Långpasset som spårade ur #veckansträning


Eller spårade i.

Jag älskar långpass men jag är en typisk ultralöpare- det tar sisådär en 8-10 kilometer innan jag är igång. Idag hade jag med mig min fästman på passet. Han är snabb men inte så uthållig, jag är tvärtom. Tanken var 18 lugna kilometer och det blåste rejält när vi stack ut. Vi valde att börja med de 11 kuperade kilometerna i skogen fram till landsvägen där det är 7 flacka kilometer tillbaka.

Jag springer bara på känsla nu- känns det som långpassfart får det vara det, känns det som distansfart är det det och känns det som tröskel är det så. Dagsformen svänger betydligt mer nu och jag vill inte störas av några siffror som inte betyder något just nu då de inte ska bli längre eller snabbare. När det känns bra njuter jag av det. Känns det inte bra- så beror det antingen på att jag är ”seg” och då hänger jag i eller, och ta i trä det har inte hänt än, så mår jag inte bra och då saktar jag ned.

Idag kändes allt kalas. Det är tufft med kuperingen men vi snittade runt 6-fart upplyste N mig om efter milen var avverkad. Dock blir det en del stopp när man måste kissa hela tiden. Väl ute på landsvägen hade jag bestämt att det skulle vara medvind.

Det var det inte. Det var sidovind. Sån där som sveper fötterna i kors när man lyfter dem. Men nu var jag rejält uppvärmd och var less på joggfarten.

Så jag ökade. Till det jag upplevde som tröskelfart. Lite lättare kanske. Behövde koncentrera mig men inget flås. Fokus på andning och steg. N trampade på bakom.

Och det kändes fantastiskt. Sån där riktig Runners High. När det bara rullar på. Lite ansträngande men absolut inte obehagligt. Löpning när man känner sig stark.

När man svänger av ut på grusväg igen är det en kilometer kvar och då saktade jag ned. Visade sig vi legat på strax över 5.00fart i 6 kilometer vilket är strax i närheten av min tröskelfart innan jag blev en bebisfabrik. Nedjogg sista kilometern och kändes som ett av de bästa passen jag sprungit på länge.

Förra veckan skrapade jag ihop 6 mil. Denna blev det 5 mil med 11 km lätt distans igår.

Nästa vecka har jag betydligt mer tid att springa och ska försöka lägga in ett längre pass runt 20-30 kilometer bland en massa annan löpning. Smider så länge järnet är varmt.

Hoppas du får massa spring i jul. Nu åker vi till Tokholm några dagar men sen tillbaka hit till landet.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skit i nitrit


Många håller säkert på att förbereda årets julbord. Och ju mer du förbereder själv- desto mindre farligheter får du med dig. Köper du däremot det mesta färdiglagat så är det en fest av E-nummer och annat på ditt bord. Låt oss titta på nitrit!

Den korta versionen: Nitrit hittar du i stort sett i alla charkuterivaror och det är cancerframkallande. Undvik!

Nitrit används som konserveringsmedel i bland annat korv och skinka. (ej tillåtet i KRAVmärkta produkter).

I kroppen kan det omvandlas till sk nitrosaminer som i sin tur ökar risken för cancer längs ”matens väg”- bland annat magsäck, tjocktarm men även urinblåsa.

Förväxla inte nitrit med nitrat som tvärtom är kalas.

Och svaret på frågan om vad kan kan ersätta nitrit med är helt enkelt kortare hållbarhet!

Läs gärna mer här

Under jul undrar man ibland om vi tappat vett och sans

och av matorgier hamnat i trans

För även under röda dagar är det så att det som man stoppar i magen

kommer att få effekt någonstans, endera dagen

Man kan äta gott utan att äta skit

Hälsotomtens råd lyder: undvik nitrit!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löparstyrka- glöm inte ryggen!


Den här veckans träning skulle kunna vara en sorglig historia om man såg den i sin enfald men det kan man inte göra. Om man såg istället att jag hann 5 meditativa, avslappande kilometer i tisdags, 7 snabba hem från jobbet i onsdags och 7 lugna tillbaka  igår trots att tiden inte egentligen fanns- så är det en toppenvecka hittills!

