Vilodag i triathlonfabriken


Idag har det fullkomligt spöregnat här på Mallorca. Passande nog har vi heller inte haft någon träning på schemat. Istället har dagen tillbringats i receptionen på hotellet där det finns internetuppkoppling. Mycket viktigt att sköta sina konton på sociala medier så man får lite koll på vad som händer på hemmaplan. Vilodagar är aldrig särskilt roligt när man är på träningsläger. Redan efter frukosten kl 10 var kroppen och knoppen sugen på att göra något. Helst träna. Ju längre dagen lidit desto tröttare har jag blivit och serotoninivån är nu nere i botten. Vi alla längtar nog till morgondagen då benen ska prövas igen. Faktum är att jag aldrig har tränat så mycket som på det här läget. Och då har jag ändå medvetet (ja inte medvetet från min sida utan med hjälp av coach ) inte deltagit på allt under lägret pga en strulande baksida dom nu tycks vara ok igen. Trots träningsmängden känner jag mig inte sliten så formen är på väg åt rätt håll. Längtar redan efter morgondagens träning: Cykling-löpning-simning.

 Har spanat in startlistan för Mallorca 70.3 och proffsfältet ser imponerande. 32 damer i damklassen med många namn jag inte känner igen. Trivs bra med att inte veta vilka de är. Lyckligt ovetande kan man kanske säga men jag väljer att fokusera på mig själv och min egen prestation. Jag skiter ärligt i vilken plats jag får. Detta är min första tävling som proffs och jag vet att det blir svinhårt och att jag inte är på topp. …än. Min ambition är ändå att göra mitt bästa som proffs, se vart det bär och satsa på mitt idrottande. Drömmen är att göra det fullt ut. Få saker i omvärlden är lika intressant och spännande som triathlon. Det här är mitt liv. Jag är mycket nöjd med det så det jan regna en vecka till om det är så. En liten review från gårdagens cykeltur kan man titta på i Åsa Lundströms blogginlägg från idag.

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rytm


Idag började vi med en snabb simtur i havet innan frukost. Kl 06:45 masade vi oss ned till stranden för att inse att havet var som en ursinnig gryta av gigantiska vågor. Men vi gav oss i. Härligt när man lyckades bryta vågen på exakt rätt tidpunkt och kunde glida igenom vågen och ut på andra sidan. Mindre skönt när man hamnade mitt uppe på den och nästan fick fritt fall efter den dragit förbi.

Frukost.

Bytte snabbt om för intervaller på cykel i regnet. Riktigt trevlig runda nedåt landet. Idag på platten. På schemat stod 4*20 min Ironmanpace med fokus på rytm. Börjar köra intervaller efter ca 1 timmes uppvärmning med alla andra i gruppen. Träningssufori i kvadrat. Fick äntligen till alla intervallerna bra och har hittat kadens, puls och motstånd för att det ska göra sådär ont i låren men som ändå är lite skönt. Man får lära sig leva med smärtan helt enkelt och skilja på hur ont de olika farterna ska göra. Bara trycka på. Hitta rytm. Mosa på. Fan, vad jag älskar min nya cykel från Cykelcity. Vi bara flyger fram!

Efter cykelpasset var det bara hem och snabbt byta kläder och skor för off-bike löpning 6 km. Första två kom-igång-kilometrarna på stela ben men sedan gick det lätt och fint bara jag får komma in i rytmen. Nya skor från Pearl Izumi gör sitt.

Stretch, energipåfyllning och sedan simning i bassäng. Det var helt bedrövligt svinkallt vatten. Vi trodde aldrig att vi skulle härda ut. Åsa menade att hon kanske inte skulle köra hela passet och då sa Nils att han skulle håna henne resten av lägret. Så då vågade inte jag heller avbryta. Var bara att tugga på och härdas i 3000 meter. Hittade äntligen rytmen i simtagen i tretakt! Ska jobba bort alla skevheter i kroppen och inte bara andas på högern som jag tidigare gjort. Nu ska det bli symmetri! Fokusera. Slappna av i nacken. Streamline. Tillslut hittade jag det.

Efter en iskall timme i bassängen blev det tid för wellness-bad i duschen. Skållhett vatten i minst 20 minuter. Äntligen upptinad.

Buffé= mat i mängder. Så himla nöjd med dagen. Älskar det här!

Tack och god natt!

Jag och coach Lunekilde i vågorna. Ny dräkt från Orca/Cykelcity.

På väg från havet mot hotellet. Fortfarande tidig morgon.

Hårda atleter (kort taget under ett av all bergspass, dvs inte idag)

BUFFEEEEEEE, kvällens höjdpunkt…


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Läger!


Så har då äntligen jag också kommit iväg på mitt efterlängtade triathlonläger. I tre veckor har jag förmånen att simma, cykla, springa och styrketräna under lite bättre och lättare omständigheter än hemma. Första två veckorna med min tränare Jens Lunekildes ”Ambition Camp” och sista veckan som ledare på Pål Töröks TriMallorca. Det hela ska toppas med att köra Mallorca 70.3 den 11 maj.

