8 misstag du inte vill göra på maran!

8 misstag du inte vill göra på maran!


Misstag #1: Komma sent och vara oförberedd
Förbered dig väl. Börja redan nu i veckan, se till så att allt du behöver är fixat och att du kommer till Stockholm och loppet i god tid.

Packa väskan kvällen före loppet och kolla att allt är med, du vill inte vända på väg till starten. Fäst chipet på skon och nummerlappen på din tröja/linne. Se till att tidtagningschipet sitter rätt och att nummerlappen är rejält fastnålad.

Till Stadion tar du dig enklast med tunnelbana eller buss på tävlingsdagen – med nummerlapp åker du gratis. Kolla gärna in kartan över startområdet i förväg så att du vet på ett ungefär var allt ligger. Du vill vara på plats MINST en timme innan start för att ladda i lugn och ro och hinna gå på toa i god tid. Leta upp rätt startfålla och håll koll på när den öppnar, speciellt om du vill hamna långt fram och få en bra start på loppet. Du vill INTE sprinta till startfållan och starta loppet med andan i halsen och en stressad känsla.

Misstag #2: Äta för mycket
Visst kan det vara lockande att ladda med en rejäl buffé kvällen innan. Men då är det lite sent för en riktigt lyckad kolhydratsladdning, den ska helst börja ca 72 timmar innan start.

Undvik alltför fet mat dagen innan loppet, eftersom det kan få matsmältningen att stanna upp, och du får antingen släpa runt på en tung känsla, eller göra ett oplanerat pitstop… Håll dig också borta från allt för fiberrik mat nära inpå loppet eftersom det å andra sidan kan sätta lite väl bra fart på magen – vilket också kan leda till oönskat pitstop.

Misstag #3: Låta psyket ta över
Om du följt våra tidigare träningstips har du förberett dig väl med rätt typ av pass, stärkande och skadeförebyggande övningar samt tränat din mängdträning på rätt underlag. Du har koll på banprofilen och vet var de största utmaningarna borde komma. Att vara väl förberedd och veta att du gjort vad du kunnat ger dig ett mentalt övertag. Landa i det.

För att ladda lite extra mentalt, visualisera dig stark med ett piggt steg springa de delar av banan som du vet kommer vara tunga för dig – kanske Västerbron eller Gärdet? Förbered gärna ett mantra att upprepa eller en peppig låtlista att spela när du behöver det som mest.

Misstag #4: Felbedöma energipåfyllningen
Börja dagen med en ordentlig frukost. Ät sådant du vet att din mage klarar av så du blir mätt, men överdriv inte. Ge frukosten 3 till 4 timmar att landa. Om du behöver, fyll på med en banan eller en bar senast 2 timmar innan start. Drick både sportdryck innehållande salter och vatten ända fram till starten.

Fortsätt dricka redan vid den första vätskekontrollen och fyll regelbundet på med energitillskott du tränat på att äta under dina långpass. När du väl känner av energidippen är det svårare att ta sig upp ur svackan.

Misstag #5: Felklädd

Vädret kan svänga fort, vilket vi fått känna på de senaste dagarna, så packa för lite olika temperaturer och välj lätta lager. Glöm inte keps, solskärm eller solglasögon om det blir soligt och en tunn extratröja om det blir oväntat kallt. Välj bra kvalitét på kläderna närmast kroppen, men skippa dina dyraste och bästa löparkläder som överdrag, om du skulle vilja kasta bort det ifall det blir för varmt.

Misstag #6: Det här med skavsåren
Glöm inte smörja in och tejpa/plåstra om de ställen som är extra utsatta. Smörj vaselin mellan låren och under armarna för att undvika skavsår och tejpa bröstvårtor med exempelvis kirurgtejp. Vet du att du lätt får skavsår, sätt ett compeed som skydd och ta med ett extra för säkerhets skull.

Misstag #7: Gå ut för hårt
Se de första kilometrarna som en förlängning av uppvärmingen och spring lite saktare än din planerade snitthastighet, även om du känner dig på topp och stämningen får det att rycka i benen. Du ger kroppen och psyket en bra start och har många kilometrar på dig att hämta igen det senare. Det är bättre att kunna avsluta starkt.