Idag fick jag ett oplanerat träningspass då jag valde att dra Skrotmos i hennes gamla vagn till stallet tre kilometer bort och tillbaka. Det är ingen barnvagn. Det är mer en stridsvagn med stooora hjul och barnet väger tydligen inte under tio kilo längre utan snarare det dubbla och vägen var lervälling. Pust och flämt. Sen blir det mycket mer trav nu än bara skritt när vi tar den snällaste lilla ponnyn ut på gamla timmervägar i trollskogen så mamma får pinna på bra i sina gummistövlar bredvid shettis med 4,5 åring på ryggen.

När jag kom hem knockade det här eftermiddagsillamåendet (mer pålitligt än fröken ur) mig och jag gjorde lite korsord och tänkte att träna kan jag göra imorgon.

Men så visste jag att det var en sån där underbart murrig kväll ute. Snöfri förvisso men det är något speciellt att sticka rätt ut i mörkret med pannlampan.

Så jag tog 2 pigga kilometer innan jag körde ett kort styrkepass. Och anledning till rubriken på blogginlägget kommer nu om ni undrat vad svamlet innan handlade om egentligen.

Det är superlätt att träna styrka med sin egna kroppsvikt och löpare kanske generellt tillhör de som inte tar sig till gym så ofta eller använder så mycket utrustning. Men för att komma åt ryggen så skulle jag vilja säga att du behöver ett redskap. Att dra, lyfta eller dra dig emot. Jag blir gärna motbevisad i detta men för att komma åt en av våra till ytan största muskler: latissimus dorsi är det ypperligt att ha jobb som gammal hederlig matros och hala segel. Inte jobba vid dator och slänga in några armhävningar. Romboiderna som håller ihop skulderbladen är också svåra att träna utan att ha något i handen.

Jag ser ofta förslag på träningspass ”med bara kroppsvikt” men där ryggen ofta får ett mycket mindre fokus än vad den förtjänar- och behöver!

Ryggen bör vara uthålligt stark för att orka bra hållning under träningspass och lopp. En stark rygg ger också bra hållning i vardagen även om du sitter mycket vid dator.

Det som är bra är att det inte krävs något direkt avancerat., jag har kört med allt från vattenkannor (fyllda) till min specialare jag körde med idag: ett järnspett. Tunnt i ena änden och tjockt i det andra. Lite lätt egentligen men får duga- ökar repeptitionerna istället.

Det går också att göra en enkel hemmagjord TRX och annars har Casall en MBT om du inte vill göra en själv.

En hantel, en kettlebell, ett gummiband, en kruka. Något som går att greppa och är tungt kan alltså gå rätt bra det med. Huvudsaken är att du får till dragrörelsen som får ryggen att jobba.

Jag körde mina 2 kilometer idag och sen:

3 x 10 armhävningar växlat med 3 x 40 skridskohopp

3 x 15 enhandsrodd med spettet på var sida

3 x 8 pressar (såg nog ut som jag skulle kasta spjut) med samma spett och gick runt huset samtidigt

3 x 1 minut av dynamisk planka växlat med ryggresningar

Sen stretch och gomiddag!

Har du tips på bra ryggövningar du brukar köra utomhus? Dela gärna med dig!

Nu är det På Spåret! Happy Friday Funday!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

JULLOV för helskotta


Jag klarade det! Herrajomala det har krävts en del att få bitarna på plats de här senaste veckorna.

Illamåendet har gjort att att jag haft svårt att vara mitt vanliga energiska jag men jag har gjort mitt bästa för a att ta hand om mig så gott det går för att orka.

Den här veckan har jag varit ute i hela sju grupper, allt från 8-60 personer och dragit min ” Hälsa i högsäsong” föreläsning på jobbet. Den handlar mycket om KASAM- Känsla av Sammanhang, snarare än att springa och dricka gröna smoothies (i min värld tuggar man mat tills man inte har några tänder).

