Underbara vinterlöpning



Det är december, det har snöat, det var strålande solsken idag och jag har fått springa. Vad mer kan man önska.

Ta vara på helgen, slappna av och ut och njut av naturen, löpning och allt annat ni kan tänkas gilla. Det ska jag göra!

Hur ska ni spendera helgen? 

vad mer kan man önska sig under en löptur?

Decembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fixa vintern
  • 18 vinterskor i test
  • Så lyckas du som löpare
  • Låt julbordet grönska
  • 6 pannlampor i test?
  • Möt systrarna Kallur
  • Löpare lever längre

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Boozta humöret med en löpargrupp



Jag är, om ni inte redan visste, löpcoach för en stor löpargrupp en gång i veckan. Det brukar vara veckans roligaste pass, för vilken energi man får av att coacha andra. Det är trots allt något extra med att springa ihop, man taggar till lite mer. På intervaller är det nästan ett måste att köra i grupp. Man får ju den bästa draghjälpen.

I min löpargrupp har vi alltid fokus på någon typ av intervaller varje vecka, tex körde vi backtintervaller varvat med löpteknik i måndags. Riktigt kul och en rejäl genomkörare för alla. Det bästa med intervaller är ju att ALLA kan vara med, oavsett nivå. Man tar i utifrån sin förmåga.

Är ni fler som brukar träna i grupp? Vad tycker ni, hiss eller diss?

Tröttheten jagar mig



Tänk vad orken och motivationen kan svänga. Ena veckan har man energi så det räcker till ett fotbollslag och nästa orkar man knappt ta sig ur soffan. Just nu är jag någonstans där emellan. Jag får till passen bra när jag väl är igån men det är trögt att ta sig ut. Fryser och blir trött bara av att kika ut genom fönstret. MEN det är bara att ta sig i kragen.

Igår körde jag 20x40s med 20s vila, det gick hyfsat när jag väl var igång. Fick även till bra med distans i helge och avslutade lördagens långpass på klassiskt Sofie-vis, med en mumsig baguett på favoritbageriet.

Så mycket mer har jag inte att tillägga just nu, eller jo, jag önskar mig fler timmar på dygnet och tips på hur man blir piggare!

Den bästa kombinationen, långpass + surdegsbaguette från Artisan.

Hålla värmen!



Det verkar som att vintern verkligen är på väg nu, minusgrader och frost ute! Brrr…
Men jag gillar vintern, dock är jag en riktig fryslort som måste klä mig rätt för att inte huttra sönder. Har många varma jackor och skor men tyckte ändå att jag skulle ha mig ett par nya kängor. För jag springer ju inte hela tiden 😉

Mitt senaste inköp blev ett par, om jag får säga det själv, snygga ICEBUG. Detta märke har, utöver löparskor, även kängor med riktigt bra grepp och funktionalitet. Så nu är fötterna räddade under vinterns kallare dagar.
Nästa köp får nog bli ett par varmare löparhandskar, kanske ett par längdskidåkningshandskar. Någon som har bra tips?

För övrigt är detta en tid då det kan vara riktigt knepigt att klä sig rätt för löpturen. Att hitta balansen mellan att inte frysa och att inte klä sig för varmt är SVÅRT! Vad är era bästa tips för vinterlöpning när det gäller kläder?


Skorna köpte jag här: www.icebug.com

If you snooze you lose!



Älskar fredagar! Idag startade jag dagen med en väldigt tidiga löptur, man måste ju ta vara på tiden. Jag var i alla fall färdigsprungen redan kl 06.00 och hade lyckats avverka 12km med trevligt löpsällskap (ja, det finns fler som föredrar att springa framför sömn).

Pigg som en lärka cyklade jag till jobbet, för man mår ju så bra av morgonträning. Det sätter liksom sin prägel på hela dagen. Man har massor av tid över när man slutat jobbet, man känner sig nöjd och duktog och man är som sagt extra pigg.
Det svåraste med att träna så tidigt är att faktiskt komma ur sängen och inte snooza bort tiden. Allra bästa tipset för att det ska bli av är att bestämma tid med någon annan, för det ska väldigt mycket till för att man ska dra sig ur om man vet att en kompis står och väntar på en ute i mörkret.

Vad tycker ni om att träna på morgonen? Hiss eller diss?
Trevlig helg!

Älskade eller hatade intervaller



Att springa intervaller kan vara alldeles underbart, fartfyllt och effektivt. Det kan också kännas svårt, jobbigt och trist. Min åsikt är en liten bit av båda, dock har jag alltid en riktigt skön känsla i kroppen efteråt.

När det kommer till intervaller finns det också en hel drös med varianter och det kan vara svårt att veta hur man ska ta sig an dem och vilken typ man ska välja. Jag tänkte ge förslag på två intervallpass, en variant med lite längre och en med lite kortare intervaller.

Långa intervaller för uthållighet:
4x2000m med 2 min vila.
Dessa intervaller körs med fördel i lite kuperad terräng, kanske ett trevligt elljusspår. Då de är ganska långa gäller det att hitta någon slags tröskelfart. Alltså ligga precis under mjölksyratröskeln. Det kan ta sin tid att hitta just sitt tempo men var inte rädd för att ta i.

Korta intervaller för snabbhet:
10x300m med 1 min vila.
Här jobbar man med sin snabbhet, det är en relativt kort sträcka och man kan där med jobba upp farten ganska ordentligt. Passa på att ha kul och dra upp pulsen rejält. Du lär dig hur mycket du kan ta i allt eftersom.

Har ni förslag på roliga, effektiva eller kanske riktigt jobbiga intervaller? Och vad tycker ni om intrevaller överlag?

Här körde jag intervaller igår, tunga, sega ben. Men man lär sig något av det också. Intervallerna kördes enligt: 4x(2x300m) + 1000m.