En helg med ASICS Frontrunner <3



Jag har haft en FANTASTISK helg i Stockholm! ASICS Stockholm Marathon gick av stapeln i lördags och det var ett stort gäng bland de svenska Frontrunner-deltagarna som skulle springa. Även några internationella Frontrunners fanns på plats och vi var som en enda stor familj. Jag var med som hejaklack (någon måste ju göra det tuffa jobbet). När vi kom till Stockholm i fredags var det första jag och min kille gjorde att låsa in våra väskor på stationen och ge oss ut på en sightseeinglöptur. Det blev en riktigt fin runda genom stan ut till Djurgården. Där efter rörde vi oss mot ASICS kontor för att träffa alla andra Frontrunners samt lyssna på Jonas Buud inspirerande föreläsning. Alltså vilken löpare han är och vilka prestationer!
På lördagen var det stora tävlingsdagen, flera skulle springa sin första mara och vi som bara skulle heja på kunde verkligen njuta av stämningen. Det där pirret i magen, fokusen och glädjen inför vad som väntade. Vi önskade våra Frontrunners lycka till och sprang iväg för att se starten. Det är verkligen inspirerande att se alla löpare. Bitvis är de oövervinnerliga och starka och bitvis får de kämpa och slita. Men alla vet att det är värt varenda sekund på banan när de passerar mållinjen.
Jag och min kille passade även på att avverka ett halvt marathon och fick en riktigt fin sightseeingtur. På kvällen firade vi alla deltagare med en trerätters middag. Vissa tröttare än andra. Hela helgen avslutades med jazzbrunch på Södra teatern, en perfekt helg med ett perfekt team helt enkelt!

Det kändes såklart lite trist att säga hejdå till alla ASICS-löpare men som tur är väntar ett sort Frontrunner-möte redan nu till helgen. Det blir det första stora internationella mötet och vi ska alla ses i Neuss i Tyskland. Kommer bli GRYMT!

Hoppas ni också haft en bra helg!


Fin löpning på Djurgården.


Snabba marathonlöpare i elitledet.


Trevlig middag med alla ASICS Frontrunners.

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Redo för loppdagen?



Loppsäsongen är igång och många har flera spännande tävlingar framför sig. Det är både bra och roligt att ha ett mål att träna mot. Det ger motivation och det är en fantastisk känsla att faktiskt klara sina mål. Den största delen av träningen inför sommarens lopp är redan gjord och nu är det finliret som är kvar. Jag tänkte dela med mig av mina tips sista veckan innan tävlingsdagen. Så vi förutsätter att loppdagen är en lördag och vi ska springa ett Marathon.

Måndag-
Kör ett kort pass med 4x5min tröskel.

Tisdag-
Vila. Idag kan du börja se över så du har allt hemma inför loppdagen. Tex energi i form av gels som du ska ta under loppet.

Onsdag-
Lätt distans eller vila. Kolla banprofilen för loppet, finns det några backar att lägga på minnet? Är det några extra fina platser längs banan där du ska passa på att njuta lite extra?

Torsdag-
Spring lätt distans med korta snabba fartökningar för att få upp lite snabbhet. Brukar börja dricka lite extra vatten samt äter något extra mellanmål.

Fredag-
Vila. Äter och dricker lite extra, dock testar jag inte några nya saker. Man vill inte riskera att få problem med magen. Idag lägger jag också fram ALLT jag ska ha med mig och på mig under loppdagen. Man vill ha så lite som möjligt att tänka på innan starten.

Lördag-
Loppdag! Är loppet tidigt, gå upp tidigt så du hinner äta ordentligt (även om det innebär JÄTTETIDIGT). Försök att äta ungefär samma saker som du brukar men lite mer. Sen är det bara att försöka slappna av och viktigast av allt- NJUTA! 🙂

Lycka till!

Återhämtning



Jag älskar att träna, men jag älskar också att tävla och springa lopp. Att tävla innebär stora påfrestningar på kroppen, speciellt om man springer så långa lopp som Marathon. Dock har jag svårt att ”acceptera” det, kroppen känns ju relativt fräsch och pigg och dessutom får man en kick av att tävla. Kicken kanske har en bidragande faktor till att man känner sig piggare än man egentligen är.
Det jag vill komma till är att jag efter loppet i Kina är jättetaggad på att tävla igen men måste låta kroppen vila först. Hade jag inte haft min tränare Ulfs hjälp hade jag antagligen sprungit Stockholm Marathon till helgen. Det är bara 14 dagar efter min senaste mara. Även om jag själv vet vad som är rätt och fel behöver jag någon som säger till mig vad jag ska göra.

Nu ska jag ladda om, komma igång med träningen som vanligt igen och planera sommarens lopp. Förhoppningsvis lite klokare och nu ännu ett marathon rikare.

Hur känner ni kring återhämtning? Är det lätt eller svårt?

Marathon på kinesiska muren- extremt tufft och extremt roligt!



