Tre häftiga uppdrag denna vecka och hur det kom sig att jag åt lösgodis till middag



I måndags och tisdags hade jag ju sportlov.

Hålllbar karriär, hållbar prestation

 I onsdags föreläste jag för unga karriärister på min gamla arbetsplats. Det är inte så gammalt så jag blir lite förvirrad och säger ”vi” och ”våra” men det är kanske inte så konstigt. Engagerade samtal- kloka generation Y-are med sunda värderingar och hög motivation. Jag pratade om hållbar karriär och hur det ibland kanske inte kan vara både högsäsong på jobbet och maratonsatsning. Hur man kan tänka runt sin hållbarhet och vad som behöver vara på plats för att både komma in på jobbet och rocka sockorna och fortsätta göra det medan man jobbar. Alltid lika kul och givande!

Sen har jag varit i Malmö/Lund och jobbat. Det är faktiskt väldigt nära hit från Stockholm: Man tar 08.21-tåget, jobbar till klockan 13 då man är i Malmö. Slänger in väskan på hotellet, har förstås jobbat i träningskläder hela vägen ned och är springredo. Ut till det som tydligen kallas ”ribban” och tillbaka.

Härligt för fötterna att få jobba i sanddynerna, härligt för mig att få röra på mig och kompensera för allt stillasittande på tåget.

Workshop strategisk och lönsamt hälsoarbete

2) Igårkväll höll jag en workshop i Malmö på Scandic Stortorget. Jättebra diskussioner, alltid lika inspirerande att få höra om utmaningar och infallsvinklar.

Hälsofrämjande och målinriktat ledarskap, hållbar chefshälsa

Idag var jag i Lund. Dit gick helt plötsligt inte tågen men det berättade inte SJ men väl Lena som var min kontaktperson på uppdraget. Phu!

Det var mitt största uppdrag hittills i eget företag. 120 chefer inom psykiatrin i Skåne hade en chefsdag och jag skulle få ta hand om eftermiddagen med fokus på chefers utmaningar inom den typen av verksamhet.

KASAM-modellen, alltså känsla av sammanhang är min vapendragare här. Jag hade läst på ordentligt om deras verksamhet och har enorm respekt för den komplexitet det är att driva vårdverksamhet med höga krav och många mål att uppfylla som förstås är politiskt styrda i grunden. Hur ökar man närvaron i ledarskapet? Hur leder man generation Y? Hur blir man hållbar som chef och vad kan man göra redan idag?

För förändringar måste vara så lätta att vi kan börja med dem direkt. Annars blir de digitala pappersdrakar någonstans. Och ledarskap- det handlar först och främst om att skapa förutsättningar för att NÄRVARA. I närvaron, som kan vara av alla de slag, kan all annan härlig ledarskapsjargong bli verklighet och medarbetarskap och medledarskap också uppstå. De fick också diskutera gränssnittet ledare/medarbetare för vem som ansvarar för vad är viktigt att definiera och tydliggöra.

Stort engagemang, härliga diskussioner och otroligt inspirerande. Intensivt att leda förstås och det vart väl sådär med lunch innan pga just SJs inställda tåg (inte SJs fel att tågen var inställda dock).

Gick glad i hågen, tacksam och inspirerad, och lite trött, till tåget i Lund. Trodde jag. Det var fortfarande inställda tåg och ersättningsbussar. Jag hade köpt en god matig sallad som jag hade i väskan på ryggen. Men! med lite tid till tåget gick och ett galet sötsug pga dålig lunch vandrade min reptilhjärna in på ICA och köpte STOR påsen godis. Alltså STOR, ni vet när man är lite seg i kolan (haha!) och ba plockar lösgodis. Jag köper typ ALDRIG lösgodis men nu var jag sugen och det bara spårade ur kan vi väl säga. Ovan vid situationen!

Den där påsen låg nu i min väska på axeln. Och så gick inte tåget. Så..jag åt godis. Och åt godis..och mer godis. Och mmmm.

Inget är så gott som godis.

Inget är så äckligt som godis.

Buss kom. Stora tjejen smsade från pappas telefon ” vad gör du mamma, jag äter nötter”. Eh. jag…. eh åker buss.

I Hässleholm fick man kliva på tåget. Åt lite av salladen sen men..nja lite så hungrig va?

