Till din första mara


20130531-224256.jpg

Tänk att du tagit dig hit. Tänk att du kan. Tänk på de som inte kan.
Njut av folkfesten!
Spring första två milen med huvudet.
Tredje milen med pannbenet.
Fjärde milen med hjärtat.
Kanske ses vi i vimlet!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jag vill höra din bästa löpupplevelse!


Hörni!

Jag ska ju på semester snart! I en tid där jag jobbar så mycket som jag gör nu känns det lätt ofattbart men just därför så behövligt.

Att höra hur jag simtränar i Adriatiska havet, solar, läser, badar, umgås med hjärtat gissar jag intresserar inte så många.

Så medan jag är borta skulle jag vilja ha lite gästbloggare!

Har du en story att berätta- ja det vet jag att du har- men vill du dela den? Kanske hur du blev löpare? Varför du springer? Ett häftigt lopp eller en häftig löptur?

Det behöver inte vara långt men det vore jätteroligt för alla att ta del av!

Skriv till mig i ett mail eller ett worddokument!

Tack på förhand hälsar en trött men taggad Annie som taggar för att ta hand om en konferensgrupp imorgon med både föreläsning och träning utomhus!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Do your practise


Just nu är yogan väldigt viktig. Det känns som kroppen är sur och drar ihop sig. Längtar efter en djup massage och önskar att Åsa som jag var hos i Åre fanns här i närheten. Att knäcka kotor är inte nyckeln till allt. Att gå den hårda vägen är över huvudtaget oftast inte den bästa vägen. Så, som guruji säger:


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning- mot nytt 100 miles lopp


Hur tokigt det än låter så är det dags att börja fundera på nästa ultra. Nästa 100 miles. Black River Run, BRR. Det är strax under 4 månader dit men såna här lopp, fyra maraton på raken kräver sin träning och sin förberedelse.

Jag har ju lite annat skojsligt innan- halvIronMan (blir nog mest på skoj) Axa Fjällmarathon och kanske något annat spontant.

Axa tränar jag specifikt för under sommaren men att dundra fram i terräng, uppför och nedför- ja se det gynnar BRR också eftersom det går på en kuperad terrängbana om 16 kilometer. Tio varv. Mentalt lättare än TECs 16 varv av 10 km.

Jag sprang alltså på strax under 22 timmar och det är lätt att säga att ”om inte om hade varit” men jag vet att jag har snabbare ben än så. Starkare pannben. Om jag bara tar hand om mina fötter så kommer det gå säkert en timme bättre. Att inte ha en stor sticka i ena foten hela loppet det kommer nog också göra sitt.

Däremot så måste jag jobba mer med det mentala. Finns inte en sportkeps att jag kommer få en sån lätt mental resa någonsin igen.

Träningen kan jag också ta till en ny nivå nu när jag lagt en så bra grund. Inspirerad av min guru Lucho förstås och mina egna filosofier.

Och det är alltså efter snart 7 veckors kortare pass dags att börja springa längre igen. Gärna över fyra mil. Sicken tur då att Stockholm Marathon går i helgen och jag får ta över Vilmas plats. Det är som sagt tio år sen jag sprang första gången så det känns lite speciellt. Trots att jag inte gillar trängsel och asfalt. Det är bra mental träning och så ska det bli så roligt att heja på alla vännerna i mål- vare sig de kommer in innan mig eller efter.

Så veckans träning blir och blev:

Måndag: Vila efter över 3000 stigmeter på 45 km förra veckan

Tisdag: Styrka på Friskis Hagastan: Benböj, frivändningar, rodd, svingar, armhävningar och bål.

Onsdag: idag alltså. 5 kilometer tempo runt sjöarna. Segt sen igår förstås

Torsdag och fredag hinner jag inte träna mer än min vanliga miniyoga och så blir det 42 km progressivt långpass på lördag. Väldigt svårt att veta vad som är bekväma farter nu men ett långpass med lite tryck på slutet kommer sitta bra.

Nu är det läggdags enligt alla konstens regler!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hållbara kläder


Slit och slängmentaliteten är på väg ut hoppas jag. Precis som med den mat man äter tycker jag man ska reflektera över ett plaggs väg fram till garderoben innan man köper det. Välja vad man köper. Fundera på var det är producerat och speciellt hur!

Fatta hur mycket som sys upp och sen reas ut efter säsong. Det är bara att kika in på närmaste HM så ser man alltid minst en stor ställning med konstiga kläder med röda lappar på som säljs till nästaningentingalls pris.

Stadsmissionens märke Remake är raka motsatsen. Nya kläder som sys av tyger och kläder som man fått in och som i sin ursprungliga form gjort sitt.

På torsdag kan du se både en modevisning och shoppa plaggen i Gamla stan under nationaldagsfirande på Stortorget! Läs mer här

 

Houdini som redan har ett stort hållbarhetstänk i sin produktion har nu börjat hyra ut skalplagg! Men så fiffigt säger jag!

Dessutom kan jag ju inte låta bli att nämna Lånegarderoben där Emelie och co gör ett fantastiskt jobb.

För oss som vill dumpa löparskorna så finns Shoe4Africa.

Jag fortsätter nog nöta mina Inov-8 Xtalon 190 ett tag till. Det verkar bli varmt på lördag så lite extra AC kan vara på sin plats.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tips: 4 dagar innan ett maraton


Skulle jag springa på lördag skulle jag:
* Äta färgglada grönsaker. Dricka rödbetsjuice. Äta massa spenat och pumpafrön för magnesiumets skull. Undvika rött kött.
* Springa ett roligt fartlekpass med inslag av marafart. Se till att avsluta starkt.
* Köra mitt sista styrkepass innan loppet senast idag.
* Planera in att träna rörlighet imorgon (onsdag)
* Planera att springa 3-4 km med lite fartökningar på fredag för att öka blodcirkulationen och väcka benen. Race time!
* Lägga mig tidigt. Idag. Imorgon. Torsdag. För kanske blir sömnen lite sisådär på fredag.
* Jag skulle gå igenom loppet. Förbereda mig mentalt. Hur gör jag om jag blir stum? Hur gör jag om jag tappar modet? Varför springer jag? Ditt ”varför” är det som tar dig i mål. Ditt ”hur” är din maratonplan och ditt ”vad” är den träning du gjort.
*Jag skulle tänka på all träning jag lagt ned. På vilket yttepytteproblem jag har att oroa mig för hur jag ska springa påhejad av tusentals människor.
* Jag skulle tänka att nu ska jag vara mitt starkaste jag!

20130528-192704.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in