Blogg

#Runforgood – 12 timmar på Ålandsbåten


Tjejmarathon, vår insamling, det vi gör, de jag får träffa och det goda vi gör tillsammans- det ger enormt mycket energi, glädje, inspiration och hopp i en värld som ibland ter sig mörk och kall.

Vi är inte stora. Men vi gör enorm skillnad. Utan en organisation bakom har vi för tredje året i rad lyckat samla in över 100 000 kronor till de kvinnor i Kongo som har varit med om saker det är svårt att sätta ord på. Det är inga allmosor- det är bidrag till ett projekt som ska ge dem en möjlighet till ett nytt värdigt liv efter att de mist ofta både familj, hälsa och dessutom är utstötta från sin hemby.

Det häftiga är att vi är så nära 200 000 kr nu. Ofattbart men ändå inte. Så blir det när många bäckar små går ihop.

Nu har några av våra löpare planerat något som både är helt fantastiskt och helt stolligt. Och det är ofta den bästa kombon tror jag!

Under en Ålandskryssning i november ska de under resan springa 12 timmar runt runt på Birkas ”löparbana” på färjan. De gör detta för Tjejmarathon och pengarna strömmar redan in på vårt konto. läs mer här.

Vill du ge en donation till detta kan du gå in här. Varenda krona går direkt till Panzi.(Vi för över pengarna vid årets slut).Vill du läsa mer om Tjejmarathon (för både killar och tjejer förstås) läs här.

Vill du springa nästa år? 6e juni (japp nationaldagen) går loppet på 50 km från Hindås – Borås på en vacker led i fantastiskt terräng.

Vill du köpa ett armband som stödjer insamlingen? Inboxa mig!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Målet med ett mål mat


Många uppfattar nog mig som en väldigt disciplinerad människa. Well. Det är jag inte. Jag har enormt svårt att göra saker som jag inte har lust med. Jag vill helst göra saker jag vill. Bara. Vissa saker vill jag och vägen dit är att göra saker jag temporärt inte vill men då vill jag dem för jag vill något större.

Hänger ni med?

Jag tror vi får blogga om det senare.

Men disciplin att inte äta hela tiden- det har jag lite problem med just nu hemma i mina rosa tofflor. Att äta bra brukar hjälpas av rutiner och det har jag inte direkt nu. Försöker inte ha heller. Jag går här hemma i min bubbla, eller är ute och fikar och det är så långt till mina mål och så gott med kanelbulle. Typ så. Mänsklig alltså på alla plan.

Jag äter väldigt bra ska jag säga, det är inte ofta jag äter socker och nästan aldrig halvfabrikat (men jag älskar lammkorv!!!) utan det är mer att jag äter kopiösa mängder mat som inte matchas av så mycket träning. Visst- jag ammar men jag måste vara den enda som gått upp i vikt istället för ned efter bebisen föddes.

Men jag ledsnade på det förra veckan. Så nu har jag börjat reda lite i ätandet: frukost, lunch, mellis och kvällsmat. Äta som en normal person alltså. Inte som mammaledigAnnie.

Min standardlunch när jag är hemma är så god så den skulle jag kunna äta varje dag nästan:

Jag ugnsrostar en bricka med grönsaker: grönkål, lök, morot, rödbetor, fänkål, paprika osv osv. Kryddar med salt, peppar och timjan.

Till det äter jag ägg, keso, en stekt bit lax, tonfisk, chevre eller något annat proteinrikt. Gärna en halva avokado också och olivolja.

Annars blir det gärna en grön omelett med spenat och mycket ost och en fröknäckemacka.

Till mellis äter jag gärna en näve nötter och en frukt- men det beror på om jag ska träna eller har tränat.

Frukost tar det tid innan jag är sugen på. Imorse joggade jag 45 minuter, duschade, ammade  innan jag åt min stora portion mager kvarg med chiafrön, valnötter, kokosflingor, lingonsylt ( som jag kokar själv med ytterst lite socker) bovete och..tja lite blandat från skafferiet. Aldrig exakt likadant. Till det tar jag ett omega-3 tillskott, en multivitamin för ammande eller gravida och en probiotika.

