Hur springer du?



Jag tänker ofta på hur man ska lägga upp sin träning. Man läser det ena träningsprogrammet efter det andra och man hör från löparkompisar som gör på både det ena och det andra sättet. Nu har jag haft turen att få ett eget träningsprogram så jag behöver inte längre bekymra mig över detta. Men man är ändå lite nyfiken, hur tränar DU!?

Följer du ett träningsprogram för att uppnå ett visst mål, springer du för att komma upp i ett visst antal kilometrar per vecka, blir det mycket alternativ träning eller springer du bara som du känner för dagen?

Idag ska jag springa distans, en perfekt start på helgen!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet
Antal kommentarer: 1

Sofie Nelsson

Det verkar som att de flesta tränar ganska mycket och strukturerat ändå. Det verkar också som att vi kan konstatera att det finns lika många varianter på en träningsvecka som det finns människor. Väldigt bra inspiration inför ens egna träningsveckor att höra hur andra gör. 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Samlar kilometrar



Träningen flyter på riktigt bra just nu och jag har en bra känsla på passen. Det är vissreligen oerhört grått och regningt ute så första steget ut är aningen tungt. Men det känns som en utmaning för psyket och stärker en för framtida utmaningar.

Förra veckan fick jag ihop ca 120km, tanken var att jag skulle ligga run 100km. Denna vecka i sin tur skulle istället sluta på 120km, ganska tuffa veckor med andra ord. Idag blir det lite tröskelliknande intervaller. Planen är att springa 3x20min och ca 22km totalt. Ser fram emot passet och hoppas på en bra känsla i benen.

Till helgen forsätter jag att samla några mil till kontot, ca 40-50km är målet.

Ha en fortsatt härlig torsdag!

Pannlampa och blodprov



Berättade om att jag tycker det kan vara svårare att ta sig ut på hösten och vintern med tanke på mörkret. Men nu har jag fått en nytändning. Jag testade tex att springa med pannlampa efter att ha fått tipset här i bloggen. Det är ju faktiskt riktigt kul, det blir lite mer äventyr av det hela.
Dessutom tror jag att jag fått en extra boozt genom all den hjälp jag får med träningen nu. Jag har ett välplanerat träningsprogram, flera träningskompisar och en tränare att bolla med. Med andra ord kunde jag inte haft ett bättre utgångsläge.

I och med att jag ökat träningsmängden ytterligare fick jag rekommendationen att ta mig iväg till vårdcentralen för att lämna blodprov. Detta för att analysera mina värden så att allt ser OK ut. Det visade sig att jag var frisk och kunde träna på som planerat. Däremot fanns en antydan till låga sköldkörtelvärden som skulle analyseras vidare.
Det är ju tur att man gör sådana kontroller emellanåt så man vet att allt funkar som det ska.

Nu till helgen blir det till att jaga kilometrar, börjar med 20km distans idag för att sedan köra långa tröskelintervaller och till sist avsluta helgen med 600m intervaller. Totalt ska jag få ihop ca 60km under helgen, med eller utan pannlampa återstår att se.

Mycket löpning=mycket nöje!

Trevlig helg!

Glöm inte att jag även finns på Instagram: @soofiean

Pusta ut och njut!



Efter att ha kommit igång med mitt träningsschema känns det riktigt skönt i kroppen. Denna vecka har det bland annat blivit 300m intervaller och 600m intervaller. Gårdagen bjöd på det sistnämna. Jag körde 2x(3x600m+1000m+3x600m), det var tufft men ack så skönt efteråt med lite fart i benen. Idag blir det 10km snabbdistans i SNÖ!!! Får se hur snabbt det går i halkan eller om intervallerna får springas på löpband framöver 🙁

Efter dagens pass blir det minisemester med hotell, god mat och (tro det eller ej) löpvila på lördag!

Ha en riktigt skön helg och pusta ut efter jobbveckan med ett härligt löppass i njut-tempo.

Äntligen lite struktur



Efter att ha sprungit kontinuerligt sedan ca 6 år tillbaka har jag nu äntligen börjat få lite struktur på min träning. Det började som ett komplement till annan träning, jag gick mycket på gruppträningspass, spinning och gym till en början. Löpningen gick sedan över till att bli min huvudsakliga träningsform och därefter har det blivit mer seriöst och fler kilometrar har adderats för varje år som gått.

Under de tre senaste åren har jag lagt ganska mycket tid på löpningen. Utvecklingen gick snabbt i början men har den senaste säsongen avtagit något. Detta kan dels bero på att det alltid varit mest fokus på mängd snarare än kvalitet. Dock når ju utvecklingen en viss gräns när träningen inte förändras. Så nu kommer jag, vilket jag är enormt tacksam över, fått hjälp med träningspassen av en tränare. Det ska bli så kul och spännande att se vad träningen kan ge mig. Jag har fått ny energi och inspiration och är mer taggad än någonsin. 2017 ska bli min bästa säsong hittills!

Detta ska du läsa i höst



Under höst och vinterhalvåret kan träningen se lite annorlunda ut för många, man kan lätt tappa inspirationen när det är mörkt och grått ute. Kanske blir löppassen utomhus färre eller flyttas inomhus.

Jag tänkte tipsa om några bra böcker (om löpning såklart) att fördriva tiden med de allra mörkaste dagarna.

1. Vad jag pratar om när jag pratar om löpning, Haruki Murakami
Handlar om författarens syn på löpning som en del av hans liv. Härlig läsning om vad löpning faktiskt kan betyda för en.

2. Ät och spring: min osannolika resa mot ultramaraton och mästerskap, Scott Jurek
Ultralöparen och världsmästaren Scott Jurek berättar om sin resa mot världseliten. I boken tar han upp sin syn på mat, hur han gick från skidåkare till löpare och berättar även om sin uppväxt.

3. Löparens Hjärta, Marcus Torgeby
Denna bok gillade jag verkligen och rekommenderar starkt. Handlar om hans löparkarriär och hur han som 20 åring bosatte sig i en kåta i skogen alldeles ensam.

4. Born to run: jakten på löpningens själ, Christopher McDougall
En ”klassiker” som säkert de flesta läst vid det här laget. Författaren söker svaret på varför vi springer och tar upp många intressanta teorier om både det ena och det andra.

Har ni läst dessa böcker? Vad tyckte ni? Och har ni fler tips på bra böcker att gotta sig med i höst?