Skryt om din motion


För några veckor sen ringde en journalist från Expressen mig. Det är mycket i media om löpning i allmänhet och den här tiden på året i synnerhet.

Hon ville veta mer om Tjejmarathon så vi pratade om det men också mina tankar om lopptrender just nu. Jag tycker lopp som Blodomloppet är fantastiska. Det är så viktigt att vi har många lopp där väldigt många kan vara med. Att Lidingöloppet till exempel har allt från stavgång 4 km upp till den klassiska 30 km. Allt behövs.

Jag är ju som ni vet all for att utmana sig men på en plattform av hälsa, inte på bekostnad av den. Så jag tog tillfället i akt och försökte trycka på hur coolt det är att motionera för sin hälsa. För det är det. Bör vara.

Jag tycker man ska bära sin motion med stolthet och inte prata om att ”bara” jogga si och så många kilometer.

Var stolt över det du gör. Var stolt över att klara ett tufft lopp, kanske ett marathon, en Ironman, en Swimrun. Säg emot när folk säger att ”det där skulle jag aaaaaldrig klara” . Jo, men du måste satsa som f**. 

Var lika stolt över att du får till din vardagsmotion. Att du motionerar för hälsa. Det är klokt och sunt!

Låt den ta plats i lunchrummet också. 

Här har ni artikeln- som också tipsar om lopp i sommar!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jag fyller år- ni får present!


Som de flesta vet samarbetar jag med Falke. Som bloggare får man ofta erbjudanden om att pröva ditten och datten men jag säger alltid nej om det inte är något jag vill stå bakom.

Falke har jag samarbetat med i 2,5 år nu. Jag sysslar ju med en träningsform där man kanske är ute i timtals, blir dyngsur, utsätts för väderomslag, blir genomsvettig och sen ska vara stilla. Där skav är ens värsta fiende. Jag yogar och SOMAR och för mig är det viktigt med sköna kläder som….inte känns! När jag ska springa 8,10,16 mil får det bara inte bli skoskav. Inte skav av sportbh heller. Underställ måste funka perfekt- och ni som provat Falkeunderställ vet vad jag menar.

Dessutom så vill jag att kläderna ska hålla flera säsonger. Tycker det är viktigt att tänka på miljön. Deras kläder är i neutrala färger som man inte tröttnar på. Inga supercoola mönster och galenspräckliga tights- det här är tysk superkvalitet i fokus, inte mode.

Från och med idag- min födelsedag, tills 31/5 har du 15% på boozt.com på deras Falkesortiment. Uppge koden ”runnerslove” i ”kassan”.

Kika här för kvinnor och här för män samt strumpor.

Strumporna är liksom ett kapitel för sig. Solklart de bästa du kommer prova.

På deras hemsida finns ännu fler produkter. Inte de billigaste- men prisvärda i tidlöshet och hållbarhet.

Säsongens nyheter är i somrig korall, gul och turkos. Jag behövde nya sportbhar då..ja ..man slutade amma förra året och något försvann. En ny löparjacka för ”mellanväder” (se bild nedan) och en väst. Älskar västar- så smidigt att ha med när jag transportlöper till dagis och ska hålla mig varm.  I övrigt använder jag det jag haft i flera år nu. Mina äldsta Falketights köpte jag 2011 och de är fortfarande favoriter.

Grattis till rabatt!

Superskön ”löparanorak” med olika paneler så väldigt följsam.

5-årsjubileum


Fem år av #dogood. den 21 maj, idag för de flesta kanske, går 5e året av Tjejmarathon. ”Hemma” i Sundbyberg.

Det är inte lätt alltid. Att hinna med och orka med att rodda detta utöver det späckade schema vi har med jobb och familj. Men det är alltid lätt att hitta inspirationen och det som värmer mig mest är alla ni som stöttat vår insamling och ställer upp. Som skramlar och samlar. Hjälper.

Ändamålet är lika viktigt idag som för fem år sen. Vår insamling går till de som inte kan springa. Som kämpar för att ta sig tillbaka till ett nytt liv då allt tagits från dem.

Och det är lättare än någonsin att stötta oss.

Det är bara att klicka in här

Tjejmarathon är en manifestation av kraft mot det onda. Av att göra magi tillsammans. Till Kongo med mycket mycket kärlek och kraft. Kika gärna här för mer inspiration.

Och tack för stöd på förhand!

#sittless – Minska ditt stillasittande och öka hälsan


Idag är jag på konferens med mina fantastiska kollegor på HC (Human Capital). Vi är ute på Lidingö och det är fint och trevligt.

Jag sprang hit för att få ihop min träning/motion och sen är vi ganska bra på att ta regelbundna raster och tid för träning/motion har vi också.

Men lite hårddraget så känns det som hela samhället är upplagt för att man ska kunna sitta sig igenom sitt liv. Ställer sig någon upp i ett möte känns det som personen är på väg bort, fast den kanske just ger möjlighet till större närvaro genom att få mer syre till hjärnan.

Vi vet mer och mer om hur ohälsosamt det är att sitta mycket, längre perioder. Och att träning inte räcker till för att motverka stillasittandets negativa effekter på kroppen. Det krävs inte ens speciellt mycket rörelse. Men trots det så sitter vi säkert mer än vi borde och mer än vi behöver.

Vi tog fasta på detta i vårt senaste poddavsnitt i Health for Wealth där vi intervjuade Maria Ekblom som är docent i neurovetenskap och forskar på GIH i Stockholm.

Vad händer när vi sitter för mycket? Vad kan vi göra? Lyssna och läs mer här

Sen har jag och Boel dragit igång en utmaning. En månad ska vi, utan att göra avkall på våra arbetsuppgifter eller andra sammanhang sitta mindre.

Under taggen #sittless hoppas vi att du vill vara med och dela idéer för att stå och röra dig mer i din vardag och på fritiden.

Hoppas ni vill haka på och dela gärna erfarenheter, idéer eller hinder i kommentarsfältet!