Hela kroppen ska med


Hela kroppen ska med. Annars får det vara. Ett pannben kan inte springa ett långpass. Inte ett par ben heller för sig själva. Inte två lungor och även om hjärtat orkar hur mycket som helst så måste alla bitarna vara med. Det är min filosofi och ledstjärna. Häng med i praktiken.

Utsövd. Ätit bra. Löpglad, bara sprungit ett pass denna vecka (kanske blev benen sega av vilan?). Härligt väder grym ljudbok i öronen. Inga problem.

Vet att det tar sin goda tid innan jag kommer igång. Speciellt med 3 dagars löpvila. Men nu kändes det rätt ok från början istället.

Det är tre veckor kvar och en tid innan ett lopp då man ”trattar ned” och tränar mer specifikt för loppet. Att springa i ”race pace” alltså den hastighet man ska springa loppet i det är kalasträning nära lopp som är upp till maraton. För ultra blir race pace bara knasigt för det är ju väldigt långsamt! Och den farten är ju vettig då för väldigt långa distanser men min träning bygger iallafall inte på att jag ska springa distanser nära den jag ska springa på TEC- 16 mil. Min träning bygger på några riktigt långa långpass utan fokus på fart utan fokus på tid och sen kortare snabba pass och morgonjoggar på tom mage för att få till fettförbränning. Hänger ni med?

Jo men så idag var tanken att ligga lite snabbare än min tänkta fart på TEC. Springa en mil i taget så ja fokus på distans idag faktiskt. Äta varje mil. Det gick inget bra. Första milen snorlätt. Andra också ok. Tredje började det gå trögt. Ont i stortårna. Öm i låren. Bara skumt. Bra energi.

Vågar knappt tala om vad jag åt: 2 tunnbröd varje mil. Nedsköljt med vatten. Russin, BCAA och så tar jag resorb direkt i munnen varannan mil. (svettades bra idag). Självklart ska jag äta annat på TEC men försök släpa med en hel mataffär i en liten rygga.

Vid 30 km hittade jag ett jättemysigt kafe och behövde fylla på vatten så stannade där en stund. Min gamla vätskeblåsa är värdelös så det rann ut vatten överallt och tog dyrbara minuter. Stannar inte klockan- den stannar inte på TEC så varför nu.

Sen tuffade jag vidare på nya stigar. Isiga stigar. Inte bra känsla. Inte trött men öm alltså. Bah. Ändå- alltid jätteglad över det här magiska att tuffa runt med min lilla ryggsäck och mina stora tumvantar i min lilla bubbla i det fina vädret. Det må ha varit kallt alla de här 100 milen jag sprungit i vinter men oh så fint väder jag haft!

Sprang via Jakobsberg, Järvafältet, Sollentuna, Edsviken, Danderyd, Djursholm och vidare.

Var ju på väg till Täby för att springa ett varv på TEC banan och hälsa på hos Mackan  för att sen springa hemåt igen. Cirka 7 mil tror jag. Men efter 4 mil så var jag tvungen att ta sikte på ett stopp för att ta en time out. Fortsätta ut i djupa halkiga Täbyskogar utan ben som jobbade det skulle inte gå.

Stannade på Gateau lite farligt nära en Roslagsbanestation och tog en kaffe. Det inte kaffe löser går inte att lösa.

Det här löstes inte med kaffe. Det gjorde fortfarande ont i tårna- kan tänka att artros känns såhär. Aj som f*n. Har ju nya skor men- tåskav? Tåont?

Jag gav mig. Hoppade på tåget och jag var faktiskt inte ens sur. Min kropp är så fantastisk stark och jag tar så gärna hand om den på bästa sätt. Säger den nej- om så stortåna så lyssnar jag. Jag ställer mig hellre på startlinjen till TEC med ett ultrapass för lite och fortsatt stark och frisk kropp än ett för mycket och tillstymmelse til skada. Jag tycker det har funkat bra hittills.

Och det jag menar med att hela kroppen ska vara med det är att just hela kroppen ska fixa en distans. Jag hade kunnat springa 7 mil idag. Med pannbenet och muskler. Men inte med  hjärta, senor, skelett, ligament och pannben och muskler. Hela kroppen var inte med. Och då sliter det.

Det här är något jag vill skriva mer om känner jag. Det och massa annat.

Nu packar jag en galen massa saker, allt från böcker åt Tigerfisen till snölås för imorgon åker vi hit! Mot Jämtland!

