Blogg

The return of #Måndagspeppen Stanna upp och komma framåt


Ärligt. Jag följer ju inte min statistik men så mycket noterade jag att Måndagspeppen var inte de mest populära inläggen. Men det struntar jag i nu för det här är min blogg och här skriver jag det jag vill och det jag vill nå ut med. Struntsamma hur många, bara rätt personer läser. Så jobbar vi nu och framöver- capiche? Läser du- bra, det här är till dig!

Idag stod jag bakom en kvinna som köpte någon sorts biljett ur den där SL-biljettmaskinen. Det tog tid. Mitt tåg skulle gå. Jag såg bara hennes ryggtavla och jag började känna irritationen stiga i kroppen. Vad håller hon på med? Stoppa i kortet!!!

Jag såg bara hennes rygg alltså. Men så vände hon sig om och tittade hjälplöst på mig. Hennes blick sa allt. Hon förstod inte hur det funkade. Jag pekade, hon tryckte rätt, gjorde klart, tackade, gick.

Skiftet där uppstod när hon vände på sig. Så jag såg hennes blick. När vi såg varandra.Så jag stannde upp. Så jag fattade läget.

Det är så otroligt ofta vi hamnar här. Inte i just den här situationen men den får vara en anekdot, en metafor för det här läget när vi bara drar på utan att reflektera vem det är vi möter. Eller borde möta. Inte bara ösa förbi.

Vi blir fort irriterade på saker. Vi förutsätter saker. Vi skapar förutfattade meningar, åsikter, känslor. Som ofta är fel.

Vi ser inte människan bakom texten på skärmen. Vi ser inte människan bakom disken. Vi ser inte människan framför som är ”i vägen”. Vi ser inte de som är bredvid och de som är bakom.

Vi måste stanna upp. Jävligt ofta. Ibland ska man tuta och köra men minst lika ofta ska man stanna upp för att komma framåt åt rätt håll.


Nr 3 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Vårens bästa löparskor. 23 nya modeller – hitta rätt sko för dig
  • Löpträningen som gav Guld  i skridsko-VM. Möt Nils Van Der Poel
  • Världens bästa träningspass
  • Kriget mot skavsåren – och hur vi kan vinna det
  • Därför skyddar löpning mot depression
  • 3 sätt att bli snabbare
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack Maria för din fina kommentar- jag blir så glad 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Fokusförflyttning och paradigmskifte inom hälsoområdet


Det är så spännande att vara i min bransch just nu. ÄNTLIGEN känner jag. Äntligen börjar fler och fler företag fatta vad hälsa på arbetsplatsen egentligen handlar om. 

Fler och fler inser att det inte går att genomföra lösrycka temaveckor eller ta in en föreläsare lite här och där utan det måste hänga ihop från kultur genom ledarskap och hur arbetet organiseras.

Senast igår läste jag två artiklar som fick mungiporna att sträva än mer uppåt (jag är på väldigt gott humör just nu ändå :)).

Först om advokatbyrån som inte ställer upp på branschens ”norm” och machokultur. Man eftersträvar, lite klyschigt men har det substans är det bra skit, worklife balance. Arbetar strategiskt och från ledningsgrupp med ansatsen att jobba hårt- är ok, men inte hållbart hela tiden.

Läs här

Sen läste jag i DN en artikel med Katarina Gospic som måste vara en av de mest badass- människor jag läst om.

Hon är 28 år men redan läkare och hjärnforskare. Jag läser just nu hennes bok och den är fan frecken tastic. ”Välj rätt” heter den.

Katarina skriver så tydligt det som forskningen visar och som vi innerst inne vet:

När vi sitter i ett bullrigt kontorslandskap går det åt energi till att stänga andra ljud ute för att kunna fokusera.
När vi jobbat för länge funkar inte hjärnan lika bra. Då blir beslutsfattandet lidande. Vi får svårt att analysera. Vara på topp. Vara uppmärksamma. Trots detta så handlar de flesta av våra jobb om att ha just dessa kompetenser. Jobbar du som konsult mot en kund sent på natten eller efter att ha sovit för lite under en tid- då har du inte hela din hjärnkapacitet på plats. Hur bra blir arbetet, egentligen?

