Blogg

Inför inomhussäsongen


Träningsveckan på Teneriffa gick bra. Inte riktigt så bra som jag ville, jag kände att sjukveckorna vid årsskiftet hade gjort sitt. Men samtidigt gick det ändå bättre än väntat, jag ville bara att det skulle gå ännu bättre. Men det vill man ju alltid. Jag känner ändå att formen är på stigande hela tiden så det är skönt. 

Tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg och det känns som att den kommer väldigt snabbt på, men det är bara att göra det bästa möjliga av situationen.

Jag har väldigt lite inomhuserfarenhet. Det är tre år sen jag senast har tävlat inomhus. Och jag har aldrig tävlat utanför Finland. I Finland har vi mest en massa överlånga banor och inte så mycket motstånd, så den här säsongen kommer att ge mig en massa nya erfarenheter.

Om exakt en vecka, på onsdag springer jag mitt första lopp, 3000m på Botnia Games i Vasa. Botniahallens banor är bra, riktigt hårda, 400m mondobanor. De är snabba och framkallar stela vader. Men det kan man ta. Min plan är att EM-kvala direkt. Kvalgränsen är 9.15 om man springer på kortbana, men på långbana är den 9.10. Det är ingen hård tid men jag vet inte om jag är i sånt skick nu. Det återstår att se. Annars lägger jag bara in en extra tävling nån vecka senare. Jag är inte direkt i dåligt skick och får jag nån extra träningsvecka så ska det inte vara något problem. Som det ser ut nu blir det ett sololopp i Vasa, åtminstone lär jag att få dra hela själv, och om nån hänger på eller inte lär jag ju märka. Hur som helst är coach Guy på plats och ropar varvtider så det ska nog bli bra!

Den nittonde februari springer jag 1500m på XL-galan. Mitt första utomlandsinomhustävling. Fast ja, jag bor ju i Sverige så det känns kanske inte så utländskt. Jag bor bara 2-3km från Globen också så det blir verkligen som hemmaplan. Men ändå. Jag vet inte mer om motståndet än att Meraf springer. Och hennes pers är 10s snabbare än mitt. Så i den tävlingen behöver jag nog inte fundera så mycket på att sticka upp och dra. Jag ser fram emot ett bra lopp och en ny och viktig erfarenhet inför EM. Jag har finska rekordet på 4.13 i tankarna. Det är hårt att gå under 4.13 i februari och dessutom på kortbana, åtminstone för mig, men det är inte omöjligt.

Sen är det bara EM kvar. 3000m, kortbana, många löpare osv. Det blir verkligen något helt nytt för mig och därför har jag inte så höga mål. Givetvis skulle jag vara besviken om jag inte tog mig till final men sen kan vad som helst hända. På EM spelar tiderna ingen roll så jag skiter egentligen i finska rekordet på 3000m. Händer det så är det en bonus. Det är placeringarna som är det viktigaste och det känns verkligen som att vad som helst kan hända i ett sånt lopp. Räknar också med att formen hinner stiga ganska mycket de kommande veckorna. 

Lite så går mina tankar. Inomhussäsongen är inte viktig. Den är mest ett avbrott i träningen och ett bra tillfälle att samla på sig mer erfarenhet. För erfarenhet kan man inte få för mycket av. Dessutom ser jag framemot att tävla nästa vecka utan att vara i toppskick. För en gångs skull så kräver jag inte så mycket av mig själv. Men det blir verkligen kul att springa på hemmaplan igen. Börjar vara ett tag sen sist. Sen har jag ju visserligen typ 10 hemmaplaner så det är ju lite hur man ser på saken.

Ser fram emot att tävla hur som helst!

Sandra


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det svåraste


Jag har funderat på det här länge. Och det finns en sak som jag tycker att är riktigt svårt med att vara elitidrottare (ogillar verkligen att kalla mig själv elitidrottare. Idrottare kanske räcker. Eller heltidsidrottare. Eller något sånt. Hur som helst, ni fattar!)

