Blogg

Drömmar som blir mål som blir action


För exakt fyra år sen skrev jag ett upprört inlägg som jag kallade brandtal. Det bara kröp i mig. Det var 11 november 2011. Jag var tvungen att göra något.

7 månader senare gick första Tjejmarathon av stapeln. 

En känsla, en frustration. En vilja att göra något. En dröm som blev ett mål som med hjälp av massor av andra människor blev handling. 

Som till dags dato närmar sig 600 000 kronor till de som behöver det mest. Som blivit fyra fantastiska utralopp. Nya ultralöpare. Nya vänner. Sprängda gränser. Glädjetårar.

Här är inlägget. Elden brinner fortfarande. Starkare än någonsin.

”””Jag tittade på nyheterna nyss. Och jo. Jag blir helt matt. Idag har jag försökt ta in att modiga kvinnor i Afganistan sitter i fängelse för att de vågat lämna sina män som misshandlat dem. Jag försöker ta in att det är en ny katastrof på väg i Pakistan eftersom cirka 1 miljon människor som flydde översvämningarna är hemlösa och pengarna sinar.  Och omvärldens blickar är smala smala, nu har vi flyttat fokuset vidare till andra katastrofer. Så funkar det. Flodvågskatastrofen genererade helt enorma summor pengar. Haiti likaså. Sen händer något nytt och då ger vi dit. Men katastroferna blir permanenta kriser i länder som Pakistan. Jag är så stolt över att min kompis Sophia satt där som en spindel i nätet som logistiker för Läkare Utan Gränser förra året. Samtidigt försöker jag komma ihåg det jag hörde på nyheterna igår angående svältkatastrofen på Afrikas Horn. Att katastrofstödet är kostsamt, det som också behövs är att de herdar som vallar djur, och håller extra många djur som försäkring, istället borde lära sig bruka jorden. Arbeta med saltvattentåliga grödor. Kunna få en försäkring.

Jag känner helt ärligt, att jag är väldigt egoistisk och egocentrisk när jag väljer att leta tapeter och inreda min nya lägenhet, med den här lilla extra tiden jag har på kvällen. Jag borde göra något annat. Mitt kall, som gnager i mitt hjärta hela tiden är att alltid försöka göra det jag kan, just nu för att hjälpa de som har det sämre.  Det kallasaltruism och empati. Vi har det alla inom oss. När vi själva har det kämpigt med trygghet, bostad, tillräckligt med mat eller sorg, ja då ligger det i fokus att ta hand om. Men det är nog många som har mat på bordet, någonstans att bok, jobb, trygga relationer och kanske kunde lyfta blicken utanför tröskeln till lägenheten eller villan med fiskbensparkett, fondvägg, surdeg på jäsning och oro inför hur man ska ta sig igenom julen utan att behöva gå upp en storlek i brallor.

Jag hade precis fått reda på att jag var gravid när jag fick erbjudandet om att gå vidare i processen att bli logistiker för just Läkare Utan Gränser. Min dröm var att kunna åka iväg vid katastrofer och jobba precis som Sophia gjorde. Jag tackade nej med handen på en väldigt liten men viktig kulmage och det är självklart att det var rätt beslut.

Det är jättebra att ha ett autogiro till sin valda välgörenhetsorganisation. Men när det är aktiverat, så kan vi göra så mycket mer. Jag har prioriterat massa annat det senaste året. Separation, våga tro på kärlek, förlåta, resa på mig, se till att Ebba mår bra, jobbet och ägnat en hel satans massa tid åt att tänka på min träning. Shit vilken egotripp det är egentligen! Jag har ju en dröm om att min träning och mig hjälpandes andra att röra sig utomhus med glädje, ska kunna användas till att ge medel till och kunskap om modiga, fantastiska människor som kämpar för det som vi tar för givet.

Det har känts som jag varit på ett stickspår ett tag och det med rätta för jag måste må bra och ha ordning på torpet för att kunna driva något sådant med kraft. Fast ordning på mitt torp kommer det ju aldrig vara för det händer bannemig något hela tiden men Ebba och jag mår bra i själen och då får jag en så sjuhelsikkes kraft och vilja.

Jag har den fantastiska möjligheten att arbeta med en av trådarna i det här stora världsomspännande nätet i och med att jag granskar biståndsorganisationer och får vara med att hjälpa dem jobba bättre och effektivare. Därför älskar jag mitt jobb och känner att jag fyller en del av min dröm där. Men självklart drömmer jag om större saker. Och jag upprörs över hur vi inte orkar se. Inte orkar ta till oss. Hur vi fastnar i och gömmer oss bakom att ”det spelar ingen roll vad jag gör”.

Du har säkert rest över halva jordklotet på semester. Säkert till Asien. Världen är liten, eller hur? Din sol. Är de fattigas sol. Det vatten som  utsatta, våldtagna, utstötta kvinnor i Kongo tvättar sig i, består av samma molekyler som kanske dunstat härifrån en varm sommardag när du solade på stranden och kylde rosévin inför kvällens grillning. Så enkelt är det. Vi har en nyhetsström till oss om hur de har det, som de inte har vice versa. Vi kan välja att veta hur de har det. Det finns till och med serverat i dagsnyheterna. So consider yourself notified. Vad gör du nu? Vad gör jag nu? Vad gör vi nu?

