Hållbara kläder


Slit och slängmentaliteten är på väg ut hoppas jag. Precis som med den mat man äter tycker jag man ska reflektera över ett plaggs väg fram till garderoben innan man köper det. Välja vad man köper. Fundera på var det är producerat och speciellt hur!

Fatta hur mycket som sys upp och sen reas ut efter säsong. Det är bara att kika in på närmaste HM så ser man alltid minst en stor ställning med konstiga kläder med röda lappar på som säljs till nästaningentingalls pris.

Stadsmissionens märke Remake är raka motsatsen. Nya kläder som sys av tyger och kläder som man fått in och som i sin ursprungliga form gjort sitt.

På torsdag kan du se både en modevisning och shoppa plaggen i Gamla stan under nationaldagsfirande på Stortorget! Läs mer här

 

Houdini som redan har ett stort hållbarhetstänk i sin produktion har nu börjat hyra ut skalplagg! Men så fiffigt säger jag!

Dessutom kan jag ju inte låta bli att nämna Lånegarderoben där Emelie och co gör ett fantastiskt jobb.

För oss som vill dumpa löparskorna så finns Shoe4Africa.

Jag fortsätter nog nöta mina Inov-8 Xtalon 190 ett tag till. Det verkar bli varmt på lördag så lite extra AC kan vara på sin plats.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tips: 4 dagar innan ett maraton


Skulle jag springa på lördag skulle jag:
* Äta färgglada grönsaker. Dricka rödbetsjuice. Äta massa spenat och pumpafrön för magnesiumets skull. Undvika rött kött.
* Springa ett roligt fartlekpass med inslag av marafart. Se till att avsluta starkt.
* Köra mitt sista styrkepass innan loppet senast idag.
* Planera in att träna rörlighet imorgon (onsdag)
* Planera att springa 3-4 km med lite fartökningar på fredag för att öka blodcirkulationen och väcka benen. Race time!
* Lägga mig tidigt. Idag. Imorgon. Torsdag. För kanske blir sömnen lite sisådär på fredag.
* Jag skulle gå igenom loppet. Förbereda mig mentalt. Hur gör jag om jag blir stum? Hur gör jag om jag tappar modet? Varför springer jag? Ditt ”varför” är det som tar dig i mål. Ditt ”hur” är din maratonplan och ditt ”vad” är den träning du gjort.
*Jag skulle tänka på all träning jag lagt ned. På vilket yttepytteproblem jag har att oroa mig för hur jag ska springa påhejad av tusentals människor.
* Jag skulle tänka att nu ska jag vara mitt starkaste jag!

20130528-192704.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

På jobbet #hälsochef


..ärr gränserna suddiga. Var börjar och slutar området medarbetarhälsa? Det är svårt.

Jag förbereder en föreläsning om stress, kost och motion. För att hantera en stressig situation på jobbet kommer det inte räcka med att individen har verktyg för att ta hand om sig själv. Det måste också till en stöttande kultur, ett arbetssätt, chefer, kollegor, arbetsmiljö som möjliggör att hantera den negativa stressen.

För stressigt- det är det. Och vi är fler som går igång på det. Men går vi igång måste vi varva ned. Och har vi höga krav måste vi ha support och kontroll för att hantera dem.

Att veta hur jag ska kunna stötta arbetet med helheten är min svåraste passage på jobbet.

Som Nina frågade-”Övertidsmat- vad skickar det för signaler?”. Att folk ska jobba övertid? Tanken hos oss är att under året ska man inte ha övertid. Den tar man ut. Men vissa perioder- visst! Det är jättemycket att göra. Då kan det bli övertid och då ska det finnas bra grejer att äta.

Vad är bra grejer? En balans av det 1400 medarbetare önskar och det deras hälsochef tycker blir bäst för alla, utifrån vad de önskar, utifrån kostnad, Skatteverkets regler och faktiskt hygienfaktorer, och utifrån ett näringsperspektiv.

Lätt? Nej! Roligt? Ja!

Hur ska man prata om stress för att hjälpa med verktyg att hantera den? Inför en grupp där man vet att flera har det kämpigt? Jag vet precis hur det känns när det bara inte går. Det är för mycket och det snurrar. Att be någon ta det lugnt och inte jobba så mycket är inte mycket lönt då.

PÅ Karolinska Sjukhusets Stressmottagning vittnar man om att den stressrelaterade sjukfrånvaron ökar. Fortfarande. Många kvinnor i ansvarsposition med familj och jobb som de brinner för. De har slutat lyssna inåt och tappat kontakten med sig själva.

