Blogg

Längtan till landet


är över nu. För vi kom hit i eftermiddags. Som två små barn kivades jag och N om vem som skulle åka snabbast på sparken. På med underställ. Kängor, vantar, mössa och pannlampa. Skidorna får vänta tills imorgon. Pulsa ut till isboden där sparkarna hänger bland nät, gamla träskidor, mjärdar och annat skumt.
Uppför backen. Vända och swooooosch nedför. Sen bygga snögubbe och lykta. Kasta snöboll på varandra. Hugga ved. Elda. Äta god mat och slappa framför brasan med spel, bok eller korsord.
Gott så.

20121226-190949.jpg
20121226-191021.jpg
20121226-191012.jpg
20121226-191030.jpg
20121226-190958.jpg
20121226-191554.jpg
20121226-191610.jpg

Nr 2 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Så blir du bäst!
  • Ett grönt löpsteg. De nya hållbara löparskorna är här
  • Så tränar du för maran!
  • Ta’t lugnt! Lätta veckor gör skillnad
  • Sittsjukan. Du påverkas – även om du tränar
  • 5 genvägar till bättre prestation
Bli prenumerant

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jullov!


Hej juldagen!

Jag sov tills jag vaknade för tredje gången. Då var jag fortfarande mätt, klockan vad 10 och snön yrde som ett vitt moln utanför. Jag tänkte åka skidor i tre timmar i Ursvik. Det var planen. Tänkte inte alls på vallaläget. Åt två ägg och drack två koppar kaffe och sen ut i det vita.

Smetade på ”0-valla” och knatade iväg. Sen var tanken att jag skulle skida men jag fick knata även med skidorna på för det gick inte att åka. Totalstopp. Jag ger mig ju sällan men när jag inte kan få till ett enda staktag så var det ju otänkbart med 3 timmar. Vände således i första backen i Ursvik och tog mig ned. På något sätt så blev det lite bättre när jag kom ut på den oplogade gångvägen. Så jag tuffade på. Lyssnar på Endurance Planet podcast. Tre varv runt Råstasjön. Långsamt långsamt med värdelösa spårskidor- smala Fischer ska gå i färdiga spår. Njöt och tog det lugnt.

Sen vågade jag mig upp till Ursvik igen och tog en helt magisk tur längs 7 km spåret. Knappt svettig. Alla muskler jobbar litegrann, snällt avlastande varandra. I Ronjavinter. Narnialand. För oss löpare gör det ingenting om det inte går fort på skidorna- det är grym träning ändå. För oss livsnjutare gör det inget om man står still -bara man är ute i den vackra naturen. Tre timmar var jag ute och rörde på mig. Tränade inte, tycker jag inte man kan säga. Jag njöt. Sen var jag lika hungrig som jag var mätt igår.

Bra att vila från löpningen en dag för den här veckan är i övrigt träningsläger. Ledighet utan barn är synonymt med träningsläger. Så planerar jag min tid. Det laddar jag för.

Det är dags för ultrapass igen och det kommer springas på Värmländska småvägar för imorgon går bilen västerut hem till landet och min faster och med mitt stora hjärta, en massa träningskläder, skidor och planer på riktiga njutardagar.

Jag har också insett att det är mindre än 4 månader till 2013 års första utmaning. 16 mil som jag ska rocka. 2013 stavas PB. Har jag sagt det? Det tåls att sägas igen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Min julklapp till DIG


Hej!

Jag har två anledningar att skriva detta.

1) Jag vill ge dig en utmaning och jag vill ge dig en helt enorm känsla av ”jag klarade det”. Jag vill att du ska få uppleva den magi som massor av människor fick uppleva 16 juni förra året. Hur det är att gå från att kunna jogga kanske en mil till att fixa 5,3 mil över både asfalt och terräng. Hur det är att stärka sig själv samtidigt som du är med och gör skillnad, på riktigt, för fattiga människor i Bangladesh som vi väljer att stötta i år.

2) Vi behöver tydligen förtydliga att Tjejmarathon är för ALLA -dam och herr. Trots att vi varit med i P4, P1, Runners World, Fitness Mag (senaste numret som ni ser nedan) och flera andra ställen så har några missat vad loppet handlar om. Att det är årets GODaste lopp och självklart är för alla!

Namnet syftar till att ifrågasätta alla de tjejlopp som konsekvent är kortare och eller lättare än den ”vanliga” distanserna. När vi VET att det är just längre distanser som tar fram den kvinnliga styrkan. Förra året var loppet bara för tjejer för att vi skulle röra om i grytan och vara unika genom att starta världens första ultralopp bara för tjejer. Men att starta ett till tjejlopp var aldrig vårt syfte. Så i år- och framöver- så är Tjejmarathon för alla- killar som tjejer. Gubbar som gummor.

Förra året bröt ingen. Det blir intressant att se om det håller nu när det blir även grabbar som springer! 🙂

Nu sitter många av er och tänker att det är för långt. Men då ska ni veta att flera av tjejerna som sprang, gick och klättrade (!!) de 5,3 milen förra året i juni vid den här tiden inte hade sprunigt längre än en mil. Vi stöttade med träningsprogram och successivt upplägg fram till själva loppet och som sagt- alla klarade det. Vetskapen av att springa för ett högre syfte gjorde förstås sitt till också.

I år laddar vi upp med ett grymt gäng huvudpartners. Vad sägs om jogg.se, enervit och Runners’ Store bland annat.

