Hålla värmen!



Det verkar som att vintern verkligen är på väg nu, minusgrader och frost ute! Brrr…
Men jag gillar vintern, dock är jag en riktig fryslort som måste klä mig rätt för att inte huttra sönder. Har många varma jackor och skor men tyckte ändå att jag skulle ha mig ett par nya kängor. För jag springer ju inte hela tiden 😉

Mitt senaste inköp blev ett par, om jag får säga det själv, snygga ICEBUG. Detta märke har, utöver löparskor, även kängor med riktigt bra grepp och funktionalitet. Så nu är fötterna räddade under vinterns kallare dagar.
Nästa köp får nog bli ett par varmare löparhandskar, kanske ett par längdskidåkningshandskar. Någon som har bra tips?

För övrigt är detta en tid då det kan vara riktigt knepigt att klä sig rätt för löpturen. Att hitta balansen mellan att inte frysa och att inte klä sig för varmt är SVÅRT! Vad är era bästa tips för vinterlöpning när det gäller kläder?


Skorna köpte jag här: www.icebug.com

Decembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fixa vintern
  • 18 vinterskor i test
  • Så lyckas du som löpare
  • Låt julbordet grönska
  • 6 pannlampor i test?
  • Möt systrarna Kallur
  • Löpare lever längre
Antal kommentarer: 1

Sofie Nelsson

Tack för tipset Marie! Kanske blir ett par sådana 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

If you snooze you lose!



Älskar fredagar! Idag startade jag dagen med en väldigt tidiga löptur, man måste ju ta vara på tiden. Jag var i alla fall färdigsprungen redan kl 06.00 och hade lyckats avverka 12km med trevligt löpsällskap (ja, det finns fler som föredrar att springa framför sömn).

Pigg som en lärka cyklade jag till jobbet, för man mår ju så bra av morgonträning. Det sätter liksom sin prägel på hela dagen. Man har massor av tid över när man slutat jobbet, man känner sig nöjd och duktog och man är som sagt extra pigg.
Det svåraste med att träna så tidigt är att faktiskt komma ur sängen och inte snooza bort tiden. Allra bästa tipset för att det ska bli av är att bestämma tid med någon annan, för det ska väldigt mycket till för att man ska dra sig ur om man vet att en kompis står och väntar på en ute i mörkret.

Vad tycker ni om att träna på morgonen? Hiss eller diss?
Trevlig helg!

Älskade eller hatade intervaller



Att springa intervaller kan vara alldeles underbart, fartfyllt och effektivt. Det kan också kännas svårt, jobbigt och trist. Min åsikt är en liten bit av båda, dock har jag alltid en riktigt skön känsla i kroppen efteråt.

När det kommer till intervaller finns det också en hel drös med varianter och det kan vara svårt att veta hur man ska ta sig an dem och vilken typ man ska välja. Jag tänkte ge förslag på två intervallpass, en variant med lite längre och en med lite kortare intervaller.

Långa intervaller för uthållighet:
4x2000m med 2 min vila.
Dessa intervaller körs med fördel i lite kuperad terräng, kanske ett trevligt elljusspår. Då de är ganska långa gäller det att hitta någon slags tröskelfart. Alltså ligga precis under mjölksyratröskeln. Det kan ta sin tid att hitta just sitt tempo men var inte rädd för att ta i.

Korta intervaller för snabbhet:
10x300m med 1 min vila.
Här jobbar man med sin snabbhet, det är en relativt kort sträcka och man kan där med jobba upp farten ganska ordentligt. Passa på att ha kul och dra upp pulsen rejält. Du lär dig hur mycket du kan ta i allt eftersom.

Har ni förslag på roliga, effektiva eller kanske riktigt jobbiga intervaller? Och vad tycker ni om intrevaller överlag?

Här körde jag intervaller igår, tunga, sega ben. Men man lär sig något av det också. Intervallerna kördes enligt: 4x(2x300m) + 1000m.

surdeg och muskler



Jag fick förresten mersmak för att baka så idag satte jag en surdeg. Ska hålla er uppdaterade om hur det går med min lilla bebis. vill ni veta hur jag gör min surdeg kan jag gör ett inlägg om det också, håll utkik!

