5164 trappsteg



Ja då var det ytterligare några dagar närmre The Great Wall Marathon, den 20e maj smäller det! Jag har läst på lite om banan och den bjuder på en hel del klättring i trappor. 5164 trappsteg ska jag ta mig an under 42km och enligt bilderna är det riktigt brant.
Det är en sträcka på muren som bjuder på dessa trappor och det är 2582 steg som ska avklaras två gånger, först efter ca 5km och sedan i slutet av loppet.
Överlag är det ganska hårt underlag i form av sten och asfalt men även kortare partier av vanliga jord/grusvägar. Loppet sträcker sig ca 10km på muren och resterande går i naturen runt omkring via små byar.
Jag kommer inte satsa på någon speciell tid på detta lopp. En anledning är att jag inte kunnat träna som jag tänkt under våren, jag har varit skadad och förkyld om vartannat. Tyvärr har jag fortfarande lite ont i både knä och fot men jag kan springa. Sett till tidigare resultat är det heller inget lopp man persar på direkt. Som exempel springer de snabbaste herrarna i mål på 3,5h vilket är över en timme långsammare än toppresultaten i vanliga marathonlopp.
Detta Marathon får bli en upplevelse och ett lopp jag kommer njuta av, jag är glad och tacksam över att jag åtminstone kan springa!

Läs mer om loppet HÄR! Vi reser med Albatros adventures.

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet
Antal kommentarer: 1

Sofie Nelsson

Vilka bra tips Micke! Speciellt att ta dubbla steg vid trappträning 🙂 Och du har nog en poäng i att man ska vara extra försiktig nedför.
Tack!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Planera inför maran



Jag har haft riktigt bra träningsdagar det senaste. Jag hade som jag nämnde lite problem med vänster knä, det känns fortfarande av men verkar gå åt rätt håll. Istället för löpning blev det enbart crosstrainer och spinning ett par dagar. Måste erkänna att jag glömt hur kul det är med spinning och att verkligen få pumpa ur kroppen ordentligt! Som grädde på moset fick jag också till två hyfsade löppass under helgen. 30km i lördags och 17km i söndags i kanonväder. Så än en gång ser jag hoppfullt på loppet om knappt två veckor. Alltså maran på kinesiska muren. 
Har börjat planera loppet, skoval, energi före, under och efter loppet, kläder med mera. Jag kommer springa loppet i mina ASICS Noosa FF eller ASICS Dynaflyte som jag också hade på Barcelona Marathon. Dock ska jag införskaffa ett par nya Dynaflyte snart då de gamla är inne på sina sista mil. Både Noosa och Dynaflyte är i alla fall lätta skor men dämpade, perfekt för maran.

Under Barcelona Marathon körde jag på gels från GU samt bars före och efter loppet från Better You. Det funkade bra men ska ta min första gel mycket tidigare. Vatten kommer jag vara ännu mer noggrann med under loppet på muren för det ser ut att kunna bli riktigt varmt (30 grader!). Ska även visa er banprofilen och några riktigt tuffa trappor i nästa inlägg.

Vad är viktigast för er när ni planerar inför maran?


Hoppfull!

Löpning, sol och…bad!



Vilken underbar helg, strålande sol och värme var precis vad jag behövde! Helgen inleddes med en löptur i fredags, kände inte av foten märkvärt men däremot har jag fått känningar i andra benet. Närmare bestämt på insidan av knät bak mot knävecket. Det känns stelt och gör ont men är osäker på om det är en muskel eller led som spökar. Jag sprang i alla fall ett långpass på 30km på lördagen också. Kändes inte jätteskönt i knät men blev heller inte värre. Har vilat knät från löpning två dagar nu men känner fortfarande av det. Alltid är det något som ska krångla. Kinaresan känns bara mer och mer avlägsen….

Jag förgyllde förresten 1 maj med ett dopp i Vänern, ca 5 grader bjöds det på och jag kan lova att det var uppfriskande. Så nu är årets första bad avklarat. Utöver badet blev det lek och träning i elljusspårets utegym och långpromenad med trevlig sällskap istället för en springtur.