Vädret är inte det bästa, regn, blåst och moln om vartannat men faktiskt så störs jag inte så mycket av det. Jag har ledigt och kan lägga all min tid åt att fokusera på mitt idrottande och det är det som jag har längtat efter (sedan vore det ju förbannat trevligt om jag kunde få komma tillbaka till Sverige med lite brun färg också… petitesser).

Dagarna har flugit fram sedan jag kom hit i söndags lunch. Trött, stel och bedrövad man är

En första anblick på träningsupplägget och både Åsa och jag tyckte att det såg lite och lätt ut, något som vi båda fick äta upp bara efter dag två. Det var visst ganska hårt emellanåt. Kroppen älskar det här och det är märkligt hur trött man kan vara ena stunden för att sedan göra jättebra ifrån sig med pigg kropp andra stunden. Det är ingen tvekan om att formen börjar komma, även om det känns som jag har långt kvar till någon toppform.

Ska försöka blogga så ofta jag hinner om våra strapatser här nere. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En vanlig tisdag kväll


Vad underhåller ni er med en tisdag kväll kl 20-22?

Att vara triathlet och samtidigt arbeta seriöst där ett visst mått av engagemang och ansvarstagande förväntas, kräver sina tidiga mogonar och sena kvällar. 5:45 kliver jag upp för att kunna ligga i poolen och plaska mellan 6:30-8-isch. Kommer man dessutom hem sent från jobbet finns inte många alternativ än att också träna sent på kvällen. Passen ska bara göras.

Igår var en sådan dag. Jag hade turen att få sällskap ut till sätrahallen för att springa snabbt, teknikskola mig och förbättra min spänst. 10*200 med start 2:30 stod på schemat. Kort arbete och lång vila alltså. Syftet är att bli snabbare. Då måste man vila. Tekniken ska vara god hela vägen, intervallerna körs med progressiv tanke och det är fullt ös som gäller. Känslan när man stannar efter en 200-ing är vidrig. Det bränner, pulserar och är sådär skönt i kroppen som det bara är när man tagit ut sig rejält. Älskar känslan!  Man vet liksom inte om man ska skratta eller spy?

Vi var helt ensamma i sätrahallen. Ingen annan ville träna 20:30-22. Men vad ska man göra? Hårt arbete lönar sig. Tidiga morgnar och sena kvällar är en del i det. 

Godnatt!

Tack Mackan för pepp, skjuts och den fina bilden. Medan Mackan spexar ligger jag som en blöt fläck på golvet och pustar ut.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny cykel: Specialized Shiv från Cykelcity!


Ursäkta för det uteblivna bloggandet. Veckorna går för snabbt för att jag ska hinna med! 

Åker till Mallorca på läger nästa söndag och på något vis verkar det som jag får jobba in tre veckors arbete innan jag åker. Jättedumt! I all stress förra veckan vaknade jag kallsvettig en natt och insåg: JAG HAR INGEN CYKEL! 

Jag ska ju tävla nere på Mallis och tanken var att hinna köra in mig på en ny tempohoj på lägret innan. Men nu?! Magsåret bara växte och sömnen uteblev. Hur göra? P5:an från Cerveló som jag ska få lyser med sin frånvaro. Ringde Mackan på Cykelcity. Två sekunder senare har killen fixat en ersättningscykel till mig! Kan inte med ord beskriva hur glad jag är att ha Sveriges bästa triathlon- och cykelbutik som sponsor. Dagen efter skulle jag få komma till butiken och prova ut. En Cerveló P3 från en av medlemmarna i nedlagda Cykelcityteamet fanns på lagret och den skulle jag få låna. 

Gick till butiken på Folkungagatan på min protorsdag efter simning, elitgruppspsykning  (det är inte lätt att hävda sig i den gruppen ska ni veta) och fika. När jag blir insläppt på Cykelcity blir jag varse att något är på tok. Hela personalstyrkan står och letar efter ”min” cykel. Det finns inte någonstans! Efter 30 min letande får vi tillslut reda på att ”just det, den är nog såld”! Magsåret igen… meeennn….

Otto, Fredde och Mackan knixade med knäna och fick fram en Specialized Shiv som de slänger upp mig på. Och vilken cykel! Lycka i kvadrat kan man sammanfatta av det lilla jag satt och trampade under utprovningen. Har fått Shiven inställd efter mig med en hel del finlir, skruvande, lodande och koll av vinklar. Det mesta är inställt efter mig nu även om vi inte hade tid för en hel Body Geometry Bike Fit som jag ska göra med min kommande P5:a. Som Stefan Norman sa till mig när han fick veta att jag skulle få cykla på en Cerveló P5: ”Men, men…det är ju som att kasta pärlor åt svinen”. Du ska bara veta Stefan, säger jag…

Fick ett mail av en kille som undrade lite hur man ska tänka kring cykelköp, vilket märke som var snabbast och bäst etc. Det tips jag kan ge är: köp en cykel som du tycker om, tycker är snygg och motsvarar dina ambitioner. Gör sedan en riktig bikefit på Cykelcity och få hel cykeln justerad till just din kropp så att du sitter skönt och får ut maximal kraft. Hur din kropp är uppbyggd är högst individuellt och därmed även cykelposition. Sitter man skönt på cykeln så kan man också cykla snabbt! Det kanske inte är mest aero som är aktuellt för alla. Sitter man obekvämt i barsen blir det lätt att man går upp och sätter sig och då försvinner hela syftet med att ha en tempocykel. Att sitta skönt i tempoposition är en hel vetenskap och det behöver man hjälp med. Att välja färg på cykeln, det kan man göra själv.