Det finns en film som heter 1 Giant Leap. Se den. Det är två killar som rest runt och samplat musik från hela världen, tagit med den till en ny världsdel och låtit olika musiker lägga på sin tolkning, sin röst, sitt instrument. Det är otrolig musik. SÅ vacker och stark och när jag behöver koppla ur mig själv ur mitt egocentriska ilandsliv och se mig själv som en världsmedborgare i en helt galen vacker fantasisk men väldigt orättvis värld, då antingen tittar jag på klipp eller lyssnar på den musiken.

Så titta på det här klippet Funkade inte se detta istället. Det är 5 minuter av din tid. Snälla. Gör det. Se de störtcoola kvinnorna som sjunger först i ögonen. De är så vackra. Och sjunger så grymt. Lyssna på mannen efter 1 minut ”Vi måste vara positiva, vi har inget val”

Precis så är det. De har inget val. Men vi har det. Jag skriver det här lika mycket för att lyfta fram det, som för att sporra mig själv. Om jag säger att jag ska göra något. Så gör jag det. Allt händer inte idag, inte imorgon. Men det sås ett frö.

Nu ska jag sova för imorgon eldar vi på. Jag stod där och bröt grenar och fixade med elden så den skulle brinna bra.  Det var så roligt så jag märkte inte att mina gummistövlar började smälta. Och då tänkte jag på de samiska renskinnsstövlar  jag har och att de skulle passat bätre. Och då kom jag på en text från en dikt av en samisk diktare som heter Anta Pirak ” Bossut ratti, vai jatta”  Det är nog helt felstavat men det betyder :

” Blås på elden så den inte slocknar”

Ja, Blås.”””

Nr 9 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Håll farten uppe! Träningen som gör dig snabbare
  • Test! 21 nya löparskor
  • Dags för nystart. 2021 – nu kör vi!
  • 20 svar på frågor som du inte ställt
  • Ont i höften? Slipp vanligt höftproblem
  • Lura döden!Därför är löpning en föryngringskur
Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack Märta och åh det hoppas jag verkligen med!!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

D-Vitamin för muskeltillväxt och återhämtning


Letade mig vidare till den här studien från Ben Greenfields hemsida. Vitamin D, som egentligen är ett hormon och spelar stor roll i hur vårt skelett mår, debatteras bland annat här i Kropp o Själ där man är både för och emot supplementering med hänsyn till eventuell brist på vitaminet.

D-vitamin är alltså ett hormon och deltar i många viktiga processer i kroppen bland annat skelettets hårdhet. Det lagras i fettvävnad och skelettet. VI får i oss D-vitamin via solen då det bildas i huden eller via kosten. Kostkällor är fet fisk, ägg och många mjölkprodukter är berikade med D-vitamin. Eftersom det är ett fettlösligt vitamin kan vi lagra in det men detta kan också leda till att man får i sig för mycket vilket i D-vitaminets fall kan leda till höga kalciumnivåer i blod och i njurar.

Den här studien tittade på vitamin-Ds roll i återhämtning och muskelåteruppbyggnad efter träning och även om det inte var sådär jättemånga i studien och den inte pågick speciellt länge så pekade den på att ha bra nivåer av vitamin D hjälper återhämtning och muskeluppbyggnad. Något att tänka på under vintermånaderna när vi får svårt att nå hyggliga D-vitaminnivåer.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen på en tisdag- att förekomma sig


Hej och hallå! Igår blev det inte så peppigt alls för min del men hoppas för er!

Jag har ju skrivit om min trilskande mage tidigare och nu var det nästan tre månader sen den ställde till det för mig men igår rasade den ihop totalt. Jag förstod inte riktigt utan började springa hemåt men insåg snabbt att det var läge att bara gå hem. Inte springa. Mådde fruktansvärt illa.

Sen låg jag utslagen på soffan hela kvällen, sov som en sten och idag är det bättre igen. Jag tror bara jag fått i mig för mycket sånt som inte magen gillar: stekt mat, laktos och gluten. Det är sällan magen trasslar när jag ätit hemma utan det är när jag är borta och äter ute som det lite håller. Lätt att ordna egentligen.

Så jag funderade lite på det där hur lätt det är att glömma problem man har och glömma att göra det som förebygger problemen när allt är bra.

Som med rehab! Man rehabbar glatt och nitiskt när man har problemet för då är motivationen hög men när allt är bra så känns det inte så relevant fastän det är lika viktigt med prehab eftersom man gissningsvis har en tendens att få tillbaka skadan eller problemet.

Kanske har du något i bagaget som du fått ”ta hand om” och som nu rullar på bra. En skada, en trasslig relation, kanske också problem med magen. Som behöver lite ”prehab” för att det inte ska skapa problem igen. Lite förebyggande omhändertagande fastän det funkar jättebra nu. En insats som inte alls är jobbig och tidsödande när den sker förebyggande.