Bildbevis finns på Instagram @soofiean

Hoppas ni njutit lika mycket av solen!

Nöjd ändå



Nu har jag besökt en ortoped och jag känner mig väldigt nöjd med att äntligen ha fått ett svar. Visserligen inte 100% säkert ännu men det mesta tyder på detta. Så vad är det för svar jag har fått?
Jo enligt ortopeden som ganska snabbt upptäckte att jag var väldigt orörlig i en led tyder allt på att jag har något som heter four corner syndrome eller fibrös coalitio. Det innebär att två ben i foten ligger väldigt tight eller till och med är sammanvuxna. Är de sammanvuxna så har detta varit något jag fötts med och kan då behöva åtgärda detta till hösten med en enklare operation. Ligger benen bara väldigt tight kan det förhoppningsvis lösas med en kortisonspruta i området. Det viktigaste är att jag nu kan springa eftersom löpningen inte kommer göra det värre, jag kommer heller inte bli bättre av att vila. Det som händer är att jag eventuellt kommer få ont när jag springer. Så det är ju positivt.

Jag kommer få ett tydligare besked nästa vecka när man kollat på röntgenbilder som jag har av min fot sedan en tid tillbaka för att se hur skelettet ligger. Jag är väldigt nöjd över att ha fått en förklaring till mina problem, och bäst av allt- jag kan springa loppet i Kina!

Njut av helgen och passa på att springa alla som kan!

Ps. Tusen tack för alla peppande ord och tips och hjälp med min fot. Det gör mig SÅ glad att ni som läser detta engagerar er!

Glädjeskutt!

Att behöva sänka sina mål



Nu har jag varit ifrån löpningen och mitt schema en längre tid. Jag hade flera mål med våren, flera lopp att springa och flera tider att slå. Jag ändrade om målen lite och tävlingarna jag satsade mot blev färre. Sen blev det inga lopp alls och målet är nu bara att kunna springa över huvud taget. Jag har ett lopp om 4 veckor som jag drömt om i flera månader. Great wall Marathon, alltså marathon på kinesiska muren. Det känns väldigt nära men också extremt långt bort. Jag känner mig nästan förtvivlad just nu om eftersom mina chanser att kunna springa loppet ser väldigt dåliga ut. Vad gör man när man missar sina mål och vad gör man för att väga upp en sådan här sak?

Idag har jag fått en tid hos en ortoped och det enda jag vill är att få reda på VAD som är fel och vad jag kan göra åt det. Jag har tröttnat på att gissa. Har vilat, tränat alternativt, testat springa och börjat om igen utan resultat.

Håll tummarna, det enda jag vill är att springa igen. Och kanske, kanske kunna ta mig runt på kinesiska muren om 4 veckor…

Ur balans



Tycker att min otur borde vända nu. Ont i foten och förkylningar till höger och vänster. Borde det inte vara nog?
Känns som att kroppen hamnat ur balans och nu måste jag balansera upp den igen. Den första förkylningen gjorde att jag kom lite ur fas med löpningen, sen började jag komma igång och då kom nästa förkylning och även mina problem med foten(bytte även skor några veckor innan problemen med foten). Jag har klurat mycket på varför foten gör ont och vi trodde först att det berodde på en stukning vilket jag inte tror längre. Istället tror jag (efter lite googlande) att det kan bero på att jag bytt skor. Då kan man tydlige få ont där jag har mina problem. Det vill säga på utsidan av foten under fotknölen. Jag har idag införskaffat Voltaren gel ifall det skulle vara så att jag fått en inflammation i leden. Jag har även bytt tillbaka till mina gamla skor, mina älskade ASICS Dyna flyte. Jag får nog skaffa mig ett par till av dem som back up!

Fler som haft problem med liknande skador? Hur har ni klarat er ur det? (För man blir ju lite deprimerad av att inte kunna springa)