Misstag #8: Glömma ha roligt
Stress över strumpval, gelsmak och konstant klocktittande gör att du lätt glömmer bort att njuta av upplevelsen. Ha roligt och njut av banan, stämingen och publiken – det är det här du har kämpat för så länge.

Om det börjar ta emot är det viktigt att tänka positivt. Du är inte ensam. Ta dig till nästa vätskekontroll, gå en stund och se till att få i dig energi. Spring sedan till nästa kontroll osv. Innan du vet ordet av börjar Stadion att närma sig…

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sommar, sol och löpning
  • Kom i toppform, semesterns smartaste träning
  • Spring tystare, minska skaderisken och öka effektiviteten
  • Fokusera, lägg tid på det som verkligen har effekt
  • Test: 17 nya trailskor
  • 6 snygga solbrillor
  • The Biggest badass
Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 1

K-G Nyström

Misstag #1: Komma sent och vara oförberedd
Kom sent så slipper du ödsla energi på att knö dig fram till bra startpostion. Du går lugnt upp på Lidingövägen.
Misstag #2: Äta för mycket
Ett år laddade jag med en bamseportion spagetti Carbonara + 2 öl + trippel Tiramisu + trippel Espresso. Skvalpade runt 1:a varvet mest flinandes. 2:a gick en kvart fortare = Årsbästa
Misstag #3: Låta psyket ta över
Fokusera på att vara ofokuserad.
Misstag #4: Felbedöma energipåfyllningen
Enbart vatten 1:a timmen, sedan sportdryck. Om lusten faller på äta något. Beror ju lite på vilken tid man är ute. Plus ev. värme.
Misstag #5: Felklädd
Kan du hålla jämn fart hela loppet är det oftast bättre att ha för lite på sig än för mycket.
Misstag #6: Det här med skavsåren.
Enkelt. Tvätta dig ej dagarna innan. Kroppen är fantastisk på att tillverka det du behöver.
Misstag #7: Gå ut för hårt
Värm ej upp. Du har 42 km på dig. Ju piggare du är vid start desto lättare att gå ut för hårt.
Misstag #8: Glömma ha roligt.
Här också: fokusera på att vara ofokuserad. Låt blicken fladdra – njut av medlöpare, natur, etc..
K-G
PS. Jag har fullföljt över 800 marathon + ultra så lite har jag lärt mig.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Midnattsloppet – nu i hela Sverige.

Midnattsloppet – nu i hela Sverige.


Under eftermiddagen den 2 juni öppnar anmälan igen. 

Midnattsloppet vill skapa gemenskap och löparglädje genom att springa tillsammans. Även detta Corona-drabbade år vill Midnattsloppet fortsätta att leverera detta men i en liten annan form.

”Vi öppnar nu för Midnattsloppet Sverige – Spring där du är, en upplevelse nästan som vanliga Midnattsloppet,” säger marknadsansvarig Göran Söderstam.  Man springer med sin telefon och lurar och får specialkomponerade Midnattsloppsupplevelser direkt i lurarna. Så skruva upp volymen i lurarna, känn stämningen och spring 5 eller 10 km på dina egna gator mellan den 15 och 23 augusti, vi öppnar anmälan igen på tisdag 2 juni” hälsar Göran.

VD Lars Eriksson Svensk: ”Därför ställer Midnattsloppet om

Vi har hoppats in i det sista att det ska gå att genomföra Midnattsloppet som tänkt men nu kan vi inte vänta längre så vi ställer om och gör en ny satsning på Midnattsloppet Sverige.  

Vi ställer om för att Midnattsloppet ska överleva den här krisen och för att vi fortsatt ska kunna stötta våra ideella idrottsklubbar som är med och arrangerar Nordens roligaste Löplopp Midnattsloppet. Vi har jobbat stenhårt med att hitta en lösning som utifrån situationen är den bästa tänkbara och vi känner verkligen att vi har lyckats hitta ett sätt där ni alla får uppleva Midnattsloppet – fast från där du är.  Att sprida löparglädje och bidra till folkhälsan är nu viktigare än någonsin och vi behöver alla ha ett mål som ger motivation till din fortsatta träning så det bästa du kan göra nu är att vara med och delta i Midnattsloppet Sverige.

Klicka in till Midnattsloppet här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Passa på! Just nu 50% rabatt!