Nu är jag på väg hem. Jag vill inte ha mer godis, ska komma ihåg den här passagen idag med godismiddag.

I övrigt otroligt glad, tacksam för att få ha..nej! Jag har skapat ett fantastiskt jobb. Det är tufft, osäkert. Men det är så otroligt givande, lärorikt och inspirerande med alla jag får träffa. Det håller jag i hårt.

Trevlig helg- tack om du är en av de jag fått träffa den här veckan! Tack!

Novembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Sov dig snabb
  • Lär av eliten
  • Vässa steget
  • Smart mat
  • Bygg dig stark och skadefri?
  • Möt Markus Torgeby
  • Pocket, ”Löparens Hjärta” på köpet

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Äggklocksintervaller



Jag gillar ju att springa ”naken”. Att inte hålla på och greja för mycket med teknik även om den förstås kan hjälpa om man satsar hårt eller vill bevaka pulsen…eller bara vill mäta något! Men för de flesta av oss motionärer räcker det att springa på känsla och kanske en klocka.

Jag ska villigt erkänna att jag har en sån där träningsklocka och jag gillar att köra intervaller med den och följer gärna min puls. Och har den som klocka.  Men det är väldigt sällan jag kör intervaller …

Men så i måndags skulle jag vara borta en viss tid och ville således ha koll på just tiden. Och har alltid telefonen med mig. Hade lovat mannen vara borta 45 minuter.

Då använde jag den där äggklocksfunktionen på Iphonen. Alltså nedräknaren. Jag, min lata f*n satte den bara på de minuter jag skulle springa åt ena hållet för att sen vända och hinna tillbaka.

Men kom på att man kan köra intervallpass på den.

Det här passet kan du köra om du håller på att komma igång med löpningen – då är det jogg och sen gång som gäller. Är du van löpare är det uppemot 85-90% av maxintensitet som gäller under intervallerna med väl disponerad intensitet. Och helst den första intervallen lite lättare för att komma in i andra andningen ordentligt.

Värm upp 5-10 minuter och avsluta med några korta fartökningar. Sen sätter du klockan på 7 minuter och springer hårt men kontrollerat. Gå 2 minuter och snurra timern till 6 minuter, spring, gå 1 minut, snurra den till 5 minuter, gå 1 m inut osv ned till en minut då det är full kareta med det sista du har.

Sen joggar du ned ordentligt i 5-10 minuter.

Följer inget vanligt intervallschema men kan vara lite kul och definitivt mentalt lättare att springa kortare och kortare. Samtidigt får du 28 minuter intensitet- och du kan göra det med din smartphone.

Det går förstås lika bra att köra tex 4 x 4 minuter men jag tyckte det här var lite kul. Noga med teknik och noga med upp och nedjogg.

Gillar du inte att telefonen skumpar? Jag har flera såna här flipbelts kvar. Jag har med telefon, nycklar, näsdukar och liten vattenflaska och det är NOLL ZERO skump! 350 kr inkl frakt- jag bjussar på den och hälften av pengarna går till Panzi Foundations arbete med kvinnor och barn i krigets Kongo. Hälften är vårt inköpspris.

Tassa fint därute!

Att kunna vara ledig och sportlovets bästa



Det är svårt att vara ledig för många av oss som har det så bra så vi kan vara lediga.

Det kan vara svårt att känna att man har ro och rätt att bara släppa allt. Men det ska man. Det unnar man andra så det ska man för sig själv också. Den här långhelgen var det lite svårare än vanligt:

Jag är nystartad och behöver jobba med företaget. Jag hade också en inlämningsuppgift på en kurs jag läser. Jag har ett stort uppdrag denna vecka som kräver förberedelser.

Men jag gjorde det. Hyfsat tycker jag: Fyra dagar mestadels ledigt: Jobb och studier i bilen upp, jobb söndag och måndag kväll när barnen somnat och jobb i bilen hem idag och på kvällen efter nattning. Mitt livspusseldeluxe. Funkar för mig.

Att tänka ” vad skulle jag kräva av andra, skulle jag unna dem att vara ledig?” är ett sätt att börja släppa på greppet om kontrollen. Att vara noga med listorna, skriva ned vad som ska göras när man jobbar igen kan också hjälpa att släppa jobbtankarna. Att sätta upp regler för när man låter sig klura på jobbet och tiden annars lita på att man kommit överens med sig själv om att faktiskt vara ledig och det blir moment-22 om man inte jobbar men ändå går runt och ”bär” på arbetsuppgifter mentalt.

