Blogg

#Måndagspeppen – att f***a cancer och vara Charlie


Nu var det några veckor sen attacken mot den franska tidningen Charlie Hebdo och det var flera månader sen ett främlingsfientligt parti blev Sveriges tredje största parti. I båda fallen blev det stora reaktioner, speciellt på sociala medier men även genom demonstrationer. Man bytte profilbild, man tryckte ”gilla” på grupper som hade antirasistiska slagord.  Man skrev att man var Charlie.

Men nu har det klingat av och man återgår till sina andra problem man har häruppe på Maslows 5e trappsteg (ja jag vet att jag drar den jämt men den är så tydlig).

Har man, vi, jag, du gjort någon egentlig skillnad mot att det som hänt ska hända igen? På riktigt? Ärligt?

#GÖRT handlar om att agera. Inte bara prata om att man är något. Eller ”gilla” något som är någon man vill stå för. Det handlar om att walk the frecken talk och leva de värderingar man står för.

Någon skrev så klokt på Facebook efter valet. Om att vi svennebananer verkligen borde se över hur vår umgängeskrets ser ut om vi vill minska segregationen och främlingsfientlighet. Vi kanske inte är fientliga. Men oh vad mycket främlingar vi har. För många av oss umgås inte med invandrare. Vi känner dem inte. Vi står bredvid dem i kollektivtrafiken, handlar bredvid och av och till dem. Möter dem i ärenden. Men umgås vi med dem (gillar inte använda ordet ”dem” men ni förstår) för att lära känna? Att vara Charlie måste väl handla om att göra något, det man kan där man är, för att försöka förhindra att någon uppfattar ett sånt utanförskap att man vill skada det samhälle man lever i? Det låter pompöst, mäktigt, omöjligt. Men om inte vi, så vem?

Jag är självkritisk här. Jag har tagit ett steg, för två år sen blev jag mentor åt Z från Irak. Nu är vi vänner och i helgen var hon en helt självklar gäst på min dotters dop. Vår vänskap är genuin, det är ingen uppoffring, hon ger mig enormt mycket som ingen svensk vän kan ge mig. Klokheter, perspektiv, glada skratt och ett unikt utbyte. Åldersskillnad och kulturskillnad till trots. Eller just på grund av.

Jag kan varmt rekommendera mentorskap, men även att engagera sig som ”svenska språket kompis” som det finns på flera ställen där man verkligen kan slå två flugor i en smäll.

Och så alla de här fantastiska armbanden alla har. Det känns nästan som att man inte tycker man ska f***a cancer om man inte har ett. Och pengarna går till Ung Cancer eller Cancerfonden vilket är fantastiskt. Men det behövs mer. En av tre får cancer. Jag fick faktiskt i skrivande stund ett otroligt sorgligt besked då en bekants bror fått en hjärntumör. Min far dog i cancer, en av mina bästa vänner i lågstadiet dog av en hjärntumör. Bara som två exempel. Det drabbar alla. Och cancer ökar. Man vet inte alls så mycket om exakt vad det är som orsakar det men man beräknar att 70 procent orsakas av livsstilsfaktorer.  Kost. Stress. Föroreningar. Tobak. Alkohol. Inaktivitet. Sol. Vi har tjocktarmscancer i släkten genom pappa och mitt sätt att försöka f***a cancer blir förstås att inte äta mycket rött kött och verkligen ta hand om min mage och hälsa. Vi vet också väldigt lite om hur alla de tillsatser och kemikalier vi utsätts för påverkar och än mindre om hur de reagerar tillsammans, den så kallade coctaileffekten. Men jag gissar att det kommer komma fram genom forskningen tids nog. Tills dess. Agera på det du kan ta reda på.

Kontentan av detta inlägg är alltså att vi alltmer lever våra engagemang digitalt och det krävs så enormt mycket mer för att få till en förändring på riktigt.

GÖRT. Gör det du vill stå för och leva.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Är du Ready to Run?


Jag älskar böcker. Jag hinner inte läsa dem och i sann Annie-anda har jag flera böcker på G samtidigt. Just nu läser jag Bengt Olssons Gregorius. Marianne Fredrikssons Simon och ekarna, Katy Bowmans Alignment Matters (den får ett eget inlägg senare) och så läser jag spänt Kelly Starretts Ready to run. I den listar Kelly, och förklarar, kriterier för att vara redo för löpning. Höftrörlighet, hållning, fötternas position med mer.