Här hittar du den artikeln.

I helgen är jag på Workout Åre och håller där en föreläsning på ämnet. Det är så inspirerande att det händer så mycket just nu och att få sprida ordet!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Vad tufft för dig!
Ja du kommer få Flipbelt! Sköt om dig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Skryt om din motion


För några veckor sen ringde en journalist från Expressen mig. Det är mycket i media om löpning i allmänhet och den här tiden på året i synnerhet.

Hon ville veta mer om Tjejmarathon så vi pratade om det men också mina tankar om lopptrender just nu. Jag tycker lopp som Blodomloppet är fantastiska. Det är så viktigt att vi har många lopp där väldigt många kan vara med. Att Lidingöloppet till exempel har allt från stavgång 4 km upp till den klassiska 30 km. Allt behövs.

Jag är ju som ni vet all for att utmana sig men på en plattform av hälsa, inte på bekostnad av den. Så jag tog tillfället i akt och försökte trycka på hur coolt det är att motionera för sin hälsa. För det är det. Bör vara.

Jag tycker man ska bära sin motion med stolthet och inte prata om att ”bara” jogga si och så många kilometer.

Var stolt över det du gör. Var stolt över att klara ett tufft lopp, kanske ett marathon, en Ironman, en Swimrun. Säg emot när folk säger att ”det där skulle jag aaaaaldrig klara” . Jo, men du måste satsa som f**. 

Var lika stolt över att du får till din vardagsmotion. Att du motionerar för hälsa. Det är klokt och sunt!

Låt den ta plats i lunchrummet också. 

Här har ni artikeln- som också tipsar om lopp i sommar!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Jag fyller år- ni får present!


Som de flesta vet samarbetar jag med Falke. Som bloggare får man ofta erbjudanden om att pröva ditten och datten men jag säger alltid nej om det inte är något jag vill stå bakom.

Falke har jag samarbetat med i 2,5 år nu. Jag sysslar ju med en träningsform där man kanske är ute i timtals, blir dyngsur, utsätts för väderomslag, blir genomsvettig och sen ska vara stilla. Där skav är ens värsta fiende. Jag yogar och SOMAR och för mig är det viktigt med sköna kläder som….inte känns! När jag ska springa 8,10,16 mil får det bara inte bli skoskav. Inte skav av sportbh heller. Underställ måste funka perfekt- och ni som provat Falkeunderställ vet vad jag menar.

Dessutom så vill jag att kläderna ska hålla flera säsonger. Tycker det är viktigt att tänka på miljön. Deras kläder är i neutrala färger som man inte tröttnar på. Inga supercoola mönster och galenspräckliga tights- det här är tysk superkvalitet i fokus, inte mode.

Från och med idag- min födelsedag, tills 31/5 har du 15% på boozt.com på deras Falkesortiment. Uppge koden ”runnerslove” i ”kassan”.

Kika här för kvinnor och här för män samt strumpor.

Strumporna är liksom ett kapitel för sig. Solklart de bästa du kommer prova.

På deras hemsida finns ännu fler produkter. Inte de billigaste- men prisvärda i tidlöshet och hållbarhet.

Säsongens nyheter är i somrig korall, gul och turkos. Jag behövde nya sportbhar då..ja ..man slutade amma förra året och något försvann. En ny löparjacka för ”mellanväder” (se bild nedan) och en väst. Älskar västar- så smidigt att ha med när jag transportlöper till dagis och ska hålla mig varm.  I övrigt använder jag det jag haft i flera år nu. Mina äldsta Falketights köpte jag 2011 och de är fortfarande favoriter.

Grattis till rabatt!

Superskön ”löparanorak” med olika paneler så väldigt följsam.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*