Blogg

#vavavoomträning


Så av naturliga anledningar har inte fokus legat på träning senaste veckorna. Motion i massor, sprang runt 6 mil förra veckan men jag har mest sprungit och planerat bröllopet i huvudet för tid till det har jag inte direkt haft med mycket på jobbet, Tjejmarathon, Workout Åre och alla andra pajer som jag har mina fingrar i.

Men jag vavavoomtränar och det kommer det bli mer av i sommar! Ett vavavoompass är:

* enkelt

* flåsigt

* funktionellt utifrån att det stärker många muskler, balans och dig som löpare

* görs utomhus med det man hittar att använda

* går fort

I fredags hade vi en del att stå i men jag tog mig tiden att köra ett pass. Som blev riktigt bra:

2 km uppjogg med lite löpskoleövningar och SOMA som uppvärmning.

2 km fartökning.

1 km nedjogg.

Armhävningar på ojämnt underlag växlat med utfallssteg med kors bakom- tar mer på rumpan. 3 x 10 armhävningar och 3 x 20 utfallssteg.

Sen rodd i vårt utegym växlat med fällknivar. 3 x 10 på varje

Jogg hem. Klart och inte betalt till något.

För egen del så är det också hög tid att börja strukturera upp träningen inför Black River Run 100 miles i september. Det kräver en hel del och jag är lite väl i såsa-runt-mode- just nu.

Men jag har ju hela sommaren på mig! Tränar du annorlunda på sommaren?


Nr 3 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Vårens bästa löparskor. 23 nya modeller – hitta rätt sko för dig
  • Löpträningen som gav Guld  i skridsko-VM. Möt Nils Van Der Poel
  • Världens bästa träningspass
  • Kriget mot skavsåren – och hur vi kan vinna det
  • Därför skyddar löpning mot depression
  • 3 sätt att bli snabbare
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

När ord inte räcker till


..får man ta till en bild. Det lär bli fler. Vårt bröllop är privat, men jag vill vara personlig och skrika ut till hela världen om hur UNDERBAR vår bröllopsdag var.

Hur KÄR jag är i min, nu, man Niklas.

Hur helt magiskt fantastiska vänner och familj vi har. Ni anar inte. Vi visste ju men blev ändå knockade. Tänk er att bli matad med fina ord av fantasiska människor en hel kväll. Epic stuff liksom.

Den kombon ihop med en fantastisk vacker kyrka, världens bästa coolaste präst, en gospelkör som vi överraskade med(där jag planerat arret lite vilket gjorde att jag insåg att jag saknar att både sjunga lite för mycket), Ulriksdals Slottsträdgård, en vacker försommardag, världens bästa bröllopsfotograf, ja det gjorde en dag som liksom inte går att beskriva. Det var så genuint kärleksfullt. Roligt, känslosamt, fint, maffigt!

Vi har så mycket fina bilder men här är två som fångar dagen litegrann iallafall. Den andra har fina Katten tagit.  Jag trippar vidare på kärleksvågen…..hög på kärlek!

OBS! bild tagen med min Iphone så det kommer betydligt mer avancerade bilder!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Bli rik, bli mentor


Just nu behöver Mentor.se fler mentorer! Det är jättemånga ungdomar just nu som söker en mentor och det är ett väldigt enkelt, trevligt, lärorikt och fint sätt att både ge och ta. Ge stöd och få massor tillbaka!

Jag har varit mentor och min adept är nu en god vän till familjen. En person jag inte annars skulle lärt känna.

Att vara mentor innebär inget större tidsåtagande om det är en utmaning. Man ses runt två gånger i månaden, fikar eller hittar på något- Mentor har samarbeten med flera organisationer som ger fina erbjudanden på träning, bio och andra aktiviteter.

Jag hoppas att det låter intressant och om du faktiskt signar upp så måste du lova att berätta! Läs mer här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Teknik som hjälper dig, inte ersätter ditt inre öra


För ett tag sen blev jag erbjuden att testa Firstbeats livsstilsanalys. En analys av hur man anstränger och återhämtar sig baserat på puls och hjärtvariabilitet.

Alla vet att man behöver balansera ansträngning och vila. Men alla vet inte skillnad på dem. Många har tappat känslan för vad som är gas och broms, på och av. Och hur mycket de behöver av vardera.