Jag mår helt fantastiskt med jämna energinivåer. Jag vägrar räkna kalorier men vet att jag äter ungefär 50% fett, 30 % protein och 20 % kolhydrater en ”vanlig” dag vilket innebär lågintensiv träning då jag inte behöver raketbränsle i musklerna.

Men tanken är att äta måltider och inte ”gå i skåpen” som jag gjort hittills.

En person som äter väldigt speciellt just nu är Madde. Hon vet att jag inte alls fattar det här med Body Fitness och jag vet att många har åsikter om den sporten. Jag förstår deras driv, men jag förstår inte målet men jag har en sån sjuk respekt för det Madde gör och hur hon gör det. Det inspirerar som attan. Man skulle förmodligen kunna driva elförbrukningen i hela Månstad där hon bor på hennes energi.

Det jag vill säga är att man om man tycker matfrågan är svår ibland kanske måste koppla ett mål till sin kost. Har man dåligt med energi, är ofta sjuk, vill bli av med de där ”5 kilona” som var och varannan verkar vilja eller ska förbättra sin idrottsliga prestation så kan kosten vara en viktig parameter. Då kanske ett mål med vad man äter kan fungera som inspiration till att både faktiskt äta och välja bra mat när man gör det.Tänka på vad det man äter gör i kroppen. Och när man fikar- fika ordentligt en dag i veckan istället för att småunna sig saker som bara ger dåligt samvete, sockerdippar och faktiskt inte någon glädje egentligen.

Ett mål jag har är alltid att det ska vara gott och när jag äter med familjen så försöker vi ha det mysigt. Och att fika ordentligt en dag i veckan. Minst.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Beatrice! Tack!
Jo- näringen tas upp bättre då och de sväller annars i magen. Jag slarvar lite med det men ibland låter jag det bli en slemmig gröt och har i den sen i kvargen. Kvarg är eg inte det bästa att äta- ska skriva om det senare men visst är det lätt, smidigt och gott…!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Österlenmaran- Novembers charmigaste lopp


Förra året, nästan exakt den här tiden fick jag reda på att jag var gravid. OOPS! Jag hade anmält mig till inte bara Ironman Kalmar men även TEC 100 där jag ju skulle springa mycket snabbare än året innan.

Dessutom hade jag efter fadäsen på Black River Run 100 miles tränat lite fart för att springa ÖsterlenMaran lite snabbt.

Nu var jag i vecka 10, det var fortfarande hemligt att jag var gravid men vi skulle förstås springa!

N skulle debutera på maradistansen, men eftersom han blivit hjärntvättad av att umgås med mig och mina ultravänner där maradistansen är ”i början av loppet” så underskattade han nog lite hur tufft det är att springa en mara!

Jag mådde fruktansvärt dåligt under den här tiden. Det enda som funkade var att äta. Jämt. Massor. Men jag låg ändå i en hög på soffan varje dag.

Några timmar innan loppet låg jag i fosterställning på det mysiga BnB vi bodde på i Baskermölla. Men vi tog oss till start. Det var riktig discostämning och jag såg ändå fram emot att få vara med om det här häftiga loppet där man springer mellan byarna på Österlen. Under loppet pågår ”Österlen Lyser” den här helgen och det var marshaller och facklor och mycket folk ute i de olika små byarna. Att springa på den flacka landsbygden och se en karavan av löpare med lysande pannlampor och andra lysande kreationer var så himla häftigt!

Jag sprang med pulsen som riktvärde och hann både stanna och fika och vända och springa tillbaka där N bröt efter 3 mil och sen springa i mål. Ett riktigt njutarlopp på fyra timmar.

Förutom att loppet var väldigt väl anordnat och ett av det häftigaste jag sprungit så kan jag varmt rekommendera ett besök på Österlen såhär på hösten. Murrigt och mysigt och Kivik är fullt av äpplen.

Loppet finns även i halvmaradistans och stafettklass!

Läs mer här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

CrossNature- stark i naturen


Något av det roligaste jag vet är att leda CrossNaturepass. Ett koncept som funnits några år nu.

Det poppar upp så mycket nya träningsformer nu som paketeras snyggt och marknadsförs smart, gärna med några kändisar och ett tufft namn och snygga bilder. Men ofta är grunden, om det är ett bra koncept detsamma: Det tränar styrka, kondition, balans och smidighet.