Läs gärna intervjun här med Marie Söderström.

Hur viktig motionen är vittnar också hälsoekonomen Stefan Lundström om på samma sida i Cheftidningens tema ”Hållbara chefen”.

Maria Lennernäs som är professor i beteendeinriktad mat och måltidskunskap anser också ”att arbetsgivaren har ett ansvar att möjliggöra för den anställde att leva hälsosamt”.

En intressant artikel med henne och Stefan kan du läsa här.

Citatet från Marie är det jag själv sagt och har som motto sen jag började min nya tjänst. Möjliggöra för ett hälsosamt arbetsliv. Motivera. Inspirera.

Det är en spännande tid att jobba med dessa frågor.

Vad är din största hälsoutmaning i ditt jobb?

Bild: Psoriasisförbundet.se


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Springa Stockholm marathon?


Det är dags för långpass igen och det skulle inte sitta helt fel med en sisådär 4 mil på lördag. Jag har en duktig adept som premiärspringer och jag har ändå tänkt att hänga på Stadion och heja Annika in i mål och tänkt heja på lite vänner och andra.

Det är också exakt 10 år sen jag sprang första gången (officiell tid 4:06, egen tid precis under 4 timmmar) och efter värmeslaget 2007 då jag fick gå nästan sista milen så skulle det allså vara tredje gången gillt.

Jag är helt otränad för att springa fort, jag ogillar trängsel och att köa och jag avskyr att betala så mycket som 800 kronor för att ränna på gatorna men det finns en del av mig som tycker det vore hur roligt som helst.

Jag har i skrivande stund ingen plats men kan gladeligen springa i någons namn.

Jag har bara inte bestämt mig.

På fredagen jobbar jag i Grisslehamn på en av våra avdelningars konferens med att föreläsa och leda träningspass vilket kommer bli full fart och veckan är i övrigt full av jobb så det skulle isåfall som sagt vara att springa ett dyrt långpass.

Men..ja..tja…hm. Vad tycker ni?

I vilket fall kommer det lite tips inför loppet här på bloggen! 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- Den här veckan- testa!


 

1) Starta varje möte med ett leende. Vad det än är: I spärren, i affären. På jobbet. Show good intentions.

2) Testa vad som händer när du bryter allt du har att göra klockan 22.00 och lägger dig och läser något en stund. Släcker lampan innan 22.30. Jag vet! ”Du hinner inte”. Men testa i fyra dagar!

3) Byt ut isbergssallad mot bladspenat.

4) Se över ditt pensionssparande!

Nä ba’ skoja! Se till att ta dig ut i skogen en sväng. Eller till vattnet. Spring en timme. Kravlöst. Själv. Med barnen. Med vänner. Med ett jobbmöte.

5) Ät bara sånt vars innehållsförteckning du vet exakt vad det är. Inget annat.

Och som vanligt- Be awesome!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Topptur till 1420 möh och himlen! #WorkoutÅre


20130526-182633.jpg

TACK! Alla som var med och till WorkoutÅre gänget som gör detta möjligt! Jag är så otroligt imponerad av hur årets event arrangerats trots de utmaningar som varit och är. Fuck cancer. Leve träningsglädje och djeflaranamma. Sol och lera. Stigmeter och sten. Tack Magnus för bra teamwork i helgen. Tack Hans och Sofy som hjälpte uppför och nedför. Jag sätter 200 kr till insamlingen i ert namn idag. Tack alla deltagare som gett så mycket inspiration och glädje under helgen. Tack mamma som hjälpt med Risiskrutti i veckan. Tack till mina ben som levererat mig upp och ned för backarna fem hela dagar i rad och som var som piggast idag!
Tack Jämtland. Ses om två månader igen!

20130526-181734.jpg
god morgon!

20130526-181802.jpg
SVT filmcrew blev efter tips från mig kittade i inov-8 Xtalon 212

20130526-181909.jpg
Redo framför 54 taggade deltagare

20130526-181950.jpg

20130526-182001.jpg
Uppför uppför!

20130526-182120.jpg

20130526-182153.jpg
Fitness & Lifestyles Anna-Lena bara flög uppför med lite djungelvrål

20130526-182454.jpg
20130526-182539.jpg
20130526-182624.jpg
20130526-182711.jpg
20130526-182744.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in