Största delen av mitt liv går ju ut på att träna och leva på ett sånt sätt att jag kan bli så bra som möjligt. Och även om ingen annan kan leva och träna åt mig så skulle jag knappast klara det helt själv heller. Och det finns så otroligt många människor, allt från tränare, naprapater, fysioterapeuter, massörer, läkare, dietister, och idrottspsykologer till helt vanliga, fantastiska bekanta människor som gör så mycket för mig. Som offrar så mycket av sin egen tid för att jag ska få ut det bästa ur min träning och det jag gör. Så att jag ska lyckas nå mina mål. Som är beredd att göra saker som jag egentligen kan göra själv, för att göra det lättare för mig. Behöver jag hjälp med något så får jag oftast den hjälpen, och lite till. 

Att vara ”elitidrottare” är så himla mycket jag. Allt handlar om mig och vad jag presterar på banan. Det är bara jag, jag och jag hela tiden. De som hjälper mig syns inte i resultatlistorna. Och jag har svårt att inte känna att det är orättvist. 

Jag vet inte hur man visar tillräckligt mycket tacksamhet. För ett tack låter inte lika mycket värt då man har sagt det hundratals gånger. Och jag är så tacksam så jag inte vet vad jag ska ta mig till ibland. 

Jag försöker vara snäll (lyckas dock inte alltid), jag försöker säga tack och berätta hur mycket jag uppskattar den hjälp jag får. Men ändå känner jag att jag inte kan ge tillräckligt mycket tillbaka. 

Det är svårt. Men det jag ville säga är att jag är tacksam. Jag är så in i helsike tacksam över att jag har just de människor som jag har runtomkring mig. 

Tack!

Ni är bäst! 

Sandra



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Huvudvärk.


Senast jag bloggade var jag förkyld och på väg till Rom. Nu sitter jag på ett flyg till Teneriffa och är rätt frisk.

Men de senaste veckorna har inte riktigt gått som planerat. Jag skulle ju springa loppet i Rom. Inte maxa, bara köra ett distanspass eller kanske ett snabbdistanspass om jag var pigg. Kvällen innan loppet sprang jag ett distanspass mitt inne i centrum av Rom tillsammans med ca 20 löpare från olika delar av Europa. Inte det bästa löppass jag har gjort, men jäkligt skoj var det. Om man bortser från kylan. Men åtminstone blev jag taggad på att tävla. Dagen efter vaknade jag upp med halsont och dit for det loppet. Halsont = vila. Att damerna vann på 34.40 störde mig lite, men istället för att vinna själv fick jag vara med och fira Uhrboms seger, Magnus pers och de andra svenskarnas lyckade prestationer. Och åtminstone skulle jag ju få se fyrverkerier i Rom. Trodde jag. Nyårsafton spenderades i en iskall hipsterfiskrestaurang utan fönster och med alldeles för hög musik. Och en massa klantande med maten som inte ens var god. Tur att man hade högkvalitativt sällskap i alla fall.

Efter ett par vilodagar (bestående av några mils promenader i Rom) började jag springa igen. Kroppen kändes bra, men huvudet lite sämre. Jag hade huvudvärk nästan konstant. Jag vaknade med huvudvärk, jag somnade med huvudvärk, och jag sprang med huvudvärk. Jag la in fler vilodagar eftersom huvudvärken gjorde mig trött och seg, trots att benen var pigga. Efter en vecka eller två gick jag till läkaren som sa att jag skulle ta en Alvedon om det blev för jobbigt (inte värt att betala 200kr för den informationen ändå).