Haft fyra fantastiska dagar i Västmanland i den lilla byn i det lilla huset med knarrande golv och utsikt över den lilla sjön. Lugna tysta morgnar där mamma och pappa smyger upp före barnen (framförallt pappan som går upp vid 5!! ibland).  God enkel mat Mycket elda i spisen (jag blir väldigt engagerad i att skapa den perfekta brasan). Mycket raggsockstid och djup sömn under tungt duntäcke.

Bästa den här ledigheten:

Åka skidor, barååk style

Vi ba kör. Har inte vallat mina skidor på flera år. Noll fäste, bakhalt. Dunderglid om det kommer en backe. Nicke älskar att skejta så vi skejtar på med vår klassiska utrustning. Nicke insåg efter tre vändor att han haft sin mammas på tok för korta stavar. Skitsamma! Vi bryr oss inte om hur långt vi kommer, bara vi kommer ut. Åka över sjön där vi övade swim-run i somras. Känner mig enormt lycklig när jag får åka skidor. Det är som runners high fast från första stavtaget. Är nu helt slut i ryggen, har kanske totalt åkt 2,5 mil i fantastiska spår utanför Norberg. Inte i skidform alltså men kanske en av Sveriges saligaste skidåkare när jag väl är på skidor.

Laga mat ute med barnen

Receptish kommer på mitt senaste påhitt. Älskar utemat. Grilla korv, laga mat på stormkök. Sittunderlag. Enkelt äventyr. Mindre torka golv också .

Leka

Jag är inte så bra på det där med att gå in i en roll. Känner mig som en trökig mamma. Men gör det på mitt sätt. Leka disco, leka charader, åka pulka och spark. Gå på upptäcksfärd. Rita. Läsa bok. Göra saker tillsammans med barnen. Mer tid till det. Vips är de stora och mamma är jobbig. De har enorm fantasi så låter man de hållas hittar de på allt möjligt. Minimal tid vid paddan- har inte fastnat i att spel och appar eller vad det är kidsen håller på med är en vana. Inget tjat, den får komma fram då och då men mest blir det för att titta på något från tv-tablån eftersom vi inte har tv.

Sova lite mer

Inte lägga sig senare. Kanske snarare tidigare. Sova mer. Jag är nattugglan och jag lägger mig senast 22.45. Oftast 22.00. Är så galet pigg när jag får mina 7-7,5 shut eye men kan verkligen ladda på med mer sömn när jag är ledig. Det är mitt inte så hemliga vapen till att leva som jag lär.

Andra perspektiv

Läsa andra saker, prata om andra saker. Ledighet är en möjlighet att få nya perspektiv och infallsvinklar på saker. Nya insikter. Det gillar jag kanske allra mest. Utmaningen är att ta med dem tillbaka till vardagen eftersom vi är såna vanemänniskor.

Då krävs förändringsledning. Det ska jag skriva om senare.

Såna här bilder tar jag med mig från mitt lilla sportlov. Nu är det tre dagar med tre föreläsningar/workshops med helt olika grupper, olika upplägg, olika syften men ändå inte – den röda tråden är hållbarhet!

#Workout Åre 2017 kom!



Även fast man borde lärt sig vid det här laget så tänker man ändå att..kan det bli bättre än förra året?

JA! Är det rungande svaret. Det blir det.

Det sköna med Thomas, Therese och Marianne är att de gör så som man gör med en riktigt bra produkt:

Man behåller det som är kärnan och så låter man det som är nytt vara krydda. Inte stöpa om och kasta sig efter nya trender bara för att.

Och när kärnan är: Gediget engagemang från hjärtat, Sveriges typ BÄSTA instruktörer och inspiratörer (inte helt klart hur jag får vara med men jag har väl blivit typ som inredning eftersom jag varit med sen starten) i Åre, en helg på våren med ett schema som hålls nytt men ändå med hög igenkänning.

Ja det går ju ofta inte att sätta ord på saker som är riktigt riktigt kvalitativt bra. Workout Åre måste upplevas. Och i år tycker jag att du ska med.

