Blogg

Ett drömliv #worklifebalance


Igår när jag och N drog barnvagn och pulka och busade i snön och lyckan bara var sådär total som den är när man är ledig och gör roliga saker med de man älskar mest så formulerades en tanke i mitt huvud på hur mitt liv ska vara.

Jag är där. Typ. Det jag kan påverka påverkar jag så att det blir så.

Jag vill ha ett liv där, om jag känner behovet, så kan jag bara strunta i allt och antingen leka med barnen eller gå och lägga mig tidigt utan att det orsakar problem.  Jag vill kunna hämta på dagis när det är ljust. Hinna leka, inte bara vårda, varje dag. Jag vill ha tid att vara spontan med barnen. Tid att fördjupa mig i något som kommer upp som inte var planerat.

Jag älskar att jobba. Jag älskar mina jobb. Men jag älskar dem inte om de vecka ut och vecka in tar upp så mycket tid så jag inte får till ovan. Som de flesta drömmer jag om, nej jag drömmer inte jag försöker få till det så att jag tjänar det jag behöver på att arbeta hårt genom att göra meningsfulla saker som jag gillar på mindre tid än heltid. 

Jag tillhör dem som aldrig, vad jag vet, hämtat på dagis efter klockan 4. Som får panik när barnet varit där för länge. Inte för att det skulle göra något egentligen. Men för att jag velat hämta så inte hela dagen försvann i jobb. Däremot tagit hjälp med hämtning någon dag i veckan innan jag var mammaledig. Med två barn vill jag jobba ännu mindre och än mer flexibelt. Jobba när barnen lagt sig men vara ledig 14.30-19.30. Alltid ledig på lördagarna och större delen av söndagarna om jag inte arbetar på något event eller går en kurs. Inget skrivet i sten men styra livet efter barnen.

Våga använda familj till barnvakt för att få till jobb när det smäller, göra något bara jag och N och träning när det behövs. Som idag. Mormor är här och erbjuder ett roligt avbrott för lilla S. Jag kan ta ett besök hos naprapat i lugn och ro.

Planering planering planering. Inte binda upp boende och bil och annat på dyra lån som man måste jobba mycket för att betala av. Naturen är gratis så njuta av den. Ha prioriteringarna klara som kristall när det kör ihop sig. För det kör ihop sig och livet händer. De gånger det hänt är jag så glad och tacksam för mitt nätverk och för att omge mig med människor som förstår och stöttar. Dela värderingar och vision med N så vi styr vår lilla familjeskuta åt samma håll.

Ha väldigt nära tillhands insikten om att livet är de här dagarna som kommer och går. Inget annat. Det väntar inte. Det kommer inte. Det är och händer just just nu.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Malin- heja dig och er. Jag förstår att det är extra pussligt för många som inte har nätverket. Det är så sunt hur du tänker då och visst kan man ha med sig de där bilderna när man har det lite kaos :).


Ann-Sofie Forsmark

Magda- förstår!! OCh skogen finns ju där att njuta av ändå,och kanske hinner man till och med mer av det när man bor nära annat!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Är du Ready to Run?


Jag älskar böcker. Jag hinner inte läsa dem och i sann Annie-anda har jag flera böcker på G samtidigt. Just nu läser jag Bengt Olssons Gregorius. Marianne Fredrikssons Simon och ekarna, Katy Bowmans Alignment Matters (den får ett eget inlägg senare) och så läser jag spänt Kelly Starretts Ready to run. I den listar Kelly, och förklarar, kriterier för att vara redo för löpning. Höftrörlighet, hållning, fötternas position med mer.

Eftersom vårt typiskt dagliga liv med mycket sittande, tjocka skor och annat modernt inte stöttar löpningen och kan leda till förändringar och att kroppen är ur sin naturliga balans måste vi ta till övningar och rutiner för att förbereda oss för löpningen så den inte skadar oss.

Logiskt! Jag har inte läst klart boken men gillar den starkt.

Jag har även beställt hans kända Becoming a supple leopard och Katy Bowmans Move your DNA som jag inte öppnat än. Skulle behöva ta ett läslov.