Och sen gjorde jag det som jag givetvis borde ha gjort från början. Jag gick till Access Rehab och världens bästa naprapat. Det var en av de mest smärtsamma behandlingar jag har varit på och då han började prata om biverkningar som tunnelseende och tinnitus blev jag nästan lite rädd. Men det fixade sig. Och dagen efter mådde jag betydligt bättre. Så troligen var det ”bara” vanlig spänningshuvudvärk jag hade dragits med. Kombinationen av ett väldigt stressigt december, en Romresa och en förkylning som tvingade mig till vila blev väl för mycket.

Jag har fortfarande huvudvärk lite för ofta, men inte lika länge och inte lika intensivt som de senaste veckorna. Och jag har en riktigt lyckad träningsvecka bakom mig. Det känns inte alls som att jag har tappat speciellt mycket av den fina formen jag hade i december trots flera lätta veckor. Och motivationen är på topp trots att vädret har varit besvärligt de senaste veckorna. Halt och snöigt underlag är inte det bästa men med dubbar överlever man ett tag i alla fall. Det värsta är då det snöar. Snöflingor må vara fina, men det gör jävligt ont att få dem i ögonen i motvind. Och att springa och kisa ett helt pass blir man lite lätt störd av.

Men nu sitter jag på flyget till Teneriffa. Alla säger att man inte kan springa där. Men att komma till värme och bar mark känns så himla skönt att jag skulle vara nöjd även om jag bara hade en 200m bana att springa runt. Och lite bättre än så lär det ändå vara. Och jag hinner ändå bara träna 6 dagar där, så några större problem tror jag inte det ska bli. Att det är ett bra gäng, inklusive coach och naprapat jag åker med gör ju det hela ännu lite bättre.

Ser fram emot att springa i spikskor och shorts och nöta lite tartan så jag blir redo för den kommande säsongen. Har bestämt mig för att springa inomhus i vinter, men det blir inte mycket.

Botnia Games 3000m.

XL-Galan 1500m.

EM 3000m.

Så ser planerna ut. Jag har inga direkta mål uppsatta ännu, men jag är mycket väl medveten om att finska inomhusrekorden (på kortbana) på 3000m och 1500m är 8.56 och 4.13.

Men först träna, sen får jag ta itu med det där!

Sandra


Antal kommentarer: 2

Lars Södergård

Hej Siw,

Är du ironisk? Om inte, köp tidningen (RW alltså), där hittar du många tips på hur du kan hålla dig i form, vilket du för övrigt gör på den här sidan också.


Anders Johansson

inte springa på Teneriffa? Vi har varit på läger med handikapplandslaget i friidrott tre år i rad nu . playa de las Americas . kanonbra . fin arena,kuperad slinga runt golfbanan ca 5 km och bra strandpromenader att springa på. (morgonlöpning)
Jag som ledare och motionär fick ihop 10 mil drygt på en Vecka /
Ajjan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det var inte julkorten.


När jag kom hem till Finland blev jag sjuk. 

Det var inte helt oväntat. Snarare väldigt väntat. För 1) när man har tagit på sig för mycket, planerat för dåligt och stressat mer än man borde och sen slappnar av, då blir det ofta så. Lägg till några hårda träningsveckor på det. Och 2) Då man reser opraktiska tider, kommer hem till en massa människor med knasiga bakterier och får en rubbad dygnsrytm, då blir det också ofta så. Och 3) jag brukar bli sjuk på jul. Det är en egen liten tradition jag har. Inte varje år, men då och då. 

I år bestämde jag mig för att vara smart. Det var inte värre än en vanlig förkylning och lite antydan till feber. Men jag var så himla trött och seg. Så jag bestämde mig för att vila. Fyra dagar totalvila. Jag brukar träna lätt om jag är förkyld och känner mig pigg och inte har halsont. Men i år kan jag vara lugn och ta smarta beslut. Nu är det ingen idé att chansa. Jag har mitt livs bästa träningshöst bakom mig och jag inledde min Finlandsvistelse med två riktigt bra banpass så formen är fin och då vilar jag hellre en dag för mycket än en dag för lite. Tråkigt, ja. Men nödvändigt. 