Sömn till exempel. Hur kommer det sig att vissa människor kan vara pigga på samma timmar sömn som gör någon annan trött?

Jag fick ha en mätare på mig i tre dagar, den fäste strax under nyckelbenet och under bröstet. Man tog av den när man duschade men hade på den annars. Inga konstigheter alls.

Under tiden registrerade jag mina förehavanden i en sorts kalender på Firstbeats hemsida. När testperioden var klar skickade jag tillbaka manicken till dem och efter ett tag fick jag en rapport hemskickad och förslag på Skypemöte med Magnus Lönqvist på Firstbeat i Finland för att gå igenom rapporten.

Jag vet att jag är i balans med ansträngning och vila. Jag är väldigt noga med min sömn: att sova ungefär samma tid och samma antal timmar. Vaknar alltid och är superpigg hela dagarna. Känner mig lugn och harmonisk flera perioder varje dag men har självklart bråttom och upplever stress då och då. Och tränar. Men jag balanserar det.Men många känner sig ändå nödgade att tala om för mig att jag ska ”ta det lugnt” för absolut, jag gör mycket och är intensiv. Men jag är i flow.

Så när Magnus feedback till mig var att jag var en av de bästa rapporter han sett så var ju det fantastiskt men jag visste ju att allt var bra! Han sa att jag var typ unik i att vara i återhämtningsfas så långa perioder. ”Vad gör du mellan 9-11 på dagarna?” ”Jag har oftast just sprungit till jobbet och står och jobbar”. ”Ja du spinner inombords”. Sånt liksom! I och med att man jämförde puls och hjärtvarabilitet med det jag uppgav att jag gjorde kunde man också se om det stämde. Magnus var lugn, pedagogisk, proffsig och metodisk och det ger ett mervärde att gå igenom rapporten med en konsult.

Dessutom- att se hur jag är nere i riktigt låg puls (runt 38) under sömn och att hjärtvariabiliteten var hög, sömnen riktigt ”effektiv” snabbt efter jag somnat, det var skönt att se.

För mig var alltså detta mest en bekräftelse på det jag redan visste och mer ur ren nyfikenhet och att jag agerade testperson för att utvärdera ur mitt jobbperspektiv.

Men för en annan person kan det leda till att identifiera vad det är som saknas, när det saknas och en förändring till det bättre.

Att se vad som händer när man sover, kanske se att återhämtningen inte alls börjar bara för man somnat för att man kanske stressat framför en skärm innan, sånt kan vara bra att få reda på. Att man tror att man vilar när man inte tränar men kanske går runt med ett stresspåslag både på jobbet och på väg därirfån.

Att få kvantitativ återkoppling på hur stor del av dygnet kroppen faktiskt stressar och när den vilar. Att se varför träningen inte ger resultat, varför man är trött fast man sover. Det kan vara en vändpunkt för att börja ta hand om sig bättre.

På arbetsplatser där man utför hälsoundersökningar så kan detta absolut vara ett komplement till livsstilsanalys.

Firstbeat är en av flera leverantörer som både företag, privatpersoner  och tränande kan använda sig av.

Det man ska tänka på tycker jag är två saker.

Ur ett organisatoriskt perspektiv så är det en sak att erbjuda mätning, och en annan att agera på resultatet. Vad är organisationens ansvar och vad är individens? Om en individ identifierar att det är mycket negativ stress på jobbet- vad ska göras?

Sen tycker jag det är så viktigt, och det förtjänar ett inlägg i sig själv, att inte ersätta det inre örat med teknik. Det är en rikedom och en av nycklarna till hälsa att känna sig själv. Att ha den inre kompassen som roder, inte en manick en app, en klocka, ett armband. Att inte börja i änden ”oj det står att jag är stressad/behöver vila/det är dags att träna utan lära sig känna sin egen kropps signaler. Teknik kan vara ett stöd och ett komplement. Men det kan inte ersätta det du känner.

Magkänslan kan ingen teknik ersätta!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Helgens lyssnings och tittips


Hörni- har ni hittat JP Sears? Jag smäller av så roligt., Så mitt i prick. Ni måste se hans avsnitt om hur man blir glutenintolerant och om köttätare betedde sig som veganer.

ASGARV!