Gört!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Transportlöpning- ett steg längre


Vi lämnade in bilen till verkstad i veckan. Vi använder den inte för vårt ”dagliga liv” men för att åka till landet och längre resor.

I helgen skulle vi ut till Ns föräldrar och sova över där. Ingen bil alltså. Skulle ha med en del grejer. ”Vi springer med Bugaboon” föreslog jag och det gjorde vi!

Först timade vi lillans middagssömn. Sen packade vi en ganska stor ryggsäck (vi skulle på fest på kvällen) och tog varsin löparrygga på ryggen. BugabooRunner är lätt att packa under med spännband.

Tassade iväg och det rullade på hur fint som helst. Den är verkligen otroligt lättrullad. Det enda rullet ”kostar” är att framhjulet inte svänger så när vagnen är så tungt lastad som nu (gissar 16-18 kg) så blir det lite att ”lyfta” runt den när man ska svänga.  Men kan man planera vägen bra så svänger man inte så skarpt så ofta.

Supermysigt att springa tillsammans och titta på hus och prata. Lillan vaknade efter en sisådär en timme och satt och tittade på oss och pekade på saker hon såg. Mot slutet ledsnade hon lite men då fick vi turas om att skoja med henne så var hon nöjd. Jag har spelat lite barnmusik för henne när vi sprang en annan gång.

Idag sprang vi hem igen och det var fint väder. Totalt 36 kilometer dit och hem. Vi enades om att vi  trodde att de som tittade på oss nog tyckte vi var väldigt jobbigt hurtiga.

Men jag vill så gärna förmedla hur enkelt, roligt och uppiggande detta var! OK nu har vi en jättesmidig vagn men det hade ju gått med en annan vagn också- bara tagit lite längre tid eller så hade man fått ta en kortare sträcka och kanske tagit bussen en del av vägen.

Men det var verkligen helgens höjdare. Vi hade jättekul, fick motion, frisk luft, tid tilllsammans och tog oss A-B utan mer än våra egna koldioxidutsläpp.

Nu planerar vi mer såna här springäventyr med Bugaboon.

Hoppas du haft en fin helg!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

haha tackar!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Helgens lyssningstips: Nördigt eller enkelt


Jag lyssnar på minst en pod per dag. Jag är inte så mycket för ”bla bla bla”poddar utan vill ha fakta. Vet du någon som verkligen grottar ned sig i fysiologi eller nutrition får du gärna tipsa! Jag lyssnar mycket på Chris Kressers gamla, Ben Greenfield, Endurance Planet osv.

Nu har det startats en ny pod med fysioterapeuterna Jakob Gudiol och William Valkeaoja och gäster. Den är inte supernördig tycker jag men för den som är ny på ämnet är den nog det. Den ger fördjupning och analyser om ett fåtal ämnen per avsnitt- inte så mycket ytligt om flera ämnen med korta svar. Rekommenderar starkt att lyssna på de tre första avsnitten! Otroligt proffisgt och intressant upplägg. Ser fram emot fler avsnitt. Här.

Om du vill ha lite mer lättsmält information om tex periodisk fasta, rödbetsjuice och annat kan jag rekommendera Prestera Mera av biomedicinarna Tommy Ivarsson och Simon Gustavsson. Har precis hittat den men tyckte de gjorde avsnittet om periodisk fasta bra. Det finns en kvinnlig dimension om fasta som de inte tog med samt att jag personligen inte tycker man ska fasta om man inte har hälsan i högsta topp och jag menar inte att jag förespråkar periodisk fasta bara för att. Jag ska lyssna vidare men tyckte det var väldigt skön lyssning det jag hört. Hittar den inte på webben men sök på Itunes!

Kom ihåg att ha ”ett öra fritt” så du hör trafik och annat när du springer! Happy lyssning!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#fredagsgottis Snäll god mat


Många planerar in långpass under helgen och många har problem med magen. Många har problem med magen när de springer. Jag är en av dem. Det brukade inte vara så men det har blivit så efter senaste graviditeten.

För att  undvika problem de dagar jag springer långpass är jag extra noga med maten dagen innan. Jag undviker laktos, gluten samt försöker äta enligt FODMAP om jag kommer ihåg!

FODMAP står för Fermentable Oligo-saccharides, Di-saccharides, Mono-saccharides And Polyols. Alltså korta kolhydratskedjor som på intet sätt är främmande för vårt mag- och tarmsystem men för vissa kan orsaka besvär.

Jag har tipsat tidigare om Johanssons kök som drivs av min vän Linus och hans fru. De har en hel radda med recept på allt från middagar till såser som är låg FODMAP. Även låglaktos och utan gluten. Men viktigast av allt- enkla och lätta!

Du hittar också listor med ingredienser och tips på veckomenyer.

Har du trassel med magen kan jag varmt rekommendera att testa detta. Ren, god, enkel god mat!

Happy cooking!

Min Mulligatawnysoppa- låg på FODMAP!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in