En annan sak som är tråkigt är We Run Rome. Milloppet jag ska springa i Rom på onsdag. Springa kan jag, förkylningen börjar ge med sig. Men att börja maxa känns inte som ett bra alternativ då jag bara hunnit träna lätt 3 dagar efter förkylningen. För det första så är det hälsan först som gäller. För det andra så är det ingen viktig tävling, inte i jämförelse med vad som komma skall. Och för det tredje skulle jag ändå knappast springa någon supertid efter den här uppladdningen. 

Det roliga med loppet är att det brukar vara riktigt duktiga löpare med och det hade varit kul att springa med ett sånt motstånd. Men eftersom jag har en startplats så springer jag nog ändå. Om det blir distanstempo eller snabbdistanstempo återstår att se. Jag hoppas i alla fall på en trevlig upplevelse och ett bra träningspass. Men tider kring 33min sparar jag tills vidare. 

Efter loppet stannar jag kvar några dagar i Rom med Magnus. Det blir himla häftigt att få turista lite. Jag ser verkligen fram emot det. Och förhoppningsvis får jag till några bra träningspass där emellan. Då jag väl kommer hem från Rom så siktar jag på två riktigt bra träningsveckor hemma i Stockholm innan jag drar till Teneriffa en vecka för att köra lite mera bana i värmen. 

Och vips är det dags för inomhussäsong. Men mer om det en annan gång.

Men taggad är jag. Det finns så mycket motivation i den här människan att det nog räcker till hela Nordens befolkning. Mest taggad är jag på träning. Men gissar att jag nog kommer att se fram emot tävlingarna då det väl närmar sig…

Gott nytt år!

Sandra

Ps. Julkortsfotograferingen avverkade vi på ca 2min så de var nog inte orsaken till förkylningen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Från mig alla, till er alla…


Den här månaden har jag stressat för mycket. Jag har prioriterat fel saker och kämpat lite för hårt med vissa julklappar istället för att ta vara på de sömntimmar jag behöver. Träningen har ändå gått väldigt bra, men det har verkligen känts som att jag har legat på gränsen. Inte idealiskt, men man lär sig av sina misstag. 

Just nu är jag väldigt tacksam över att jag ändå har hållit mig frisk och hel. 

Julen firas som vanligt hemma i ett väldigt snöigt Finland. Inte heller idealiskt för en löpare. Men med bra skor och varma kläder är allt möjligt. Eller hur man nu brukar säga. 

Jag njuter av att vara hemma och glömma alla stressmoment. Nu är det träning och umgänge med familj och vänner som gäller. Och sen blir det 6 dagar i Rom över nyår. Efter We Run Rome-loppet som vi springer på nyårsafton blir det några dagar turistande. Jag har besökt väldigt, väldigt många länder i mitt liv, men det här blir första gången jag ska turista. Det ser jag fram emot. Och några löppass ska vi nog hinna få till också. 

Och sen ser jag fram emot ett fantastiskt 2015!

Så…

FRÅN MIG ALLA, TILL ER ALLA, EN RIKTIGT GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

Bild från trädgården hemma i Finland. Ja, jag fryser. Nej, jag har inte mustasch. Fotograf: morsan.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Storyn om varför det blev just hinder.


De vanligaste frågan som de flesta idrottare får stå ut med och svara på gång på gång är ”hur känns det?”. Jag tycker inte alls att det är någon dum fråga även om journalisterna nu för tiden alltid inleder den med ”den här frågan är du säkert trött på att höra men…”. Det är en ganska bra fråga, för man kan ju svara olika saker varje gång. Den frågan som jag får allra mest och som jag är mest trött på, även om jag förstår att folk vill veta, är ”varför började du med just hinderlöpning”. Jag har svarat på den så många gånger att jag helst bara skulle vilja säga ”för att det är kul” när jag får frågan. Men här får ni hela storyn, en gång för alla. 