Nu har jag klarat av mitt tuffaste lopp hittills. 42km, 38 grader, 5164 trappsteg och en fantastisk upplevelse! Att springa detta lopp har varit ett riktigt äventyr, dels att få träffa alla andra löpare vi reste med men också att få se dessa otroliga platser. Trots en extremt tuff bana kunde man njuta av vackra vyer från de högsta punkterna, fått träffa den härliga lokalbefolkningen när vi sprungit genom små byar och dessutom fått ta del av en plats med så mycket historia som kinesiska muren har.
Loppet startade tidigt på morgonen och man kunde nästan ta på stämningen, när vi stod i våra startfållor och laddade för vårat livslopp precis intill muren på Yin Yang Square. Startskottet går och vi börjar med en stigning upp på slingriga vägar i 5 km. Väl uppe börjar första sträckan på muren. Det är varmt, ingen skugga och ingen vind på hela banan. Vi springer mitt i solen längs den slingriga muren som går som en orm genom det vackra landskapet. Utsikten är riktigt vacker och man kan trots trapporna ändå njuta av stunden, det känns mäktigt. Efter 3,5km på muren är vi ute på en landsväg, här är det extremt varmt och mentalt tufft. Men när vi fått ihop runt 20km har vi kommit in i små byar och det växlar mellan asfalt och grusvägar. Inne i byarna får vi massor av hejarop av lokalbefolkningen, barn springer och cyklar med en där vi springer. De gör high five med oss och ropar och hälsar. Det blir en rejäl energipåladdning som var välbehövlig för strax efter påbörjar vi en 10km lång stigning upp på ett berg. Här är det långa raksträckor där det är torrt och varmt. Under hela loppet springer jag med en vattenflaska i handen som jag byter ut efter varje vätskestation. Jag dricker och häller vatten över huvudet om vartannat för att inte bli uttorkad eller få värmeslag. När vi nått toppen efter vår långa stigning väntar en kort slinga genom byn där vi åter igen får energi av lokalbefolkningens hejarop och detta följs av en längre utförsslinga som leder oss till muren igen, då är det bara 8 km kvar. 3km trappor och därefter en utförsbacke igen på 5 km. Det är riktigt tung men känns mentalt skönt att veta att snart är jag i mål. Jag försöker ta det försiktigt i trapporna och det är ojämna, höga trappsteg som suger extremt i benen. Jag trampar på och till slut är jag påväg ner mot mål. Jag räknar ner kilometer för kilometer och till slut passerar jag mållinjen, 4 timmar och 11 minuter…. och jag är första kvinna i mål! Känslan var så underbar och jag var så glad av att ha tagit mig i mål. Att dessutom få dela upplevelsen med så många andra gjorde att dagen blev ett riktigt minne för livet.

Här kan man se en kortare film från loppet för att få en känsla av detta fantastiska maraton!

En skön känsla



Har haft en riktigt skön helg och jag börjar få in ett bra flow i träningen igen. Jag har tränat utefter vad som känns bra för dagen och inte haft så mycket tanke bakom träningsupplägget. Mycket mängd och lite kvalitet har det blivit. Mina skador har dessutom inte känts av så mycket de senaste dagarna vilket gör att motivationen kommer tillbaka. För det är tungt att träna när det gör ont och kroppen inte gör som hjärnan vill. Det positiva är att det känns desto bättre när kroppen faktiskt börjar fungera igen.

Jag sprang mitt sista distanspass före maran i helgen. Det blev 30 lugna kilometrar i soligt väder och jag njöt av att springa. Jag sprang passet på tom mage innan frukost så sista biten var jag rejält hungrig. Som tur var avslutade jag passet med en god brunch på favoritstället- Artisan bageri.
Ni kan nog ana hur gott kaffet och baguetten smakar efter det passet 😉

Planen är nu att få till ett pass med lite mer fart i början av veckan, sedan bara hålla igång kroppen fram till lördag. Redan imorgon går flyget till Peking och jag är riktigt taggad. Min kille åker också med på resan och springer sin livs andra mara, vilken upplevelse det kommer bli! Vet också att det är Göteborgsvarvs-vecka, lite avundsjuk på alla som ska springa då det är ett av mina favoritlopp. Stort lycka till alla som springer i Göteborg eller något annat lopp denna vecka!

5164 trappsteg



Ja då var det ytterligare några dagar närmre The Great Wall Marathon, den 20e maj smäller det! Jag har läst på lite om banan och den bjuder på en hel del klättring i trappor. 5164 trappsteg ska jag ta mig an under 42km och enligt bilderna är det riktigt brant.
Det är en sträcka på muren som bjuder på dessa trappor och det är 2582 steg som ska avklaras två gånger, först efter ca 5km och sedan i slutet av loppet.
Överlag är det ganska hårt underlag i form av sten och asfalt men även kortare partier av vanliga jord/grusvägar. Loppet sträcker sig ca 10km på muren och resterande går i naturen runt omkring via små byar.
Jag kommer inte satsa på någon speciell tid på detta lopp. En anledning är att jag inte kunnat träna som jag tänkt under våren, jag har varit skadad och förkyld om vartannat. Tyvärr har jag fortfarande lite ont i både knä och fot men jag kan springa. Sett till tidigare resultat är det heller inget lopp man persar på direkt. Som exempel springer de snabbaste herrarna i mål på 3,5h vilket är över en timme långsammare än toppresultaten i vanliga marathonlopp.
Detta Marathon får bli en upplevelse och ett lopp jag kommer njuta av, jag är glad och tacksam över att jag åtminstone kan springa!

Läs mer om loppet HÄR! Vi reser med Albatros adventures.