Adidas blir ny titelsponsor till Stockholm Marathon

Adidas blir ny titelsponsor till Stockholm Marathon


Nu är det klart – Stockholm Marathons nya titelsponsor är Adidas. Vi frågade den nordiska marknadschefen My Bäck vad det kommer att innebära för oss löpare.

My Bäck är marknadsdirektör för Norden och har varit på Adidas i olika roller sedan 2008. Hon har själv en idrottsbakgrund och sprang bland annat det rekordkalla Stockholm Marathon 2012 på 3.26 – där hon dessutom träffade sin blivande man för första gången.

Varför inleder ni ett samarbete med Stockholm Maraton?

– I vår nya globala strategi är en av grundpelarna trovärdighet, och vi vet att den nordiska konsumenten drivs av just trovärdighet och tekniska produkter. Eftersom vi vill vara det bästa och självklara varumärket för löparna så känns ett samarbete med just Stockholm Maraton som det givna valet i Sverige.

Hoppas ni att man kallar loppet för adidas Stockholm Marathon även i folkmun?

Absolut. Vi vill associeras med löpare och löpning ännu starkare än vad vi redan gör i dag, och vi ser därför på det här samarbetet över flera års sikt. Det är viktigt för oss. Det kommer inte att hända över en natt, men med vårt engagemang hoppas vi att Adidas kommer förknippas med loppet och löpning.

Vad kommer samarbetet att innebära konkret för löparna?

– Vi jobbar med den planen nu, och den kommer så klart vara på plats när det är dags. Vi vill bidra till att löparna får en löpupplevelse utöver det vanliga. Stockholm Marathon kommer att ingå i vår stora plan för running som segment, där Adidas kommer att synas ut mot löparna i olika ”touch points”. 

Kan ni även få hit några av de stora elitlöpare ni samarbetar med internationellt?

Det är absolut en förhoppning. Så jobbar vi med andra stora maratonlopp där vi är partners, som till exempel Berlin Marathon. Vi har ju många vassa namn globalt sett och kommer att jobba för att få till något bra.

Ni har ju som sagt engagemang i flera andra stora maratonlopp världen över. Kommer ni att kunna dra fördelar av dessa samarbeten när ni nu går in i Stockholm Marathon?

– Absolut. Det är våra kollegor som utför detta på sina marknader, och vi får tillgång till deras erfarenheter och upplägg i vår satsning på Stockholm – det är definitivt en fördel. Vi har ju även erfarenheter från tidigare samarbeten med stora lopp här i Sverige. Sedan anpassas så klart uppläggen utifrån den budget man har till respektive lopp.

Kommer ni att göra en guide för vilka Adidas-skor man som löpare kan välja för loppet?

– Vi har alternativ för alla löpare, vilket är viktigt för oss, så självklart kommer vi att kunna ge råd när det gäller skovalet. Men i slutändan är det förstås löparen som bestämmer. Man kan även få tips och råd i vår butik på Sveavägen, som också kommer att bli vårt ”hub” för Stockholm Marathon.

Kommer ni att ha en speciell Stockholm Marathon-kollektion?

– Ja, vi kommer ha en speciell kollektion för maran. Den kompletteras så klart med de delar i vårt sortiment som är relevant för loppet och löparna.

Hur många från ert kontor här i Sverige kommer att springa loppet?

Jag skulle gissa att det blir färre än tio men fler än fem som springer Stockholm Marathon. Många kommer ju att vara involverade i olika skeden kring loppet, och alla känner nog stor stolthet över att vi är med i loppet och vill engagera sig. Men att sedan ta steget till att själv springa är så klart ett stort steg för många.

Är det många av er som tränar löpning annars?

–  Vi är ganska många som springer regelbundet. En gång i tiden startade vi Adidas sporttimme på fredagar, som vi fortfarande har, med just löpning.

Kommer du själv att springa Stockholm Marathon?

– Jag sprang för tio år sedan på 3.26, det året det var så kallt (2012, reds. anm.) och jobbade då med löpning på Adidas. Vi skulle springa loppet tillsammans med några kunder. Jag hamnade bredvid en ny bekantskap och vi följdes åt i 36 kilometer innan jag sprang ifrån honom. Detta visade sig senare vara min blivande man, haha. Det är ett kul minne och en fantastisk historia kring hur löpning faktiskt kan förändra livet. Så det skulle förstås vara häftigt att få till ett lopp tio år senare, nu med Adidas som sponsor.

LÄS PRESSMEDDELANDE FRÅN MARATHONGRUPPEN

Adidas blir ny titelsponsor för Stockholm Marathon
Adidas och Marathongruppen, Nordens största arrangör av motionsevenemang, har inlett ett femårigt samarbete. I samarbetet ingår även titelsponsorskap för övriga evenemang i Marathongruppens Marafamilj; tiokilometersloppet adidas Premiärmilen, halvmaratonloppet adidas Premiärhalvan och adidas Stockholm High Five, och Minimarathon.
Den 43:e upplagan av adidas Stockholm Marathon arrangeras lördagen den 4 juni 2022. Loppet är ett av Europas största maratonlopp med cirka 20 000 deltagare från cirka 100 nationer. Läs mer: stockholmmarathon.se

Carolina Wikström sprang på den snabbaste svenska damtiden någonsin i 2021 års Stockholm Marathon – i Adidas Adizero Adios PRO 2.

FOTO: Deca Text & Bild



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Stockholm Marathon – och svenska framgångar internationellt

Cirka 15 000 löpare var anmälda till årets upplaga av adidas Stockholm Marathon. Hässelbys Samuel...

Läs mer

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kanske för många pass – men nu börjar nedtrappningen

Följ Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkais uppladdning och träning inför adidas Stockholm Marathon den 4 juni. [Presenteras i samarbete med...

Läs mer