Foto: Årefjällsloppet som gick idag!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Långpasslördag


Det är fredag kväll och jag förbereder det längsta passet inför TEC. Kroppen känns finfin men jag är så trött i huvudet efter den här veckan.
Planen är att gå upp tidigt och springa… Länge! Fokuserat. Äta det jag tänkt äta ( testar bröd imorgon) och lyssna på min nya ljudbok Finding Ultra.
Jag hade gärna lagt två långa hårda pass inom 24 timmar men som vanligt så pusslar jag ihop det jag kan.
Det viktigaste nu är känslan av att ”allt är med” under långa sträckor: mage, ben, skalle, energi.

20130322-201617.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

I like how it feels


Jag gillar ljudet av grus som nuddas ungefär 180 gånger i minuten. Av snö. Av knarrande sand. Av en spång. Av kråkbärsris som river runt vristerna.

Känslan av att plumsa i en geggig pöl men hitta fäste.

Jag gillar när det bränner i låren. När de talar om att ”vi har jobbat idag”. När jag ser min profil i ett fönster och höften fortfarande är fram fast jag just tuggat i mig 5 mil. Foten landar under kroppen och hållningen är stark och stolt fast orken tryter.

Jag älskar när magen putar ut lite vid inandning. Att kunna andas långt ned. Att den där låsningen är borta nu.

När armarna får vara med i en uppförsbacke. När det väser i halsen för syret i muskeln tar slut.

När jag vänder efter en backintervall och knappt orkar stå rakt men står emot reflexen att fälla framåt. När benen är sura som citron.

Jag längtar till barrtäckta stigar och snabba fötter. Jag längtar till och med efter asfaltslöpning i stekande sol.

Jag längtar enormt till att få springa längre än jag någonsin gjort. Fortare än jag någonsin gjort och ännu mer terräng.

Jag längtar till mer löpning men jag älskar känslan i varje löppass.  Varje pass har sin känsla, sin lärdom och inget går att ta för givet.

Att ta miljoner löpsteg men kunna framkalla minnet av ett enskilt och längta efter känslan av ett enda.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Snabbare starkare löpare- bokrelease


20130321-154958.jpg

Idag var jag på kostkursen igen. Funkar bra det här med att plocka russinen ur kakan. Idag handlade det om naturläkemedel och kost vid sjukdom. Väldigt övergripande men mycket att fundera över ändå!

Jag smet lite tidigare och är nu på väg till UCSP för bästa Magnus bokrelease. Vi har känt varandra i ungefär två år och mitt bästa minne med Magnus måste vara våra två toppturer uppför Skutan förra året. Den första på min födelsedag och den andra med 50 glada deltagare! Härliga minnen!

Magnus bok, vars manuskript jag kikat på handlar hel enkelt om hur du lär dig springa bättre! Med bra teknik, styrka och smart träning. Otroligt snyggt layoutad av grymma Sofie Lantto. Därtill lätt att läsa och använda! Go get it! här kan du läsa mer och beställa. Stort grattis Magnus- ett enormt jobb som ligger bakom att nu njuta av!

Magnus (och mig )kan du träna löpning både på asfalt men mest i terräng på Workout Åre i år.Magnus håller även en löpworkshop 25 april. Läs mer här.

Apropå läsning så kom alla dessa böcker till mig igår. Om någon befann sig vid Vasaparken runt 17.00 igår så kunde man bevittna hur jag testade bästa sättet att springa med en kartong böcker i famnen. Inget jag rekommenderar.

20130321-155403.jpg Vilken av böckerna förutom Magnus bok jag rekommenderar återkommer jag med. Mycket läsning i påsk! Maila frågor om löpning nu!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hur kommer jag igång med löpningen? Frågestund!


Jag får den frågan så otroligt ofta. Nätet, tidningar och tv till och med översvämmar av tips och prylar och man får lätt en tanke om att det måste vara rätt knepigt.

Ord som, stegringslopp, tusingar, drop, satelliter (ja till och med rymden ska vara med!!!),tröskelfart, stegar. Vad betyder allt? Behöver jag veta det?

Nejdå. Men det finns en massa frågor därute. Så…

Vi gör såhär! Ni skriver frågor, antingen här eller på mail- jag har redan fått några som jag ska svara på. Så reder vi ut begreppen.

Jag har varit både nybörjare, lat, rädd för backar och intervaller en gång i tiden och fortfarande, trots tycker jag rätt bra kunskap om träning och löpning så är det oftast det enkla som funkar.Och jag är fortfarande nästan livrädd för att springa i grupp- om jag inte leder själv förstås :).

Men fråga på ni. Jag ska ut bland snöflingorna och leta inspiration till ett inlägg hos Lidingöloppet och sen är det yoga precis utanför mitt kontor med Ari Lipponen. Så bra man kan ha det då!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in