. Spårvägens Olle Walleräng var trea vid Grönsta, 52 sekunder efter, men sa själv att han gick in i väggen i Abborrbacken 5 km från mål och passerades av kenyanen John Musee och slutade fyra på 1:39:49 i tremils debuten. Vinnaren har haft skadeproblem de senaste månaderna. – Det var extra skönt att kunna vinna efter den här uppladdningen, jag har fått träna det jag har kunnat och vara stark i huvudet. Det var också kul att kunna förbättra min tid från ifjol, säger Napoleon som vann på 1.37.42. Bakom de absoluta topplöparna imponerade skidkungen Johan Olsson återigen stort och sprang in på 15:de plats, med tiden 1.46.31. Nästan 2.5 minuter bättre än ifjol. – Det här året hade jag 100 procent mer rutin, hade förberett mig mer och hade faktiskt ännu roligare också, säger Olsson. Sylvia var så pigg och stark att det blev banrekord På damsidan stack Sylvia Medugu, ifrån övriga tjejer redan vid Kyrkviken efter cirka 9 km löpning. – Det var ett bra lopp, jag sprang bara, jag tänkte inte på vad de andra gjorde. Banrekordet hade jag inte en tanke på, säger Sylvia, som alltså slog Lena Gavelins sexton år gamla rekord. Det nya rekordet lyder 1.53.00. Hanna och Johanna hade en hård kamp om tredjeplatsen Två blev amerikanskan Annie Bersagel och trea var bästa svenskan Hanna Lindholm, Huddinge AIS. – Jag hade krafter kvar till en spurt och kunde avgöra mot Johanna Eriksson, Motala IF. En miljon löpare har gått i mål Lite senare under eftermiddagen kom den miljonte löparen i Lidingöloppets historia i mål. Det blev Terese Artvin från Enskede gård som kom i mål vid precis rätt tillfälle. Hennes tid på 2.37.23 innebar dessutom att hon fixade medaljtiden för 30 km. TCS Lidingöloppet 15K – hård uppgörelse mellan damerna, Abraha skoningslös i herrklassen När TCS Lidingöloppets 15 km avgjordes var norskan Kristine Eikrem Engeset starkaste dam i avslutningen. I herrklassen hade Abraha Adhanom, Eskilstuna FI, bestämt sig. Efter tre andraplatser var det dags för en seger. Kristine och Abraha med 15 km segerkransarna Kristine Eikrem Engeset, Norge, vann damklassen efter att ha sprungit hela loppet tillsammans med etiopiskan Yitayish Agidew. Till slut skiljde sex sekunder till Kristines fördel. – Jag sprang och höll igen hela vägen, kände att jag hade mycket krafter, och när det var 500 meter kvar tänkte jag att nu är det dags att trycka på, säger Kristine. Norskan, som främst är banlöpare, har aldrig tävlat så långt som 15 km förut. – Jag hade ingen koll på banan och det var ju mycket backar, men jag tog det lugnt i dem. Tre blev Derartu Deelesa, Etiopien. Fyra och bästa svenska var Lisa Ring, IK Nocout.se. I herrklassen var det hög fart från start. Fjolårstvåan Abraha Adhanom, Eskilstuna FI, tog kommandot tidigt. – Vid fyra km såg jag att de andra var trötta, så jag höjde farten lite till. Jag är i bra form och det var väldigt kul att vinna här efter att ha varit tvåa tre gånger. Två blev Masresha Bisetegn, Etiopien och trea var fjolårsvinnaren David Nilsson, Högby IF. Här hittar du resultaten för Lidingöloppet Kolla in officiella filmen från Lidingöloppet här:
Om Lidingöloppet TCS Lidingöloppet 30 är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker. Sedan 1965 har de 30 kuperade kilometrarna på gröna Lidingö varit en lockande utmaning för löpare av alla sorter. Numera är Lidingöloppet också en folkfest som bjuder på olika distanser och typer av lopp. FOTO: Deca Text & Bild och Anders Szalkai
Run in My World: Tokyo