Den här pärlan kommer att vara till salu efter Mallorca 70.3 så vill du ha en jävligt bra cykel, håll dig framme!

Specialized Shiv. Fett. (och neeej så många spacers ska jag inte ha)

Man tror att det bara är att justera sadelhöjden och ge sig iväg…det är det inte. Mackan in action.

Loda knät vs pedalen. OBS! Notera=Nya skor:) 2013 år modell av Sidi triahlonsko. Skönare och snyggare. Och vitare.

Med tårna rakt ner i backen.

 

LÄNK TILL YOUTUBE: http://www.youtube.com/watch?v=D7ZVWsvGfr8

Ett stort problem som vi får ta tag i när jag gör min bikefit till P5:an är att minimera mina horisontala knärörelser med framförallt vänster ben. Alltså. Här sitter jag och tjatar om att inte röra på knäna när jag är spinninginstruktör och så gör jag EXAKT så som jag inte vill göra. Enligt grabbarna som kan, ska jag inte behöva träna bort det här, utan knärörelserna skall minimeras med ilägg och diverse knep. Tills dess får jag försöka få kraften rakt ner och inte åt sidorna. Dumma knän.

Så här står det på ena väggen i spinningsalen på Sportlife. Just do it!

Och såhär står det på andra väggen. Då undrar jag. Vem fan stjäl en spinningcykel? Den är ju jättetung?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Påskläger i Finnmarken


Det blev alltså inte utlandet över påsk utan södra Dalarna, Finnmarken och Norhyttan. Mycket nöjd med det valet. Här kommer en något ostrukturerat inlägg om min påskhelg.

Har tränat riktigt bra på sistone och idag hade jag en fin 4,5 timmesdag på MTBn där jag kollade läget i Säfsen där Carl gjorde sina mil i skejtspåret. Hem och byta skor sedan 25 minuter efterföljande löpning direkt efter. Konstigt att man först kan vara så otroligt trött i benen men bara man kommer iväg lyder benen utmärkt och löpningen bara flyter!

Många timmar ska göras nu innan jag tävlar för första gången utomlands, första gången i proffsklass och första gången för säsongen. Jag ska vara väl förberedd och gör min träning duktigt och fokuserat. Vill vara så bra förberedd det bara går’ även om jag inte har några som helst förväntningar eller krav på mig på mallis 70.3 i maj. Det är ju bara en B-tävling i planeringe. Ser mycket fram emot att testa kroppen dock.

 Någon njutning i träningen är det inte just nu men  tillfredsställelsen går inte att ta miste på efter avslutat pass enligt plan. Blir nämligen helt speedad efter att jag legat på golvet en minut efter passen. All energi jag laddat ur under passet kommer liksom tillbaka tusen gånger om och jag bara njuter av känslan! 

Det blir inga sena kvällar som elitidrottare. Går numer och lägger mig INNAN pappa som stiger upp halv fem varje morgon. Sömnen är otroligt viktig och känner negativa resultat direkt på träning om jag inte får sova ordentligt mina åtta timmar. I stolpboa i Norhyttan sover man dock som en stock och vaknar alltid utvilad. 

När jag kom hit i fredags simmade jag ett ben/styrka/teknikpass med Ludvika Simsällskap under ledning av Magnus Engström. Fick en hel del tips vad gäller teknik, speciellt map benspark som var väldigt värdefullt. Framförallt att ANVÄNDA dem. Sista serien var 12*25 maxben ryggsim med ryggstart och fyra kickar under vattnet. Ida, född 2003 var inte nöjd med min insats och påpekade det gång på  gång med en garvande tränare på kanten. Efter fjärde nasala sköljningen med klorvatten gav jag upp och hämtadenäsklämman. Mitt hemliga vapen! Men likt fan simmade ändå Ida snabbare. Förbannade unge!Tar med mig alla tips och kommer nu kunna bli ruskigt snabb i vattnet till sommaren om jag får till det hela. Nyttigt att få tjejdäng av en -03:a. 

Imorgon ska jag cykla o springa innan tattarbilen åker mot fjollträsk. 

Tänk ändå att jag tackade nej till årliga aglingen på Olsjön till förmån för att springa 400-ingar tills kräket satt i halsen. Ryktet säger att det fiskande herrskapetvar rejält förfriskade på brännvin redan vid lunchtid. Legendariskt. Sådant pysslar man med i Finnmarksskogen. Undra på att vi är sådär gladbittra i själen. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in