Magnesium för löpare


Magnesium är faktiskt en antioxidant och är inblandad i flera hundra processer i kroppen. Förutom nervfunktion är det viktigt för musklernas funktion, benstommen och massor av enzymer bildas med hjälp av magnesium.

Överdosering är ovanlig  eftersom kroppen lätt ”rensar ut” men brist kan leda till sömnsvårigheter, kramper, oro och även påverkan på hjärtat.

Det är populärt att ta magnesium som tillskott men ska man göra det bör man vara noga med vad det är man petar i sig. Kostar burken under 100 kronor så är det gissningsvis magnesiumoxid som är svårt för kroppen att tillgodogöra sig.

Magnesiumcitrat däremot är perfekt att ta som tillskott på kvällen för en god natts sömn.

Här är en studie på det.

I en publicerad studie hos AJCN föreslås ett intag på 7-10 mg /kg kroppsvikt för oss som äter en västerländsk diet rik på protein, vitamin D och protein som  kan störa upptaget.

Utan att kunna hänvisa till någon bra studie så är jag också en av dem som smörjer muskler och leder med magnesiumkräm när de är lite trötta. Det är de ju inte så ofta nu men vid större volym så gör jag det. Som sagt- jag tror att det funkar. Men jag kan inte hänvisa till några studier. Men placebo är ju en av de starkaste effekterna vi har.

Hos Ancient Mineral hittade jag min hudcreme och bra magnesium hittar du hos en välsorterad hälsokost. Magnesiummalat är också ok om det finns med!

Apropå att inte ha så trötta ben: för exakt ett år sen sprang jag snöiga 6 mil på fredagen och såsade sen runt Engelbrektshalvan på helgen plus en skidtur till. Om ett år tänker jag att jag är så uthållig igen….

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Li- helt rätt, finns mkt studier runt effekten av brister!
Sofia- den såg ju bra ut- men som sagt man får äta kanske 2-3 av dem beroende på vad man äter annars! Pumpafrön, vetekli och paranötter är bra källa också !



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fredagsbäst är..


..att ligga kvar i sängen med Mysan och kramas och snosa

.. ta det lugnt och lämna på dagis lite senare

..jobba hemma i lugn och ro, dricka eget pressadokaffe med kanel. Eftersom jag jobbar 75% och försöker hålla mig till det så är det inte många timmar att jobba idag. Sen bryter jag. Bestämmer att veckan är gjord. För jobbet tar aldrig slut ändå och ingen dör om jag inte jobbar över varje vecka. Däremot ökar min arbetsglädje inför måndag när jag kan styra själv.

..äta lunch med mr 300 km genom öknen

..jobba lite till

…springa en snabb runda och köra styrka på väg till att

..hämta på dagis, gå till dansen, sen hem och göra fredagsmiddag och mysa i soffan med något gott – säkert med gluten i-. Natta med två sagor, titta på På Spåret och jobba lite med egna företaget. Lägga sig tidigt med små volter i magen.

Det är mitt fredagsBÄST idag! Hoppas du får en toppenfredag!

Antal kommentarer: 1

Tommy Bryntse

Tack, det samma! =)
/Tommy



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Att leva som man lär


På min föreläsning om hur jag lägger upp löpträningen- och träning över huvudtaget så trycker jag speciellt på tre saker:

* Sömn * Kost * Återhämtning

Om inte de bitarna är på plats så är det ingen höjdare att gå ut och dundra på med ett långpass eller ett hårt pass. Vi är motionärer- hälsa före prestation! Annars ingen prestation.

När Niklas sprang World Transplant Games i Sydafrika berättade han skrämmande om att flera av de tävlande där hade fått nya hjärtan för att de tränat med infektioner i kroppen. Sug på den!

Jag har inte varit förkyld men runtomkring går det både magsjukor och förkylningar. Jag kände av det i måndags och det finns bara en sak att göra: Vila i förebyggande syfte. Speciellt nu.

Tre dagar. Efter att ha tränat/motionerat i cirka 35 dagar i sträck. Känns inte bra alls. Behöva duscha utan att ha varit i träningskläder först? What?