Då jag föddes så var mina ben och armar ungefär lika långa. Så där som det är på bebisar. Jag konstaterade rätt snabbt att mina vuxna medmänniskor inte såg ut så och att jag nog inte var helt normal. Hur skulle jag kunna veta att det var så man skulle se ut som bebis? Jag hade ju inga spädiskompisar. 

Och eftersom mina ben och armar var lika långa så insåg jag att jag var ett djur och struntade i att lära mig att gå på två ben och körde fyrbensgång istället. Med fyrbensgång hade man dubbelt fler muskler att använda i sin framfart och även om det fanns nackdelar, till exempel att det var svårt att styra, så var fördelarna fler. Det var till exempel lättare att ta sig över olika hinder som vardagen hade att bidra med. Lyfte man på ett ben så hade man tre ben kvar i marken. Så himla mycket lättare än att stå på ett ben.

Efter ett par år så konstaterade jag att mina ben var längre än mina armar och att jag inte var ett djur. Det var en besvikelse såklart men jag fick ändå inse faktum och acceptera att jag var en människa trots allt. Men istället var jag deprimerad i ett halvår och umgicks bara med djur och trodde mig kunna kommunicera med dem. Och så lärde jag mig att gå på två ben.

En gång, mitt i min depression, fick vi åka till ett stall från skolan och se på när några duktiga tjejer visade hur hästhoppning gick till, och efteråt fick de som ville rida. Och tror ni att jag ville testa? Nej, det ville jag faktiskt inte. Jag hade glömt bort hästarna direkt vi kom in i manegen. Jag hade upptäckt något nytt och blivit förälskad i det jag såg. Jag hade upptäckt hinder. Riktiga hinder. 

Tidigare hade jag trott att hinder bara var sådant som dök upp i vardagen. Antingen konkreta hinder såsom kuddar i hallen och stolar i korridoren eller mera abstrakta hinder som sjukdomar och 30 minusgrader. Men nu såg jag att hinder var något som fanns på riktigt. Och något som man kunde räkna ut hur man skulle ta sig över på bästa möjliga sätt. Hinder som alltid såg likadana ut och som man kunde förbereda sig på. Inte som vardagshindren som bara kom när som helst och hur som helst. 

Där och då bestämde jag mig för att bli häst. Jag ville också hoppa över riktiga hinder.

Det var inte helt problemfritt. Mina föräldrar suckade fler än två gånger men gav upp och lät mig vara. Men de vägrade att betala för att jag skulle få gå i ridskola om jag inte tänkte sitta på hästarna. Mina skolkompisar var det inga problem med, ni vet, om man vill vara häst behöver man inte oroa sig för vad kompisarna tycker, man har nämligen inga kompisar. Kompiskandidaterna tycker att man är dum i hela huvudet. Men jag kunde inte bry mig mindre. Jag var upptagen med att bygga mig några hinder.

Och jag började hoppa. Jag hoppade och hoppade och om man inte visste bättre skulle man ha trott att jag var simmare. Inte för att jag konstant var genomblöt av alla vattengravar, utan av det faktum att det kräver en hel del överkroppsstyrka att alltid landa på armarna. Jag såg ut som en liten blek version av Hulken. 

Det var som sagt inte helt problemfritt. Jag vägrade att acceptera mina fysiska begränsningar och fortsatte hoppa dagarna i ända trots att det egentligen gjorde svinont i armarna. Men har man kul så glömmer man smärtan. Och blev det jobbigt så flätade jag min man och gnäggade lite tills det kändes bättre. Men en dag blev det svårt. Vänstra handleden gick av på två ställen och som den ”dum i hela huvudet”-ungen jag var så fortsatte jag hoppa ändå. Men landade bara på höger hand. Exakt 27 minuter senare gav högra armbågen upp och mina föräldrar körde mig till akuten. Jag ville till veterinären men jag hade tydligen ingen talan. 

