Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vargar, vildhästar och värdefulla vänner- Nina gästbloggar från Sandsjöbacka Trail


Jag ska skriva lopprapport från ”årets första traillopp” – Sandsjöbacka Trail Marathon – som gick i helgen.  Det skulle inte hänt för tre år sen! Missförstå mig rätt, jag har alltid rört på mig, i motionärsklassen, i lagsporter och för att ”hålla formen”. Men. Kalla det 40-årskris, eller bara önskan om att få lite egentid (halleluja heltidsarbetande småbarnsföräldrar – en timma ensam i skogen med Värvet eller Spanarna i öronen, det kan väl vara värt att dra på sig ett par töntiga joggingskor för?).

Jag anmälde mig till Stockholm Halvmarathon 2008 och tog mig fram med halvbra resultat. Jag saknar pannbens- och tävlingsgener så jag deppar inte för det. Loppen får mig att hålla träningen igång under året. Så en dag hittade jag Tjejmarathon. Anmälde mig vid den här tiden förra året, med en ”välbehövlig löpvila” på fyra månader väl inbäddad i stuss och lår.

Några ord om Tjejmarathon. Det har skrivits om det, och pratats om det i radion, och det har bidragit till diskussionen om tjejlopp, och det har bidragit till en god sak. Men det har för mig framför allt bidragit till en annan form av social löpning. Vi fullföljde, vi blev ett Facebook-gäng, vi blev kompisar och vi peppar varandra! Inte är jag snabbare eller mer vältränad (tror jag tillhör den där ”non-responsive”-delen av mänskligheten som inte svarar på hård träning – sanningen är nog att jag borde träna mer strategiskt…), men gladare och piggare är jag nog. Och jag har fått ett helt nytt självförtroende i terrängen! 

Så när Sandsjöbacka dök upp så messade jag TM-gänget i Götet och undrade om vi inte skulle köra. Fick med Coyntha som aldrig bangar ett lopp, och vi möttes på lördagen för laddning och (mycket) snack.

Söndagen kom och vi var glada att vi inte valt långa sträckan och varit tvungna att vara på plats i Kungsbacka klockan 07.15! De senaste dagarna hade ”Rysskylan” slagit till även i Göteborg men temperaturen hade ändå segat sig upp till -10 när vi kom till Kållereds Nordic Wellness vid tio. Där fann vi Lisa, Paulina och Åsa som inte heller påstod sig vara i toppform men dock på glatt humör!

Tävlingsledningen, nästan hela löparklubben Kvarnbyns Löparsällskap i Mölndal, hade organiserat perfekt och prick 11.15 rusade (nåja) vi i väg mot skogen. Det visade sig snabbt att vi inte skulle komma att springa i klunga hela vägen. Vi var i varierad form och vi kunde inte sakta ner eller öka på, vi kunde inte riskera att bli kalla eller gå ut för hårt. Så en stund sprang jag med Åsa, innan hon pinnade iväg, och sedan en stund med Lisa, med Paulina och Coyntha bakom oss. Det var svårt att springa i skogen på leriga stigar som frusit till knöliga spår. Fotlederna visade sin sanna natur, dvs helt utan fungerande styrka och muskler, men de nyinköpta dubbskorna av känt märke var till visst stöd. Det gick mycket upp och ner också. Något som min komfortzon (baken och baksidan av låren) visade sitt missnöje med. Men jag tassade på och hoppades att vargen som siktats i Sandsjöbacka de senaste dagarna skulle hålla sig på behörigt avstånd (på kvällen läste jag i nyheterna att den rivit en get i utkanten av området). Ett par rådjur bekräftade rovdjursfrånvaron, skönt!

Efter några km i skog och mark kom man in på leder igen i friluftsområdet kring Sisjön, där den efterlängtade depån var. Glada söndagsutflyktingar meddelade att ”det är jättemånga framför dig” när jag tvekade i vägkorsningarna. Tack, tack! Framme vid depån hade jag klarat tio av 22km. Utan klocka och gps kändes det som om jag hållit en fin hastighet, men det var ändå sant att jag var bland de sista. Jag var väldigt törstig, och insåg att jag hade varit dålig på att dricka under lördagen när jag suttit halva dagen på tåget. Såna saker brukar jag inte heller vara så noga med, men det får nog bli ändring på det.

 Jag hällde i mig massor av sportdryck och vatten, och motstod impulsen att stå kvar och småprata med de trevliga funktionärerna. ”Nu är det fem lätta kilometer” lovade de. Och det började bra, jag skuttade nerför en bred grusväg och kände att jag nog skulle fixa detta. Temperaturen höll sig kring fem minus. Känner då hur det mullrar bakom mig (nej, min mage krånglar aldrig). En häst kommer skenande! Och bakom hästen kränger en tom sulky! Vad göra? Fumlar efter telefonen, ringa 112? Tävlingsledningen? Veterinär? En bit nerför backen möter jag Åsa, med blodig läpp och hästen i släptåg. Den coola versionen: Åsa sprang ikapp, tog tag i manen på den skenande hästen, kastade sig upp och viskade lugnande i dess öra.

