Blogg

#remake Christmas- 5 tips för ett bättre december


1) Ut i dagsljus. Titta gärna upp i himlen mot det lilla ljus så mycket det går. Förlägg löpturen på lunchen om det går. Eller en promenad. Ut ut ut i ljuset bara. Varje dag.

2) För att inte förpesta luften med gift från paraffinljus- använd BARA stearin. Läs noga på förpackningarna. Det är inte så kul att mysa med tända ljus med cancerogen luft. Läs mer här.

3)..och när de brunnit ut, ta bort det lilla fästet för veken och sortera och släng koppen i aluminium- metall-soporna. TÄNK om ALLA gjorde det med alla ljus som brinner i december? Och hela vintern för den delen. Vilken skillnad.

4) Sortera även julklappspapper. Var inte den där själviska i-landsmänniskan som har släpat hem massa emballage och sen bara ” åh men det är ju så drygt att sortera”. Bara gört. Det sorteras som kartong. Och apropå kartong- platta till! Tänk, igen, om alla gjorde det. Läs mer här

5) Välj bort en animalisk rätt på julbordet till förmån för en vegetarisk. Kanske prinskorven mot en god rödkåls eller grönkålssallad?

Bara GÖRT!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Intressant Peter! Tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Power Woman- #badass träningskläder – även för gravida!


Anna Wretling och jag har inte träffats så ofta men hon är en brud som imponerad. Driftig, klok och stark. Apropå Stark så är det faktiskt en fin artikel om henne i just Stark magasin just nu. Läs! Och apropå mitt förra inlägg så är det här en tjej som både GÖR och ÄR.

Hon har knåpat och grejat på ett nytt klädmärke som släpptes förra veckan. Gillar du riviga kläder med attityd så kommer du älska dessa.

Jag springer ju i Falke men har ett tag tänkt att jag ska unna mig ett par riktigt spräckliga galna tights och nu har jag ögonen på ett par djuriska tights.

Önskar så märket funnits tidigare när jag var gravid- de har riktigt fina mammaträningskläder. Det är inte så roligt att försöka snöra fast ett par vanliga tights över en stor mage.

Kika in här och behöver du inte träningskläder kan du bara inspireras av snygga bilder och citat!

Stark Magasin

Anna. Stark-och bild snodd därifrån också.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen- Att göra för att bli


I helgen tittade jag på filmen Järnladyn om Margareth Thatchers liv. Lite besviken, jag hade mycket hellre sett mer handling om hennes politik än hur hon blev förvirrad på äldre dagar.

MEN. Några tänkvärda citat fick man med sig. Och jag har ett inlägg som jag funderat lite på. Som nog blev lite rörigt. Ber om ursäkt för det men hoppas skicka med en tanke iallafall. Det här går jag och funderar på själv och är enormt självkritisk.

Margareth säger på ett ställe i filmen

” Det brukade handla om att göra något.

Nu handlar det mest om att vara någon”.

Ungefär. Och det här tycker jag slår huvudet på spiken på en trend jag ser runtomkring mig. Bland såväl unga som vuxna.

Jag brukar tänka på det när jag ser ungdomar som försöker se coola och stöddiga ut. Eller reklamaffischer. Eller bara en vanlig selfie. Eller någon som går runt och spänner på gymet. De har ofta rätt ”grejer” på sig. De ser coola ut. Men man undrar vad gör du egentligen som är coolt?

Men det är så mycket fokus på att vara. Att manifestera sig själv genom ett uttryck, ett utseende. Snarare än fokus på vad som faktiskt görs. Och det är just nu viktigare än någonsin med tanke på vårt omval och chansen att visa vilket Sverige vi vill leva i. Knappt har omvalet annonserats så skapas facebookgrupper ”SD ut ur riksdagen” där man delar inlägg, artiklar och åsikter. Men vad gör vi faktiskt? Hur ser ditt faktiska agerande ut?

