Vinnarna av startplatser till Vasaloppet

Vinnarna av startplatser till Vasaloppet


Svaret på vår fråga hur långt Vasaloppet är var naturligtvis 90 km. Och här är vinnarna:

  • Louise Nilsson, Malmö – Öppet spår måndag 25 februari
  • Christer Rösth, Sundsvall – Öppet spår måndag 25 februari
  • Joachim Luftander, Bromma – Öppet spår måndag 25 februari
  • Per Börjesson, Östansjö – HalvVasan tisdag 26 februari
  • Daniel Gleimar, Handen – HalvVasan tisdag 26 februari
  • Maria Nilsson, Karlstad – KortVasan fredag 22 februari
  • Kristina Broman, Borlänge – KortVasan fredag 22 februari

Ni kommer att få ett mail med mer information om er startplats. Lycka till med er utmaning på vägen mot målet i Mora!

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vinn startplats till Vasaloppet 2013!

Vinn startplats till Vasaloppet 2013!


Genom att vara med och tävla om en startplats under Vasaloppsveckan 2013 har du chansen att få åka något av följande lopp:

  • KortVasan fredag 22 februari 2013
  • Öppet Spår måndag 25 februari
  • HalvVasan tisdag 26 februari

Vi vill ha ditt svar senast fredag 8 februari. Lycka till!

 

Gå med i Min Utmanings grupp på Funbeat!

All eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vinsten utgörs endast av en startplats i önskat lopp, logi och resa ingår ej. All medverkan i Vasaloppet sker på egen risk.   

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Möt årets utmanare & följ deras träning!

Möt årets utmanare & följ deras träning!


Namn: Susan Persson

Ålder: 33 år

Bor: Sundbyberg

Utmaning: En Svensk Klassiker

Målsättning: Nu har jag tränat triathlon i knappt ett år och ska nu köra min första klassiker. Har därför satt upp vissa måltider för de olika grenarna och då skulle det vara fantastiskt kul att få hjälpträning så att jag kommer klara målen galant!

Sida & blogg på Funbeat: www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=235940

Annan blogg: Susaninmotion.wordpress.com 


Namn: Peter Hampus

Ålder: 44 år

Bor: Lidingö

Utmaning: En Svensk Klassiker

Målsättning: Förra året ville jag göra klassikern under 20 timmar. Det lyckades trots att jag var sjuk på alla lopp utom Vätternrundan. Inte så smart men jag fick för mig att det här var min sista klassiker och ville göra ett försök att nå min tid.
I år skulle jag vilja träna smartare och förbättra främst skidåkningen och löpningen, där finns mycket tid att spara.
Cyklingen klarar jag själv då jag leder ett lag som ska köra VR under 7:15.

Sida & blogg på Funbeat: www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=124061

Annan blogg: Hampus.biz 


Namn: Linnéa Estvik

Ålder: 27 år

Bor: Karlskrona/Göteborg

Utmaning: Tjejklassikern

Målsättning: Med min utmaning vill jag se hur långt jag kan gå och testa mina gränser. Jag tror det skulle ge mig en spännande resa, både personligt utvecklande och en oerhört stor upplevelse.

Sida & blogg på Funbeat: www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=292616

Annan blogg: Smoothies.dinstudio.se 


Namn: Magnus Sundmark

Ålder: 38 år

Bor: Skara

Utmaning: Halvklassikern

Målsättning: Har haft en svensk klassiker i tanken under en längre tid men inte deltagit i någon av tävlingarna. Med min situation vore det perfekt att få coaching och deltagande i klassikern, för att få variation i träningen och som en kickstart för drömmen om en Ironman.

Sida & blogg på Funbeat: www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=115487

Annan blogg: Sundmarkaren.blogspot.se


Namn: Henrietta Bolander

Ålder: 23 år

Bor: Göteborg

Utmaning: Crossfit

Målsättning: Att träna är verkligen det bästa jag vet! Jag är villig att lägga ner tid och kraft för att få resultat. För mig handlar crossfit om att vara starkt men samtidigt snabb och smidig. Jag siktar på att delta i tävlingen MK Open i mitten av juni.

Sida & blogg på Funbeat: www.funbeat.se/person/overview.aspx?PersonID=233817

Annan blogg: Henrietta.shapemeup.se


Du kan naturligtvis också vara med i Min Utmaning genom att gå med i vår grupp på Funbeat. Då får du träningstips, unika erbjudanden och chans att vinna fina priser i våra tävlingar varje vecka. Så häng med och missa inte att utmana dig själv tillsammans med Powerade, Runner’s World och Funbeat under hela 2013!

Hur kan jag testa min egen kondition?

Hur kan jag testa min egen kondition?


Maximal syreupptagningsförmåga
Nyckeltal som förknippas med kondition, kallas även VO2 max. Ett mått på hur väl du kan ta upp och förse musklerna med syre via blodet. Syreupptagningförmågan mäts oftast i liter/min (oberoende av kroppsvikt) eller ml/kg/min (relaterat till kroppsvikt).