Underst i högen på bilden är Muminboxen. En klassiker i sig som ibland ger mamman lite lästid…


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Helen! Grattis först av allt!Jättesvårt att ge generella råd såhär utan att veta mer detaljer! Det bästa är att använda mammamageappen och/eller kontakta en certifierad MammaMagetränare där du bor så du får bästa hjälp! Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis det här med Kombucha


Förra året drog kombucha in i Sverige. Trendigaste hälsodrinken var det. Varför? Vad är det? Vi reder ut begreppen.

Det är jäst svalnat te och görs fördelsvis av vitt eller grönt té för bästa effekt.

Jäsningen sker med hjälp av bakterier förstås, en ”svamp”, sk Volgasvamp. Kombucha har druckits i Japan och österut i flera tusen år sägs det och tillskrivs fantastiska hälsofördelar i form av antiinflammatoriska, probiotiska och därmed immunstärkande effekter.

Smaken är både frisk och mysko på samma gång tycker jag, som testat färdig.

Jag hittade ett bra inlägg om Kombucha och hur man gör egen hos Kjerstis prat om mat.

Flaskorna nedan köpte jag alla tre för 50 kronor. Jag har slurkat lite på en och det smakar ok. Ska eventuellt testa att göra egen men när resten av hushållet säger ”blä” så känns det lite otacksamt att sätta igång en produktion hemmavid.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för att bli snabbare


Jag hoppas ni kikar in på förstasidan här också på Runners World?

Här hittar du en artikel med tips på tre pass för att bli snabbare.

När du börjar springa så kommer även lågintensiva pass ge effekt på snabbhet, förbättringspotentialen är enorm. Men ju vanare löpare du blir desto mer behöver du utmana dig för att bli snabbare och uthålligare. Kroppen adapterar till utmaning men lägger inte energi på att bli bättre om den inte måste.

För att bli snabbare så är det inte bara syreupptagningsförmågan som ska förbättras (alltså att bli bättre på att slussa syre till arbetande muskler och att det syret tas upp och används).

Du behöver även förbättra din löpteknik eftersom alla rörelser förstärks när det ska gå snabbare. Belastningen ökar i och med det och därför är det viktigt att ha en bra löphållning när du ska springa snabbt. När du #tassar också förstås men det blir så avgörande när det ska gå fort.

En bra löpekonomi gör rörelsen framåt mer energisnål också och det är en parameter som gör att man till exempel bland maratonlöpare kan ha en vinnare som har lite sämre syreupptagningsförmåga än en annan löpare men vinna på sin löpekonomi.

Det är lätt att springa, men inte helt enkelt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för transportlöpning


I senaste numret av Outside är jag med och tipsar om transportlöpning. Det är ett ypperligt sätt att slippa bakteriehärdar i kollektivtrafiken och klippa två fåglar i ett löpsteg eller cykeltramp.

Jag skrev ett inlägg om transportlöpning när jag bloggade på dåvarande Fitness Magazine men det hittar jag inte nu! Däremot har Milla skrivit ett väldigt bra, väldigt nyligen. Läs det här. Millas blogg är för övrigt en av de få jag läser.

Vill lägga till att försöka undvika trafikerade vägar för att slippa dra ned extra mycket dålig luft när du anstränger dig.

Och som vanligt så är kommentarer varmt välkomna- har du tips på transportlöpning?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Varför Tjejmarathon?


Imorgon torsdag klockan 10.30 sänder P1 åter programserien Upploppet där jag är med i morgondagens avsnitt. Avsnittet som handlar om ”Kvinnorna som springer på barrikaderna”.

Jag intervjuas 2012 på sommaren så Tjejmarathon har bara genomförts en gång då men nu har vi tre lopp i bagaget och MÄN är förstås välkomna. 

Jag tycker inslaget blev bra, jag känner att jag fick fram vad jag menar.

Dessutom är det gåshud att vara med i samma program som legendariska Kathrine Switzer.

Lyssna: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/43160?programid=4325



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*