Vi köper armband där det står ”fuck cancer” och där gör vi faktiskt något men att fucka cancer på riktigt handlar om att sätta sig in i vad som faktiskt leder till cancer och agera på det. Minska utsläpp, äta bättre mat, stressa mindre. Svårare än att köpa ett armband. JA.

Att fucka rasismen handlar inte om att dela en status på Facebook utan faktiskt göra något i sitt liv. Även om medvetenheten kan ökas via Facebook.

Det här fokuset på att manifestera sig själv- det har tagit sig i uttryck på flera sätt: Fler och fler byter efternamn och till och med namn. Det är liksom inte tillräckligt hippt att heta Xson i efternamn när man kan heta Silvermåne eller något annat. VI gör det genom att anamma en stil som går från skor till vilken bil vi kör. Vilken musik vi lyssnar på. Vi navigerar oss fram genom dieter och träningsstilar och alla vill vara unika. Uppfattas unika. Men vad gör vi? Hur mycket energi lägger vi på att se ut och uppfattas på ett visst sätt kontra att lägga mer energi på att göra saker på vårt sätt och låta hur det uppfattas bli sekundärt?

Om fokuset på att manifestera sin yta kommer i kölvattnet av att vi sparkar Jante all världens väg så..känns det lite ledsamt ibland det jag ser. Tror det går att göra mer av det än att marknadsföra sig själv som en yta med skimmer som heter ”Mayfair” med ett lånat citat.

Knivseggstunt känner jag det här. Så det inte blir fel budskap. Jag älskar när speciellt yngre tjejer kliver fram och ”Här är jag! Jag är stark. Jag kan. Jag vill. Jag duger. Jag ÄGER i mitt liv” Men jag tror det blir så mycket finare när helheten får vara med. När vi gör och sen blir av att vi gör.

Lika viktigt är att lyfta fram att man förstås inte är sina prestationer. Men lite mer fokus på att göra än att lyfta fram en yta eller prata om vad som borde göras för att få några ”gilla”. Det vill jag slå ett slag för idag. För mig själv. För alla.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Annie testar: Crossfit Solid


Igår tog jag mig iväg på Träningsevents Crossfitgrej på Crossfit Solid. Det blev en riktigt kul förmiddag. Jag hade med mig lilla S förstås som inte ville sova men var jätteglad och det var tydligen tummen-upp-underhållning när vi lyfte och hängde och hade oss.

Jag tränar ju ganska crossfitinspirerad styrka. Men jag har ju inget behov av att kalla det något. Kör ofta cirklar med övningar antingen på tid eller antal. ”AMRAP” kör jag dock inte- göra saker så fort det går attraherar inte mig. Jag saknar räcken och kettlebells på gymet jag kör på och har inte så mycket grejer själv- det funkar ändå men jag har längtat efter att träna mer chins, slam dunks. benböj och annat och sånt finns inte på mitt gym/jag har det inte själv/det är ofta upptaget av stora spänniga killar som kör 3 minuters setvila medan jag vill sätta upp en cirkel och bara ösa. #fail

Så det var riktigt roligt att få träna lite organiserad crossfit.

Instruktörer, Rennie, Rikard, Elin och Hannes berättade Solids historia och sen fick vi träna teknik i olympiska lyft innan vi valde en specifik disciplin – jag körde chins. Jag är ju sisådär 3 kilo tyngre än vanligt och har verkligen inte tränat på att lyfta min egen kroppsvikt så hurvas vad segt det var men det gick framåt. Pressar och benböj däremot är jag starkare i.

På slutet körde vi en WOD och jag tog väl inte i som jag borde men man är inte riktigt 100% på plats när ens bebis ligger i en vagninsats bredvid!

Elin och Rennie var så snälla och hjälpte passa henne så jag kunde köra på och de var överhuvudtaget så otroligt generöst upplägg- de hade stängt av gymgolvet bara för oss som var där.