Men så blev det ingen förkylning heller. Och nu blir det träning varje dag resten av veckan. Hurra hurra! Det lönar sig att leva som man lär!

Ikväll ser jag också fram emot nätverksmöte med Lidingöloppet i Globen. Sen är det XL-galan men då åker jag faktiskt hem och avlöser Risiskruttis mormor och nattar. Man kan inte vara överallt men man kan alltid vara där man är.

Happy thursday med en #throwbackthursday bild från toppturen på Workout Åre 2012. Väl värt allt slit uppför att få rusa utför i djupsnö! I år är jag ”mammaledig” från den här turen men hoppas få vara med och leda den nästa år igen!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

EXCITED! #ultra #TEC


Tack alla som kom till Runners Store igår! Vad kul det var att få prata om något man verkligen brinner för, inför så många och med några ultraidoler i lokalen.

Det var jättekul att lyssna på Mats från Enervit. Han är grymt kunnig om kost runt lopp och ödmjukt intresserad av vad vi ”gourmander” till ultralöpare vill ha. Har ni tips på vad ni brukar önska er på matstationer- mail info(@)enervit.se

Ett förslag han lade fram var digestivekex, en skiva parmesan och en klick av deras gel ovanpå. Som en syltmacka! Jag vill ha!

Reima är en av våra mest meriterade ultralöpare och har gjort så mycket för att ultralöpningen ska få ta sin rättmätiga plats inom idrottsvärlden i Sverige.

Min föreläsning handlade om min, än så länge, korta ultralresa och hur jag tänker runt träning, utrustning och det mentala. Varför jag gör det jag gör och varför jag längtar tillbaka.

Jag träffade så många fina vänner och fick mycket frågor och positiv feedback- tack så så mycket!

Dessutom fick jag prata lite TEC och det loppet får det att kittla i ultranerven. Jag kommer vara på sidan om i år, i 7-8e månaden (noll koll, vet bara när bebis ska komma) och det ska bli fantastiskt! ”Alla” ska dit! Många ska pace’a och startlistan är epic! Det är massa starka tjejer som kommer dundra in på riktigt fina tider. Jag sa det igår att min vinnartid är den sämsta genom tiderna och jag vet flera tjejer som kommer vara långt under 20 timmar så som de satsar och tränar nu.

På herrsidan kommer det också vara snabba ryck om man ska vara med och fajtas om topp 3. Åh så spännande! Här har ni startlistan. Jag har tre adepter som springer, en är riktigt snabb och har gjort fina resultat under hösten, en SKA runt på 100 miles och en debuterar på 50 miles. Kommer gå bra, kommer vara tufft- som det är!

Jag ser fram emot att vara i depån och peppa och hjälpa så gott jag kan med mina kavlar och den erfarenhet jag ändå har efter 3 st TEC på från 50 km – 100 km.

Ja. Jag önskar jag skulle springa. Men jag är väldigt exalterad över att få vara på sidan om- det är en enorm upplevelse i sig!

Kanske ses vi där!? (Alla bilder nedan: MarathonMia)

Anna Grundahl och Maria- två snabbingar

En av mina förebilder: Barbro!

Ellen aka halva Paceonearth som kommer gå SNABBT i år!

Johan ”tass” Steene. Han vann 2013 och vann nyss smått ofattbara Transomania 300 km. En av mina favoriter på TEC 2014!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Runnerslove- Föreläsningar och löpteknikklasser under våren


När allt (nåja) vändes upp och ner i höstas med den här överraskande graviditeten så var min fokusförflyttning från att satsa stenhårt på ultralöpning 2014 till att utveckla mitt egna företag den tiden istället en ganska lös plan. Jag satte ett mål om att ”föreläsa mer” och satte någon boll i rullning. Sen började det hända grejer och nu är det så mycket roligt som händer!

Ikväll föreläser jag om min ultraresa (ja jag vet- den är inte så lång än men kanske kan några relatera till mig som gått från 5- 16 mil på några år snarare än utopen Andreas Falk :)) och ultraträning i en hektiskt vardag. Jag tänkte puffa för denna föreläsning här- men den blev full direkt! 100 pers till Runners Store ikväll. Jag, Mats från Enervit och ultralegenden Reima kommer att prata.