Passa på! Just nu 50% rabatt!


Just nu! Halva priset på prenumeration, endast 49,50 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 10 gånger för bara 495 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och i din läsplatta. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

Erbjudandet gäller endast nytäckning av prenumeration och boende i Sverige.

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Lidingöloppet kör virtuell Sverigetour

Lidingöloppet kör virtuell Sverigetour


Idag måndag 1 juni ger sig Lidingöloppet ut på en virtuell rikstäckande sommarturné med en serie terränglopp. Från Umeå i norr till Malmö i söder görs 12 nedslag med start nu på måndag den 1 juni. Alla kan vara med och deltagandet är kostnadsfritt.

Fram till och med den 21 juni besöker den virtuella turnén några av de populäraste motionsslingorna i Göteborg, Malmö, Kalmar, Halmstad, Norrköping, Nyköping, Linköping, Skövde, Uppsala, Falun, Gävle och Umeå. Bakom satsningen ligger TCS Lidingöloppet, som är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– Bristen på tävlingar har gjort att suget efter löptävlingar kanske är större än någonsin tidigare. För att råda bot på det och bidra till bättre folkhälsa startar vi en serie löptävlingar i 12 orter runt hela landet med start redan nu den 1 juni, säger TCS Lidingöloppets generalsekreterare Cecilia Gyldén.

Genom den Virtuella Terrängserien vill TCS Lidingöloppet locka ännu fler att ta sig ut i löpspåren. Under tävlingsveckorna kan alla deltagare tävla mot varandra trots att de springer i löparspåret vid olika tidpunkter. Det är gratis att vara med och ger en möjlighet att skapa nya rutiner för att hålla motivationen uppe.

Lyckad test i Stockholm
– Eftersom 70 procent av löparna i TCS Lidingöloppet inte kommer från Stockholm försöker vi möta dem på deras hemmaplan och locka ut dem i sina terrängspår. Med terrängserien vill vi också minska stillasittandet, som kan vara lätt att fastna i just nu, säger Fredrik Montgomery, marknads- och kommunikationschef på TCS Lidingöloppet.

När det inte går att arrangera traditionella lopp vill TCS Lidingöloppet hitta nya vägar för att kittla tävlingsnerverna. Därför startade TCS Lidingöloppet en virtuell terrängserie i Stockholm med tio av de mest omtyckta motionsslingorna i länet. De goda erfarenheterna är grunden till den nya nationella satsningen på en virtuell träningsserie. Löparseriens huvudsponsor Klövern är också titelsponsor för Lidingöloppet on Tour powered by Klövern.

De bästa löparna på varje ort vinner priser från bland annat Klövern, Stadium, Flowlife, Saucony, Ormsalva, Enervit och TCS Lidingöloppet.

Serien äger rum i 12 välkända löparspår i olika städer runt om i Sverige. Vart och ett av loppen är aktivt under olika veckor från den 1 juni till och med den 21 juni. Varje löparspår motsvaras av ett visst segment i träningsappen Strava. Utmaningen är att springa det aktuella spåret eller segmentet så snabbt man kan under den aktuella veckan. TCS Lidingöloppet sammanställer sedan resultaten och skapar en resultatlista varje vecka.

Virtuella Terrängserien 2020 – Syd- och Västsverige

  • Göteborg, 1-7 juni, Skatås, Milspåret, 9,7 km
  • Halmstad, 1-7 juni, Galgberget, Orange slinga, 4,7 km
  • Malmö, 1-7 juni, Bokskogen, Bokskogsmilen, 9,9 km
  • Kalmar, 1-7 juni, Stensö, 5,5-spåret, 5,5 km

Virtuella Terrängserien 2020 – Mellansverige

  • Norrköping, 8-14 juni, Vrinnevi, Milen, 9,9 km
  • Linköping, 8-14 juni, Vidingsjö, LOK-milen, 9,7 km
  • Nyköping, 8-14 juni, Ekensberg, 5,9 km-spåret, 5,9 km
  • Skövde, 8-14 juni, Billingen, Hagenloppet, 5,0 km

Virtuella Terrängserien 2020 – Norra Sverige

  • Uppsala, 15-21 juni, Hågadalen, Kung Björn-loppets bana, 10 km
  • Falun, 15-21 juni, Lugnet, Gröna, 9,5 km
  • Gävle, 15-21 juni, Kungsbäck, Femman, 5,0 km
  • Umeå, 15-21 juni, Stadsliden, SM-spåret, 10 km

För att delta i Virtuella Terrängserien:

1. Registrera dig för ett konto på Strava, antingen på nätet eller via mobilappen. Det räcker med gratisalternativet och behöver inte vara ett premium-abonnemang.