Från en sak till en annan. Jag försöker köra lite styrka två gånger i veckan. Oftast i samband med ett löppass. Jag använder mest egen kroppsvikt i övningarna och fokus ligger på bålstyrka och ben. Det finns många åsikter om hur en löpare ska styrketräna, dels beroende på om man är sprinter eller långdistansare. Som sprinter har man ju (och behöver) generellt sett mer muskler och man har där med fler styrkepass i schemat än en långdistanslöpare.Som långdistansare läser och hör man ofta att det är fördelaktigt att inte har för mycket muskler att släpa på och man lägger därför ingen större vikt vid att träna muskelgrupper som inte tillför löpningen något. Man menar också att man får de muskler man behöver genom löpningen.

Jag håller delvis med om att jag inte är i behov av några stora explosiva sprintmuskler men jag känner ändå att det är viktigt att jag har en stark kropp som orkar med. Därför försöker jag bygga upp bål och benmuskler lite extra. Kroppen ska trots allt orka med en hel del.

Hur tränar ni styrka? Är det en viktig del av er träningsplan?

Min surdegsbebis!

Vikten av att välja rätt mat



Ny vecka och nya tag, men en liten sammanfattning av helgen ska ni få.
Det var till att börja med en riktigt bra helg med besök av syster, bio, föreläsning, god mat och träning. Mycket djupare än så går jag inte in på helgen, men en sammanfattning av föreläsningen ska ni få.
Föreläsningen var anorndnad av mitt favoritbageri i stan, Artisan Bread, och det var den franske bagaren Sebastien Boudet som pratade. 
En mycket intressant och framförallt viktig föreläsning. Sebastien pratade om vikten av att välja rätt råvaror, skillnaden på bra och dålig mat och sin passion för bröd såklart.
Jag personligen försöker välja bra råvaror i matbutikerna, stödja lokala producenter och köpa ekologiskt i den mån det går. Men efter att ha varit på föreläsningen kände jag ännu starkare för att faktiskt välja närproducerat och ”riktig” mat.

Under föreläsningen fick vi lära oss hur stor skillnad det faktiskt är på ett industritillverkat bröd jämfört med ett hantverksbröd från ett lokalt bageri. Valet av råvaror i brödet gör en enorm skillnad på näringsinnehållet. Ganska självklart egentligen, men han berättade det på ett så bra sätt.

Att äta till exempel ett vitt rostbröd ger dig noll energi och du måste äta så otroligt mycket för att bli mätt. Vetet i bördet är odlat i expressfart och framställt på ett sätt så att inga näringsämnen kunnat frigöras och brödet är i princip som att äta luft (bortsett från att det gått åt en massa resurser som påverkat miljön i onödan). Tar man istället ett bröd bakat med ett närodlat mjöl på fullkorn som fått växa naturligt, en deg som får ta tid och låter alla näringsämnen växa fram under jäsning blir det stor skillnad. Det räcker med en skiva bröd och du blir lika mätt, får i dig massor av näring och bidrar inte till att de stora industrierna kan slösa på våra resurser för att tjäna pengar.

Detta gäller inte bara bröd utan allt du äter, frukt och grönt, fisk, korv osv. Väljer du bra mat behöver du inte äta lika mycket för att uppnå samma resultat. Äter vi mindre spar vi på jordens resurser och fler kan få mat och må bra. Dessutom smakar denna mat så mycket bättre. Någon i dina trakter har dessutom lagt ner tid på att baka det perfekta brödet, den godaste korven eller den smakrikaste osten.

Valet blir inte så svårt, eller hur?

Välj surdegsbröd för ett näringsrikt bröd! Dessutom supergott.

Hur springer du?



Jag tänker ofta på hur man ska lägga upp sin träning. Man läser det ena träningsprogrammet efter det andra och man hör från löparkompisar som gör på både det ena och det andra sättet. Nu har jag haft turen att få ett eget träningsprogram så jag behöver inte längre bekymra mig över detta. Men man är ändå lite nyfiken, hur tränar DU!?

Följer du ett träningsprogram för att uppnå ett visst mål, springer du för att komma upp i ett visst antal kilometrar per vecka, blir det mycket alternativ träning eller springer du bara som du känner för dagen?

Idag ska jag springa distans, en perfekt start på helgen!