CrossNature är förstås också en ”paketering”. Men med en inramning som möjliggör för en till dimension och tar bort en- utomhus. Med naturen som verktyg, inspiration, möjlighet och utmaning och ingen musik.

Det går att variera till tusen. Både göra det väldigt tufft och väldigt lätt med fokus på att just bara vara utomhus vilket har en helande effekt på oss.

Jobbar man inomhus och rör sig på asfalt och betong, pendlar och får sitt ljus från artificiella källor så kanske träningen just ska vara det motsatta.

Senast ledde jag ett CrossNaturepass på en friskvårdsdag på Rosenlunds Sjukhus. En härligt spretig grupp, där en tjej var döv och hade sin tolk med. Det var, som en parantes, häftigt att se deras samspel eftersom vi rörde oss hit och dit och var än på backen än uppe.

Jag hade aldrig varit där förut men rekade platsen och vi använde oss av de träd och naturliga saker som fanns. Alla tränade på sin nivå, utmaningen som instruktör är att kunna hantera en grupp med olika förutsättningar.

Vi avslutade med att ligga på rygg i gräset och göra en andningsövning och titta på molnen som gled förbi.

´CrossNature kan du träna på flera ställen runtom i landet. Man tar med sig ett litet sittunderlag, klär sig för vädret (rekommenderar bra vantar!) och så bara kör man efter sin förmåga.

Mig kan du anlita för en egen träning, för en grupp- kanske på en friskvårdsdag på jobbet eller en kickoff, möhippa..you name it. Det går att köra varsomhelst och hursomhelst.

Jag tror många av oss skulle må bra av att träna mer utomhus!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

När du bara har 20 minuter


Bara GÖRT. De där 20 minuterna är mer än ingenting. De är mer än en kvart. De är dina. De räcker långt.

Ta dem. Gör något av dem.

Det gjorde jag igår. 20 minuter styrka utomhus. Mycket flås genom att aktivera många muskler.

Assisterade pistols (benböj på ett ben) växlat med armhävningar på en fot.

Rodd växlat med skridskosteg med benböj

”stjärnan” som balansövning växlat med sidoplanka.

Mer än ingenting. Mycket mer än ingenting. Göra det man kan, med det man har, där man är. Göra det ordentligt.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Bra där Samuel!
Jonas- Stå på ett ben- ”stråla” ut som en stjärna- kryp ihop- ut igen- aktivera utsida höft. Repetera båda sidor x några gånger 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En härlig vecka


Den här veckan är alldeles full med roliga grejer. Av alla de slag. Jag gillar att ha mycket helt oplanerad tid men även lite saker som innebär att träffa folk och uppdatera mig. Den här veckan har jag fått till det riktigt bra!

Igår fick jag till två korta träningspass och grejade hemma.

Idag ska jag luncha med en ultralöparkompis och sen är det fixardag på förskolan. Laga staket och sånt där. Och så äter vi ute med barnen på kvällen. Kul!

Imorgon har jag en helt obokad dag och såna älskar jag också. Har lite datorjobb att göra och sen har stora tjejen fotbollslekis.

Torsdag ska jag på Healthy Business på Nalen för tredje året i rad. Det senaste inom företagshälsa och erfarenhetsutbyte. Kommer förstås skriva mer om det senare. Lillspark ska med och har börjat jollra och ibland ”prata” ganska högljutt så vi får se hur vi ska lösa det…

Fredag har jag en trevlig lunchdate planerad och sen är det dags för IF’s Hälsoforum på eftermiddagen. Förra året var vi på Kungliga Tennishallen hela tiden, nu börjar vi på deras kontor i Bergshamra och sen åker de vidare för att titta på tennis och mingla men då åker jag hem till stora tjejen och har fredagsmys.

Helgen kommer vi spendera mestadels utomhus hoppas jag. Frisk luft, god mat, lite träning och massa lek. Jag petar in träning där jag kan och är galet noga med att bara gå och njuta i den här fantastiska bubblan som ändå inte är en bubbla. Det är en fantastisk del av livet som jag är väldigt medveten om hur lyckligt lottad jag är som får uppleva.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*