Run in My World: Tokyo


Fotomodellen, DJ:en och löparprofilen Lono Brazil III crew leader berättar om skönheten hos en stad som håller på att förälska sig i löpning. Löpningen har förändrats. Det är inte längre bara en hobby eller något man genomlider för att gå ner några kilon. Inspirerad av löparprofiler världen över har sporten istället blivit en egen kultur och en livsstil. En samlande plats som hyllar olikheter och allas styrkor. Vi har, i samarbete med Jaybird, pratat med några av de här profilerna och frågat vad som gör löpning till det bästa sättet att närma sig en stad på. Här kan du läsa, med deras egna ord, om hur det är att springa i just deras värld. * * * När jag växte upp och fick ett kreativt jobb passade jag inte riktigt in i den traditionella löparkulturen. Och som löpare passade jag inte in på den kreativa scenen. Det var inte förrän jag började springa med The Bridgerunners 2012 (anses vara den första running crew) och Black Roses (grundad av running crew-pionjären Knox Robinson) i New York, som jag kände att jag hittade rätt. Mina två världar, löpningen och kreativiteten, förenades. När jag flyttade tillbaka till Tokyo där jag växte upp, hittade jag en liknande löpargrupp, Athletic Far East Club (AFE). Vi träffas och springer på onsdagar, men det är som att löpningen nästan kommer i andra hand, det viktigaste är att man ska umgås med kompisarna. Träningen blir av, men efter din egen plan. Och man ser löpare som man aldrig skulle trott vara löpare. https://youtu.be/fzsm1HJsQDQ   Inom musiken, eller modevärlden eller konsten, tenderar människor att hålla sig borta den traditionella sidan av idrott. Och inom den traditionella hälsoinriktade idrottsvärlden ser man inte så många med kreativa yrken. Men inom grupper som AFE så träffar man likasinnade. Min grupp inspirerar mig, du kan vara musiker eller vad som helst, och det är det bästa. Det krävs bara en kropp för att kunna gå ut och springa och när du har hittat en community med ett gemensamt intresse så kommer sammanhållningen automatiskt.

Sevärdheterna

Här i Tokyo slutar man inte jobba förrän ungefär klockan 19, så vi ger oss inte ut och springer förrän vid niotiden på kvällen. AFE träffas varje onsdagskväll vid ett badhus mitt i stan. Det är en väldigt typisk japansk grej, det där med badhusen. Jag gillar egentligen inte att springa där alla andra springer, som vid kejasarpalatset, men på onsdagarna springer vi raka vägen till Shibuyakorsningen, en riktig turistmagnet i hjärtat av Tokyo. Vi springer genom människohavet och ljusen mitt i stan eftersom det här inte är ett regelrätt träningspass, det är ett socialt pass. Tokyo blir allt mer populärt bland turister och vi välkomnar verkligen besökare. Och vem skulle inte vilja springa genom just Shibuyakorsningen? I vanliga fall stannar folk bara och tar en bild men när man springer genom den blir det en helt annan upplevelse. Efter vår knappa halvmil långa löptur följer vi de japanska sederna och går till badhuset, som är som ett spa, och tvättar oss. Det är en väldigt gammaldags grej att göra.

Ljuden

Att springa genom Tokyo är mycket mer fridfullt än man kan tro. Ja visst, det är hektiskt, men en annan typ av hektiskt än på många andra ställen. I Tokyo kan man höra sig själv tänka. Det är inte fullt så galet som det verkar. Det finns gånger då jag bara vill komma bort från allt och inte lyssna på musik när jag springer, men jag springer ofta med musik. Musiken sätter tempot för min löpning. Det är så jag skapar spellistor. Jag har skapat en tillsammans med Jaybird och den har en mix av musik så att det alltid finns något som passar för just det pass du ska köra.

Smakerna

Efter våra onsdagspass går vi alltid ut och tar något att dricka. Om det är fint väder tar vi med oss några öl och går vi till en parkeringsplats nära badhuset där vi träffas. Jag brukar oftast köra på japansk öl. En annan favorit, som du kan köpa i livsmedelsaffärerna, är grönt te blandad med sake, som en drink. Det är uppfriskande! Om vi inte hänger ute brukar vi gå till en kinesisk restaurang i närheten och äta stekt ris eller stekta dumplings.

Stilen

Löpningen i sig är en ventil där du kan få ut tankar du har i huvudet. Du springer och låter kroppen släppa loss. För mig, och många av mina lagkamrater som också har kreativa yrken, är löpningen också ett sätt att få uttrycka sig genom vad vi har på oss. Ja, man vill ju ha funktionella träningskläder, men man vill också känna sig bekväm. När jag bestämmer vad jag ska ha på mig när jag springer brukar jag utgå från en viss färgskala och inkluderar plagg som inte är löparkläder. Till exempel kan jag ha en keps eller hatt från min affär Union Tokyo – Tokyogrenen av L.A. Streetwear Boutique. Kläderna är inte designade för löpning, men de sticker ut och ger mig möjlighet att visa vem jag är. Att sätta ihop en cool löparoutfit och gå ut och springa är ett bra sätt att hitta sitt uttryck utanför sitt vanliga jobb.

Känslan

Det finns ett surr i Tokyo runt de Olympiska spelen som ska äga rum här 2020. Folk anstränger sig att leva mer hälsosamt och har till exempel börjat springa. Det är lite av en hemlighet ända tills du kommer hit, men Japan har en riktigt häftig löparkultur – det finns en enorm löparcommunity här. Olympiska spelen har verkligen uppmuntrat människor att komma ut och svettas. * * * Håll utkik efter kommande delar av Run My World i Runner’s World och andra sätt som Jaybird utforskar den globala löparkulturen och hur communities världen över utvecklar sporten. 
Vi lottar ut fem par nya HOVR från Under Armour!