ASICS Frontrunner Sweden-Nu kör vi!



Vilken helg det har varit! Kick off med väldens bästa ASICS Fronrunners. Vi har spenderat helgen i Stockholm på Yasuragi spa, ett Japanskt spa såklart då ASICS är ett Japanskt märke.
Vi har verkligen levt i löpningens tecken hela helgen. Men det kanske inte är så förvånande när man samlar ett gäng löpargalningar på ett och samma ställe. Det har pratats skomodeller, tävlingar, träningspass och mycket annat.
Det svenska Frontrunner teamet är verkligen grymma och det kommer bli en spännande tid framöver. Nu känns det som att vi känt varandra hela livet och vi är SÅ taggade på att få inspirerar och sprida löparglädje till alla andra likasinnade!

Nu kör vi!

#AsicsFrontrunner #ASICS #Löpare 

Fall in love with ASICS!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Springa tillsammans



Jag springer inte bara själv, jag är också löpcoach för Runacademys löpargrupp i Karlstad. Det är verkligen jätteroligt att få coacha och inspirera både nya och vana löpare. Vi drar igång för säsongen nu på måndag och jag är verkligen laddad. Vi brukar bli ett stort gäng på ca 60 deltagare. Alla har olika bakgrund och erfarenhet men vi kan alla lära av varandra.

Det bästa med löpargruppen är att man får dela löparglädjen och att få ta del av allas utveckling. Det inspirerar mig. På våra pass får man prova på det mesta inom löpning. Vi springer trail, testar olika typer av intervaller, styrketräning och till och med löpning på bana.

Så är du sugen på att bli coachad av mig och mina ledarkollegor i Karlstad, då ses vi på måndag!

Anmäler sig gör man via www.runacademy.se

Så här glad blir man av att springa tillsammans!

En helg med ASICS



Solen skiner och det är fredag, HÄRLIGT! Dessutom har jag en riktigt rolig helg framför mig. Det blir en weekend i Stockholm med alla ASICS Frontrunners. Det ska bli så kul att träffa alla andra löpare. Vad mer kan man önska än att få ägna en hel helg åt löpning?

Jag hoppas också kunna få till något skönt löppass men har haft lite känningar i ena låret. Det kom efter ett återhämtningspass för ett par dagar sedan. Det är förhoppningsvis bara ömma punkter i muskeln efter maratonloppet och något som går över av att ta det lite lugnare några dagar. Det känns dock tråkigt när det är soligt och vårigt ute. MEN det är väl värt det så man inte drar på sig någon skada i onödan 🙂

Trevlig helg!

Återhämtning



Nu börjar kroppen sakta men säkert återhämta sig från loppet. Jag har kört ett lättare återhämtningspass, promenerat och även lättare styrka varvat med vila. Det är viktigt att låta kroppen återhämta sig efter en sådan påfrestning som ett maraton faktiskt är. Det är också viktigt att fylla på med energi så kroppen har något att ”reparera” kroppen med. Dock kan jag tycka det är svårt att vila när man känner sig pigg. Men att dra igång träningen för tidigt inpå ett långlopp kan bidra till onödiga skador och sliter mer än det hjälper.

Nu efter loppet så känner jag mig dessutom riktigt taggad på att träna och jag ser fram emot tävlingssäongen och fler maraton!

Vilket blir ditt nästa lopp?

Goda sallader från Fröken Fräsch i Karlstad, perfekt återhämtningsmat!

Så gick Barcelona Marathon



Nu har jag äntligen klarat av det. Att springa Barcelona Marathon alltså. Och vilken upplevelse! Aldrig har jag fått så mycket hejjarop eller hört folk ropa mitt namn. Dessutom en fantastisk bana och underbar stad.

Dagen började ungefär 05:00 då jag och min kille som också skulle springa gick upp. Vi tog en kort och lugnt jogg på 15 min för att väcka kroppen. Sedan åt vi frukost och tog oss till starten. Massor av folk och perfekt väder med en nästan klarblå himmel.
På startlinjen började pirret i magen och det var en härlig stämning bland alla fokuserade löpare.

08:30 gick startskottet och det bar iväg. Jag försökte hitta ett tempo som kändes behagligt mellan 4:02 och 4:12. Jag sneglade lite mot klockan de första 15km men sedan slutade jag och körde på känsla. Det kändes riktigt bra i kroppen och jag hade en lätt känsla ända fram till 30 km. Då var det mest den mentala biten som kändes tung. Att det var mer än milen kvar. Efter 35km började jag känna mig lite seg i benen.
De sista 2km gick lätt uppför och benen kändes ömma. Här tappade jag faktiskt en del fart. Längs med upploppet var publiken helt otrolig och man kände sig som en superhjälte. MAGISKT! Jag passerade mållinjen på tiden 02:54:23.

Jag placerade mig som 10e dam i mål total och jag är nöjd med mitt resultat. Detta var ju en test för att se hur kroppen ens reagerar under ett lopp på 42km. Nu vet jag att jag klarar det både mentalt och fysiskt. Och Dessutom var det SÅ roligt. Jag ser redan fram emot nästa lopp!

Nöjda och glada efter Barcelona Marathon!

Tack för peppen!



Tack för peppen efter inlägget om det där tunga passet som sänkte självförtroendet. Efter lite funderande tror jag också att min förkylning förra veckan kan vara en bidragande faktor till att långpasset i lördags kändes så tungt. Men ibland har man bara dåliga dagar också. Positivt är dock att de två senaste passen har känts betydligt bättre, märkligt ändå hur det kan svänga så.

Jag sprang ett riktigt härligt pass i måndags enligt följande, 6x5min i ca 3:35-3:40 tempo. Innan jag kom iväg var jag riktigt seg i kroppen men efter några minuters uppvärmning började kroppen vakna till liv. När jag dessutom påbörjat första intervallen kändes benen ännu lättare. Som en bonus fick jag också uppmuntrande kommentarer från andra löpare på löpbandet bredvid.

Så från att ha blytunga och trötta ben gick jag till att känna mig pigg, stark och glad. Det är ju precis den känslan man eftersträvar när man tränar och det är faktiskt den känslan jag har på 99% av mina pass. Och har jag inte den känslan innan passet så har jag den definitivt efteråt!