Eftersom vårt typiskt dagliga liv med mycket sittande, tjocka skor och annat modernt inte stöttar löpningen och kan leda till förändringar och att kroppen är ur sin naturliga balans måste vi ta till övningar och rutiner för att förbereda oss för löpningen så den inte skadar oss.

Logiskt! Jag har inte läst klart boken men gillar den starkt.

Jag har även beställt hans kända Becoming a supple leopard och Katy Bowmans Move your DNA som jag inte öppnat än. Skulle behöva ta ett läslov.

Underst i högen på bilden är Muminboxen. En klassiker i sig som ibland ger mamman lite lästid…


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Helen! Grattis först av allt!Jättesvårt att ge generella råd såhär utan att veta mer detaljer! Det bästa är att använda mammamageappen och/eller kontakta en certifierad MammaMagetränare där du bor så du får bästa hjälp! Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis det här med Kombucha


Förra året drog kombucha in i Sverige. Trendigaste hälsodrinken var det. Varför? Vad är det? Vi reder ut begreppen.

Det är jäst svalnat te och görs fördelsvis av vitt eller grönt té för bästa effekt.

Jäsningen sker med hjälp av bakterier förstås, en ”svamp”, sk Volgasvamp. Kombucha har druckits i Japan och österut i flera tusen år sägs det och tillskrivs fantastiska hälsofördelar i form av antiinflammatoriska, probiotiska och därmed immunstärkande effekter.

Smaken är både frisk och mysko på samma gång tycker jag, som testat färdig.

Jag hittade ett bra inlägg om Kombucha och hur man gör egen hos Kjerstis prat om mat.

Flaskorna nedan köpte jag alla tre för 50 kronor. Jag har slurkat lite på en och det smakar ok. Ska eventuellt testa att göra egen men när resten av hushållet säger ”blä” så känns det lite otacksamt att sätta igång en produktion hemmavid.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för att bli snabbare


Jag hoppas ni kikar in på förstasidan här också på Runners World?

Här hittar du en artikel med tips på tre pass för att bli snabbare.

När du börjar springa så kommer även lågintensiva pass ge effekt på snabbhet, förbättringspotentialen är enorm. Men ju vanare löpare du blir desto mer behöver du utmana dig för att bli snabbare och uthålligare. Kroppen adapterar till utmaning men lägger inte energi på att bli bättre om den inte måste.

För att bli snabbare så är det inte bara syreupptagningsförmågan som ska förbättras (alltså att bli bättre på att slussa syre till arbetande muskler och att det syret tas upp och används).

Du behöver även förbättra din löpteknik eftersom alla rörelser förstärks när det ska gå snabbare. Belastningen ökar i och med det och därför är det viktigt att ha en bra löphållning när du ska springa snabbt. När du #tassar också förstås men det blir så avgörande när det ska gå fort.

En bra löpekonomi gör rörelsen framåt mer energisnål också och det är en parameter som gör att man till exempel bland maratonlöpare kan ha en vinnare som har lite sämre syreupptagningsförmåga än en annan löpare men vinna på sin löpekonomi.

Det är lätt att springa, men inte helt enkelt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips för transportlöpning


I senaste numret av Outside är jag med och tipsar om transportlöpning. Det är ett ypperligt sätt att slippa bakteriehärdar i kollektivtrafiken och klippa två fåglar i ett löpsteg eller cykeltramp.

Jag skrev ett inlägg om transportlöpning när jag bloggade på dåvarande Fitness Magazine men det hittar jag inte nu! Däremot har Milla skrivit ett väldigt bra, väldigt nyligen. Läs det här. Millas blogg är för övrigt en av de få jag läser.

Vill lägga till att försöka undvika trafikerade vägar för att slippa dra ned extra mycket dålig luft när du anstränger dig.

Och som vanligt så är kommentarer varmt välkomna- har du tips på transportlöpning?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Varför Tjejmarathon?


Imorgon torsdag klockan 10.30 sänder P1 åter programserien Upploppet där jag är med i morgondagens avsnitt. Avsnittet som handlar om ”Kvinnorna som springer på barrikaderna”.

Jag intervjuas 2012 på sommaren så Tjejmarathon har bara genomförts en gång då men nu har vi tre lopp i bagaget och MÄN är förstås välkomna. 

Jag tycker inslaget blev bra, jag känner att jag fick fram vad jag menar.

Dessutom är det gåshud att vara med i samma program som legendariska Kathrine Switzer.

Lyssna: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/43160?programid=4325



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*