Tacksam för löpningen



Har haft lite känningar i min ena vrist på grund av en lätt stukning. Lyckades antagligen trampa snett vid ett träningspass förra veckan. Det bidrog till att jag inte kunde springa som vanligt förra veckan samt en del oro innan jag fick svar på vad ömheten berodde på.

Man tar ofta löpningen förgivet och glömmer bort hur lyckligt lottad man faktiskt är som har möjlighet att träna utan bekymmer. Men när det plötsligt händer något som begränsar en blir det som ett slag i ansiktet och man blir nästan lite vilsen. Vad ska jag göra nu?! För att springa är ju JAG. Det jag gör för att må bra, för att hålla kroppen frisk, för att stressa av, för att hämta inspiration- min energikälla. Att det då inte är helt självklart att dra på sig löparskorna en dag gör mig nästan förtvivlad. Det kan låta märkligt att man gör löpningen till en så stor grej men jag tror att många andra löpare förstår precis vad jag pratar om. Att kunna springa är en frihet som jag är så tacksam för.

Efter besöket hos sjukgymnasten och beskedet om att min ömma fot trots allt ”mådde bra” och att jag kunde fortsätta springa var en lättnad och glädje i hela kroppen!
Nu varvar jag löpningen med lite alternativ träning ett par dagar och njuter lite extra av just löppassen. För visst är springa det bästa som finns!?

Decembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fixa vintern
  • 18 vinterskor i test
  • Så lyckas du som löpare
  • Låt julbordet grönska
  • 6 pannlampor i test?
  • Möt systrarna Kallur
  • Löpare lever längre
Antal kommentarer: 2

Stefan Danielsson

Jajamän så är det, det är pest och pina om det inte går att springa.
Jag har sneglat på cykel när jag inte kunnat springa men som tur är har kroppen börjat fungera som den ska innan jag varit till cykelaffären:)


Sofie Nelsson

Skönt att fler känner samma sak utan löpningen! Spinning och cykel är ju faktiskt grymma alternativ.
Tur att du aldrig behövt köpa en cykel ännu Stefan. Fast det kanske är det man ska göra. Köper man en dyr cykel lär man väl aldrig få problem med löpningen igen 😉



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Alternativ träning?



Under veckan har jag försökt träna lite mer alternativt och har bland annat kört spinning och crosstrainer. Det är helt okej träningsformer men då jag kör det så sällan har jag inte så mycket inspiration till hur jag ska lägga upp passen. Jag körde ett cykelpass enligt följande igår, 6x4min med 1min vila följt av 15min tung crosstrainer. Gillar att blanda crosstrainer och spinning i samma pass för att få variation. Kan bli lite uttråkad av att sitta på en cykel och bara trampa utan att komma någonstans. DÅ passar det bra att varva mellan olika maskiner.
Fördelen med de alternativa passen (förutom att de minskar risken för skador och förslitningar) är att man oftast kör dessa på ett gym. Då är det lättare att kombinera passet med styrka också eftersom man har direkt tillgång till redskap och vikter. Det är annars lätt att man hoppar direkt in i duschen efter en löprunda när man kommer hem. 🙂

Hur lägger ni upp er alternativa träning? Har ni förslag på intervaller på crosstrainer eller cykel?

Ha en trevlig helg!

Tips på backintervaller



Idag känner jag mig riktigt kry efter förkylningen och jag har sprungit lite både i onsdags och torsdags. Dock var jag inte helt redo för ett backpass som stod på schemat igår så jag kommer köra det idag istället. Jag ska köra passet på ett elljusspår som innehåller flera backar med kort avstånd emellan. Backarna varierar lite i längd från 50-150m. Vid varje backe kommer jag köra 10st intervaller med joggvila nedför. Sedan blir setvilan lugn jogg till nästa backe. Ett riktigt roligt pass med variation.
Passet kommer jag köra ihop med min syster och just backintervaller passar väldigt bra att springa ihop med andra. Det spelar ingen roll om man är på olika nivå då man kan anpassa antal intervaller, intensitet och längden väldigt enkelt. Dessutom är man i princip på samma plats hela passet så ingen kommer hamna före eller efter.

Hur springer ni era backpass?
Ha en skön helg i solen!

Är våren här?



Solen skiner och graderna på termometern börjar röra sig uppåt. Jag börjar i alla fall få vårkänslor! Det ska bli så skönt att få springa på som vanligt nu när det blir ljusare ute, varmare och längre dagar. Dessutom närmar sig tävlingssäsongen på riktigt nu och jag är SÅ laddad.

Jag hoppas min förkylning ska släppa helt nu och att jag kan få träna på som vanligt igen. Träningen har inte riktigt flutit på som jag tänkt de senaste veckorna. Dels innebar uppladdningen för Barcelona minde träningstimmar veckan innan, sedan återhämtning veckan efter och nu som pricken över i en förkylning igen. Jag ska göra allt jag kan framöver för att hålla mig frisk och kry. Sova ordentligt, äta bra och lyssna på kroppen om den säger emot.

Jag tycker redan att jag är bra på att vila och äta rätt men det kan säkerligen förbättras ytterligare. Någon bristande länk måste det ha blivit nu när jag varit förkyld två gånger på kort tid. I vanliga fall blir jag aldrig sjuk.

Håll tummarna för att jag håller mig frisk och skadefri så jag kan få njuta av en härlig löparsäsong!

ASICS Frontrunner Sweden-Nu kör vi!



Vilken helg det har varit! Kick off med väldens bästa ASICS Fronrunners. Vi har spenderat helgen i Stockholm på Yasuragi spa, ett Japanskt spa såklart då ASICS är ett Japanskt märke.
Vi har verkligen levt i löpningens tecken hela helgen. Men det kanske inte är så förvånande när man samlar ett gäng löpargalningar på ett och samma ställe. Det har pratats skomodeller, tävlingar, träningspass och mycket annat.
Det svenska Frontrunner teamet är verkligen grymma och det kommer bli en spännande tid framöver. Nu känns det som att vi känt varandra hela livet och vi är SÅ taggade på att få inspirerar och sprida löparglädje till alla andra likasinnade!

Nu kör vi!

#AsicsFrontrunner #ASICS #Löpare 

Fall in love with ASICS!

Springa tillsammans



Jag springer inte bara själv, jag är också löpcoach för Runacademys löpargrupp i Karlstad. Det är verkligen jätteroligt att få coacha och inspirera både nya och vana löpare. Vi drar igång för säsongen nu på måndag och jag är verkligen laddad. Vi brukar bli ett stort gäng på ca 60 deltagare. Alla har olika bakgrund och erfarenhet men vi kan alla lära av varandra.

Det bästa med löpargruppen är att man får dela löparglädjen och att få ta del av allas utveckling. Det inspirerar mig. På våra pass får man prova på det mesta inom löpning. Vi springer trail, testar olika typer av intervaller, styrketräning och till och med löpning på bana.

Så är du sugen på att bli coachad av mig och mina ledarkollegor i Karlstad, då ses vi på måndag!

Anmäler sig gör man via www.runacademy.se

Så här glad blir man av att springa tillsammans!