Ur balans


Tycker att min otur borde vända nu. Ont i foten och förkylningar till höger och vänster. Borde det inte vara nog?
Känns som att kroppen hamnat ur balans och nu måste jag balansera upp den igen. Den första förkylningen gjorde att jag kom lite ur fas med löpningen, sen började jag komma igång och då kom nästa förkylning och även mina problem med foten(bytte även skor några veckor innan problemen med foten). Jag har klurat mycket på varför foten gör ont och vi trodde först att det berodde på en stukning vilket jag inte tror längre. Istället tror jag (efter lite googlande) att det kan bero på att jag bytt skor. Då kan man tydlige få ont där jag har mina problem. Det vill säga på utsidan av foten under fotknölen. Jag har idag införskaffat Voltaren gel ifall det skulle vara så att jag fått en inflammation i leden. Jag har även bytt tillbaka till mina gamla skor, mina älskade ASICS Dyna flyte. Jag får nog skaffa mig ett par till av dem som back up!

Fler som haft problem med liknande skador? Hur har ni klarat er ur det? (För man blir ju lite deprimerad av att inte kunna springa)

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera

Antal kommentarer: 1

Sofie Nelsson

Vad tråkigt att höra om era skador Stefan och Sofia! Jag hoppas att jag snart ska få reda på vad som är felet på min fot. Förhoppningsvis är det inte lika allvarligt så att operation krävs. 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sur löpare


Har fortfarande lite fotproblem och kan inte springa som vanligt. Jag varvar löpningen med spinning och crosstrainer. Det gör mig lite bitter att inte kunna träna enligt schemat. Det känns också som att jag tappar formen. Under löpturerna känner jag mig extremt tung och osmidig. Flåset, steget, rytmen…det funkar inte riktigt. Känslan under vissa pass är ungefär lika härlig som att släpa på ett berg.

Det är klart att kroppen reagerar när den utsätts för förändringar. Som att gå från att springa dagligen till att nästan halvera mängden. Dessutom har vissa pass fallit bort pga sjukdom precis innan foten pajade. Borde inte mitt oflyt vara över snart? Vi närmar oss trots allt säsongsstart och jag vill känna att kroppen är stark och i bra form. Man kan visserligen underhålla formen hyfsat bra med alternativ träning men jag blir inte lika inspirerad av att sitta inne och trampa på en cykel. 

Sa jag att jag var bitter över att inte kunna springa?

Tacksam för löpningen


Har haft lite känningar i min ena vrist på grund av en lätt stukning. Lyckades antagligen trampa snett vid ett träningspass förra veckan. Det bidrog till att jag inte kunde springa som vanligt förra veckan samt en del oro innan jag fick svar på vad ömheten berodde på.

Man tar ofta löpningen förgivet och glömmer bort hur lyckligt lottad man faktiskt är som har möjlighet att träna utan bekymmer. Men när det plötsligt händer något som begränsar en blir det som ett slag i ansiktet och man blir nästan lite vilsen. Vad ska jag göra nu?! För att springa är ju JAG. Det jag gör för att må bra, för att hålla kroppen frisk, för att stressa av, för att hämta inspiration- min energikälla. Att det då inte är helt självklart att dra på sig löparskorna en dag gör mig nästan förtvivlad. Det kan låta märkligt att man gör löpningen till en så stor grej men jag tror att många andra löpare förstår precis vad jag pratar om. Att kunna springa är en frihet som jag är så tacksam för.

Efter besöket hos sjukgymnasten och beskedet om att min ömma fot trots allt ”mådde bra” och att jag kunde fortsätta springa var en lättnad och glädje i hela kroppen!
Nu varvar jag löpningen med lite alternativ träning ett par dagar och njuter lite extra av just löppassen. För visst är springa det bästa som finns!?

Alternativ träning?


Under veckan har jag försökt träna lite mer alternativt och har bland annat kört spinning och crosstrainer. Det är helt okej träningsformer men då jag kör det så sällan har jag inte så mycket inspiration till hur jag ska lägga upp passen. Jag körde ett cykelpass enligt följande igår, 6x4min med 1min vila följt av 15min tung crosstrainer. Gillar att blanda crosstrainer och spinning i samma pass för att få variation. Kan bli lite uttråkad av att sitta på en cykel och bara trampa utan att komma någonstans. DÅ passar det bra att varva mellan olika maskiner.
Fördelen med de alternativa passen (förutom att de minskar risken för skador och förslitningar) är att man oftast kör dessa på ett gym. Då är det lättare att kombinera passet med styrka också eftersom man har direkt tillgång till redskap och vikter. Det är annars lätt att man hoppar direkt in i duschen efter en löprunda när man kommer hem. 🙂

Hur lägger ni upp er alternativa träning? Har ni förslag på intervaller på crosstrainer eller cykel?

Ha en trevlig helg!

Tips på backintervaller


Idag känner jag mig riktigt kry efter förkylningen och jag har sprungit lite både i onsdags och torsdags. Dock var jag inte helt redo för ett backpass som stod på schemat igår så jag kommer köra det idag istället. Jag ska köra passet på ett elljusspår som innehåller flera backar med kort avstånd emellan. Backarna varierar lite i längd från 50-150m. Vid varje backe kommer jag köra 10st intervaller med joggvila nedför. Sedan blir setvilan lugn jogg till nästa backe. Ett riktigt roligt pass med variation.
Passet kommer jag köra ihop med min syster och just backintervaller passar väldigt bra att springa ihop med andra. Det spelar ingen roll om man är på olika nivå då man kan anpassa antal intervaller, intensitet och längden väldigt enkelt. Dessutom är man i princip på samma plats hela passet så ingen kommer hamna före eller efter.

Hur springer ni era backpass?
Ha en skön helg i solen!

Är våren här?


Solen skiner och graderna på termometern börjar röra sig uppåt. Jag börjar i alla fall få vårkänslor! Det ska bli så skönt att få springa på som vanligt nu när det blir ljusare ute, varmare och längre dagar. Dessutom närmar sig tävlingssäsongen på riktigt nu och jag är SÅ laddad.

Jag hoppas min förkylning ska släppa helt nu och att jag kan få träna på som vanligt igen. Träningen har inte riktigt flutit på som jag tänkt de senaste veckorna. Dels innebar uppladdningen för Barcelona minde träningstimmar veckan innan, sedan återhämtning veckan efter och nu som pricken över i en förkylning igen. Jag ska göra allt jag kan framöver för att hålla mig frisk och kry. Sova ordentligt, äta bra och lyssna på kroppen om den säger emot.

Jag tycker redan att jag är bra på att vila och äta rätt men det kan säkerligen förbättras ytterligare. Någon bristande länk måste det ha blivit nu när jag varit förkyld två gånger på kort tid. I vanliga fall blir jag aldrig sjuk.

Håll tummarna för att jag håller mig frisk och skadefri så jag kan få njuta av en härlig löparsäsong!