 Sanningen var att pållen tröttnat just när den kommit i kapp henne, och att hon fick sig en törn när hon tog tag i den. Vi enades om att jag som är superallergisk skulle ringa ledningen och hon gå tillbaka mot depån med hästen (som inte ville ha en bit av min energibar). Sagt och gjort, Ledningen visste inte heller vad vi skulle göra men senare visade det sig att den avkastade kusken kommit linkande i spåret och föga tacksamt tagit emot hästen. Åsa tog sig sån tid att hon dels tappade sin Sportident-bricka, och dels förlorade så mycket tid att hon till sist bröt loppet – dock fick hon hederspris, presentkort och fri anmälan till nästa års lopp. Sant hjältedåd, Åsa!

Jag stävade alltså vidare och tyckte att jag höll halvbra fart – försökte att inte tänka på att det är de sista SJU kilometrarna som är de tuffaste… Vid en sista tråkig asfaltsträcka strax innan de ”lätta fem” tog slut stod Linn och hejade, ovärderligt! Hon valde i år att inte springa, men hade säkerligen varit i form för det! Sen bar det upp i skogen igen. Leden övergavs till förmån för den ökända ”ravinen”, en 1,7 km lång sträcka nere i just en ravin, där man (om man med ”man” menar alla andra som höll styrfart) hade chans att vinna pris för bästa split-tid. Det sporrade ändå, men var svårsprunget pga kullfallna träd och grenar. Sträckan avslutades dessutom med en väggliknande backe upp ur ravinen.  Därpå följde en lång vacker sträcka uppe på berget med milsvid utsikt. Knä-trixigt neråt och sen upp igen.

Efter en sista (trodde jag, hahahaaaa) utförslöpa kom jag in i ett bostadområde och började girigt spana efter Krokslätts IP som borde vara nära. Men nejdå, jag skulle alltså upp och över Safjället (är det inte typiskt Göteborgare att kalla en kulle i ett bostadsområde för ett fjäll!?) och hade ca 2 km kvar. Demoraliserande. Men fjället kändes som ett fjäll, just då. Det ultimata göteborgsskämtet kom när jag hasade ner och kom till mål – som jag var tvungen att vika av från och närma mig från andra hållet genom att springa runt fotbollsplan ett varv! Togs sedan emot med hejarop, kaffe och goodiebag. Kände mig plötsligt som en hjälte. Jag kom i mål! Igen!

Efter loppet samlades vi hos Lisa och Ola, som fyllde år och därför sprungit långa sträckan, grattis till honom! En härlig dusch, varm linsgryta (tack Olas föräldrar!), skratt, samtal och tårta senare satt jag på tåget hem igen. En spännande dag ute i okända marker, ett par nya vänklick på Facebook och rejält möra ben, bättre än vilken slö bio- och shoppinghelg som helst!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träna ute är hett!


och det är egentligen struntsamma om det är hett eller ”inne”. Det är så jäkla bra! Det är så rätt!

Jag knarkar ju Twitter och där undrar jag ibland om många av de jag följer är hemlösa? För är ju kylan ett problem. Men likt mig så vaknar nog du i ett uppvärmt hus, jobbar i en uppvärmd byggnad och har råd att klä dig för att röra dig däremellan. VAD. ÄR. PROBLEMET? Undrar jag!

Nu låter jag kaxig. Det var jag inte klockan 05.00 när temperaturen visade -15 i Sumpan. Jag springer gärna flera mil tidigt på morgonen men lyfta saker och göra armhävningar det är jag inte lika flink på. Men nu var det så att jag sagt att jag skulle komma 06.00 till passet som även min chef kör och man vill ju inte vara en bangare eller hur?

Nä. Så upp. Lager på lager med ull och funktion och iväg.

Dan är en skön kille! Det är inte NMT, det är inte Crossfit. Det är funktionell träning som jag tycker den ska vara. Vi värmde upp och sen körde vi set med tre övningar: 2 styrka och en aktiv vila såsom jumping jacks. Dan har med sig kettlebells och anpassar övningen för såväl nybörjare som mer vana. VI körde 4 x 10 cirka av övningarna och joggade sen 400 meter innan vi körde igen. Hela kroppen fick sig en omgång under pepp och det var ett riktigt bra pass.

Dan arrangerar även med Sea&Sky travel hälsokryssningar där dessutom min bloggkollega Alexandra föreläser. Jag har aldrig varit på kyssning men tycker det här låter som ett smart alternativ att komma bort på en liten tränings- och inspirationskickoff!

Jag skulle tycka det vore roligt att träna tillsammans med er så för er som bor i Sthlmsområdet- håll utkik här på bloggen efter inbjudan till ett träningspass Runnerslove-style: utomhus på morgonen! 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jante on its way out, women on the move.