Det är fullt på vissa pass- ja! Men det finns så mycket att testa och bara att vara i Åre den här helgen- du kommer inte ångra det, du kommer älska det. Du kommer också sakna ord men vara full av endorfiner, glädje och inspiration.

Kika in här och gå lös. Mitt tips är också att tänka på hålllbarheten och åka tåg upp och ned- då kan du kanske, om du har ett sånt jobb, få lite gjort på tåget, lyssna på poddar osv och så gå all-in i rörelse när du är framme. GÖRT

Behöver du mer inspo? Kika här.

B

Inte ens när jag var höggravid kunde jag hålla mig borta!

Motion kontra träning #2 – Let your body decide where you want to go



Samhället och livet är för många ett head case.

Vi är så mycket i huvudet. Det är det som oftast jobbar. Huvudet tänker, bedömer, jämför. Släpar med sig kroppen som ett bihang.

En tanke får effekt på kroppen. Men kroppen får också effekt på huvudet. Men det är så många som inte lyssnar den vägen. Vi jobbar huvud-till-kropp. Kroppen får till slut skrika och då har det gått för långt. Men samhällets brus dövar den där rösten inifrån.

Ibland är huvudet väldigt trött, just för att det är där vi är hela dagarna. Då kan signalen bli otydligt. Den kan uppfattas som att man inte orkar röra på sig. För huvudet tror att det måste styra upp ännu en aktivitet. Orkar inte. Orkar inte tagga för set, reps och vikträknande på gymet. En övertaggad instruktör som skriker att man ska ge allt. Att pressa blodsmakande intervaller.

Hjärnan är som en tank med bränsle och den kan vara tom ibland. Men kroppen är full. Men träning kan ofta kännas för mycket för det kräver hjärnans aktivitet igen.

Men när vi släpper träningen och bara ser till att röra på oss. Där vi är, där det sker enklast just då. Ofta genom att ta på skor och kläder för väder och gå ut och låta kroppen styra tempot. Då vänder vi flödet. Då tar kroppen, som inte jobbat så hårt och har kapacitet kvar, över från den trötta hjärnan.

Som får vila. Masseras och vaggas. Syresätts. Laddas.

Träning kan vara ett fantastiskt fritidsintresse för de som gillar det. Men motion det kan vara helande. Till det ska tröskeln göras så låg så man nästan ramlar iväg. För det ska inte det stackars huvudet behöva jobba mer.

Den här veckan har jag varit i mitt huvud enormt mycket. Gjort spretiga saker och behövt ställa om från lyhörd säljare, till poddare, till mamma på utvecklingssamtal. Fy i helsikke om jag försökt lägga träning på detta och behövt anstränga huvudet ännu mer. För mig, funkar inte det.

Så jag har motionerat. Bytt handväska mot ryggsäck och gått gata upp och gata ned med mascara i knävecken idag i snömodden. Tog mig ut och joggade på kvällen och lät benen gå som de ville. Det blev inga  ” 6 x långbacke” det blev …lite jogg. För en annan hade det räckt med en rask promenad, kanske med en vän. Dra lite i ett gummiband hemma för ryggens skull.

Nu känner jag mig som ny. En annan dag, då ska jag träna igen.

Sustainable Ultra Training Group – en hållbar löparsatsning



I höstas skrev jag ett inlägg om att jag skulle starta en grupp för oss som gillar att spänna bågen men behöver sätta våra vardagsliv först. SKA sätta våra vardagsliv först.

Men sen startade jag eget och min verksamhet har inte riktigt utrymme för individcoaching (även om jag inte riktigt kan låta bli alla gånger).

Så.

Istället har jag startat en Facebooksida (so last year jag vet men sist på bollen…) där jag kommer tipsa om hur man är hållbar i sin löpträning.

Antingen blir du bara ”medlem” i gruppen eller så swischar du 100 kr till mig (emaila för info) så kan du ställa frågor om din träning veckovis.

Jag delar tips och inlägg, intervjuer och erbjudanden och vi får se vad det kan bli mer helt enkelt. Men vi är ju många som gillar att springa långt på fritiden!

Välkommen in här!

Inte ett hållbart beteende om man gör det ofta. Från Black River Run, kanske 4 mil kvar av 16 totalt.