Jag tycker man ska leva som man lär och det har varit viktigt att orka vara positiv och förhoppningsvis inspirerande. Det har inte varit så lätt när en kaffekopp placerad lite för nära kan framkalla hulkenfärg och kallsvettningar. Men men!

Jag har ett nytt projekt på gång som är väldigt spännande -strategiskt hälsoarbete drivs inte genom att dela ut stegräknare eller friskvårdsbidrag och det är fantastiskt att få vara med och arbeta med frågorna på det enda sätt det egentligen kan få genomslag- i själva verksamheten. Medarbetare som brinner för sitt jobb, har balans i livet och har tydliga mål och känner uppskattning- de har möjlighet att ta hand om sin hälsa. De flesta vill det. De flesta har en idé om hur de vill ta hand om sin hälsa. Ett hållbarhetstänk avseende medarbetare bör genomsyra företagets kultur Inte vara ett tema på en konferens eller under en vecka i januari. Går det riktigt bra- behöver man inte ens prata om hälsa. Hållbara medarbetare det är mitt fokus. Hållbarhet är långsiktighet. Bygger på förståelse, insikt, inflytande. Jag älskar mitt jobb!

Men den här första tredjedelen av graviditeten som jag nu passerat sen ett tag den har varit tuff. Inte alls så lätt som förra gången. Jag är rationell på så sätt att jag förstår att jag inte orkar vara 150% Annie jämt och måste vila mer men har ändå lite svårt att acceptera att jag ska vara trött. Så jobbar inte jag!

Jag har gjort allt jag kan för att buffra min hälsa:

Sovit runt 8 timmar varje natt- ibland mer.

Ätit bra (ok ätit en hel jäkla del) men ätit mkt bra grejer.

Motionerat i frisk luft. Inte tränat så mycket. Men motionerat för att sova bra och orka. Och för att det gör att jag är jag. Det är viktigt i mitt KASAM. Det ger mig lugn och ro och glädje. Styrka. Blir fortfarande förvånad hur accepterat det är att säga att ” ja nu springer du väl inte längre”. Why farking not? Undrar jag.

Jag klarade det, de här veckorna. Igår körde jag tre föreläsningar på raken. Sen sprang jag hem. Nattade min lilla tigerfis och jobbade fram till 22. Sov 7,5 timmar. Lämnade dagis. Sprang till jobbet och fick dra ett sista föredrag innan frukost. Ett externt möte och sen ett viktigt arbetsmöte för nya projektet. Packa ihop mina saker. Svara på mail. Till dagis. Packa ihop alla saker där. Hem. Packa ur och packa ned igen. Och så äntligen, äntligen iväg i (nya) bilen! Det har inte varit stressigt över huvudtaget. Allt har flytit på enormt bra men det har krävt en hel del planering och pyssel och hjälp av mormor och N.

JULLOV! Med en del jobb förvisso senare och lite eftersläp imorgon- så är det när man är sin egen avdelning. Ingen att delegera till men samtidigt all frihet i världen. Love it.

Men nu alltså -ledigt! Hoppas det hägrar för dig också!

Såhär SKA det se ut på landet på jul!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Många julkramar till er! Sture? Haha- ett till arbetsnamn 🙂
Ja härligt lediga dagar 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En riktigt GOD julklapp


* Som går direkt dit den ska

* Utan avdrag för omkostnader som i stort sett ALLA organisationer, med rätta, måste göra men vi klarar oss utan det eftersom  loppet finansieras av anmälningsavgifter och utöver det har vi ETT syfte- slussa vidare pengar som kan hjälpa de som verkligen behöver det

* Som dock går via en hos Skatteverket registrerad ideell förening och du får förstås ett kvitto

* och du är med och skapar historia. Vår lilla stora idé, vår lilla stora kraft kommer 2014 för tredje året i rad samla in 100 000 kronor till de som behöver det mycket mer än vi.

