Tips på backintervaller



Idag känner jag mig riktigt kry efter förkylningen och jag har sprungit lite både i onsdags och torsdags. Dock var jag inte helt redo för ett backpass som stod på schemat igår så jag kommer köra det idag istället. Jag ska köra passet på ett elljusspår som innehåller flera backar med kort avstånd emellan. Backarna varierar lite i längd från 50-150m. Vid varje backe kommer jag köra 10st intervaller med joggvila nedför. Sedan blir setvilan lugn jogg till nästa backe. Ett riktigt roligt pass med variation.
Passet kommer jag köra ihop med min syster och just backintervaller passar väldigt bra att springa ihop med andra. Det spelar ingen roll om man är på olika nivå då man kan anpassa antal intervaller, intensitet och längden väldigt enkelt. Dessutom är man i princip på samma plats hela passet så ingen kommer hamna före eller efter.

Hur springer ni era backpass?
Ha en skön helg i solen!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Är våren här?



Solen skiner och graderna på termometern börjar röra sig uppåt. Jag börjar i alla fall få vårkänslor! Det ska bli så skönt att få springa på som vanligt nu när det blir ljusare ute, varmare och längre dagar. Dessutom närmar sig tävlingssäsongen på riktigt nu och jag är SÅ laddad.

Jag hoppas min förkylning ska släppa helt nu och att jag kan få träna på som vanligt igen. Träningen har inte riktigt flutit på som jag tänkt de senaste veckorna. Dels innebar uppladdningen för Barcelona minde träningstimmar veckan innan, sedan återhämtning veckan efter och nu som pricken över i en förkylning igen. Jag ska göra allt jag kan framöver för att hålla mig frisk och kry. Sova ordentligt, äta bra och lyssna på kroppen om den säger emot.

Jag tycker redan att jag är bra på att vila och äta rätt men det kan säkerligen förbättras ytterligare. Någon bristande länk måste det ha blivit nu när jag varit förkyld två gånger på kort tid. I vanliga fall blir jag aldrig sjuk.

Håll tummarna för att jag håller mig frisk och skadefri så jag kan få njuta av en härlig löparsäsong!

ASICS Frontrunner Sweden-Nu kör vi!



Vilken helg det har varit! Kick off med väldens bästa ASICS Fronrunners. Vi har spenderat helgen i Stockholm på Yasuragi spa, ett Japanskt spa såklart då ASICS är ett Japanskt märke.
Vi har verkligen levt i löpningens tecken hela helgen. Men det kanske inte är så förvånande när man samlar ett gäng löpargalningar på ett och samma ställe. Det har pratats skomodeller, tävlingar, träningspass och mycket annat.
Det svenska Frontrunner teamet är verkligen grymma och det kommer bli en spännande tid framöver. Nu känns det som att vi känt varandra hela livet och vi är SÅ taggade på att få inspirerar och sprida löparglädje till alla andra likasinnade!

Nu kör vi!

#AsicsFrontrunner #ASICS #Löpare 

Fall in love with ASICS!

Springa tillsammans



Jag springer inte bara själv, jag är också löpcoach för Runacademys löpargrupp i Karlstad. Det är verkligen jätteroligt att få coacha och inspirera både nya och vana löpare. Vi drar igång för säsongen nu på måndag och jag är verkligen laddad. Vi brukar bli ett stort gäng på ca 60 deltagare. Alla har olika bakgrund och erfarenhet men vi kan alla lära av varandra.

Det bästa med löpargruppen är att man får dela löparglädjen och att få ta del av allas utveckling. Det inspirerar mig. På våra pass får man prova på det mesta inom löpning. Vi springer trail, testar olika typer av intervaller, styrketräning och till och med löpning på bana.

Så är du sugen på att bli coachad av mig och mina ledarkollegor i Karlstad, då ses vi på måndag!

Anmäler sig gör man via www.runacademy.se

Så här glad blir man av att springa tillsammans!

En helg med ASICS



Solen skiner och det är fredag, HÄRLIGT! Dessutom har jag en riktigt rolig helg framför mig. Det blir en weekend i Stockholm med alla ASICS Frontrunners. Det ska bli så kul att träffa alla andra löpare. Vad mer kan man önska än att få ägna en hel helg åt löpning?

Jag hoppas också kunna få till något skönt löppass men har haft lite känningar i ena låret. Det kom efter ett återhämtningspass för ett par dagar sedan. Det är förhoppningsvis bara ömma punkter i muskeln efter maratonloppet och något som går över av att ta det lite lugnare några dagar. Det känns dock tråkigt när det är soligt och vårigt ute. MEN det är väl värt det så man inte drar på sig någon skada i onödan 🙂

Trevlig helg!

Återhämtning



Nu börjar kroppen sakta men säkert återhämta sig från loppet. Jag har kört ett lättare återhämtningspass, promenerat och även lättare styrka varvat med vila. Det är viktigt att låta kroppen återhämta sig efter en sådan påfrestning som ett maraton faktiskt är. Det är också viktigt att fylla på med energi så kroppen har något att ”reparera” kroppen med. Dock kan jag tycka det är svårt att vila när man känner sig pigg. Men att dra igång träningen för tidigt inpå ett långlopp kan bidra till onödiga skador och sliter mer än det hjälper.

Nu efter loppet så känner jag mig dessutom riktigt taggad på att träna och jag ser fram emot tävlingssäongen och fler maraton!

Vilket blir ditt nästa lopp?

Goda sallader från Fröken Fräsch i Karlstad, perfekt återhämtningsmat!