Så – välkommen ALLA att vara med på årets GODaste utmaning!  Anmälan öppnar 1 jan 2013. GÖRT!

20121225-110504.jpg Fitness Mag senaste numret

20121225-110533.jpg Runners World oktobernumret


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mina 5 bästa jultips


1) Ut med dig! Ut med allihop. Ut i snön. Skitsamma vad ni gör. Skaffa rosiga kinder. Hjälp någon äldre att skotta. Dra pulka. Spräck skidbrallorna när du försöker åka med knäna på varsin stjärtlapp (vem? jag?) utför backen.

2) Viktor Rydbergs ”Tomten”. Den hade primetime på julafton förut men nu sänds den 14.55 på juldagen. Inte jul utan den för mig. I denna hysteriska tredimensionella skrattkrystade (såg just Så ska det låta) reklamtvvärld är det ren och skär harmoni med det svartvita lugna.

3) Knäck. Så rätt. Så gott. Med 15% grädde lite nyttigare. Inte att det spelar någon större roll i det stora hela men jag äter ooofffaaaantliga mängder knäck under jul. Kasta inte mat. Gör något av resterna. 1 miljard svälter. Laga och ät med måtta. Njutning är inte kvantitet- det är kvalitet.

4) Vit jul. Ingen berusning om barn är med. Om det känns som en uppoffring- sök hjälp för böfvelen! Du är inte ensam förmodligen. Du läser inte det här förmodligen. Jag har aldrig varit onykter på jul. Aldrig ens druckit alkohol tror jag. Julmust FTW!

5) Tacka varandra ordentligt. Var tacksam. Ge till de som har det sämre. På julafton samlas hemlösa och fattiga på flera ställen i Sverige. Många föräldrar vill inget hellre än att ge sina barn en dignande jul, men kan inte. Många lever gömda. Min hjälte var volontär förra året på Stadsmissionen. Gripande! Googla på området där du bor och se vad du kan göra. Vår simhall här där jag bor öppnar dörrarna för hemlösa på förmiddagen. Jag ska lämna en påse med kläder som strumpor och en hudkräm där imorgon till de kvinnor som kommer dit. Det är så lätt att göra något och gör många något blir det mycket!

Jag avslutar den här veckan med en härlig kort löprunda på ömma vader. Den här veckan går till historien som en av de bästra träningsveckor jag haft under 2012. Starkare, snabbare.

6 x 1000 m intervaller måndag. Morgonjogg tisdag. Lätt distans (var hjälptränare) onsdag. Vila torsdag. 25 km morgonlöp fredag. 8 backintervaller lördag plus styrka. Formtest på 5 km idag. Och ledighet betyder träningsläger. Imorgon njuter jag av julaftonsjogg, mys med Lillan. Tid med familjen. Vi hörs igen den 25e.

Tack för att du läser. Jag önskar dig och de dina en riktigt fin jul!

20121223-214848.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

När livet ger dig citroner…#löpning i snömodd


gör lemonad.

Eller- när det bara vräker ned och det liksom inte går att få fäste- se möjligheten att träna upp vrister och jobba med löpsteget.

I den här halkiga sörjan så går det inte att fuska med steget. Jag må inte kunna hålla den fart jag skulle vilja men jäklar i min låda vad jag får jobba med styrka runt anklar och uppåt vaderna. Det sliriga underlaget kräver verkligen fokus på korta steg och det ojämna underlaget stärker alla småmuskler runt anklarna.

Isättningen av fötterna är, om man vanligtvis springer på den asfalt som gömmer sig under sörjan av snö, rätt monoton. Nu blir det rena discot och man får jobba som attan för att få till ett bra löpsteg. Grym träning. Tänker jag istället för att svära när det är två steg fram, ett glid åt sidan och bakåt…

Men dag var det extra kämpigt då passet som var planerat var backintervaller. Hade noll grepp och låren började sura mjölksyra fort som attan.

1,5 km uppvärmning och sen 8 stycken 250 meters backe med nedjogg.

Styrka efter: Mina special utfallssteg med hopp och vrid. Armhävningar. Svingar. Rodd.

Bål tar jag imorgon.

Har väldigt svårt att inse att jag är ledig. Jag har så mycket roligt att ta tag i. Uppåt framåt är min harmoni men samtidigt är det helt underbart att vara i fas. Ledig med Lillan, Hjälten och familjen. Och jag vet att man ska vila då och då. Så jag tvångsvilar från jobb, Tjejmaran, egen firma i 4 dagar. Det får räcka!

Nu ska jag slå in några få, vettiga paket framför Downton Abbey- den enda serien jag följer för övrigt.

Och vill ni ha ett hälsotips i jul? Låt bli spriten. Låt bli alkoholen. I största allmänhet strunta i alla traditionella måsten och utan att bli för präktig- låt julen vara stressfri vila, njutning, eftertänksamhet och FRISK LUFT OCH GEMENSKAP!

20121222-214144.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Don’t knock it ’til u tried it- GRÖNKÅLSCHIPS


Grönkål är i säsong och ett kilo kostar ca 20 kr. Full med vitaminer – speciellt rik på antioxidanter som annars det svenska klassiska julbordet är lite bristfälligt med.
Jag gjorde grönkålschips igår. Bröt av de grövsta bitarna, lade på en plåt, lite olivolja och flingsalt över. 200 grader till de såg knapriga ut! Och det var galet gott!
Hade planerat att göra grönkålspaj men risken är att det inte blir något över!
Testa!

20121222-105934.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in