Vikten av att välja rätt mat



Ny vecka och nya tag, men en liten sammanfattning av helgen ska ni få.
Det var till att börja med en riktigt bra helg med besök av syster, bio, föreläsning, god mat och träning. Mycket djupare än så går jag inte in på helgen, men en sammanfattning av föreläsningen ska ni få.
Föreläsningen var anorndnad av mitt favoritbageri i stan, Artisan Bread, och det var den franske bagaren Sebastien Boudet som pratade. 
En mycket intressant och framförallt viktig föreläsning. Sebastien pratade om vikten av att välja rätt råvaror, skillnaden på bra och dålig mat och sin passion för bröd såklart.
Jag personligen försöker välja bra råvaror i matbutikerna, stödja lokala producenter och köpa ekologiskt i den mån det går. Men efter att ha varit på föreläsningen kände jag ännu starkare för att faktiskt välja närproducerat och ”riktig” mat.

Under föreläsningen fick vi lära oss hur stor skillnad det faktiskt är på ett industritillverkat bröd jämfört med ett hantverksbröd från ett lokalt bageri. Valet av råvaror i brödet gör en enorm skillnad på näringsinnehållet. Ganska självklart egentligen, men han berättade det på ett så bra sätt.

Att äta till exempel ett vitt rostbröd ger dig noll energi och du måste äta så otroligt mycket för att bli mätt. Vetet i bördet är odlat i expressfart och framställt på ett sätt så att inga näringsämnen kunnat frigöras och brödet är i princip som att äta luft (bortsett från att det gått åt en massa resurser som påverkat miljön i onödan). Tar man istället ett bröd bakat med ett närodlat mjöl på fullkorn som fått växa naturligt, en deg som får ta tid och låter alla näringsämnen växa fram under jäsning blir det stor skillnad. Det räcker med en skiva bröd och du blir lika mätt, får i dig massor av näring och bidrar inte till att de stora industrierna kan slösa på våra resurser för att tjäna pengar.

Detta gäller inte bara bröd utan allt du äter, frukt och grönt, fisk, korv osv. Väljer du bra mat behöver du inte äta lika mycket för att uppnå samma resultat. Äter vi mindre spar vi på jordens resurser och fler kan få mat och må bra. Dessutom smakar denna mat så mycket bättre. Någon i dina trakter har dessutom lagt ner tid på att baka det perfekta brödet, den godaste korven eller den smakrikaste osten.

Valet blir inte så svårt, eller hur?

Välj surdegsbröd för ett näringsrikt bröd! Dessutom supergott.

Decembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fixa vintern
  • 18 vinterskor i test
  • Så lyckas du som löpare
  • Låt julbordet grönska
  • 6 pannlampor i test?
  • Möt systrarna Kallur
  • Löpare lever längre

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hur springer du?



Jag tänker ofta på hur man ska lägga upp sin träning. Man läser det ena träningsprogrammet efter det andra och man hör från löparkompisar som gör på både det ena och det andra sättet. Nu har jag haft turen att få ett eget träningsprogram så jag behöver inte längre bekymra mig över detta. Men man är ändå lite nyfiken, hur tränar DU!?

Följer du ett träningsprogram för att uppnå ett visst mål, springer du för att komma upp i ett visst antal kilometrar per vecka, blir det mycket alternativ träning eller springer du bara som du känner för dagen?

Idag ska jag springa distans, en perfekt start på helgen!

Samlar kilometrar



Träningen flyter på riktigt bra just nu och jag har en bra känsla på passen. Det är vissreligen oerhört grått och regningt ute så första steget ut är aningen tungt. Men det känns som en utmaning för psyket och stärker en för framtida utmaningar.

Förra veckan fick jag ihop ca 120km, tanken var att jag skulle ligga run 100km. Denna vecka i sin tur skulle istället sluta på 120km, ganska tuffa veckor med andra ord. Idag blir det lite tröskelliknande intervaller. Planen är att springa 3x20min och ca 22km totalt. Ser fram emot passet och hoppas på en bra känsla i benen.

Till helgen forsätter jag att samla några mil till kontot, ca 40-50km är målet.

Ha en fortsatt härlig torsdag!

Pannlampa och blodprov



Berättade om att jag tycker det kan vara svårare att ta sig ut på hösten och vintern med tanke på mörkret. Men nu har jag fått en nytändning. Jag testade tex att springa med pannlampa efter att ha fått tipset här i bloggen. Det är ju faktiskt riktigt kul, det blir lite mer äventyr av det hela.
Dessutom tror jag att jag fått en extra boozt genom all den hjälp jag får med träningen nu. Jag har ett välplanerat träningsprogram, flera träningskompisar och en tränare att bolla med. Med andra ord kunde jag inte haft ett bättre utgångsläge.

I och med att jag ökat träningsmängden ytterligare fick jag rekommendationen att ta mig iväg till vårdcentralen för att lämna blodprov. Detta för att analysera mina värden så att allt ser OK ut. Det visade sig att jag var frisk och kunde träna på som planerat. Däremot fanns en antydan till låga sköldkörtelvärden som skulle analyseras vidare.
Det är ju tur att man gör sådana kontroller emellanåt så man vet att allt funkar som det ska.

Nu till helgen blir det till att jaga kilometrar, börjar med 20km distans idag för att sedan köra långa tröskelintervaller och till sist avsluta helgen med 600m intervaller. Totalt ska jag få ihop ca 60km under helgen, med eller utan pannlampa återstår att se.

Mycket löpning=mycket nöje!

Trevlig helg!

Glöm inte att jag även finns på Instagram: @soofiean

Pusta ut och njut!



Efter att ha kommit igång med mitt träningsschema känns det riktigt skönt i kroppen. Denna vecka har det bland annat blivit 300m intervaller och 600m intervaller. Gårdagen bjöd på det sistnämna. Jag körde 2x(3x600m+1000m+3x600m), det var tufft men ack så skönt efteråt med lite fart i benen. Idag blir det 10km snabbdistans i SNÖ!!! Får se hur snabbt det går i halkan eller om intervallerna får springas på löpband framöver 🙁

Efter dagens pass blir det minisemester med hotell, god mat och (tro det eller ej) löpvila på lördag!

Ha en riktigt skön helg och pusta ut efter jobbveckan med ett härligt löppass i njut-tempo.

Äntligen lite struktur



Efter att ha sprungit kontinuerligt sedan ca 6 år tillbaka har jag nu äntligen börjat få lite struktur på min träning. Det började som ett komplement till annan träning, jag gick mycket på gruppträningspass, spinning och gym till en början. Löpningen gick sedan över till att bli min huvudsakliga träningsform och därefter har det blivit mer seriöst och fler kilometrar har adderats för varje år som gått.

Under de tre senaste åren har jag lagt ganska mycket tid på löpningen. Utvecklingen gick snabbt i början men har den senaste säsongen avtagit något. Detta kan dels bero på att det alltid varit mest fokus på mängd snarare än kvalitet. Dock når ju utvecklingen en viss gräns när träningen inte förändras. Så nu kommer jag, vilket jag är enormt tacksam över, fått hjälp med träningspassen av en tränare. Det ska bli så kul och spännande att se vad träningen kan ge mig. Jag har fått ny energi och inspiration och är mer taggad än någonsin. 2017 ska bli min bästa säsong hittills!