Veckans träning- mot nytt 100 miles lopp


Hur tokigt det än låter så är det dags att börja fundera på nästa ultra. Nästa 100 miles. Black River Run, BRR. Det är strax under 4 månader dit men såna här lopp, fyra maraton på raken kräver sin träning och sin förberedelse.

Jag har ju lite annat skojsligt innan- halvIronMan (blir nog mest på skoj) Axa Fjällmarathon och kanske något annat spontant.

Axa tränar jag specifikt för under sommaren men att dundra fram i terräng, uppför och nedför- ja se det gynnar BRR också eftersom det går på en kuperad terrängbana om 16 kilometer. Tio varv. Mentalt lättare än TECs 16 varv av 10 km.

Jag sprang alltså på strax under 22 timmar och det är lätt att säga att ”om inte om hade varit” men jag vet att jag har snabbare ben än så. Starkare pannben. Om jag bara tar hand om mina fötter så kommer det gå säkert en timme bättre. Att inte ha en stor sticka i ena foten hela loppet det kommer nog också göra sitt.

Däremot så måste jag jobba mer med det mentala. Finns inte en sportkeps att jag kommer få en sån lätt mental resa någonsin igen.

Träningen kan jag också ta till en ny nivå nu när jag lagt en så bra grund. Inspirerad av min guru Lucho förstås och mina egna filosofier.

Och det är alltså efter snart 7 veckors kortare pass dags att börja springa längre igen. Gärna över fyra mil. Sicken tur då att Stockholm Marathon går i helgen och jag får ta över Vilmas plats. Det är som sagt tio år sen jag sprang första gången så det känns lite speciellt. Trots att jag inte gillar trängsel och asfalt. Det är bra mental träning och så ska det bli så roligt att heja på alla vännerna i mål- vare sig de kommer in innan mig eller efter.

Så veckans träning blir och blev:

Måndag: Vila efter över 3000 stigmeter på 45 km förra veckan

Tisdag: Styrka på Friskis Hagastan: Benböj, frivändningar, rodd, svingar, armhävningar och bål.

Onsdag: idag alltså. 5 kilometer tempo runt sjöarna. Segt sen igår förstås

Torsdag och fredag hinner jag inte träna mer än min vanliga miniyoga och så blir det 42 km progressivt långpass på lördag. Väldigt svårt att veta vad som är bekväma farter nu men ett långpass med lite tryck på slutet kommer sitta bra.

Nu är det läggdags enligt alla konstens regler!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tips: 4 dagar innan ett maraton


Skulle jag springa på lördag skulle jag:
* Äta färgglada grönsaker. Dricka rödbetsjuice. Äta massa spenat och pumpafrön för magnesiumets skull. Undvika rött kött.
* Springa ett roligt fartlekpass med inslag av marafart. Se till att avsluta starkt.
* Köra mitt sista styrkepass innan loppet senast idag.
* Planera in att träna rörlighet imorgon (onsdag)
* Planera att springa 3-4 km med lite fartökningar på fredag för att öka blodcirkulationen och väcka benen. Race time!
* Lägga mig tidigt. Idag. Imorgon. Torsdag. För kanske blir sömnen lite sisådär på fredag.
* Jag skulle gå igenom loppet. Förbereda mig mentalt. Hur gör jag om jag blir stum? Hur gör jag om jag tappar modet? Varför springer jag? Ditt ”varför” är det som tar dig i mål. Ditt ”hur” är din maratonplan och ditt ”vad” är den träning du gjort.
*Jag skulle tänka på all träning jag lagt ned. På vilket yttepytteproblem jag har att oroa mig för hur jag ska springa påhejad av tusentals människor.
* Jag skulle tänka att nu ska jag vara mitt starkaste jag!

20130528-192704.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

På jobbet #hälsochef


..ärr gränserna suddiga. Var börjar och slutar området medarbetarhälsa? Det är svårt.

Jag förbereder en föreläsning om stress, kost och motion. För att hantera en stressig situation på jobbet kommer det inte räcka med att individen har verktyg för att ta hand om sig själv. Det måste också till en stöttande kultur, ett arbetssätt, chefer, kollegor, arbetsmiljö som möjliggör att hantera den negativa stressen.

För stressigt- det är det. Och vi är fler som går igång på det. Men går vi igång måste vi varva ned. Och har vi höga krav måste vi ha support och kontroll för att hantera dem.

Att veta hur jag ska kunna stötta arbetet med helheten är min svåraste passage på jobbet.

Som Nina frågade-”Övertidsmat- vad skickar det för signaler?”. Att folk ska jobba övertid? Tanken hos oss är att under året ska man inte ha övertid. Den tar man ut. Men vissa perioder- visst! Det är jättemycket att göra. Då kan det bli övertid och då ska det finnas bra grejer att äta.

Vad är bra grejer? En balans av det 1400 medarbetare önskar och det deras hälsochef tycker blir bäst för alla, utifrån vad de önskar, utifrån kostnad, Skatteverkets regler och faktiskt hygienfaktorer, och utifrån ett näringsperspektiv.