20130122-082337.jpg

Jag har också läst artikeln i Aftonbladet och det var väl inget nytt under solen att i JanteSverige så måste någon med jämna mellanrum tala om att det minsann inte passar sig att sticka ut. Det passar sig inte att säga att ”jag är duktig, jag satsar på det här, det är kul! Jag vill bli bra, titta vad bra det går med min träning, visst verkar det roligt?”
Nej det passar sig inte. Det blir för mycket. Det är hets! Hur det kan vara hets är stört omöjligt att förstå eftersom det är politiskt inkorrekt i Sverige att påpeka för någon att de nog skulle må bra av att röra sig lite mer. Kanske följa med och jogga en sväng? Nej, det är att kritisera. Men det är helt ok att tala om för mig att jag ”tar sönder mig” när jag springer längre än den Jantelagsreglerade milen eller maratondistansen.
Och jo.
Jag har också dragit tung barnvagn med massa matkassar från mataffären och blivit omsprungen av löpare då och där har jag två val hur jag tänker:
Men åh måste man va så jäkla hurtig?
Eller:
Vad härligt, jag ska också försöka ta mig ut en sväng!
Enkelt val.
Fokuserar istället på sånt som är positivt. I år stödjer Tjejmarathon ”hjälp till självhjälp” i Bangladesh som är ett av världens fattigaste länder. Mycket skrämmande och negativa siffror och ststistik men jag gläds så när jag hör att det faktiskt blir bättre- och det ska vi hjälpa med i år.
Jag är som bekant en P1-knarkare och tankar för dagen är en essentiell del av min dag.
Igår pratade Stefan Berg om kvinnors ökade jämlikhet och företagande bland annat i just Bangladesh. Lyssna och gläds!
Nu- föreläsning med Mats Lindvall om hälsa, sen en fullspäckad dag som avslutas med utbildning hos Mentor.
Ha en fin dag!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Intervallstege till himlen


20130121-205354.jpg

Jag har gjort den här resan hundra gånger. Den från att vara seg, slö och osugen på att springa. Till att komma tillbaka efter passet full av energi. Stark! Glad! Och med ett grymt pass i benen! Oftast vill jag ju springa – jag älskar det!
Men idag stack jag ut för att jag var helt seg i skallen efter flera timmar jobb som inte rörde sig åt något håll.
Skulle sprungit hem på kvällen men då blir dator, stövlar och kappa kvar på jobbet och imorgon är det föreläsning på morgonen.
Jadijada. Ut med dig.
Inspirerad avStaffan och passet som han körde för Ingmarie så var det 2 (1000, 800, 600, 400, 200) på schemat. För den hör veckan behöver jag beta av intervallpasset tidigt för att orka sisådär en 8 mil i helgen.
Kungsholmen runt blev det. Och riktigt bra intervaller. Den kortaste alltså 200 meter- hallå det är ju jättekort! Försökte verkligen fokusera på ett avslappnat löpsteg trots modd och halka och det gick bra. Finfin känsla i kroppen! 11 km klockade jag upp och ett sjuhelsikkes gott humör hade jag när jag kom tillbaka.
Lagom till att flytta in i mitt lilla kontor och lagom för att se att en av mina ändringar in the namn of hälsa blivit verklighet.

20130121-205222.jpg
Sen jobbade jag flera timmar till och nu är jag så trött så jag tror jag säger godnatt!
Godnatt!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

God vana #3/10- Veta vad du äter


Hej på er!

Måndag och en helt ny vecka att göra till det du vill! Mycket lättare sagt än gjort, men samtidigt bara du själv som kan göra.

Vid det här laget har du alltså haft 20 dagar, tre veckor på dig att jobba in en bra rutin att sova tidigt. Att inse att hur mycket du än har att göra så är sömnen alltid början på en bra stark dag!

Du har haft 10 dagar poå dig att få in frisk luft i dagsljus och att röra lite extra på dig här och var. Kliva av en hållplats tidigare. Kliva på en senare. Ta en promenad på lunchen.

Så nu är det dags att börja titta på vad vi äter. Att lägga om kostvanor tar tid men nu tar vi tio dagars fokus på att bara identifiera allt vi äter och läsa innehållsförteckningen. Jag tror att många hälsosamma val kan komma bara av det.

Vad innehåller det jag äter? Vad kommer det ifrån? Hur kom det till min mun? Vet jag vad det är?

Jag håller i skrivande stund på att se över övertidsmaten på jobbet och har läst på baksidan av några färdigrätter och förfasats. Det är inte så att alla tillsatser är gift- men många av dem är där för att fuska med råvaror- som förstås kostar. 

Så vänd och vrid, och använd er av Äkta Varas suveräna hemsida. Vad innehåller småkakorna? Vad innehåller lightmajonnäsen? Snabbmaten? Frysmaten? Hur görs margarin? Varför är det så mycket billigare än smör? Vad är det egentligen jag stoppar i mig, och eventuella barn. Vet jag verkligen vad det är och vad det gör med min kropp? Om inte- ska jag äta det då?

Jag tror att om vi tar oss tid att reflektera över vad vi äter, vad det innehåller, varifrån det kommer och vad det kommer göra i vår kropp så kommer vi börja göra klokare val. Det vore jättekul att höra vad ni läsare tänker om detta, om det är någon tillsats ni hittat som ni inte visste om att ni åt och framför allt- tips på rena alternativ! För visst är det så att man ofta lockas till snabba lösningar och att det inte alltid är så att man reflekterar över vad det egentligen är man äter?

Nu gör vi det!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in