Medelvärdet för män är ca 45 ml/kg/min, för kvinnor något lägre. De bäst tränade elitidrottarna – många gånger längdåkare – har ett värde på över 90. Det sägs att Gunde Svan hade ett testvärde på cirka 93. Motsvarande siffra för Charlotte Kalla är cirka 67. Men det finns en viss felmarginal i testapparaturen.

Vid test av maximal syreupptagningsförmåga utför du efter uppvärmning en stegrande maximal insats på t ex testcykel, rullskidband eller löpband på 3-8 minuter. För att beräkna hur mycket syre du tar upp bär du en mask kopplad till avancerad mätutrustning. Detta test kräver maximal insats och kan vara riktigt tufft.

Mjölksyratröskeln
Vi har alltid en viss mängd mjölksyra, eller laktat som det också kallas, i blodet. Vilolaktaten varierar mellan individer och från dag till dag, men brukar ligga i spannet 0,5-1,5 mmol/l. Vid träning höjs laktatnivån i blodet.

Mjölksyratröskeln är den nivån då kroppen inte längre klarar av att transportera bort mjölksyran i samma takt som den bildas. Då blir muskeln sur, det bränner i benen och du stumnar, vilket lätt händer vid backintervaller.

Mjölksyratröskeln ligger vid ungefär 75-95 procent av maxpulsen, beroende hur bra tränad du är. Vid den hjärtfrekvensen har du oftast en laktatnivå på cirka 4 mmol/l.

Att träna intervaller runt en puls som motsvarar ens mjölksyratröskel gör att du kan skjuta den uppåt. Denna typ av träning förbättrar också rörelseekonomin och bör utföras så grennära som möjligt (skidintervaller för skidåkare, löpintervaller för löpare osv).

Observera att din mjölksyratröskeln för till exempel skidåkning, löpning och cykel kan skilja sig ganska väsentligt. Ofta ligger mjölksyratröskeln för löpning högst, precis som maxpulsen.

Ett syreupptagningstest kostar runt 1 200 kr medan ett laktattest kostar runt 800 kr. Det går däremot ofta att kombinera de två testerna för en lägre totalkostnad.

Träna med skidcoach Erik för Vasaloppet

Träna med skidcoach Erik för Vasaloppet


Här hittar du Eriks två olika program för Vasaloppet 2013:

Klara Vasaloppet 2013

Klara Vasaloppsmedaljen 2013


Här kan du kan läsa mer om Erik, bli vän med honom och ställa träningsfrågor

Gå med i Min Utmaning och tävla om personlig coaching


Vi kan tyvärr inte bevaka kommentarerna kontinuerligt på den här sidan. Ställ därför hellre dina direkta frågor till coachen på dennes personliga Funbeat-sida. Tack på förhand.

Skidcoachen Erik svarar: Skidträning på barmark?

Skidcoachen Erik svarar: Skidträning på barmark?


Hej Erik!

Nu har snön i princip försvunnit och efterlämnat en iskana hos mig. På grund av den tidigare snön ligger det även mängder med grus på vägarna så jag vågar inte riktigt byta till rullskidorna.

Vad är ditt tips på träning som ersätter längdskidåkningen inom den närmaste tiden? Ultra-löpning? Gymträning? Stakmaskin?

Tack på förhand

Hälsningar

Teresia

—–

Hejsan Teresia!

Tack för din fråga. Du lider av ett klassiskt vinterproblem för oss som inte bor i norr, att det varken går att åka skidor eller rullskidor. Jag tycker stakmaskin och skidgång är två utmärkta alternativ, där du både tränar överkroppsstyrka och kondition.

Nackdelen med löpning är att det inte ger någon träning för armarna och nackdelen med gym är att du inte tränar konditionen i någon större utsträckning.

Jag tycker du kan köra lite gym, löpning och exempelvis spinning, men lägg största delen av träningen på skidgång och stakmaskin. Just stakmaskin är helt oslagbar träning för stakåkningen och ger många gånger betydligt högre puls än vid vanlig skidåkning.

Dessutom är det väldigt jobbigt rent muskulärt. Och det är alltid roligt att köra på tid 🙂 

Jag kör mycket stakmaskin de dagar jag bara har möjlighet att träna 30 minuter. Det fullt ös som gäller, kör till du stupar!

Exempel på intervallpass på SkiErg (finns på de flesta stora gym) eller annan stakmaskin:

  • 5 gånger 1000 meter med 1 min vila
  • 5000 m i ett svep eller 20 st (70 s köra, 20 s vila)-intervaller

5 min uppvärmning och 5 min nedvarvning på alla pass. Motståndet spelar ingen direkt roll för tiderna, det fungerar som på en cykel. Själv kör jag för det mesta de tuffa passen på motstånd 6.

Lycka till och se till att din kommun skaffar en konstsnöanläggning eller skidtunnel inom kort 🙂

Mvh Erik

Vill du också fråga Erik eller någon av våra andra coacher om träning? Bli i så fall träningskompis och skicka dina frågor direkt till dem på Funbeat. Vi presenterar frågor och svar löpande här på Min Utmaning.