Såhär mycket mer. Varje minut våldtas en kvinna och Dr Mukwege har opererat så små som 3 år gamla flickor som fått underlivet, och mer, förstört.

Vill du vara med och tända ljuset i mörkret? Vi kommer framföra hälsningar från alla som donerat. Allt kommer skickas till Panzisjukhuset. Pengarna slussar vi likt förra gången över direkt och vi får feedback och rapport på hur de används direkt från sjukhuset. Kvitto ställs ut från vår organisation.

Den 8e december träffade jag självaste Dr Mukwege här i Stockholm och han känner väl till vår insamling.

I år stöttar vi Dorcas, det hem på sjukhuset där de våldtagna, skadade och utstötta kvinnorna får chansen att skapa ett nytt liv igen då de är utstötta från sitt samhälle och i många fall mist både barn, män och har skador för livet.

Är du företagare och vill samarbeta med Sveriges tuffaste GODaste lopp- Kontakta mig, Madeleine eller Johan för att höra hur vi kan göra GOTT tillsammans!

Nu- ska jag återgå till att övertala Timbuktu till att springa loppet.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Airia- en ny revolutionerande? svensk löparsko


En sko man bara kan springa i?

Ja så säger Airia om den nya sko som kommer lanseras på svenska marknaden nästa år. Jag tänker att det vore ju en fiffig sko att ta på sig efter sisådär 10 mil på ett ultralopp när man känner för att gå. Så tvingar skon en att springa?

Nej så enkelt är det gissningsvis inte.

Jag är rätt tråkig vad gäller skor egentligen, önskar att jag kunde ha en sko som gjorde allt (och det har jag nästan i mina Inov-8 Xtalon 190) men tycker det är kul att testa nytt och olika. Ska det presteras, springas kort, snabbt, i terräng eller tränas styrka ute väljer jag Inov-8. Ska det lullas långpass med asfaltsinslag i lugn fart tar jag mina relativt lätta Hoka One One. Jag har även ett par Viva Barefoot som kan vara några av de skönaste skor att smurfa runt i.

Eftersom jag mest kommer nöjesspringa nu ett tag framöver så har jag tackat ja till att testa den här skon till våren. Den kommer inte vara sådär vit när jag är klar med den, det är ett som är säkert.

Den ser verkligen lustig ut med rundad botten, 35 gradig vinkel fram för att hjälpa att ”rulla” fram foten.

”Svantes (Berggren) idé var att utveckla löpningen och göra världens snabbaste löparsko. Efter ett oräkneligt antal skisser, prototyper, tester, justeringar och förbättringar är vi nu redo att presentera en helt unik sko. Våra tester visar att Airia fungerar oavsett om du sätter i hälen, hela foten eller tån först i ditt löpsteg. Du känner dig lätt och stark och framförallt är det roligare att springa i Airia One jämfört med andra skor”, säger Mattias Geisler, VD Airia Running, systerbolag till Arbesko

Jag är helt övertygad om att vilken sko man springer i spelar stor roll men det spelar ingen roll om inte steget ”sitter” och kondition går inte att snöra på sig på fötterna heller. Men den här skon ser så tokig ut- jag bara måste prova den!

Utvärdering kommer förstås!

 

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Staffan!
Att skriva något annat än ärligt kommer liksom aldrig hända på min blogg. Tycker nog att jag uttrycker lite skepsis redan ovan dessutom.
Jag är inte intresserad av nya tävlingsmodeller för asfalt eftersom jag är terränglöpare. Ser det heller inte som en begränsning att testa en ny sko- det är väl snarare en möjlighet?
Nästa år kommer jag förmodligen att jogga lätt på asfalt med barnvagn under halva året under min uppbyggnad och därför tackade jag ja. Jag har tackat nej till andra skor för att det inte intresserar mig. Vet att det finns en uppsjö av skor men, tja, jag ids väl inte med att jaga runt helt enkelt och hittills upplever jag att jag haft de skor jag behöver!
Blir kul att se hur du upplever den, tack för din kommentar.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in