2. Sök upp TCS Lidingöloppets klubb på Strava, som du hittar genom att söka under ”clubs”. Gå med i klubben.

3. Du är nu registrerad som deltagare i Virtuella Terrängserien och kan vara med och tävla om priserna.

4. Varje vecka presenteras veckans löpspår på lidingoloppet.se. Där hittar du också hela listan över vilka spår som ingår och var veckans löpsträckor startar och slutar på ett tydligt sätt. I de flesta fall är det kända slingor som är lätta att hitta.

5. Ta dig till det aktuella spåret och spring den slinga som anges. Dubbelkolla efteråt att ditt ”lopp” har registrerats på din Strava-profil.

6. När en tävlingsvecka är avslutad så presenteras resultatlistan samt pristagare för den aktuella veckan på lidingloppet.se

LÄS MER PÅ LIDINGÖLOPPETS HEMSIDA


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Spring där du är – Göteborgsvarvet Virtual Race 21k

Spring där du är – Göteborgsvarvet Virtual Race 21k


2020 års upplaga av Göteborgsvarvet är inställt på grund av Covid-19 viruset, men nu lanseras Göteborgsvarvet Virtual Race 21k där Varvet arrangörernas mål är att fortsatt motivera löparna att fortsätta springa och hålla igång träningen. Självklart är det 21,1km som gäller, men nu med social distans.

Den 15-17 maj har alla löpare möjlighet att delta i Göteborgsvarvet Virtual Race 21k – ett lopp som man kan genomföra var som helst i världen. Göteborgsvarvet Virtual Race 21k är dessutom seedningsgrundande till Göteborgsvarvet 2021 och loppet genomförs i samarbete med träningsappen Strava. Löparna bestämmer själv vart man springer, men det är viktigt att banan är minst 21,0975 km när man loggar passet i Strava.

Att springa Göteborgsvarvet Virtual Race 21k kostar 645 kr, men de löpare som varit anmälda till årets lopp har bland annat möjlighet att flytta den anmälan till Göteborgsvarvet Virtual Race 21k. Genom anmälningsavgiften är löparna med och stöttar friidrotten i Göteborg.

Efter avslutat lopp får löparna en digital finisher badge, ett digitalt diplom, samt en hemskickad fysisk finisher pin. Dessutom får alla deltagare som genomför Göteborgsvarvet Virtual Race 21k en värdekod som ger 30% rabatt på Göteborgsvarvet den 22 maj 2021 och Göteborgsvarvet Marathon den 19 september 2021.

Så här går det till för att anmäla sig:

1. Skaffa ett gratiskonto på Strava och koppla det till Göteborgsvarvet via din anmälan.

2. Anmäl dig till Göteborgsvarvet Virtual Race 21 via Göteborgsvarvets hemsida.

3. Koppla ditt Göteborgsvarvet-konto till ditt Strava-konto när du gör din anmälan. Notera att du måste lämna ”edit certain data on your profile” ikryssad för att kunna delta i Göteborgsvarvet Virtual Race 21k.

4. Spring minst 21,0975 km någon gång mellan 15-17 maj 2020 och registrera löpturen som ”RACE” på Strava. Registreringen måste göras senast tre dagar efter att tävlingen avslutats.

LÄS MER PÅ GÖTEBORGSVARVARVETS SIDA


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lidingöloppet lanserar virtuell löptävling

Lidingöloppet lanserar virtuell löptävling


Under april, maj och juni arrangeras en serie virtuella lopp – som springs i verkliga motionsspår – under namnet Virtuella Terrängserien Stockholm. Bakom satsningen ligger TCS Lidingöloppet.