Läkarna förbjöd mig att syssla med hinderhoppning i ett par månader framöver och jag blev deprimerad igen. Men jag gav inte upp. Det måste gå att lösa på något vis. Och en dag då jag stod och tuggade hö, eller okej okej, det var inte hö, det var gräslök, någon måtta fick det ju ändå vara, så fick jag en aha-upplevelse. Jag hade hoppat över hinder i flera år. Jag var så bra man bara kunde bli. Det fanns troligen inget annat barn i hela världen som kunde hoppa sådär bra över ett hinder med fyra ben som jag kunde. Men vad tjänade det till? Det var visserligen kul, men ändå inte riktigt lika kul som förr. Och för varje vecka blev det mera och mera knäckande då ridklubbens ordförande gång på gång vägrade att låta mig ställa upp som ryttarfri häst på hopptävlingarna. Det var inte passande sa de. Inte ens på de små tävlingarna. 

Jag behövde något nytt att fokusera på. Jag måste avancera. Och med båda armarna i gips så var nästa steg väldigt enkelt att lista ut. Jag började hoppa över hindren med två ben istället för fyra. Det var svårt, men det var något svårt jag behövde. Fyra ben kunde jag redan. Så jag fortsatte som förr och hoppade dag ut och dag in, men som tvåbening. Jag hade till och med fått några kompisar på skolan som hängde med ibland. Lärarna hade nämligen tvingat några elever att umgås med mig eftersom det var synd om mig då jag var skadad. 

Att springa över hinder med två ben visade sig vara riktigt kul och efter ett par veckor började jag kunna det riktigt bra. Jag ramlade inte längre och kunde ta mig över vattengraven utan att behöva ta ett enda simtag. Så när dagen väl var inne för att ta bort gipsen fick jag en aha-uppelvelse till. Fyrbenslöpning var för enkelt, det var inte kul längre. Vilket betydde att jag inte var en häst. Och framför allt att jag inte ville vara en häst. Jag var en människa. Och det var faktiskt helt ok.

Jag var ändå väldigt förvirrad i min nya identitet. Att vara människa var ovant. Vad gör man om man inte gnäggar liksom? Tack och lov har människor också flätor i sitt hår, det var nog det som fick mig att känna mig lite stabil trots allt. Och hoppandet förstås. För jag fortsatte hoppa som förr. Jag var inte längre Hulken. Jag var mera lik de afrikanska löparna. Och jag började skaffa riktiga kompisar, jag behövde något att göra då jag var för trött för att hoppa och att umgås med kompisar verkade vara det som människor oftast gjorde då de hade tråkigt.

En gång, bara någon månad efter att jag hade blivit människa, och jag satt och hade tråkigt på bussen kom jag över en tidning som jag bläddrade ointresserat igenom. Tills jag såg ordet ”hinder” lysa mot mig. Mitt älskade favoritord. Texten handlade om VM i Helsingfors och det första mästerskapsloppet på 3000m hinder någonsin för damer. Jag blev så ivrig att jag inte vet om jag någonsin läste klart texten. Jag hade fått min tredje och min allra största aha-upplevlese. Jag skulle bli människohinderlöpare. Och inte bara det. Jag skulle bli bäst i världen. 

Så att på den vägen är det. Där är storyn om hur jag har kommit så långt som jag har gjort och om hur jag har blivit den jag är. 

Visst är det galet?

Så himla trist att jag hela den långa, fantastiska storyn är ren och skär lögn.

Men ibland är jag rastlös och då får man hitta på osanna historier. I själv verket hatade jag hästar som barn. Nu är jag mest rädd för dem. Hästhoppning och hinderlöpning har ingenting med varandra att göra enligt mig och jag började med hinder för att jag råkade vara bra på det. 

That’s it. 

Jag och sambons föräldrars hästar. Jag är rädd för dem också. Hästarna alltså, inte föräldrarna. 

Ha en bra vecka!

Sandra




Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*