Lätt? Nej! Roligt? Ja!

Hur ska man prata om stress för att hjälpa med verktyg att hantera den? Inför en grupp där man vet att flera har det kämpigt? Jag vet precis hur det känns när det bara inte går. Det är för mycket och det snurrar. Att be någon ta det lugnt och inte jobba så mycket är inte mycket lönt då.

PÅ Karolinska Sjukhusets Stressmottagning vittnar man om att den stressrelaterade sjukfrånvaron ökar. Fortfarande. Många kvinnor i ansvarsposition med familj och jobb som de brinner för. De har slutat lyssna inåt och tappat kontakten med sig själva.

Läs gärna intervjun här med Marie Söderström.

Hur viktig motionen är vittnar också hälsoekonomen Stefan Lundström om på samma sida i Cheftidningens tema ”Hållbara chefen”.

Maria Lennernäs som är professor i beteendeinriktad mat och måltidskunskap anser också ”att arbetsgivaren har ett ansvar att möjliggöra för den anställde att leva hälsosamt”.

En intressant artikel med henne och Stefan kan du läsa här.

Citatet från Marie är det jag själv sagt och har som motto sen jag började min nya tjänst. Möjliggöra för ett hälsosamt arbetsliv. Motivera. Inspirera.

Det är en spännande tid att jobba med dessa frågor.

Vad är din största hälsoutmaning i ditt jobb?

Bild: Psoriasisförbundet.se


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Springa Stockholm marathon?


Det är dags för långpass igen och det skulle inte sitta helt fel med en sisådär 4 mil på lördag. Jag har en duktig adept som premiärspringer och jag har ändå tänkt att hänga på Stadion och heja Annika in i mål och tänkt heja på lite vänner och andra.

Det är också exakt 10 år sen jag sprang första gången (officiell tid 4:06, egen tid precis under 4 timmmar) och efter värmeslaget 2007 då jag fick gå nästan sista milen så skulle det allså vara tredje gången gillt.

Jag är helt otränad för att springa fort, jag ogillar trängsel och att köa och jag avskyr att betala så mycket som 800 kronor för att ränna på gatorna men det finns en del av mig som tycker det vore hur roligt som helst.

Jag har i skrivande stund ingen plats men kan gladeligen springa i någons namn.

Jag har bara inte bestämt mig.

På fredagen jobbar jag i Grisslehamn på en av våra avdelningars konferens med att föreläsa och leda träningspass vilket kommer bli full fart och veckan är i övrigt full av jobb så det skulle isåfall som sagt vara att springa ett dyrt långpass.

Men..ja..tja…hm. Vad tycker ni?

I vilket fall kommer det lite tips inför loppet här på bloggen! 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- Den här veckan- testa!


 

1) Starta varje möte med ett leende. Vad det än är: I spärren, i affären. På jobbet. Show good intentions.

2) Testa vad som händer när du bryter allt du har att göra klockan 22.00 och lägger dig och läser något en stund. Släcker lampan innan 22.30. Jag vet! ”Du hinner inte”. Men testa i fyra dagar!

3) Byt ut isbergssallad mot bladspenat.

4) Se över ditt pensionssparande!

Nä ba’ skoja! Se till att ta dig ut i skogen en sväng. Eller till vattnet. Spring en timme. Kravlöst. Själv. Med barnen. Med vänner. Med ett jobbmöte.

5) Ät bara sånt vars innehållsförteckning du vet exakt vad det är. Inget annat.

Och som vanligt- Be awesome!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Topptur till 1420 möh och himlen! #WorkoutÅre


20130526-182633.jpg

TACK! Alla som var med och till WorkoutÅre gänget som gör detta möjligt! Jag är så otroligt imponerad av hur årets event arrangerats trots de utmaningar som varit och är. Fuck cancer. Leve träningsglädje och djeflaranamma. Sol och lera. Stigmeter och sten. Tack Magnus för bra teamwork i helgen. Tack Hans och Sofy som hjälpte uppför och nedför. Jag sätter 200 kr till insamlingen i ert namn idag. Tack alla deltagare som gett så mycket inspiration och glädje under helgen. Tack mamma som hjälpt med Risiskrutti i veckan. Tack till mina ben som levererat mig upp och ned för backarna fem hela dagar i rad och som var som piggast idag!
Tack Jämtland. Ses om två månader igen!

20130526-181734.jpg
god morgon!

20130526-181802.jpg
SVT filmcrew blev efter tips från mig kittade i inov-8 Xtalon 212

20130526-181909.jpg
Redo framför 54 taggade deltagare

20130526-181950.jpg

20130526-182001.jpg
Uppför uppför!

20130526-182120.jpg

20130526-182153.jpg
Fitness & Lifestyles Anna-Lena bara flög uppför med lite djungelvrål

20130526-182454.jpg
20130526-182539.jpg
20130526-182624.jpg
20130526-182711.jpg
20130526-182744.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in