När nu coronaepidemin gör det omöjligt att arrangera traditionella lopp är det flera lopparrangörer som lanserar virtuella alternativ. Senast ut är Lidingöloppet som under april, man och juni lanserar Virtuella Terrängserien Stockholm. Det är en serie virtuella lopp, som springs på tio välkända löparspår i olika kommuner runt om i Stockholm. Deltagarna tävlar mot varandra på samma bana, men vid olika tidpunkter.

Läs också: Spring ditt lopp med RW!

– Det är gratis att vara med och ger en möjlighet att skapa nya rutiner för att hålla motivationen uppe. Faller satsningen väl ut i Stockholm rullar vi ut den Virtuella Terrängserien i andra delar av Sverige, säger TCS Lidingöloppets generalsekreterare Cecilia Gyldén.

Serien arrangeras alltså på tio välkända löparspår i olika kommuner runt om i Stockholm. Vart och ett av loppen är aktivt under varsin vecka fram till sommaren, och motsvaras av ett visst segment i träningscommunityn Strava. Utmaningen är att springa det aktuella spåret eller segmentet så snabbt man kan under den aktuella veckan. Lidingöloppet sammanställer sedan resultaten och skapar en resultatlista varje vecka.

Här är hela Virtuella Terrängserien Stockholm 2020  1. Vecka 17: Grönsta gärde, Lidingö, TCS Lidingöloppet Fyran, 4 km
2. Vecka 18: Ursviks motionsgård, Sundbyberg, Tian, 10 km
3. Vecka 19: Kungsholmen, Stockholm, Kungsholmen runt, 8,7 km
4. Vecka 20: Lida, Tullinge, Gröna spåret, 7,6 km
5. Vecka 21: Lidingövallen, Lidingö, Lidingöloppet Vårmilen, 10 km
6. Vecka 22: Hellasgården, Nacka, Femman, 4,8 km
7. Vecka 23: Hagaparken, Solna, Parkrun, 5,1 km
8. Vecka 24: Djurgården, Stockholm, Runt Djurgårdskanalen, 8,8 km
9. Vecka 25: Ågesta, Huddinge, Elljusspåret, 6 km
10. Vecka 26: Grönsta gärde, Lidingö, TCS Lidingöloppets sista mil, 10 km

Läs mer och anmäl dig här!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ASICS Stockholm Marathon flyttas

ASICS Stockholm Marathon flyttas


Idag meddelades det inte helt oväntade beskedet att årets ASICS Stockholm Marathon flyttas från den 30 maj. Nytt planerat datum blir den 5 september vilket gör att loppet kommer avgöras samma dag som Ramboll Stockholm Halvmarathon med Stockholm Stadion som gemensamt evenemangsområde.

Arrangörerna har länge inväntat besked om möjlighet att köra årets Stockholm Maraton enligt ursprungsplaneringen, men slutligen fanns ingen möjlighet att kunna genomföra detta stora arrangemang på utsatt datum utifrån den situation som föreligger med Coronavirusets påverkan på samhället.
Därmed sällar sig loppet till alla de storlopp världen över som antingen flyttat fram datumet till hösten eller ställer in årets upplaga helt. Vi har tidigare berättat att Göteborgsvarvet, världen största halvmara, inte kommer genomföra årets lopp och där kommer man istället skapa ett gemensamt virtuellt lopp på årets loppdatum den 16 maj och sedan återkommer man förhoppningsvis som vanligt 2021

Marathongruppen som arrangerar både ASICS Stockholm Marathon och Ramboll Stockholm Halvmaraton siktar nu på att göra den 5 september till en riktig löpardag i Stockholm.
ASICS Stockholm Marathon behåller samma starttider som det ursprungliga loppet, det vill säga klockan 12.00 och 12.10. Ramboll Stockholm Halvmarathon startar klockan 9.00 samma dag.
Detta blir, om arrangemangen kan genomföras, en unik loppdag då två så stora lopp kommer avgöras inom loppet av några timmar.

Under maratonhelgen skulle även ASICS Stockholm High Five (den 29 maj) samt Stockholm Mini Marathon och Leo’s Minsta Maran (den 31 maj) ha arrangerats. Dessa lopp är också flyttade och i dagsläget har ASICS Stockholm High Five fått ett nytt datum, fredagen den 4 september. Stockholm Mini Marathon och Leo’s Minsta Maran kommer också att arrangeras under hösten men där är inget datum satt än.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in