Löpteknik till förmån för MOD- Mer organdonation

Ni som följt bloggen vet att min fästman är levertransplanterad. Han finns ibland oss och kan nu leva nästan ett helt normalt liv tack vare att någon gjorde det enda rätta och lät sina organ rädda liv när dennes eget liv inte gick att rädda.

Så stort, så enkelt är det faktiskt.

Att förena nytta med nöje är bland det bästa jag vet och jag blev så glad när Träning och Mingel i samarbete med MyNextWorkout frågade mig om jag ville hålla en löptekniksklass för dem till förmån för MOD

Här kan du läsa mer och anmäla dig.

Därtill så är jag i Göteborg 12e mars och planerar att hålla en föreläsning om att våga satsa på något som verkar lite omöjligt träna för ultra, eller Göteborgsvarvet för den delen. Träning och kost i en hektiskt vardag helt enkelt! Lokalen är klar och mer information kommer här snart! Save the date om du vill komma på den!

Jag kommer också att föreläsa på Blogger Boot Camp 15 mars i Stockholm. Där finns det definitivt plats kvar eftersom jag har min föreläsning samtidigt som populära Lofsan :).

Jag går förstås att boka för föreläsningar om hälsa, löpning, ultra eller kost om du har en grupp eller lag eller ett gäng. Kontakta mig på mailen ovantill höger!

Jag och Magnus instruear löpteknik på Workout Åre 2013

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- Says Who?


Det är mycket man går runt och tänker att man borde göra.

Och så är det saker man gör som man tänker att -uh- ”får” man göra såhär? Såhär gör man väl inte?

Saker som inte stämmer med den uppfattade norm man just då råkar ha trampat utanför.

Själv reflekterade jag över detta i helgen när jag drog mitt långpass. Jag vet, min barnmorska vet, min kropp vet och den lille därinne vet att mina två mil är helt ok. Men jag vet också att det tycks kanske att man inte ska springa så mycket, när man är så gravid. Och jag funderade på vem det var som tyckte det. Och kom på att- ingen! – vad jag vet. Bara något jag fått för mig. Så skönt att identifiera det och släppa det som en riktig brakfis och springa iväg!

När man dras med den här känslan av att:

1) ”Jag borde egentligen XYZ” (tex inreda fint hemma, jobba mer, träna mer, äta raw food, gå upp tidigt för att yoga på morgonen, dricka äckliga gröna smoothies etc etc)

eller

2) ”Såhär ska man nog inte göra” (satsa på ultra för att man är förälder, skita i allt och lägga sig i soffan, äta en helt underbar surdegsmacka full med gluten och laktos istället för en kall otrevlig raw foodsallad, avboka morgondagens vidrigt tidiga gympass för man behöver sova, skita i att gå ut med jobbet för att man hellre slår sönder en säck på gymet eller tränar intervaller med löpargänget. Starta eget, hoppa av karriären, byta det trygga jobbet, dra utomlands helt själv)

Då. Då kan man fundera på ”säger vem?”. Vad är min norm? Vad tycker jag om detta? Vad skulle jag tycka om någon i min omgivning gjorde si eller så? Förmodligen inte så mycket. Vi dömer oss själva alltid hårdast som sagt.

Det är så mycket slentrianmässigt tyckande som jag ibland undrar om någon, ställd mot väggen, faktiskt tycker? Ska man jobba heltid? Deltid? Massa övertid? Ska man gå upp snortidigt på morgonen och träna? Ska man sova istället? Ska man umgås med kollegor fast man hellre tränar? Ska man äta mat man inte tycker om bara för att det står någonstans att det är bra? Måste man springa? Måste man gilla det? Vem tycker det? Vem tycker det?

 Om du inte ens kan peka ut någon som tycker något som är någon som du bryr dig om- så släpp det.  Då lägger du onödig energi på att bry dig om ett tyckande som faktiskt inte ens konkret finns. Om inte du tycker det är viktigt. Så är det inte det.

Men det du verkligen vill. Jobba mycket. Jobba lite. Springa långt. Inte springa alls. Äta gott. Äta rått. Det ska du säga. Till dig själv. Är viktigt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in