Lyssna tycker jag förstås partiskt att ni ska göra på min och Boels podd Health for Wealth. Avsnitten är helt tidlösa så lyssna i vilken ordning ni vill. Jag vill också höra vad ni vill höra mer om! Shoot!

Tycker också ni ska lyssna på Prestera Mera-podden som Simon och Tommie driver.

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Inte så mycket träning, väldigt mycket motion #transportlöp


Den här veckan har jag hämtat på dagis och skola och lämnat på skolan varje dag utom en. Vi är måna om att inte lillan går så långa dagar så vi hämtar henne runt 15- 15.15 varje dag. 

Det är svårt att få ihop jobbtimmarna och på kvällarna undviker vi att sticka iväg. Mellan 15-19.30 ungefär är det barnens tid. Även om vi lagar mat, plockar tvätt och åker till kolonilotten för att rädda några potatisplantor så är det inget jobb där för den ena, den andra kanske kommre hem till 17.30-18.00. Måna om tid tillsammans helt enkelt.

Men det är svårt att få ihop jobbtimmarna och med många projekt får jag förstås lägga tid på mina andra förehavanden efter att barnen somnat. Det är liksom inget tjafs- så är det bara. Klockan 20-22 (just nu, annars 21.30) behöver jag rodda med annat.

Träningstid- den finns egentligen inte. Eller? 

Jag är ju av åsikten att alla ska motionera. På sitt sätt, på sina villkor och efter sina förutsättningar. Men man ska. För det behöver samhället även om det allt mer konstrueras MOT att vi ska röra oss (Airboards någon? vad är det för djefulskap).

Träna däremot det kanske några har ett intresse för. Jag har det men det ryker fort när andra saker kräver mer. Men min motion- den rör man inte så lätt.

Jag har egentligen inte tid att träna så det är till och från jobbet som gäller. Och passa på att slänga in lite löpstyrka när jag ändå är ombytt. 

Hur mycket tid tar det?

Jag brukar räkna lite på det för att motivera mig de dagar jag tänker att jag inte har lust. 

Att ta sig till jobbet kommunalt tar 30-40 minuter beroende på om jag är på skola eller dagis. Jag blir alltid lite svettig av att gå och ha mig så det är inte så bekvämt.

Springer jag från skolan tar det 40 min, från dagis 30 min och så måste jag förstås duscha och byta om och göra mig iordning. Den rutinen har jag sett till att den går på cirka 10 minuter om jag skyndar mig: Lite rörlighetsträning, dusch, torka, klä på, sätta håret i en tofs, smörja nyllet, deo, lite puder, lite maskara, armband (älsskar armband)- klar! Det  finns timmar på  en månad att tjäna på att skaffa sig en enkel ”skönhets”rutin! 

På vägen hem tar det egentligen ingen tid, det kanske tar 5-10 minuter längre att springa än att åka kommunalt. Det är snarare en fördel att dyka upp på både dagis och skola i oömma träningskläder. Väl hemma behöver man ju inte duscha direkt heller och när man väl gör det behöver man ju inte göra sig iordning för att gå ut igen, om man inte ska det.

 Så att motionera och eller träna till och från jobbet ”tar” egentligen bara runt 30 minuter extra per dag. Säg 45 minuter om jag lägger till en kvart med styrka. Nada! 

Den här veckan har jag sprungit runt 6 mil bara genom transportlöp. Ett pass intervaller- springer bara fartlek utan klocka. Därtill 15 minuter styrketräning.

Tiden finns aldrig där att få, tiden finns där att ta. 

Det finns alltid massor av ursäkter i klassen att det är meckigt att ta med saker, packa ned, dåligt väder osv osv. Men det är bara, ja bara faktiskt, att jobba sig igenom dem och över dem tills suget och vanan att springa, gå, cykla eller vad du än går sitter starkare . Du kanske måste planera, införskaffa en bra rygga, byta frisyr till fläta eller tofs vissa dagar. Räkna med att du inte behöver rouga kinderna ever again. Ibland glömma saker som underkläder och få garva lite åt det. Kanske få börja med en del av sträckan på vägen hem en dag. En dag i veckan ta med kläder in, frukostgrejer och kanske lite till ett extra mellis.

Möta andra transportcyklare- löpare och le mot varandra. 

Rätten att gå runt och känna dig lite badass för att du får till det. Inspirera andra. Må gott. 

GÖRT! Berätta gärna dina successpendlarstories!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*