Crossfit Solid ligger mitt i stan. Och de kan verkligen sin Crossfit. Det finns sex ledarledda pass om dagen och alla kan träna på sin nivå. Dessutom har de nyckelkort som gör att du kan träna från 7-22 på vardagar och 8-21 på helger. På söndagar kör de prova på pass och jag kan verkligen rekommendera dig att testa om du är nyfiken. Läs mer här.

Crossfit Solid är dock DYRT! Eller- om du tränar ofta så är det ju inte dyrt men när jag frågade om priser så räknade jag snabbt ut att det skulle bli flera hundra kronor per pass för mig som kanske skulle ta mig dit varannan vecka. Att träna med andra och under ledning av tränare som vet vad du går för och vad för knappar som ska tryckas på det är värt mycket. För den upplevelsen skulle jag definitivt rekommendera Solid.

För den där snåla utomhusälskande eremiten, den grupp jag tillhör. Er rekommenderar jag att göra som jag gjorde idag: Åk till Rusta. Jag köpte en till tung kettlebell och tre gummiband av olika styrka. Gick på typ 600 kr. Nu ska jag öva chins i utegymet.Benböj, marklyft och pressar får jag köra på mitt billiga gym själv med min klena spegelbild som sporre. Men det hade onekligen varit roligt att kunna köra fler såna pass som vi gjorde igår.

TUSEN tack tilll Crossfit Solid för en riktigt bra, proffsig och trevlig workshop. Och TACK Sofy o Mela för ett jättefint och kul event!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Sara- inte riktigt där jag brukar vara med styrkan 🙂
Annika- vad kul, detsamma! Bra jobbat! 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ny kurs: Athletic Performance Nutrition #alltidständigtlärande


Jag har läst för Martin Brunnberg och David Johnson via PNC som står för Pauluns Näringscenter. Det är lite olyckligt för många tror att det krängrs musli och juice för glatta livet med ”skolan” är något helt annat. Martin och David är nutritionister och näringsfysiologer och i bänkraderna hittar man både dietister och andra som vill lära sig mer ”hands-on” och utanför Livsmedelsverkets ramar.

Jag har läst kursen ”Fördjupningskurs för diplomerade kostrådgivare” och nu har jag tagit Athletic Performance Nutrition. Lite nödig titel på en helt svensk kurs men en bra kurs! Den går på distans vilket är det enda som funkar nu även om jag verkligen saknar att sitta i klassrummet och kunna bombardera både David och Martin med frågor. Det kan bli hur nördigt som helst.

Eftersom jag läst så mycket än här och än där och läser mycket själv blir det lite repetition men det är ju det som gör att kunskap sätter sig. David ser till att det är uppdaterad kunskap man får ta del av och det hela är väldigt pedagogiskt upplagt.

Växelvis läser jag på paddan eller lyssnar och tittar på en föreläsning. Har avverkat delprov ett som förstås var väldigt lätt och ser fram emot att det ska fördjupas å det grövsta.

Jag kan verkligen från hjärtat varmt rekommedera att läsa för Martin eller David hos PNC. Förutom dem så har de välrenommerade lärare som Cecilia Duberg till exempel.

Jag har fått ett väldigt kritiskt förhållningssätt och nytt sätt att se på kost från mina studier där. Mer så än när jag läst kost via universitet.

Här kan du läsa mer om kursen och andra kursern hos PNC!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis juligt mellis a’la Storskrot


Det här har min 5-åring komponerat själv på väg hem från dagis häromdagen. Passar bra för en inte alltför kall eftermiddag i december. Byt youghurt mot gröt annars!

2 dl ekologisk youghurt

1 hackat äpple

Lite pepparkakskrydda

1-2 msk kokosflingor

Några hackade mandlar

1 msk flytande ekohonung

Stjälp upp youghurten, drizzla över honungen, sen det hackade äpplet, kryddan, kokosen och sist mandlarna! Njut!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*